Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jag har varit och hälsat på min 2007:a. Bilder finns i 07-ornas tråd. Det är väldigt mycket häst i den lilla kroppen.

kna_galopp_bana_b_juni12_web.jpg

*kl*

Nu behöver jag lite pepp... Har inte uppdaterat på länge, har inte så mycket nytt att komma med. Pá är en liten lymmel nu, testar av själva sjutton. Blir "rädd" för brevlådor och soptunnor på gamla vanliga rundan, tex. Har varit svårfångad i hagen när någon annan än jag ska ta in honom. I stallgången står han still typ 2 sekunder innan han ställer till med en scen. Sånt larv. Tur att han är ett riktigt charmtroll... Men vi har dagliga diskussioner, och kör trickträning och sånt, för att han ska få utlopp för nyfikenheten och alla myror i benen.

Han har härliga gångarter, men tölten har vi bara nosat på. Nu är han skodd och vi kan träna ute på lättare underlag, så nu hoppas jag att det ska lossna.

Barefooten är såld, och jag väntar på att få en MB dressage deep seat skickad till mig för utprovning. Det ska bli skönt, nu har jag en gammal Nordica som bara ligger semi-bra. Han växer rätt mycket nu, och formar verkligen om sig från vecka till vecka. Så jag hoppas på den nya sadeln.

Så hästlivet rullar på. Men! Jag tycker inte att jag hinner med! Har kommit fram till att jag måste hitta en medryttare. Men de enda som svarar på annonsen är 12-13 åringar, och hur duktiga de än är så kan jag inte sätta upp dem på en outbildad unghäst som har som specialitet att i full fart snurra 180 grader på bakbenen. Har lekt med tanken på att lämna ut honom på foder, till någon som vill tävla och gå kurser osv. Så att jag ska kunna omgruppera mig, och landa i jobb och boende och så... Men han är ju min bäbis! Jaja, mycket som snurrar nu. Hur löser ni andra med heltidsjobb er tillvaro? Tips mottages tacksamt!

Varför då?? Jag har tävlat GANSKA mycket och har aldrig bundit i transporten. Tänk om hästen får panik och kastar sig- inte kul för varken häst eller släp.....

Båda mina tar sig loss om man sätter fast dem, spelar ingen roll hur man binder dem eller i vilka grimmor. Den ena kryper ur grimman, den andra joxar/fixar/grejar tills hon är lös. Är de bara lösa sen står de som ljus. Nu åker båda lösa. Har aldrig varit några problem. Båda är lättlastade och står stilla i transporten utan att stressa upp sig.

Kan tillägga att de aldrig åkt samtidigt men båda har ändå fått för sig att det är trevligare att vara lös. Den äldre har vänt på sig nångång (då hade hon varit bunden men ålat ur grimman), men det har märkts först när man öppnat upp och då har det ju bara varit att ta på henne grimma och gå ut.

Freakar hästen, oavsett bunden eller ej, så kan det absolut gå åt helvete, men att den är bunden lär inte göra så stor skillnad. De väger ju ändå flera hundra kilo.

Det handlar fortfrande om att binda sin häst i ytterväggen på transporten när hästen står utanför transporten. när man gör den iordning t.ex. inte bunden/inte bunden under färd alltså.

KL

Idag är mattes hjärta stoooort! :love:

Tog ett pass i paddocken för att förbereda inför morgondagens lektion. Och det gick såååå himla bra!!! Jag har försökt att få henne att ta tölten från en sluta, vilket funkar kanon ute, men i paddocken förstår hon inte alls vad jag vill och det är skiiiiitjobbigt och det är svårt att hålla tölten ren i kurvorna, hon slänger sig gärna pladask på framdelen och får tre meter hals i avsaktningarna etc.
Jag är så himla stolt över mig själv, för jag kom på precis hur jag skulle lösa det (menar inte att jag är den första på jorden som gör så, men för mig är det nytt, ni andra säger säkert "den gamla" :p ). Lösningen var såklart att ta slutan i hörnet och direkt ur hörnpasseringen glida in i tölt. Sen vid nästa hörn sakta av, ta slutan i hörnet och iväg igen. Sen kunde vi fortsätta tölten genom hörnena också. På så sätt la hon sig inte i kurvan och rollade utan tog en riktig hörnpassering, hon fick en mer naturlig övergång från slutan in i tölten och eftersom det bara var 4-5 skrittsteg emellan varje övergång så blev det inget döhäng i avsaktningen, utan direkt in i slutan och sen vidare.
Hon klarade det galant och efter bara ett par varv så funkade det att göra ett par hörnpasseringar i tölt också utan rollningar. :love:

Min häst är så duktig!!!

Tränade lite på 8-volter i trav också, inga konstigheter alls tyckte Sol. Och jag som slet i flera månader för att Godi skulle klara av att göra en gigantisk 8-volt utan att gå över i grisepass. Sol bara travar på, så himla lyxigt alltså! :bow:

Jag har heller ALDRIG bundit min häst i transportväggen på tävlingar. Då är han väldigt, väldigt lugn och får inte panik. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något. Har vi inte hage/box lastar jag mycket hellre in honom i transporten.

Förövrigt (med skodiskussionen) tycker jag att det är upp till var och en. Jag föregår med gott exempel när "mina barn" är i närheten, men om jag är själv kan jag även rida i strumpor om det är så.
Dock när jag arbetar heltid med hästar, alltså för någon annan, har jag alltid ridkläder och då tillhörande stövlar/skor. Då ska det vara professionellt.

Men det är väl samma som med dessa hjälmdiskussioner, jag tycker att även det är upp till var och en. Men något som retar mig är när folk rider utan hjälm när det finns barn omkring. Det skulle aldrig falla mig in!

Nej nu ska jag pigga på mig och ut och rida, jobbigt att ha 20 årsfest :p

Klart det att det är upp till var och en, och skulle stället vara ett privatstall så skulle jag inte ens kommentera. :) På ett privatstall utan "utomstående åskådare" så vet ju alla vad de sysslar med och ansvarar själv över sin egna säkerhet.
Men eftersom detta ställe fortfarande är en ridskola med både ridläger och turridning så tycker jag att det är obligatorisk med lämplig och ändamålsenlig klädsel, speciellt under ridläger för så barn.

Jag har heller ALDRIG bundit min häst i transportväggen på tävlingar. Då är han väldigt, väldigt lugn och får inte panik. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något. Har vi inte hage/box lastar jag mycket hellre in honom i transporten.

KL + till övriga som reagerar på att binda upp hästen:

Men när ni ska göra i ordning hästen för att rida - står ni alltid i hagen eller boxen då? :confused:

KL + till övriga som reagerar på att binda upp hästen:

Men när ni ska göra i ordning hästen för att rida - står ni alltid i hagen eller boxen då? :confused:

Nej men jag står antingen inne i stallet eller inne i paddocken, dvs. om hästen nu av någon anledning skulle slita sig loss så kommer den inte så långt. ;)
Till skillnad från när man är ute med transporten, då kan den ju springa ut på vägen eller ställa till med en massa problem på en tävlingsplats bland andra hästar och människor.

Min gamla häst hade jag ofta lös inne i stallet när jag grejade med honom. Han stod där han stod, även om jag var i ett annat rum och grejade med hans mat, han visste att det var hans plats. Och skulle han mot förmodan bli rädd och gå iväg så skulle han fortfarande vara i stallet och där kan de ju inte göra så stor skada (jag gillar inte att ha grejer liggande i stallet, utan det finns instängt där hästen inte kommer åt).

På t.ex tävlingar kan man ju laga hästen färdig i grimma, dvs. håller grimskaftet i handen medan man lagar hästen i ordning? Multitasking, så svårt är det väl inte. :)
Den ända gången vi var ute och tävlade med Ófeigur så hade jag honom i grimma och med grimskaftet i handen genom hela dagen, och så brukar de flesta i stallet göra om man inte har möjlighet till box eller hage.

Kl

Är det såhär ni menar att man inte får göra?
tandlakare1.jpg

:D :D :D

Vi binder alltid hästarna i transporten när vi är iväg. DOCK enbart under uppsikt, dvs när vi gör iordning eller står invid kärran. O vi brukar inte binda dom i luckan när den är öppen som på bilden! Det var både slarvigt och farligt... Jag kan även låta hästarna stå lösa invid transporten när vi är iväg, under uppsikt även då. Vi knyter förstås alltid med säkerhetsknut! I vardagen knyter jag aldrig fast någon häst, de står alltid lösa. För dom är det inte heller konstigt att jag sitter av och lämnar hästen många meter under ridturer.

Fast är jag nog allt lite korkad ändå, men ganska glatt obekymrad om det :angel:

På t.ex tävlingar kan man ju laga hästen färdig i grimma, dvs. håller grimskaftet i handen medan man lagar hästen i ordning? Multitasking, så svårt är det väl inte. :)
Den ända gången vi var ute och tävlade med Ófeigur så hade jag honom i grimma och med grimskaftet i handen genom hela dagen, och så brukar de flesta i stallet göra om man inte har möjlighet till box eller hage.

Har hästen gått sönder eller ska du göra gryta av den? :o:p

Förlåt kunde inte låta bli :D

Precis så :D Men när man som jag har sett hästar panika totalt och halvt slita sönder sin nacke och halka och ramla innan grimman till slut gått sönder- ja, då blir man lite försiktig!...
Jag är säkerhetsfreak. Har fått det från min mamma, som har stall-uppfostrat mig. Får t.ex rysningar när man inte knäpper grimman när man leder sin häst :p

Minett: Hemma står min häst antingen lös i boxen, uppställd på uppställningsplatsen (typ stor spilta, säkerhetslinor från båda håll som löser ut vid för stort tryck, plus "hål" i spiltväggarna längst bak om t.ex hovslagaren skulle bli inträngd av en panikande häst så kan man ta sig ut där) eller så plockar jag först fram grejer och sen tar jag in hästen och håller hästen i grimskaft medans jag fixar. Precis som jag gör på tävlingsplats.

Sedan åker jag aldrig själv på varken tävling eller träning. Jag har alltid markpersonal med som kan stänga transporten bakom mig, hålla hästen, eller assistera på andra sätt. Lyx ;)

Får och får, alla gör väl som de vill.

Hästen som slet sig när jag var med var stencool och stannade även kvar, men även den coolaste hästen kan bli rädd en vacker dag när man inte är beredd och då vill jag gärna ha nåt att hålla i om man befinner sig på ett ställe där hästen kan komma tillskada eller springa iväg.

Godi lämnade jag också ståendes när vi var ute och red, om man behövde gå och hämta lite smultron eller hallon bredvid vägen till exempel :D
Och ville man gå iväg lite längre så var det bara att säga till så följde han snällt efter. Men så bodde vi också mitt uppe i skogen där det sällan kom bilar, hade inte gjort så med Sol här där det är trafik. :o

Min häst är van att vara uppbunden och jag använder säkerhetsgrimskaft, jag skulle aldrig lämna henne utan tillsyn uppbunden i transporten men det är praktiskt att slippa hålla hästen när man borstar och sadlar.

En häst som inte är van att stå uppbunden eller som brukar dra i grimskaftet etc skulle jag inte bundit upp i en transport.

Hahaha, jag kan officiellt inte tala/skriva svenska längre. På finska så "lagar man hästen färdig" men det låter visst lite knasigt när man översätter det rakt till svenska. :D

But you get what I mean. :p

*KL*

Blev en tur till hööks idag! :)

Hittade ett schabrak med rätt grön och en matchande grimma + en massa annat :p

307010_3245120613850_366606534_n.jpg

KL

Om man har en lugn och sjyst häst så är det väl inte mer fel att binda upp den i transporten än någon annanstans so tex gången eller så.

Men jag skulle inte göra det då jag är rädd att hästarna ska göra någon skada på transporten om den tex krafsar med hoven i lacken eller nånting, transporten kan ju bli ful.

Men jag förstår inte dom som binder sina hästar i långt grimskaft på tävling och låter hästen stå och äta där och går därifrån, tänk om hästen trasslar in sig :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 552
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar