Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Fy vad tråkigt!

Jag är så otroligt glad att jag hittade min medryttare! Världens goaste tjej och hon hade så himla bra hand om Godi och allt annat upptill.

Men jag hade en annan tjej som provred och då hade hon fått bestämma tid helt och hållet. Innan var det helt ok, hon erbjöd sig inte att hjälpa till att göra iordning men jag tyckte inte de i sig va så farligt.
Men när hon sen direkt efteråt bara lämnade med anledningen av att mostern ville hem och titta på tv, ja då tyckte jag det var liiiiite konstigt.
Jag hade gärna sett att hon stannade en kvart i alla fall och pratade lite och hjälpte till med hästen lite granna. Hon fick ju välja tid själv och ändå valde de en tid när de hade bråttom hem. Hon hade inte ens behövt ha med sig mostern, för hon kunde inget om hästar.
Nu var det inte bara därför det inte blev hon, det stämde inte riktigt i ridningen heller. Men det var en stor besvikelse.

Fy vad tråkigt!

Jag är så otroligt glad att jag hittade min medryttare! Världens goaste tjej och hon hade så himla bra hand om Godi och allt annat upptill.

Men jag hade en annan tjej som provred och då hade hon fått bestämma tid helt och hållet. Innan var det helt ok, hon erbjöd sig inte att hjälpa till att göra iordning men jag tyckte inte de i sig va så farligt.
Men när hon sen direkt efteråt bara lämnade med anledningen av att mostern ville hem och titta på tv, ja då tyckte jag det var liiiiite konstigt.
Jag hade gärna sett att hon stannade en kvart i alla fall och pratade lite och hjälpte till med hästen lite granna. Hon fick ju välja tid själv och ändå valde de en tid när de hade bråttom hem. Hon hade inte ens behövt ha med sig mostern, för hon kunde inget om hästar.
Nu var det inte bara därför det inte blev hon, det stämde inte riktigt i ridningen heller. Men det var en stor besvikelse.

Ja man blir så besviken:(

Jag hade en toppentjej som va medryttare på min valack, men jag fick en massa konstiga svar när jag sökte medryttare, alltifrån 13-åringar till folk som ville ha honom på foder... :S

Gräset är riktigt kraftigt nu. Vi har inte mycket gräs i hagarna, men Sol fick komma in igen efter ett dygn ute på bete. Hon var rejält svullen och riktigt slö. Hennes mage har varit så himla bra nu det sista så jag vill inte riskera att det ska braka ihop igen när det äntligen blivit bra.

Så tyvärr blir det inget bete än på ett tag. Men hon har varit betydligt piggare och gladare när hon stod inne än vad hon var ikväll, så det får bli så helt enkelt.

Våra har fått komma ut på bete, men går bara halvdagar än så länge. Då slipper man lite av det där att de överäter sig och blir sådär jästa och slöa...
Hoppas verkligen att det kommer lite sol nu för vårat bete behöver växa på sig!!

Vi har inget bete, vi har samma hagar året runt. Menade att de går ute dygnet runt, men det blir för mycket för henne med gräs och 2 kg silage/dag. Så det får bli gräs på dagen och inne med hö på natten. Funkar kanon, även om det innebär mer tid och pengar för mig. Men det är det värt! :love:

KL

Lite sommarbilder på Sòl

556694_4043265001282_1479448688_n.jpg

575650_4043268601372_1422491535_n.jpg

Våra har fått komma ut på bete, men går bara halvdagar än så länge. Då slipper man lite av det där att de överäter sig och blir sådär jästa och slöa...
Hoppas verkligen att det kommer lite sol nu för vårat bete behöver växa på sig!!

Du kan få av mig!

Jag har x antal hektar som jag ännu inte har hunnit hägna in, skitkul för jag ser ju inte ens stolpen som är nedslagen! :cool:

Och tänk vad tjocka de små liven ska bli när de går ut där!

Fin hon är Sol! O passande med solstrålar på bilden ;)

Kl

Har fått erbjudande om att rida kurs för Hinni nu i veckan. Hade först tänk säga nej, sen men nu när jag precis såg pris/upplägg så blir det ett nej! Är den karln gjord av guld eller? 750:- för 45min. Det är det mesta jag nånsin sett för en lektion! 600:- har jag ju slängt ut förr, inkl ridhushyra, men 750? Är han så bra?

Kl

Jag fattar inte vad det är med gräset iår! Han går i en hyfsat liten och nerbetad hage, men han har inte ridits så mycket mer än 2ggr/v de senaste veckorna, så det har väl med saken att göra oxå. Men även Kveikja börjar få rejäl gräsmage och hon går ju minst 5dgr/v! Snöggur känns inte som samma häst, han är tung, har taktfel, bjuder inte fram på samma sätt. Han äter jämt! Förr brukade han stå mycket o bara göra ingenting. En stor skillnad är att han inte har (vuxna)ston i hagen, så han har inget att vakta o stila för. Kan den energin vara så betydelsefull?

Jag vet hur det är!
Brandy har också jämt varit smal, möjligtvis att han har fått en liten kula om han stått mycket på sommaren och gått på massor med bete, men förra året blev han riktigt tjock (visserligen stod han), men nu har han inte alls lika svårt att lägga på sig längre.

I och för sig var han ju lite hysterisk som ung och nu har han ju lugnat ned sig men ändå.

Hur gammal är Snöggur?

Känner igen de med med "fetto-häst".....

Odinn har gått från liiite rund till SMÄLLFET på mycket kort tid.
Det måste vara MYCKET krut i gräset nu, för har aldrig sett honom så fet som han är nu, sicken jäkla rumpa han fött, fett fett fett!
Han har ju vari sjuk länge med en mycket seg förkylning så han har ju inte gått nått på länge, men han har aldrig varit den som lagt på sig, nu är han en riktig köttbulle!

Men det ska bli ändrig på de nu, han är friskförklarad nu så det är bara att tutta å köra! :D

IMG_7286.jpg

( Denna bild gör honom inte rättvis, han e betydligt fetare, men man ser ju i alla fall kalaskulan som sticker ut)
Eller kan detta vara den första valacken i världshistorien som gått å blivigt dräktig? ;)

Jag har två som jag misstänker ska föla vilken dag som helst, en brunstar och en är en valack. Tjuvbetäckning av farbror Skuggi misstänker jag :)

Min ena går inte på bete alls. Hon går med en fånghäst och de går alltid i hagarna efter att de andra hästarna betat ner dem och sen öppnar vi upp lite mer hage när gräset är typ helt slut. Sen stödfödras de med hösilage vid behov. Tex när min dam brunstar och inte har ro att gnaga i sig gräs eller om det blir för lite mat kvar. Riktigt skönt att slippa fet häst :)

Den andra går på bete, men vi har ganska dåligt bete = bra för lättfödda islandshästar och sen är hon unghäst och växer så hon behöver ju lite extra. De andra i hagen får gå med munkorg :D

Jag är jättenöjd med lösningarna på lösdriften där jag är inackorderad :)

Men hade du inte en medryttare som du var så nöjd med?

Jag funderade ju på medryttare men har hittils inte lagt ut någon annons för jag inser att det krävs en van och kunnig ryttare för att jag ska få ut något av det och det kommer nog bli extremt svårt att hitta någon som vill vara medryttare(ofta har de egna hästar).
då låter jag nog hellre kunniga kompisar komma och rida emellanåt.
som det känns just nu.

Håller med, det måste vara något konstigt med gräset i år.
Thengill håller sig inte alls så fin som han brukar han är nästan bukig och så har han knappt någon energi det är som att de måste äta massor för att få i sig någon energi och äter de för mkt blir de trötta och feta med.
Thengill går på extremt nedbetad hage och endå ser han inte så fin ut som han brukar på sommaren.

Nu går han med Glampi på stora betet(ca 3hektar med massa gräs) men med munkorg, en natt på det betet och han ser riktigt uppdragen och fin ut:( för att han inte fattar riktigt hur han ska beta med den hm...så ja.
Men växlar just nu i början innan han har hajjat riktigt, mellan stora betet och thengills smalhage(skog lite äng och mkt kuperat och nedbetat ca 1hektar)

Sen tycker jag han inte verkar mätt i år som han blivit tidigare år av att gå och pilla.
nu när man rider så är han som galen på att försöka ta gräs och grenar hela tiden och det är nästan omöjligt att få honom att sluta, när han är mätt och nöjd lyssnar han på en tillsägelse det gör han inte nu.
Och han är sur på glampi med, det går väl ut över honom.

så man får ju passa sig skitsvårt med balansgången för en lättfödd häst man får ju inte svälta dem heller.

Men konstigt, om din häst inte ens var lättfödd innan, men mkt beror nog på ridningen han gör nog av med mkt där men känner igen det där att när ni väl rider känns han inte som sig själv och bjuder inte framåt lika glatt?! så känner jag med thengill med och man kan ju inte tvinga fram en glädje och vilja.

Neilas nuvarande medryttare har mycket i skolan, har jag läst.

Jag har funderat lite på medryttare till min ena eller båda. Men insett att till 01:an iaf är det kört. Satt upp en ryttare i veckan som tävlat LA på en riktigt svårriden tjurig ridskolehäst. Men hästfan gick i masktempo och vägrade låta sig styras :confused: Hon ville bara inte och ryttaren är verkligen duktig. Hon rider just nu ett extremt känsligt sto som jag inte klarar av alls, och jag är inte totalmiffo när det kommer till ridning men den hästen är för svår för mig. Men som sagt 01:an ville bara inte :crazy:

08:an är bara snäll och söt så till henne skulle de gå, men då vill jag ha nån seriös som vill träna och utvecklas med hästen. Tid och pengar har jag men mer utbildningstid och träning vore ju inte fel :)

Vi har inget bete, vi har samma hagar året runt. Menade att de går ute dygnet runt, men det blir för mycket för henne med gräs och 2 kg silage/dag. Så det får bli gräs på dagen och inne med hö på natten. Funkar kanon, även om det innebär mer tid och pengar för mig. Men det är det värt! :love:

Men varför får de extra grovfoder när de går på bete?
hade det inte funkat med bete bara då?

Hur ligger ni i träckprovs kollen och så när ni använder samma bete?

Jag lät mitt sommarbeta vila i år så den hagen ska stå ett helt år extra, då blir betet helt maskfritt med + att det behövde växa på sig.

Men efter avmaskningen så får de alltid nya rena hagar.
Glampi hade 0 EPG i år och Thengill gick från 0 från förra året till 250epg detta året men troligen betar han närmare bajshögarna än Glampi.
Så behövde bara avmaska Thengill:).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 545
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar