Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Det är väl ändå upp till var och en hur man vill träna sin häst? Jag förstår inte den här diskussionen alls. :confused:

Jag själv rider mycket tölt på mina hästar, även på min unghäst, men jag vet flera som inte rider speciellt mycket tölt - och de har ett syfte med att göra så också.

Halvt KL
Jag kan tycka det är svårt att hinna med och trimma alla gångarter. Just nu travar jag en hel del, dels för att jag tränar för dressyrtränare dels för att 01:an har varit svår att få att trava i ren tvåtakt. Men nu är vi på gång!
Upplever att tölten förbättrats radikalt men tror att det mycket har att göra med att jag rider bättre och inte minst sitter bättre dels för att jag jobbar henne mer i rätt form.

Är den nån mer än mig som kan tycka det är svårt att hinna med alla gångarter?

Jag har tränat min femåring så här (har alltid visat alla fem gångarter men hade mkt lättare för tölt/pass i början av inridningen/träningen)

* Första veckorna 'åkte' jag bara häst, hon fick välja gångarter fritt bara jag kunde få välja tempo och riktning (dvs FRAMÅT)

* Efter att hon stärkt sig och fått upp lite mer flås bestämde jag tempo, riktning och gångart, dvs - jag bad henne tölta eller jag bad henne trava, blev det nån gångart jag inte önskade drev jag henne framåt så det iaf blev trav/tölt/galopp med lite fräs i

* Efter den fasen (när hon blivit ännu lite starkare i ffa traven), bad jag henne att trava (tex) och föll hon då in i tölt istället saktade jag av och bad henne trava igen. Givetvis bara korta sträckor

* Nu är vi i en fas där gångarterna finns på plats (inte passen såklart) men jag kräver mer energi, och att min och hennes energi ska åt samma håll... Nog så svårt ibland! ;) :bump:

Så här ser hon ut förresten:

33109238.jpg

33109239.jpg

Senast ändrad:

Hej vännen kul att du är tillbaka här;)
innan jag såg att det var du så skulle jag precis skriva att jag håller med dig och har gjort i princip likadant med Glampi.

Tycker att han ser bättre ut i muskler och hull! Han är så himla snygg! :) Ser ut att vara inne i en växtfas och vara lite ojämn nu?

Ang transporten, hur vågar du binda honom i den om han är det minsta osäker? Har sett flertalet allvarliga olyckor som hänt på så sätt.

mms_img-71493458_205764860.jpg

Ja det kommer nog sakta men säkert musklerna och nu är han inte för smal längre iaf sån tur är tycker inte om när en unghäst faller ur sådär men nu är det ingen risk han blir smal iaf går på 2-3hektar stort bete han nästan fått en liten kula istället.

ja han växer nog just nu lite dumt när vi sattsar på ridningen precis nu, man får ju passa på när det är sommar och ljust länge men känns han som att han har växtvärk får vi avvakta lite.
sen är det lite dumt precis där vid uppbindningen är det en grop vid frambenen så kan vara det lite med men lite högre är han nog bak just nu tror jag.

ska bli kul att få lite snyggare bilder på honom snart inte bara mobilbilder.
Min duktiga kompis som är utbildad hovslagare nu kommer ner och hon är så himla duktig på att fota oss.

angående transporten, hurdå menar du? vad skulle vara mer "farligt" med att binda honom där än att binda i en uppbindningkrok? jag binder alltid med säkerhets knut så jag snabbt kan lösa upp den och han är ju inte rädd för själva transporten speciellt inte när Thengill står brevid, Thengill är hans "pappa":angel:.
binda i transporten är ju obligatoriskt något som de måste lära sig om man ska ut och tävla/träna iaf så det är lika bra att börja redan nu.

transporten sitter fast på en bil man får ju absolut inte binda eller lasta i en transport som inte sitter fast på bilen.
mms_img-19317607_205765734.jpg

Senast ändrad:

binda i transporten är ju obligatoriskt något som de måste lära sig om man ska ut och tävla/träna iaf så det är lika bra att börja redan nu.

Varför då?? Jag har tävlat GANSKA mycket och har aldrig bundit i transporten. Tänk om hästen får panik och kastar sig- inte kul för varken häst eller släp.....

Tack för kommentarerna :) Hon är efter Illingur och ue Hugur fra Hofsstadaseli, om nån känner till honom.

Jag har bara haft henne sen i sept då hon importerades,har verkligen känt alla känslor för den här hästen: älskat, velat ge upp, gråtit av glädje, känt smärta (trillat av), varit rädd och allvarligt funderat på vad jag tänkte när jag köpte henne. Brukar läsa här inne om er andra som kämpar, ffa med sina unghästar, så tänkte bara bidra med min erfarenhet om att det tar tid att komma underfund med sin häst och det tar ffa tid att bygga ett förtroende. Jag är nog inte igenom skärselden med henne än, men jag har lärt mig jättemkt :)

Ja jag gissade på att du skulle känna igen hästen Gullan :)

Varför då?? Jag har tävlat GANSKA mycket och har aldrig bundit i transporten. Tänk om hästen får panik och kastar sig- inte kul för varken häst eller släp.....

Jag har varit med om att hästen kom lös när den var fastbunden i transporten. Hästen var inte minsta rädd utan tog bara ett steg bakåt, kände att den satt fast och ryckte till med huvudey så att grimskaftet gick av. Hästen stod lugnt kvar så det hände inget, men jag tycker ändå att det känns tryggast att hålla i hästen istället för att binda upp den. Hade lika gärna kunnat sluta med en bortsprungen häst eller om grimskaftet inte gått av, en skadad häst och transport.

Det är väl ändå upp till var och en hur man vill träna sin häst? Jag förstår inte den här diskussionen alls. :confused:

Jag själv rider mycket tölt på mina hästar, även på min unghäst, men jag vet flera som inte rider speciellt mycket tölt - och de har ett syfte med att göra så också.

:bow: *trycker på gilla knappen*

Trots att jag inte töltades å mkt från Juni förra året och fram tills idag typ så har Jorunns tölt varken glömts bort eller blivit sämre utan tvärtom.

Den har via att hon har blivit starkare i kroppen av grundgångarterna även blivit starkare i sin tölt.
Takten är det inge fel på heller kan bli travtaktig men de få tillfällena är det 100% ryttarfel.

Alla får ju göra som man vill självklart och när Jorunns galopp försvann och hin inte längre kunde trava i form inte ens skritta i form så valde jag att utesluta tölten nästan och bara lägga 100% fokus på skritt, trav och galoppen och självklart har jag haft en baktanke med allt och det är att även förbättra tölten på Jorunn.
Vilket jag också har gjort trots minimalt med töltning.

Har svårt och tro att de som har 5 gångare passar varje dag så varför är det okej att inte passa varje dag och ingen säger då att nä men usch du måste ju passa varje dag för att förbättra passenoch för att hästen inte ska glömma bort att den kan passa.???

Medans om man inte töltar varje dag ja då helt plötsligt är det dåligt och hästen kan glömma bort att den kan tölta och man måste ju förbättra tölten:confused:

En häst glömmer inte bort en gångart är det som så att en gångart försvinner så är det något som är fel och man bör kolla upp.
I mitt fall var det jag som hade sett till att galoppen försvann genom felridning, var bara att göra om och göra rätt:D

Fast det där håller in te jag med om, får hästenpanik och står lös kan den ju välta ut ur transporten ut på vägen.Ja det hände en häst i Norge för inte så länge sedan.:crazy:

De allra flesta häsatr får inte oanik bara så där i ett släp om man har lasttränat dom väl, de kan försöka stegra sig men när de märker att de sitter fast brukar allra de flesta sluta och mumsa på lite hö.
Köp hellre en kamera och sätt in i släpet om man är orolig så man kan stanna om man ser att hästen nu skulle få panik.
Jag skulle va alldeles för rädd att hästen om den är lös att den tar huvudet under bommen och gör sig illa eller att den försöker vända och fastnar och DÅ får panik.

Men du verkar ju inte ha det problemet så tuta och kör=)

KL.

Nu måste jag fråga lite era åsikter för att förstå om det bra är jag som tycker så här...

Finns ett par tjejer i vårt stall som använder sneakers som stallskor. ( t.ex gamla converse osv. ) Att ha dem i stallet på eget ansvar är ju fine, men när det börjar komma upp bilder på FB från t.ex ridläger där de rider med samma skor, så blir jag irriterad. Tycker det är jätte oansvarigt att rida i såna skor, dessutom framför små barn som man borde visa gott exempel för. ( stallet har dvs. turridning och ridläger osv. )

Och varför riskera att fastna i stigbygeln övh?! Jag tycker ridskor med klack är precis lika viktigt som hjälm, och orkar man inte byta skor så kan man väl rida utan stigbyglar eller barbacka? Jag förstår helt enkelt inte resonemanget bakom ens beslut att rida i converse, och vi talar då inte om engångsfall utan som en daglig vana eftersom dessa tjejer sommarjobbar på detta ställe....

Bara jag som har en så här stark åsikt om detta? :crazy:

Det var utanför släpet, så som på bilden, som diskuterades.

Inuti släpet håller jag med dig helt och hållet, jag knäpper alltid fast hästen fram efter att jag stängt bommen baktill. Det finns ju hästar som klättar över/under bommarna, och kan man då spänna fast dem så att de står ordentligt så kan man ju förhoppningsvis förhindra det.

Utanför släpet så skulle jag inte binda fast den i släpet, med tanke på att de som sagt kan komma loss. Det kan de ju i och för sig annars också, men jag tycker personligen det känns bättre att ha hålla i hästen.

Altså, vi snackar inte om att binda hästen när den ÄR I transporten. Självklart ska den vara bunden då! Det är ju en säkerhetsfråga. Den ska inte kunna vända sig och toka till det.
I vår transport står de på snedden. Och binds från båda sidor. OCH vi har kamera ;)

Vi pratade om att binda hästen i ytterväggen på transporten när hästen står UTANFÖR transporten. T.ex på en tävlingsplats, medan man gör hästen i ordning. DET tycker jag inte om, det går emot mitt säkerhetstänk. Jag har sett hästar få rejäl panik när de sitter fastbundna, och det kan bli livsfarligt. Då ska man ha ett grimskaft som kan gå sönder, och hur bra är det på en tävlingsplats?

Jag kan ibland vara i stallet i vanliga skor, men då är det för att jag inte hunnit hem och byta. Jag har inte mina skor i stallet längre, men jag vill inte rida eller hantera mer än nödvändigt i dåliga skor. Skulle aldrig någonsin åka till jobbet i dåliga skor. Om jag hade jobbat med hästar skulle jag ha riktiga ridskor med stålhätta, klack och utan snörning. Älskar mina underbara Ariat skulle kunna gå i dem hela dagarna! :love:

På tal om dåliga skor så hade vi för ett par år sen ut en veterinär till stallet som kom i foppatofflor, hon skulle då hantera en bufflig, tung fjording. Kändes sådär bra.
Samma veterinär hade även varit ute hos en kompis som har tjurar. Då hade hon flip-flop när hon skulle vaccinera ungtjurarna. Hon frågade bonden om tjurarna var snälla "Det är tjurar" svarade han helt enkelt och tyckte hon var väldigt olämpligt klädd för att gå ut och jobba med djuren. Ok att det är sommar, men man kan väl ha ett par riktiga skor och en överdragsoverall eller något i bilen om man ska ut och jobba med stora tunga djur.

Precis.
Jag förstår inte heller varför man inte helt enkelt kan investera i ett par sköna och bra ridskor som funkar både för ridning och stallarbete. Jag tokälskar mina Mountain Horse skor som är sjukt sköna, och jag kan lätt jobba hela dagen i stallet med dem på fötterna.
Ena tjejen ursäktade sig just med det argumentet att "när man jobbar på stallet så är ju ridning det man sysslar med allra minst, så man vill ha bekväma skor. Och så orkar jag inte byta där i mellan."
Men Gud, du kan du väl ha ridskorna i stallet och helt enkelt byta från doijorna till ridskorna när du skall rida, så svårt är det väl inte? :crazy:

Förutom ens egna säkerhet så tycker jag bara det är så oansvarigt med tanke på att stallet skall lyda Finska Ryttarförbundets säkerhetsregler, och skor med klack är ju basics!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort... 2
Svar
34
· Visningar
4 114
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av... 39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 658
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 823
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 571
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka