Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
va snygg den var i färgerna
va snygg den var i färgerna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hahaha, jag kan officiellt inte tala/skriva svenska längre. På finska så "lagar man hästen färdig" men det låter visst lite knasigt när man översätter det rakt till svenska.
But you get what I mean.
Min trasslar in sig ibland, dock hemma, men hon trasslar ur sig själv eller väntar på att matte kommer och hjälper till. Kan nog vara fler hästar som tar lite trassel piano.
Varför då?? Jag har tävlat GANSKA mycket och har aldrig bundit i transporten. Tänk om hästen får panik och kastar sig- inte kul för varken häst eller släp.....
Jag har heller ALDRIG bundit min häst i transportväggen på tävlingar. Då är han väldigt, väldigt lugn och får inte panik. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något. Har vi inte hage/box lastar jag mycket hellre in honom i transporten.
Precis så Men när man som jag har sett hästar panika totalt och halvt slita sönder sin nacke och halka och ramla innan grimman till slut gått sönder- ja, då blir man lite försiktig!...
Jag är säkerhetsfreak. Har fått det från min mamma, som har stall-uppfostrat mig. Får t.ex rysningar när man inte knäpper grimman när man leder sin häst
Minett: Hemma står min häst antingen lös i boxen, uppställd på uppställningsplatsen (typ stor spilta, säkerhetslinor från båda håll som löser ut vid för stort tryck, plus "hål" i spiltväggarna längst bak om t.ex hovslagaren skulle bli inträngd av en panikande häst så kan man ta sig ut där) eller så plockar jag först fram grejer och sen tar jag in hästen och håller hästen i grimskaft medans jag fixar. Precis som jag gör på tävlingsplats.
Sedan åker jag aldrig själv på varken tävling eller träning. Jag har alltid markpersonal med som kan stänga transporten bakom mig, hålla hästen, eller assistera på andra sätt. Lyx
Jag har varit och hälsat på min 2007:a. Bilder finns i 07-ornas tråd. Det är väldigt mycket häst i den lilla kroppen.
Jag tycker bara det är charmigt/roligt, det enda "icke-korrekt svenska" uttrycket jag har svårt för är setat. Vet att det är en del områden uppåt stockholmshållet som säger så, men det är lite som att riva på en griffeltavla varje gång jag läser det.
Men det handlar ju också om olika språkkulturer och olika språkstammar.
I Finland används många ord som inte använts i Sverige sedan 50-talet. Handfat heter lavoar, hall heter tambur, element heter batteri och hink heter embar (dessa ord används på en del orter i Sverige också, men kanske mera frekvent i Finland).
I södra Finland "lagar man sig i ordning" innan man skall bege sig någonstans. Men man kan även laga en trasig stol. På många orter "far" man överallt istället för att gå, t.ex. "Skall vi fara till mitt rum?"
Och setat är en hel korrekt böjning i imperfekt av sitta. Den är bara äldre, men inte fel.
Malin, språknörd med högsta betyg i svenska i grundskolan och ca 15 år på vardera sidan av pölen
Lugnt o fint nu, Gullan. Jag binder mina hästar vid släpet när vi ska ut på tur, tävla, kurser och hemma. Klarar hästen inte av att vara bunden har man missat något i utbildningsstegen.