Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

*knapplånar men svarar Gullan och Balderum*

Gullan, du behöver inte bli spydig. Min häst kan stå lös, jag lämnar honom gärna på ridbanan och går runt honom. Stannar honom, låter honom följa efter mig. Jag KAN binda upp honom i vad sjutton som helst. Jag har också tränat trail inför lag-SM, med Muninn visserligen ;) Så NEJ, vi skulle inte få panik och bli helt chockade över något sånt.
Oh jag är också LEDARE över mina hästar. Men hur jäkla mycket ledare jag än är så kan jag inte säga åt en häst som EVENTUELLT blir RÄDD att sluta vara rädd.
Ska min häst vara lös, har jag ett staket runt omkring. Får han för sig att gå på äventyr, eller blir skrämd för något oväntat, så är det myket lättare för mitt samvete att hämta honom i hörnet på ridbanan än att hämta honom på väg 108.

Jag tar inga onödiga risker. Jag säger inte "Men min häst är så snäll". Eller "Min häst står alltid still". "Min häst är så vältränad".
Dessutom, som Kolbeinn skrev, så vill jag inte att han skrapar mitt släp.
Jag HÅLLER i andra änden av grimskaftet när jag gör iordning min häst, varför skulle jag behöva ha honom LÖS på en tävlingsplats bara för att jag inte vill binda honom? :D

Balderum: Jag har inte missar något viktigt i utbildningen. Min häst KAN bindas i väggar och släp och träd. Min häst KAN stå lös. Men jag vill inte göra så. Speciellt inte när vi inte är på hemmaplan.

Som sagt. Har man stått bredvid en häst som håller på och kväva sig och slagit sig halvt fördärvad när den kastat sig och ramlat så vet man att hästar kan klara av att göra de mest otroliga sakerna. De som man verkligen tror är OMÖJLIGA att toka till....

När jag ändå är igång och chockar folk kan jag väl berätta att jag aldrig gör egen hage utan el till hästen på tävlingsplatsen heller? Jag bokar box om det är meeting, även om det kostar. Annars så håller jag i honom. Trist för mig som inte kan sitta och käka kanelbulle i fiket, men jag får motion och hästen får extralång uppvärmning/nedtrappning. Jag går, och går, och går, och går på tävlingar. Om jag inte har box, förstås. Eller riktig hage, men det är ju inte ofta :)

Ja just det förresten. Jag är inte ett dugg osäker och rädd. Jag bara GÖR såhär. Binda hästen kan jag gärna göra i utbildningssyfte. Men jag lämnar den inte för att gå och hämta något, t.ex.
Oh vi har säkerhetskrokar som löser ut vid HÖGT tryck. Dvs, det är inte bara att "rycka till" så kommer man lös, utan det ska till en rejäl grej.
Och jag tror inte du och jag har samma referens ram när det gäller "kasta sig bakåt" :D De hästar jag sett som sprängt grimma efter grimma har man VERKLIGEN inte velat stå bakom och klappa till lite i rumpan när den slänger sig bakåt, då hade man blivit MOS :p

förutom just setat då, och kanske ett apelsin som i mina öron låter helt fel, men som är helt rätt för många.

Haha, låter som en liknande reaktion då jag säger "fältar" istället för fält i pluralis och driver Caotica till vansinne. :D När jag var yngre trodde jag att det hette fältar, tills hon korrigerade mig, men nuförtiden är det bara rolig att se hur frustrerad hon blir när jag på flit säger fältar istället för fält. :p

- Beatrice som skrev laudatur i finska men cum laude approbatur i svenska, det förklarar en hel del :angel:

Det handlar väl inte så mycket om vad den klarar av och inte. Förr band jag alltid upp Godi när vi körde iväg (sol har jag inte varit iväg med, men skulle bundit upp henne också) och det hände aldrig något, jag tänkte inte ens att det kunde hända något.
Men när jag såg kompisens häst rycka sig loss på ett ögonblick så fick jag mig en tankeställare. Ingen vet riktigt vad som hände, hästen var stencool, blev inte rädd för något och var inte panikslagen på nåt sätt. Den bara stod där och åt lite, och sen när den inte nådde gräset så ryckte den till och vipps var den lös. Det hade ju aldrig kunnat hända om den inte satt fast. Hade ju gått att undvika med att annat grimskaft också, men frågan är om man vill ha så bra grimskaft om hästen nån gång skulle komma lös.

Jag förväntar mig aldrig att hästar ska få panik eller bli rädda, men trots det händer det ibland att hästar blir det av nån oförklarlig anledning, vissa oftare än andra. Och som sagt, jag har också bundit, men efter att jag såg hur enkelt hästen bara knyckte till med huvudet och var lös så hade det räckt att hästen hoppade åt sidan för något. Nu har jag i och för sig lite bättre grimskaft, men ändå. :p

Och kan man inte sadla och hålla i hästen samtidigt så har man nog antingen brutit armen eller också har man världens största sadel, för det har jag aldrig upplevt som nåt problem och jag är inte precis Stålmannen :angel:

:bow::bow::bow: Gilla!

*knapplån*

197635_10150894270713031_466875556_n.jpg

Måste bara visa en så fin bild på mig och Kjarni när vi galopperar i grustaget. Han är bara så fin min lille sköthäst! :) I helgen ska vi åka på kurs för en islandstränare, det ska bli skoj! :)

Vi drar alla vår gräns när det gäller hantering och säkerhet, skulle jag "envisats" med att göra som du gör hade det varit väldigt omständligt, jag har inte samma möjligheter som du i/vid stallet. Visst, det kan hända en olycka, men det kan det alltid oavsett hur försiktig man är. Personligen föredrar jag att ha hästen uppbunden vid tävlingsplatsen och ser det som säkrare än att hålla repet själv.

True that. Men du säger ju "Jag gör hellre så här".
Inte "Hahaha, du är bara rädd och osäker och har missat något i utbildningen, MIN häst kan minsann stå lös och bindas upp hur som helst och det kan tydligen inte din".

Big difference ;)

Alla gör som de vill. Jag vill inte binda min häst alls på tävlingsplatsen. Muninn kanske, han är cool, men Snorri hetsar lätt på nya ställen, än så länge.
Och släpet känns för mig väldigt osäkert, det är liksom inte stabilt som en ladugårdsvägg. Speciellt om man binder sin osäkra häst i släpet.
Och som sagt, han får verkligen inte skrapa lacken på mitt släp :cool::angel:
Dessutom BEHÖVER jag inte binda honom. Skulle jag inte ha möjlighet att göra som jag gör hade jag ju fått göra på något annat sätt.

Sen är det ju som Kolbeinn säger också- även om JAG har koll på min häst så är det inte säkert att andra har koll på varken hästar, hundar, barn eller bilar.....

Jag har uppenbarligen inget vettigt att göra idag, så, here goes:

Det kan ALLTID hända olyckor, precis som Lobelia säger. Jag tror verkligen inte att det inte kan hända något alls bara för att man gör som jag gör.
Däremot KÄNNS det bättre FÖR MIG om jag vet att jag vidtagit varje säkerhetsåtgärd jag kan. Om något händer då, behöver jag inte säga "F-n också, om jag ändå hade.....".

Jo jag förstår att du reagerar, men jag tror snarast Gullan blir lite exalterad och vill beskriva, jag tror inte hon menar det så illa även om det ser ut som en smärre predikan.

Min häst är snäll och cool, det är inte alla hästar jag skulle bundit upp var som och troligen släppt helt fri även på en tävlingsplats (så länge det finns gräs, inte för att jag gör det givetvis) hon rymmer inte i första taget.

Nej, det är väl det som är grejen. Det är lätt att bli exalterad när man inte blir respekterad för sina åsikter. Det känner jag också. Men jag försöker att inte gå till personangrepp, utan att säga att JAG gör så här. JAG skulle inte göra si eller så. Jag vet att jag är ett säkerhetsfreak, men det finns bra anledningar till det.

Jag har inte Gullans erfarenheter, två goa hästar som är trygga och chill.
Jag har tagit hand om majoriteten galningar. Sedan att jag då råkar ha EN som är lugn som en filbunke, det är ju bara bonus. Jag är inte ett darrande asplöv som krampaktigt håller i grimskaftet och har dubbla hjälmar och säkerhetsvästar och blir livrädd när hästen rycker lite. Jag bara gör som jag gör, för att jag är uppvuxen med det sedan barnsben. Det är naturligt för mig.

En av mina träningshästar satt jag alltid upp på på inhägnat område. Osäker och rädd? Njäe, men veckan innan jagade jag henne ett par kilometer på bilväg när hon brutalflippade vid uppsittning :angel: Jag gillade henne ändå, och var inte ett dugg stressad över att bli avslängd. Jag vill bara inte att det ska hända HÄSTEN något :)

Knapplån

Angående uppbindning i transport på tävlingsplats är jag en av dem som inte gör det dock är jag absolut inget säkerhetsfreak, snarare ibland slarvig med det men en parkeringsplats på tävlingsplats är ofta rörig och det är ofta trångt, jag vill inte att nån av mina hästar ska skada andras bilar eller transporter. En av mina hästar som jag tävlar med är dessutom lite känslig för bilar så det är ingen vidare uppladdning för oss att ens befinna oss på parkeringen vid sadling osv.

Under min år som guide på ridturer på Island var det strängt förbjudet att binda hästarna vid sadling, vi uppmandade ridgästerna att hjälpas åt och hålla varandras hästar men ganska många fixade att hålla häst och sadla samtidigt.

Mina hästar är vana att bindas upp i stallgången och vid stadiga staket o.dyl. i lugna miljöer men annars tycker jag inte att det är viktigt att de kan bindas upp varsomhelst närsomhelst, jag lägger hellre krut på annat i utbildningen, dessutom uppskattar jag hästar med lite nerv så att vara kolugna i alla situationer är ingenting som är ett måste för mig.

Och kan man inte sadla och hålla i hästen samtidigt så har man nog antingen brutit armen eller också har man världens största sadel, för det har jag aldrig upplevt som nåt problem och jag är inte precis Stålmannen :angel:

Jag tycker inte det är en självklarhet man ska kunna sadla o hålla hästen samtidigt. Vi är många som ridit i 40 år och har bytt höfter, whiplashskador, ryggskador, artros, behöver käpp för att gå men vill kunna rida! Eller nyss upptäckt islandshästen och vill kunna komma ut. För oss som har det så gäller detta:

Mina hästar SKA kunna stå lugnt bundna. Sedan får man ha koll, vad är jag på för plats, vilka hästar finns omkring etc och ha lite framförhållning. Med framförhållning kan otäcka händelser undvikas.

tack för förtydligandet.

och i de situationerna du nämner är det ju också självklart att hästen ska kunna stå still.det är ju också som mist säger, vad har man gör prioriteringar? själv rider jag aldrig lpngturer med fika och övernattning, jag tävlar inte trail, jag prioriterar inte att kynna binda hästen i ett träd eller lämna den lös medan jag gör ngt annat. lydnad och att ha bra koll på sitt djur är en självklarhet för mig, men jag prioriterar en elektrisk och explosiv häst med mycket fräs på tävlibgsbanan. kombinationen är ju klart bäst, men jah tummar hellre på lugnet till förmån för nerven.

På långtur på Island:
Leder fram den tränsade hästen till sadeln, sätter på nosgrimma ser till att hårremmen vi sadelläget inte är alltför skitig, lägger på sadeln (med sadelväskor och allt), spänner gjord och eventuell svanskappa. Är hästen för skitig så har man eventuellt en borste på 10-20 pers annars får man improvisera. Det finns alltid någon som kan hålla om det behövs.

På tävling:
Finputsar hästen, runt om, kratsar hovar, sätter på bots, sadlar med vojlock, fixar sina egna kläder, kollar startlistan, kollar att all utrustningen en extra gång,
Man ska dessutom skifta från grimma till träns, hämta borstar, packa undan dem, ta av överdragskläder mm. Jag är ofta ensam när jag fixar hästen, åtminstone ensam om att fixa den.

Jag sadlar en turhäst på Island på 5 minuter och tar 10-40 minuter på att fixa den hemmavid eller på tävling, inte direkt jämförbart.

Vad kul med fler islandsryttare "från trakten", iofs bor jag inte riktigt i Borås längre, men inte så långt ifrån heller :D

Det handlar väl inte så mycket om vad den klarar av och inte. Förr band jag alltid upp Godi när vi körde iväg (sol har jag inte varit iväg med, men skulle bundit upp henne också) och det hände aldrig något, jag tänkte inte ens att det kunde hända något.
Men när jag såg kompisens häst rycka sig loss på ett ögonblick så fick jag mig en tankeställare. Ingen vet riktigt vad som hände, hästen var stencool, blev inte rädd för något och var inte panikslagen på nåt sätt. Den bara stod där och åt lite, och sen när den inte nådde gräset så ryckte den till och vipps var den lös. Det hade ju aldrig kunnat hända om den inte satt fast. Hade ju gått att undvika med att annat grimskaft också, men frågan är om man vill ha så bra grimskaft om hästen nån gång skulle komma lös.

Jag förväntar mig aldrig att hästar ska få panik eller bli rädda, men trots det händer det ibland att hästar blir det av nån oförklarlig anledning, vissa oftare än andra. Och som sagt, jag har också bundit, men efter att jag såg hur enkelt hästen bara knyckte till med huvudet och var lös så hade det räckt att hästen hoppade åt sidan för något. Nu har jag i och för sig lite bättre grimskaft, men ändå. :p

Men om det enda som hände var att hästen röck till med huvudet så grimskaftet gick av och stod kvar och käkade, vad var problemet då? förstår inte riktigt?
troligen märkte ju den hästen att jaha det var lätt o rycka sig loss så får man käka lite bättre...ingen skada skedd lixom.

värre tycker jag om man har ett för starkt grimskaft som inte går av och hästen då får panik utan hejd och man inte får loss hästen.

därför ska man ha ett bra grimskaft men med säkerhetsknut för då märker hästen att den kan inte rycka sig loss men man kan släppa loss den om den skulle få panik utan hejd.

så enkelt var det att lösa det:)

tror folk gör vissa saker krongligare än vad de är ibland.

jag förväntar mig alltid att en häst kan få panik och bli rädd, det är flyktdjur som väldigt lätt får panik om de sitter fast, därför det är så viktigt att lära dem uppbidningen korrekt så de lär sig att när det tar stopp så går man framåt inte fortsätter backe.
tryck i nacken=framåt...bra att kunna vid lastning med men det är som sagt något man måste lära in för deras naturliga reaktion är att trycka emot trycket och gå bakåt mot trycket ännu hårdare och då blir det en dragkamp man inte kan vinna och då får de lätt panik när de känner att de inte kommer loss.

Men då måste man vara snabb och uppmärksam och driva fram dem igen bakifrån.

angående sadla, svårare om man har en häst som går runt/flyttar sig när man ska lägga på sadeln/lätt att tappa grimskaftet när man ska hålla reda på alla saker.

aja skit samma, lättare att sköta om en uppbunden häst i alla fall annars hade man väl aldrig kommit på tanken att binda upp dem från allra första början.

Vi gör olika.
Tittar man i TR för Svenska Ridsportsförbundet så är det förbjudet att tjudra hästen i transporten.

När jag är på tävling, brukar jag binda hästen i därför avsedd ögla längst bak på transporten. Använder så kallad säkerhetsknut så ett ryck i den lösa änden får repet att lossna. Tror dock ärligt talat inte att jag skulle få loss knuten om en häst får panik, eftersom ryckande i hästens ände drar åt knuten.
Man kanske - faktiskt - skulle börja använda transportgrimskaft med panikutlösning av grimskaftet...

Däremot lämnar jag inte vid hästtransport tjudrad häst utan uppsikt.

I stallet binder jag upp häst med två grimskaft och kan lämna ensam ganska länge. Men där finns inte mycket annat att trassla in sig i, och det händer inte så mycket skrämmande eller upphetsande i stallet.

Ja, en häst ska kunna stå uppbunden. Men en häst är ett flyktdjur och ska också kunna reagera med flykt och panik i "rätt" situationer och där har vi en inbyggd konflikt. Kanske större chans att kunna dämpa hästens beteende om man håller i grimskaftet och har lite extralina att släppa ut, jämfört med att det blir ett stumt stopp som vid uppbindning?

Ska på tävling med en av mina andra hästar på söndag, oklart om box finns. Att förvara hästen i transporten hela dagen går bort så det ser ut att bli en dag med långvarigt promenerande... och en trött häst som ändå lär få stå stundtals i släpet och äta.
3½ timmes körtid, sedan veterinärbesiktning. Sedan vänta några timmar innan första start. Fattar inte varför jag utsätter mig och häst för detta. Ger mig dessutom på en gren i för svår nivå (nationell nivå), så det är knappast för prisrosetterna och eventuella prispengar (ja, jag tävlar om prispengar med den hästen)...

angående transporten, hurdå menar du? vad skulle vara mer "farligt" med att binda honom där än att binda i en uppbindningkrok?

Det jag menade var att jag uppfattade det som om han var något osäker med att lastas, och du därför band upp honom med T utanför. Är hästen osäker så kan det ju snabbt bli farligt om den får för sig att kasta sig, vilket även snällaste hästen kan göra, och då har du en rädd häst som sliter i en transport. Men som människor här inne har uttryckt så gör ju alla precis som man vill, vissa binder och vissa binder inte :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 547
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar