Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Hahaha, jag kan officiellt inte tala/skriva svenska längre. På finska så "lagar man hästen färdig" men det låter visst lite knasigt när man översätter det rakt till svenska. :D

But you get what I mean. :p

Jag tycker bara det är charmigt/roligt, det enda "icke-korrekt svenska" uttrycket jag har svårt för är setat. Vet att det är en del områden uppåt stockholmshållet som säger så, men det är lite som att riva på en griffeltavla varje gång jag läser det. :angel:

Min trasslar in sig ibland, dock hemma, men hon trasslar ur sig själv eller väntar på att matte kommer och hjälper till. Kan nog vara fler hästar som tar lite trassel piano.

Min trasslar in sig ibland, dock hemma, men hon trasslar ur sig själv eller väntar på att matte kommer och hjälper till. Kan nog vara fler hästar som tar lite trassel piano.

Sol är likadan, hon kan se måttligt irriterad ut, men hon har aldrig blivit rädd eller fått panik utan står bara där och tjurar om hon inte kommer loss på egen hand.
En gång när hon stod i en vattenspann i ett bildäck lyckades hon såklart peta in hoven mellan hinken och däcket och fastnade. Hon stänkte lite vatten när hon försökte ta sig loss men sen stod hon bara stilla och tittade väldigt uppfordrande på mig "men kom och ta loss mig då!" :rofl:

Min lyckades trassla in sig i ett slowfeedingnät i hagen. Hon stod där tills stallägaren kom, hur länge hon stått där vet vi inte :crazy: Men det gick ju bra :)

Haha, ordet "lagar" använder jag typ aldrig för att beskriva att jag reparerar något, då säger jag nog alltid "fixa" eller reparera. Att laga mat är ju sen en annan femma. :p
Men hästar "lagar" vi färdiga inför lektion. Så säger min ridlärare, så säger jag och svenskarna får sig ett gott skratt. :D

Min svenska alltid varit rätt usel eftersom jag lärde mig det första i dagis, och envisades dessutom med att inte använda det ordentligt innan jag började grundskolan. Dessutom har jag ju även estniskan till på det hela som strular saker till ytterligare.
( bra att jobba som försäljningsassitent på en svensk marknad och inte behärska språket...? :angel: )

Nu tycker jag du är för hård mot dig själv. Jag har aldrig tänkt på att du skriver fel mer än andra, och jag är ändå lite språkpolis (fast bara på skoltid när det gäller mig själv ;) ). Så jag tror inte du behöver fundera så mycket på det.

Men det handlar ju också om olika språkkulturer och olika språkstammar.
I Finland används många ord som inte använts i Sverige sedan 50-talet. Handfat heter lavoar, hall heter tambur, element heter batteri och hink heter embar (dessa ord används på en del orter i Sverige också, men kanske mera frekvent i Finland).
I södra Finland "lagar man sig i ordning" innan man skall bege sig någonstans. Men man kan även laga en trasig stol. På många orter "far" man överallt istället för att gå, t.ex. "Skall vi fara till mitt rum?"
Och setat är en hel korrekt böjning i imperfekt av sitta. Den är bara äldre, men inte fel.

Malin, språknörd med högsta betyg i svenska i grundskolan och ca 15 år på vardera sidan av pölen

Vilken söting! Känner igen den där uttrycksfulla blicken :) Kul med halvsyskon, hoppas man får följa er lite! :)

Har/går igenom samma fas med L som du verkar göra med din unghäst verkar det som. Jag jobbar också heltid och har utöver L min 17-åriga val att motionera. Fullt upp med andra ord! Har löst det med medryttare som rider valacken och fick liksom du många svar från unga tjejer, men trots att han är lugn och trygg vill jag ha nån äldre som rider honom, de är ju trots allt djur och saker och ting kan hända ändå...

Jag hade inte haft medryttare på min femåring, just för att hon är i början av utbildningen och det räcker gott och väl att jag gör fel med träningen ibland, när det va mörkt och dåligt väder i vintras hann jag med henne dåligt, nu tränas hon omväxlande ridning plus markarbete ca 4 dgr per vecka och jag känner att hon behöver de här vilodagarna för att just vila huvudet emellanåt. Vissa dagar leker vi bara och löslongerar, andra dagar har vi mer krävande pass.

Hur gammal är din häst och hur har du honom installad? Mitt råd är att ha lite is i magen, trotsåldern kommer lägga sig förr eller senare. Mitt sto är bara riden drygt fyra månader om man räknar bort vilan, och även om det kliat mkt i mina fingrar att jobba med henne har hon bara mått väl av att ta det lugnt :)

Varför då?? Jag har tävlat GANSKA mycket och har aldrig bundit i transporten. Tänk om hästen får panik och kastar sig- inte kul för varken häst eller släp.....

va va? har jag missat något här nu vart ska man annars bilda hästen på en tävlingsplats om inte i släpet?
släpet har ju speciella uppbindnings krokar dessutom.
och varför skulle det vara värre om hästen får panik och kastar sig om den sitter fast i ett släpt än i ett träd, i en uppbindningskrok, i stallgången osv osv??? förstår inte riktigt alls här.
och varför skulle den få panik vid uppbidningen just för att den sitter fast i ett släp? den sitter ju fast uppbunden innuti släpet får man inte binda dem där heller då?:p

Man kan ju inte precis sköta om och sadla hästen lös på en tävlingsplats som man kan göra hemma, troligen därför vissa hästar kommer lösa och det är ju inte speciellt kul på en tävlingsplats.

Jag har helt ärligt inte sett en enda som inte binder hästen i släpet vid skötsel inför tävlingen förstår verkligen inte varför man helt plötsligt inte skulle kunna göra det?:eek::confused:

Jag har heller ALDRIG bundit min häst i transportväggen på tävlingar. Då är han väldigt, väldigt lugn och får inte panik. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något. Har vi inte hage/box lastar jag mycket hellre in honom i transporten.

detta förstår jag ännu mindre? varför skulle det vara säkrare att binda innuti släpet(där hästen inte ser något och troligtvis lättare kan få panik om det nu är panik vi pratar om och förstår inte riktigt vad ni har för hästar som inte lärt sig stå uppbundna och får panik?)
än utanför? det är ju speciella krokar på släpet och släpet sitter fast i bilen det är ju inte så att de flyttar hela släpet?
man binder ju alltid med säkerhets knut som man snabbt drar upp om hästen mot förmodan skulle få panik.

förklara för mig varför en normal häst inte kan stå uppbunden på en tävlingsplats?
att stå uppbunden är ju basic man lär en unghäst och det ska den kunna göra i alla situationer.

givetvis lämnar man aldrig en uppbunden häst eller binder i träns/repgrimma osv men sånt förstår väl de flesta.

angående säkerhetstänk kan man nog knappast hitta någon mer säkerhets tänkande än jag så därför jag reagerar lite över detta.
för kan man inte ha dem uppbunda i en transport så kan man ju inte ha den uppbundna i en uppbindningskrok förstår verkligen inte skillnaden.

Precis så :D Men när man som jag har sett hästar panika totalt och halvt slita sönder sin nacke och halka och ramla innan grimman till slut gått sönder- ja, då blir man lite försiktig!...
Jag är säkerhetsfreak. Har fått det från min mamma, som har stall-uppfostrat mig. Får t.ex rysningar när man inte knäpper grimman när man leder sin häst :p

Minett: Hemma står min häst antingen lös i boxen, uppställd på uppställningsplatsen (typ stor spilta, säkerhetslinor från båda håll som löser ut vid för stort tryck, plus "hål" i spiltväggarna längst bak om t.ex hovslagaren skulle bli inträngd av en panikande häst så kan man ta sig ut där) eller så plockar jag först fram grejer och sen tar jag in hästen och håller hästen i grimskaft medans jag fixar. Precis som jag gör på tävlingsplats.

Sedan åker jag aldrig själv på varken tävling eller träning. Jag har alltid markpersonal med som kan stänga transporten bakom mig, hålla hästen, eller assistera på andra sätt. Lyx ;)

Oj herregud jag som trodde att jag var säkerhetsfreak:eek:
grejen är ju att hästen känner om man är livrädd att den ska springa iväg och skulle den få chansen så sticker den såklart.

jag låter mina hästar(om de inte är hingstar) stå lösa, jag ber dem helt enkelt stå där de står=lydnad.
och eftersom jag är flockledaren så sticker de inte, vart skulle de sticka(när man är hemma på gårdsplanen) de är ju hemma med flocken och har ingen anledning att rymma.
det är ägarna/ryttarna som är för nojjiga och då känner ju hästen att man är en svag ledare=sticker iväg och hittar en bättre:grin:.

Jag har dessutom tränat Thengill i trail och där ingår ett moment att man hoppar av hästen i en cirkel på marken(där hästen står innuti) och så lämnar man den och går ett varv runt den och den ska stå helt blick stilla.

ni skulle ju fått panik om ni försökt göra detta eller vadå hahah.
och detta var ju på himmelstalund vi tävlade i detta mitt bland andra hästar och där han hade kunnat springa iväg om han velat men det ville han inte.

Handlar mkt om tillit och respekt.
från båda sidor.

Mina hästar litar på mig och skulle de bli rädda så lugnar jag dem.
Thengill fastnade en gång med grimskaftet runt bakhoven(när jag hade bunditi honom i för långt grimmsaft så det ska man inte göra det är en säkerhetsgrej)
han fick först panik och la sig ner men när jag lugnade honom så låg han ner helt stilla tills jag hunnit skära loss grimskaftet med en kniv(kniv ska ALLTID finnas med vid lastning och transportering).
det var på den tiden då jag inte band med säkerhetsknut så knuten drogs åt stenhårt så efter det lärde jag mig kan man lugnt säga.
Men som sagt, han lyssnade på mig han hade kunnat fortsätta dra.

Det är ju viktigt att de litar på en när man binder upp dem och att man inte bara binder upp utan lär dem uppbindingen noga som unghästar, att när det tar emot då går man fram så man får vara med i början och putta fram dem om de backar/när det tar emot.

och alltid binda med säkerhetsknut dvs om man binder i en ring( igenom helt och en ögla med en ände man drar i om hästen får panik)

jag åker helst inte själv med häst heller transporteringen är hag mkt noga med och säkerhetstänkande(som med allt annat med)

Men jag tror ju att hästen lättare sliter sig om ryttaren står och håller den lite lamt(när man ska hiva på sadeln tex hur lätt är det och samtidigt hålla i grimskaftet med ena handen på en häst som trampar runt och ska kolla på allt då är det lätt att man lägger grimskaftet över ryggen sen på med sadeln och sen sticker hästen:crazy:).

Nästan varje gång jag tävlat har det kommit minst en häst lös.
och DET kan verkligen orsaka oreda.

När jag sköter om hästarna så binder jag i en uppbindningsring utanför stallet.
eller inne i stallet i grimskaft i höga ringar vid taket på var sida så de står uppbunda dubbelt.

en häst måste som sagt kunna stå uppbunden och ägaren måste visa sig säker inför detta för det ska inte vara några problem, men det märker ju om ägaren är osäker och kanske blir osäkra och tar chansen att slita sig.

det gäller att aldrig låta hästen slita sig(detta med balsnören osv gör det lätt för hästen att göra det till en vana att rycka till lite så är man lös)
utan var uppmärksam och hindra hästen innan den backar bak och börjar rycka eller vad det nu är frågan om.
blir den rädd lugnar man den.

jag kanske har väldigt väluppfostrade hästar som är trygga med mig men jag trodde helt ärligt att de flesta gjorde såhär.

Lugnt o fint nu, Gullan. Jag binder mina hästar vid släpet när vi ska ut på tur, tävla, kurser och hemma. Klarar hästen inte av att vara bunden har man missat något i utbildningsstegen.

Men snälla, har du sett hur många som binder sina hästar och går iväg?
Jag har sett en olycka en gång, då pålle på något vis har kommit upp på rampen, det har regnat så det är halt, pålle halkar och slår runt. Får panik och trasslar in sig. Det var inte speciellt kul kan jag berätta, TUR NOG klarade sig pålle utan skador (iaf vad man kunde se då).

Min häst står som ett ljus i transporten, han skulle säkerligen inte göra något utanför heller, men det finns trots allt ljushuvuden (om man nu får säga så :angel:) som har tror att de har koll men igentligen har noll koll på sina hästar. Rider bland transporter, hästar stressar runt, folk - även då BARN - springer runt bland transporterna och det åker bilar här och var.

Mina hästar är otroligt trygga i sig själva, men för det betyder inte att andras är det. Jag själv har faktiskt haft en som inte kunde stå uppbunden utomhus efter en olycka.

Förövrigt är mina hästar (alltså inklusive min 5 åring) så pass lasttränade att de är mycket trygga i transporten. Skulle de stå i transporten (Om du observerar vad jag skrev i tidigare inlägg, om jag inte skulle ha box/hage - kan förövrigt berätta att i 99% av gångerna har jag det) så har de hö och någon som sitter i bilen.

bilder:
2544178_201387680.jpg

uppbundna lugna hästar vid en långritt.

dscn9814_199748353.jpg

denna bilden är rätt rolig, till höger syns grimman hänga i ringen jag binder i när jag står ute med hästarna.
Här har jag tränsat och skulle ta en bild, då parkerar man bara hästen helt enkelt och går en 5-6meter ifrån och fotar.
lydig häst står kvar helt utan problem för han VET ju att jag litar på honom och han litar på mig, det är lixom ingen grej att vara lös. han är ju lös hela tiden i hagen och han vet ju inte om det finns något staket eller inte och vart ska han springa glampi är ju där bakom och jag är precis brevid, flocken är samlad och maten är hemma i stallet.
Är de nöjda med tillvaron vill de ju inte fly från ryttaren.
syns dessutom på thengill att han är totalt avslappnad men endå har sitt öra lite vikt bakåt åt mig(ledaren) och uppmärksammar vidare instruktioner.

mer-lngritter-t-hstarna_199607729.jpg

Här var han bara 6år, på en långritt lös och långt hemmifrån då stannade han givetvis med matte som tar honom hem.

skulle jag vänt mig om och gått iväg så skulle han följa med mig löst.

dsc_1050_206180323.jpg

Helt lös på stallplanen(vissa hade kanske fått panik;))
sköter om honom inför en ridtur så fick han beta lite samtidigt.

Jag tycker bara det är charmigt/roligt, det enda "icke-korrekt svenska" uttrycket jag har svårt för är setat. Vet att det är en del områden uppåt stockholmshållet som säger så, men det är lite som att riva på en griffeltavla varje gång jag läser det. :angel:

Men det handlar ju också om olika språkkulturer och olika språkstammar.
I Finland används många ord som inte använts i Sverige sedan 50-talet. Handfat heter lavoar, hall heter tambur, element heter batteri och hink heter embar (dessa ord används på en del orter i Sverige också, men kanske mera frekvent i Finland).
I södra Finland "lagar man sig i ordning" innan man skall bege sig någonstans. Men man kan även laga en trasig stol. På många orter "far" man överallt istället för att gå, t.ex. "Skall vi fara till mitt rum?"
Och setat är en hel korrekt böjning i imperfekt av sitta. Den är bara äldre, men inte fel.

Malin, språknörd med högsta betyg i svenska i grundskolan och ca 15 år på vardera sidan av pölen

Därav citationstecknen runt icke-korrekt. Språk är inget konstant utan nyskapas hela tiden. Det räcker att ett ord används tillräckligt frekvent så hamnar det i ordlistan. Vad som är rätt och fel grammatiskt är lite hårdare, men långt ifrån orubbligt. Se bara på dom istället för de och dem.

Så det var inte alls menat som att det skulle vara fel, bara nytt för mig, och som sagt tycker jag det är väldigt charmigt och roligt med språk och dialekter. förutom just setat då, och kanske ett apelsin som i mina öron låter helt fel, men som är helt rätt för många.

/Elina med högsta betyg i svenska genom alla skolåren om sånt nu spelar nån roll ;)

Lugnt o fint nu, Gullan. Jag binder mina hästar vid släpet när vi ska ut på tur, tävla, kurser och hemma. Klarar hästen inte av att vara bunden har man missat något i utbildningsstegen.

Det handlar väl inte så mycket om vad den klarar av och inte. Förr band jag alltid upp Godi när vi körde iväg (sol har jag inte varit iväg med, men skulle bundit upp henne också) och det hände aldrig något, jag tänkte inte ens att det kunde hända något.
Men när jag såg kompisens häst rycka sig loss på ett ögonblick så fick jag mig en tankeställare. Ingen vet riktigt vad som hände, hästen var stencool, blev inte rädd för något och var inte panikslagen på nåt sätt. Den bara stod där och åt lite, och sen när den inte nådde gräset så ryckte den till och vipps var den lös. Det hade ju aldrig kunnat hända om den inte satt fast. Hade ju gått att undvika med att annat grimskaft också, men frågan är om man vill ha så bra grimskaft om hästen nån gång skulle komma lös.

Jag förväntar mig aldrig att hästar ska få panik eller bli rädda, men trots det händer det ibland att hästar blir det av nån oförklarlig anledning, vissa oftare än andra. Och som sagt, jag har också bundit, men efter att jag såg hur enkelt hästen bara knyckte till med huvudet och var lös så hade det räckt att hästen hoppade åt sidan för något. Nu har jag i och för sig lite bättre grimskaft, men ändå. :p

Och kan man inte sadla och hålla i hästen samtidigt så har man nog antingen brutit armen eller också har man världens största sadel, för det har jag aldrig upplevt som nåt problem och jag är inte precis Stålmannen :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 547
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar