Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

KL

Allmän utfrågning till alla som känner sig manade att fråga:

Hur lång tid har det tagit för er att hitta en ny sadel när er häst vuxit ur en?
Hur lång tid har det tagit för er att få sålt er gamla sadel?
Har er häst svår rygg att hitta sadel till?
Vad var det för sadel du hade/köpte?

Jag håller på och vänder och vrider om jag ska sälja min bomlösa, jag rider aldrig i den längre, men hade först tänkt ha kvar den som "nödlösning" när jag är mellan sadlar den dagen jag behöver byta. Men samtidigt känns det så dumt att den bara ska hänga där och tappa värde. Känns som att det borde gå att lösa på nåt sätt den dagen sadeln hon har nu inte passar längre.
Är så himla vankelmodig. :crazy:

*knapplån*

Operation ryggmuskler är på gång. Som ni ser så är Kjarni ganska smal, men väldigt omusklad, så nu är det skritt i skogen och klättring upp för backar som gäller för att skapa muskler. Det ska bli rolligt att följa och fota honom för att se hur det utvecklas, förhoppningsvis så dyker det upp små musklerbullar på ryggen såsmåningom. Jag har också börjat att strecha honom efter ridpassen, för att behålla hans rörlighet! :)

bild.jpg

För att inte tala om vilka protester du kom med när jag faktiskt skrev det till dig om Gloi.;):angel:

Ja jag vet!!! Den största frågan är ju inte hur jag kunde rida i den utan hur sjutton jag kunde tro att jag trivdes i den!!!

I och för sig hade jag inte så mycket att jämföra med, en massa gamla allroundsadlar som var minst 1 storlek för stora på ridskolan, och en bomlös kari-flex i 18". :angel: Det är inte mycket att hänga i granen precis. :cool:
Så jämfört med det tyckte jag ju faktiskt att den var jättebra, och det är den ju. Men jämfört med en sadel som verkligen passar mig så är det ju skrattretande :angel::rofl:

KL

Allmän utfrågning till alla som känner sig manade att fråga:

Hur lång tid har det tagit för er att hitta en ny sadel när er häst vuxit ur en?
Vad var det för sadel du köpte

Jag köpte en Barefoot London i mars i år, men den var för bred och stor för mig, så efter att ha ridit i den ett tiotal ggr så lade jag ut den för 500 kr mindre än nypriset, tillsammans med läder och pad. Fick den såld för en vecka sen, ca en månad efter att Jag lade ut den, för 1200 kr mindre än nypriset. Ser det som att jag slängde med padden på köpet. Fick ett mess av en mkt nöjd köpare, kul! Har sett liknande bomlösa i samma skick som legat ute för mindre än halva nypriset :S Så jag är nöjd jag också, även om jag såklart förlorat på affären.

Under tiden har jag använt en gammal Nordica, men det är en nödlösning och Jag började på en gång leta efter en annan bomlös. Eftersom jag har en omusklad unghäst känns det dumt att köpa en bomsadel just nu. Fick nys om Masterback dressage deep seat, och väntar nu på att få hem en provsadel. Hoppas på att kunna kliva av sadelcirkusen ett tag nu.

Skickade en bild på Pá, och försäljaren trodde inte att det skulle bli några problem att passa in sadeln, som iofs ju är bomlös. Han har medelkort, rund och lite svängd rygg,

Senast ändrad:

Fruktansvärt! Stackars Kjartan, måste varit hemskt att hitta fölet...

*kl*

En liten uppdatering från mig!

Sedan ca. en vecka tillbaka befinner sig Stina och Rispa i skåne, Stina hos Smári från Askagården och Rispa hos Tenor från Stenholmen.

Ör ska nog också iväg men till vem är ännu inte helt bestämt, fast jag har mina ideer :)

Det blev väldigt "tomt" här hemma från sex ridhästar till fyra ;)

I alla fall, lite bilder på lilltjejen!

33111061.jpg

33117140.jpg

33117146.jpg

Annars försöker vi bygga hage här hemma... Jättelätt när man inte ens ser stolpen för allt bete :D

Låter ju hyfsat hoppfullt.

När jag köpte min bomlösa tänkte jag att jag inte skulle behöva byta sadlar mer. Men tyvärr så fick jag ta bort min lilla prins och den funkar inte lika bra på Sol. Men den ligger ändå helt ok på henne, bättre än en bomsadel som inte passar. Hade hon gått att rida barbacka på hade jag inte varit lika orolig, Godi kunde jag rida barbacka på i ett par månader utan problem. Men Sol, jisses amalia, det är ingen trevlig upplevelse. :angel:

Så j-a bra :bump: Brolinskan och feather price också! Det kommer bli spännande se er framöver :)

Elina8 skrev:
Jättekul!!! Stort grattis!

TACK! Jag är så himla glad över min häst, han är så himla bussig och schysst, ser fram emot våra år tillsammans. Vill inte stressa fram något utan det får ta tid. Men åh vad glad jag är över honom!:love:

Va fin hon är och vad lätt det ser ut :bow:

Ja hon har rätt lätt för sig och jag njuter av en härlig unghäst med härliga gångarter (framför allt galopp, hon kan galoppera hur länge som helst i taktsäker, rund galopp, det är liksom en komfortzon för henne) :love:

Ja hon har rätt lätt för sig och jag njuter av en härlig unghäst med härliga gångarter (framför allt galopp, hon kan galoppera hur länge som helst i taktsäker, rund galopp, det är liksom en komfortzon för henne) :love:

Jag menade att ridningen ser väldigt lätt och harmonisk ut. Mjukt och fint. Ta det som en komplimang :)

Det klaffade vid första sadelutprovningen. Jag verkar ha ett öga för sånt här :D Hade spanat in en sadel som jag trodde skulle passa och ja, den låg perfekt! Provade några andra modeller från samma märke men ingen av dom var bra.

La ut en annons nu på kvällen så det får jag återkomma om.

Nu hittade vi rätt direkt så det vet jag inte riktigt. Men jag tror inte att det skulle vara supersvårt. Hans rygg är väldigt rak och ganska kort men annars så är det inga konstigheter.

Vad var det för sadel du hade/köpte?

Jag hade en Globus glói och rider nu i en Equipe Bocelli :love:
Äger även en bomlös Pfiff som passar bra på pålle bortsett från att den är lite lång. Den kommer jag att behålla iaf över sommaren utifall att han skulle explodera på bredden. Vi råkar ha VÄLDIGT mycket bete iår...

Nya idag :love: Den är under upputsning. Sadlar av buffelläder ser nästan ut att vara gjorda av syntetmocka eller nåt när dom är nya, ni som köpt en ny Childeric vet vad jag pratar om... Så den måste smörjas å fettas å gnuggas ordentligt innan den får sin snygga yta. Men vad gööööör man inte för sin nya pärla :D

33117236.jpg

Ja helt fruktansvärt och obegripligt! Ryser i mig så fort jag tänker på det. Stackars sto som förlorade sitt föl på detta hemska vis. :(:(

Tack för svar.

Sol har också en väldigt rak, men kort rygg.
Den jag har nu går att värma om, så det känns ju ändå som att det finns liiiite granna möjlighet till förändring hos hästen. Inte sådär så att den pang bara blir totalt omöjlig, utan man borde ju kunna förhala det lite med att värma om den om det skulle börja ligga dåligt. Och i så fall hinner jag förhoppningsvis hitta nåt nytt om det skulle behövas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 545
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar