Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jo jag förstår att du reagerar, men jag tror snarast Gullan blir lite exalterad och vill beskriva, jag tror inte hon menar det så illa även om det ser ut som en smärre predikan.

Min häst är snäll och cool, det är inte alla hästar jag skulle bundit upp var som och troligen släppt helt fri även på en tävlingsplats (så länge det finns gräs, inte för att jag gör det givetvis) hon rymmer inte i första taget.

Tack så hemskt mycket för den kommentaren.
Jag försökte verkligen inte vara spydig vad synd att jag uppfattades så var inte alls meningen.

svarar till muninn här med.

Alla gör ju precis så som de vill men jag menade bara på att förklara hur jag gör och vad som funkar som jag tror funkar för de flesta hästar om man ger sig hän och vågar lita på hästen, för det är just det, man måste våga lita på att inget ska hända(även om man i bakhuvudet vet att det kan hända saker så är jag mer i ridningen, mer osäker och tänker på att jag kan ramla av och bryta nacken osv och det resulterar i att jag blir sittande och bromsar lite inte alls bra försöker jobba bort det och våga lita på hästarna).

Men hästarna behöver ju en stark ledare som är självsäker och visar vi den attityden så känner de sig också lugna för då har vi med vårt kroppsspråk osv visar för dem att det finns inget att vara rädd för.
Och man får ett tryggare förhållande sen kan de givetvis bli rädda men då kan man lugna dem också.

Man kan faktiskt lugna en häst med panik har varit med om det flera gånger(kunde stanna en skenanade lös träningshäst med enbart rösten en gång bland annat) och (muninn) tro mig jag har sätt hästar med panik i olika situationer som sitter på haserna och sliter och drar även kor i sådana situationer(jobbat med kor).
Och jag skulle aldrig binda upp en häst som är osäker/rädd(så där gör du ju rätt om det känns så) eller som jag inte känner som jag vet litar på mig/jag kan lugna om något händer.
Man måste ha jobbat på förtroendet och känna varandra väl speciellt i nya situationer.

(ska säga att jag försöker inte verka spydig eller översittare eller något nu berättar bara vad jag erfarit och fått för uppfattning/gör)

jag ska säga det med att på en tävlingsplats skulle jag aldrig få för mig att släppa mina hästar lösa/låta dem stå lösa för då är det mycket som lockar med andra hästar och för mkt rörelse bilar som kör osv.
Men hemma där de har full koncentration på mig är en annan sak.

Men släppte aldrig romeo och glampi lösa eftersom de var hingstar och hormonerna kan man inte styra över på samma sätt.
Men nu är glampi valack och vi börjar bygga upp förtroendet mer och mer så han står lös korta stunder.

det är faktiskt en väldigt bra ledarskaps grej att kunna ha dem lösa att de märker att man litar på dem då kutar de inte iväg utan stannar hos en för då är man accepterad som en trygg och självsäker ledare:).

Det är lite som när man har hundar, när man har dem lösa är man rädd att de ska smita och går eller springer efter den så tycker den det är jätteroligt så den springer bara längre och längre bort + märker att man är osäker och tar övertaget och börjar utforska omgivningen istället för att stanna med ledaren och låta ledaren, leda.

det man måste göra fast det känns helt fel, är att tvärt vända om och gå åt helt andra hållet även om hunden verkar springa vidare, efter en bit märker de att man är borta och förstår att det är bäst att följa ledaren som är självsäker och de är flockdjur och vill inte vara själva.
Ju mer ranghög hund man har destå mer tuff måste man själv vara.
samma är det med hästarna.

jag har både ranghög hund och ranhög häst så jag vet hihi och har hunden med när jag rider ofta och då gäller det att visa sig säker annars kan han lätt slå döv örat till och springa åt fel håll men rider jag vidare och ignorerar honom dröjer det inte många sekunder innan han kommer rännandes:angel: och följer oss i hasorna.

samma när man går med en hund som håller för långt avstånd framåt.
man hoppar in i skogen och gömmer sig, snabbt blir hunden osäker och springer och letar upp en.
de förstår de att de kan inte bara räkna med att vi följer dem utan de får vara uppmärksamma på oss med eftersom det är vi som är ledaren.

lite tips till hundägaren med.

Angående binda i transport igen då, nej jag hade aldrig bundit i transporten tror jag inte om jag hade haft en fin ny och dyr transport då hade det ju känts som att binda dem i nya fina bilens backspeglar eller något.
men jag har inget fint släp så har inte så mkt som kan gå sönder men tillåter inte att de står och kliar sig eller skrapar för det.

Nu blev det långt igen men som Lobeliga skrev jag blir så exalterad eftersom jag gillar detta ämne så mkt med ledarskapsgrejen och det.

Alla gör som de vill, man ska ju fortsätta med det man trivs med men roligt att höra andras erfarenheter med.

Senast ändrad:

Jag binder mina hästar vid släpet när vi ska ut på tur, tävla, kurser och hemma.

Skönt att höra att jag inte är ensam! Eller, just på tävling binder jag inte i transporten - håller med Mist om att transportparkeringen då knappast brukar kännas som ett optimalt ställe att hantera en häst. Men på en av de tävlingar vi brukar vara på har de uppbindningskrokar utomhus som jag brukar använda. På vår närmaste tävlingsplats finns gäststallar med kedjor för uppbindning inomhus så då använder jag dem.

Men när jag har varit iväg och tränat på ovalbana t ex brukar transporten vara det lämpligaste stället att binda hästen på. Dock ser jag alltid till att stänga baklucka först om jag binder hästen i närheten av den. Upptäckte nämligen att sidorna av luckan, där "spännena" för stängningen sitter, klämts ihop så att kanten just där är jättevass! :eek: Vill verkligen inte riskera att hästen skadar sig på dem! Så nu är det stängd baklucka alt binda hästen framtill på transporten som gäller. (Har även sett transporter med jättefin uppbindningsbom som kan fällas upp längs ena långsidan!)

Min nuvarande häst är VÅLDSAMT kittlig och hugger när man ska sadla (vi snackar verkligen inte "nafsa" utan det smäller när hon slår ihop tänderna - ifall hon missar....) I början (köpte henne i augusti 2011) behövde jag därför binda henne riktigt kort, så då använde jag alltid ett transportgrimskaft med panikhake i de fall jag inte kunde använda dubbla kedjor. Men numera, när vi haft en miljon diskussioner kring det här med att hugga tänderna i matte, använder jag vanligt grimskaft som får vara lite längre. Men då med säkerhetsknut. (Både hemma och borta.)

På tävling:
Finputsar hästen, runt om, kratsar hovar, sätter på bots, sadlar med vojlock, fixar sina egna kläder, kollar startlistan, kollar att all utrustningen en extra gång,
Man ska dessutom skifta från grimma till träns, hämta borstar, packa undan dem, ta av överdragskläder mm. Jag är ofta ensam när jag fixar hästen, åtminstone ensam om att fixa den.

Jag sadlar en turhäst på Island på 5 minuter och tar 10-40 minuter på att fixa den hemmavid eller på tävling, inte direkt jämförbart.

Jag har bara begränsade erfarenheter av att sadla turhästar på Island... Men i mitt fall skulle jag kunna göra motsvarande jämförelse mellan hemma och på tävling. Hemma tar det 5-15 min att göra i ordning hästen :o men på tävling minst 30-40 minuter. Tycker Lobelias beskrivning ovan av tävlingsförberedelserna ger en bra bild av hur jag gör också! Jag har heller aldrig haft hästskötare med på tävling utan gör allt själv.

Min nuvarande häst är VÅLDSAMT kittlig och hugger när man ska sadla (vi snackar verkligen inte "nafsa" utan det smäller när hon slår ihop tänderna - ifall hon missar....) Men numera, när vi haft en miljon diskussioner kring det här med att hugga tänderna i matte, använder jag vanligt grimskaft som får vara lite längre.

Oj, nu vaknade min nyfikenhet!
Har aldrig mött en kittlig häst ( hästar som ogillar att sadlas pga. obehag osv. räknar jag inte med ) så jag undrar hur du "diagnostiserat" att hon är kittlig? Och hur har du arbetat med problemet/tagit det i beaktan i vardagen? :) ( är alltså bara sjukt nyfiken, no judgement here!)

Jag har bara en gång i livet mött en häst som visade obehag av ryktning, och det vara under hennes brunst. Då blev hon plötsligt galet känslig och man fick rykta och sadla henne med ett spö i andra handen för att inte bli biten och sparkad blå och gul. :crazy:

Tänk på att kittlig innebär spänd och liknande obehag brukar vara sadeltvång. Att massera bröstmuskulaturen kan hjälpa jättemycket :)

Kl

Idag har vi tränat/haft kurs med en ny tränare, och det kändes så himla bra. Blir definitivt mer träning för henne! Sol kändes mycket bättre och har börjar arbetet mot en trevlig form på allvar. Jag har ju väntat och väntat gör att hon ska få bygga upp sig och bli starkare och framförallt avslappnad först, och det är hon ju nu och faktiskt så kändes det helt rätt. Hon gjorde ingen stor grej av det. Stundtals tyckte Sol att det var lite jobbigt och gick över i trav, men fortsatte sen utan problem när jag bad om tölt igen. Kändes bra och mycket mer balanserat än för ett halvår sen. Stallkompisen (Hera) tog bilder, ska bli kul att se om det blivit nån förbättring sen i våras när vi tog kort förra gången. Känns ju betydligt bättre och när tränaren red kom riktiga ljusglimtar.

