Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Läckert Glampi-barn :) Va och klappade på Glampi himself när jag va på Island och jobbade och såg flera avkommor efter honom :)

*KL*

Longerade Laukur en liten sväng i förrgår :) Busig va han haha.
Försökte ta några bilden samtidigt med min mobil och det gick sådär :p

dsc01643.jpg

Här kommer en bildbombsuppdatering från mig och Rigel. Underbart väder i Båstad idag!

IMG_2256kopia.jpg

IMG_2298kop.jpg

IMG_2600.jpg

IMG_2339.jpg

IMG_2317kop.jpg

IMG_2593.jpg

IMG_2580.jpg

rigel-1.jpg

:love: Åh vad jag saknat min mysplutt!

Läckert Glampi-barn :) Va och klappade på Glampi himself när jag va på Island och jobbade och såg flera avkommor efter honom :)

Jag önskar att jag också hade fått tillfälle till det. Min pålle är lika gammal som Glampi och född på samma gård så dom kan ha gått i samma hingsthage innan min blev förpassad till valacklivet:D.

Jag hade ett Glampi barnbarn, Grima om det nu är Glampi frá Vatnsleysu(?) ni pratar om? :D
Sålde henne för 1 år sedan och nu i efterhand är det något jag ångrar stort, saknar henne ofta och mycket !! :(
Som jag saknar den häst! :love:
DSC_0192-1.jpg

*KL*

Bra ridtur idag, med lite högre tempo och fokuserat på lite snabbare reaktioner!

Någon som har provat på Gaedingakeppni eller vet lite hur det går till? :D

På tal om Glampi, min vackra Örn har honom som pappa

Har inte skrivit här på länge, skriver mest på bloggen just nu. Är måttligt less på skadade hästar, nu vet jag äntligen vad som är fel med Örn. Kloka fina häst som försökt berätta åt mig så länge, har gång på gång försökt lösa det, klinik, olika veterinärer, inte förens när vi åkte till kliniken i Finland fann vi felet. Fina fina häst. Nu håller jag tummar och tår att han ska bli återställd igen.

Ömmade i gaffelband fästet, samt så var vätskan i karpalleden grumlig, den ska vara klar. Fick spruta i karpalleden, samt shock wave behandling gaffelband fästet.

Sen till det värsta han har misstänkt, bentäthet vänster fram. Vilket gör när han arbetas hårdare så kan det slå ihop ben mot ben, även när man rider på mjukt underlag. Det förklarar isf varför han betett sig som han gjort. Detta är medfött, han har mest troligt fått det när han växte.

Har jag tur så räcker det med denna behandling, annars ska jag tillbaka för operation. Fina fina häst.. Blir så arg på sen svenska kliniken, som inte såg detta på röntgenbilden de tog.

Hur som helst känner jag en lättnad att äntligen, äntligen fått en förklaring..

Knapplån

Åhh idag vart det en barbackatur igen och Jorunn skötte sig så bra idag. Tränar på att kunna stå still även när jag hoppat upp och inte bara ila iväg som hon vill och när hon inte fåt har hon rest sig upp.

Men idag så steppade hon lite bara och när jag pratade lugnande med henne slappnade hon av och kunde faktiskt gå lugnt brevid en jag pratade med medans hon gick.:banana:
Det tar sig=)
Sedan red vi iväg och efter en stund kom det en stor traktor bakom med avverkade träd på släp som körde om.Och Jorunn var mer intresserad av att beta gräs i diket:love:
Vi mötte, cyklister, bil med släp, bil som körde förbi i 320:mad: och mc och hon bara knallar på.

Solen sken fåglarna kvittrade och det var varmt..UNDERBARA sommaren:love:

så min operation träna p åatt rida ut själv har verkligen gett resultat ingen är gladare än jag som nu kan rida ut utan att behöva ha med mig någon..

Trevlig helg allesammans nu

Själv ska jag upp 0430 och jobba imorgon:crazy:

Vilken dag det har varit här.
Ett föl förlorade sin mamma inatt och eftersom min Perla har mjölkat jättemycket till två ettåringar som vi skiljde henne från igår, så fick fölet köras hit och vi testade om det skulle funka. Vilket det verkar ha gjort. Perla har låtit fölet dia och fölet har fått i sig livsviktiga antikroppar hos veterinären och ser pigg och glad ut.Äter ofta och mycket och tyr sig till Perla som förhoppningsvis kommer bli lite mammigare de närmaste dagarna. Håll tummarna!

Sen har Vaki äntligen kommit hem till gården idag, så det har varit fullt upp.

Wohooo, de va på tiden att du vågade dig hit! :D

Välkommen, nu är du fast :devil:

Din häst är så vacker, och det pannbandet är så snyggt! Hoppas han blir bra snart.

KL*
Är helt lyrisk över otroligt mjuk och fin häst som utförde allting med största lätthet idag. Dressyr på banan och passläggningar på rakan. Underbara häst!
Fick kommentaren att "det ser så himla lätt ut", vilket är urkul att höra.

Rotade fram mitt hemmagjorda sidepull också, han lyssnade på minsta lilla signal!:love:

296737_10150267055796814_6626962_n.jpg

Sen myste vi lite i hagen också.
185190_10150863230356814_1810556038_n.jpg

283607_10150863256141814_1381125240_n.jpg

*KL*

Någon som har provat på Gaedingakeppni eller vet lite hur det går till? :D

Jag har provat en gång - när det var gaedingapremiär för norra Sverige, i Umeå. Det var jättekul! Normalt rider man på ovalbana, men bedömningen sker bara på långsidorna. I brist på oval i Umeå hade de istället stängslat in en del av en travbana - där vi red fram och tillbaka.

En trevlig sak med gaedinga tycker jag är att domarna ska sätta poäng på det bästa de ser av varje ekipage - istället för att leta missar som ger avdrag. Dessutom är det samma poängsättning som vid avelsvisning - så poängen är från 5 - 10. Domarna vill dessutom se mycket fart och fläkt i visningarna. Det handlar också mycket mer om hästen än om precision i ridningen. En lösgjord häst ska premieras framför en "ihopdragen" och domarna ska ge högsta poängen till den häst de helst skulle vilja ta med hem. Det känns som att man i gaedinga redan har den syn på betydelsen av hästens form som man önskar att FIPO-tävlingarna ska gå emot i framtiden.

Jag tävlade i B-flokk (fyrgång) och då ska man visa en sträcka arbetstempo tölt, en sträcka ökad tölt. Trav och galopp visar man en sträcka vardera och då ska man börja med så långsamt tempo som möjligt för att sedan gasa på ordentligt. Skritt behöver man bara visa en del av en långsida. Man har dessutom en sista långsida där man kan välja att göra om något man inte blev nöjd med alt eller visa något som är riktigt bra en gång till.

De allra flesta av oss som var med på tävlingen hade aldrig ens varit publik på en gaedingatävling förut. Men ALLA sa efteråt att detta vill man göra fler gånger!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 965
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 543
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025