Längtar redan till nästa träning, börjar verkligen se den där hästen med potensial som jag föll pladask för i augusti förra året, nu blir det hårdträning för mig och Sol kommer nog av sig själv när jag fått ordning på alla mina fel och brister och lär mig rida ordentligt istället gör att tramsa runt. :p:angel:

Det kan ta tid hemma om jag får in en lerhög, har jag en ren häst och ska rida barbacka så går det att minimera tiden till 1 minut inklusive att sitta upp :)

Kan man uppfostra hästar till att inte rulla sig om det är vått/lerigt ute?

kl
Får man tävla en islandshäst på lokala hoppningar för ponny? och även ställa upp i de vanliga islandshästävlingarna?

Därav citationstecknen runt icke-korrekt. Språk är inget konstant utan nyskapas hela tiden. Det räcker att ett ord används tillräckligt frekvent så hamnar det i ordlistan. Vad som är rätt och fel grammatiskt är lite hårdare, men långt ifrån orubbligt. Se bara på dom istället för de och dem.

Så det var inte alls menat som att det skulle vara fel, bara nytt för mig, och som sagt tycker jag det är väldigt charmigt och roligt med språk och dialekter. förutom just setat då, och kanske ett apelsin som i mina öron låter helt fel, men som är helt rätt för många.

/Elina med högsta betyg i svenska genom alla skolåren om sånt nu spelar nån roll ;)

Och det var inte menat som kritik det var ett svar och inlägg i debatten från min sida

This is why I don´t skriver här så mycket. Internets ständiga problem - att man inte kan avläsa tonläge och stämning.

Malin

kl
Får man tävla en islandshäst på lokala hoppningar för ponny? och även ställa upp i de vanliga islandshästävlingarna?

Är du under 18 år får d tävla precis om alla andra bland ponnyer, men du måste ha ett mätintyg.

Är du över 18 år kan du antingen tävla ponny i avd B dvs clearround eller så kan du starta bland stora hästar, men där tror jag det numera bara är clear round som gäller också i 90 och 1 meter hoppar kanske inte så många isisar.

Jag hoppade 80-90 på mitt första isis sto en gång i tiden men det var på klubbtävlingar :)

"det är faktiskt en väldigt bra ledarskaps grej att kunna ha dem lösa att de märker att man litar på dem då kutar de inte iväg utan stannar hos en för då är man accepterad som en trygg och självsäker ledare."

Fast det håller inte jag med om.
hästar är vanedjur och kan lära sig alla möjliga tricks. Att lära sig att stå stilla är inte detsamma som att acceptera sin människa som en trygg och självskäker ledare.

Det är ganska lätt att lära hästar stå stilla. Det är ganska lätt att lära hundar att komma på inkallning också. Men det betyder ju inte att de accepterat människan som ledare. det är ju en betydligt större process.
´
det här är inte riktat till någon speciell utan är en generell reflektion:
Jag tror att många hästmänniskor inbillar sig att de är "ledare" över sina hästar, när det bara handlar om trygga och lydiga hästar i vardagliga situationer där inget särskilt händer.

KL

Om man har en lugn och sjyst häst så är det väl inte mer fel att binda upp den i transporten än någon annanstans so tex gången eller så.

Men jag skulle inte göra det då jag är rädd att hästarna ska göra någon skada på transporten om den tex krafsar med hoven i lacken eller nånting, transporten kan ju bli ful.

Men jag förstår inte dom som binder sina hästar i långt grimskaft på tävling och låter hästen stå och äta där och går därifrån, tänk om hästen trasslar in sig :cool:

Jag kom att tänka på hästen i tunisien när vi red en tur där.
När vi var klara skulle man binda upp hästen vid en oåle och det var ett grimskaft hängandes där..Det var hagen för hästen, så den kunde allrså gå 2 meteråt vardera håll om stolpen..
När hästen lades ig ner för att rulla kom ju grimskaftet över halsen och hade hästen ställt sig upp hade det inte gått för grimskaften skulle ha tvingat ner huvudet.. Men hästen tog tag i grimskaftet med tänderna slängde över grimskaftet på rätt sida av halsen och reste sig upp:D
Inte första gången han gjorde det där.

Men appropå lugna hästar att ha dom lösa tycker jag är respektlöst mot omgoivningarn det är djur vi har somkan bli rädda och fly.
Sedan om jag går förbi med min häst vill jag inte se en massa häsatr som går lösa överallt och ev kan få för sig att attakera min.
Ja nä det är samma sak med hundägare spelar ingen roll om den är dösnäll ha den kopplad så även hundrädda kan känna sig trygga när de går på gångvägen.

Sedan om frolk har sina häsatr lösa eler ej inne i släper struntar jag i, även om de väljer att binda fast vid släpet bryr jag mig inte om.

Jag binder aldrig fast Jorunn vid något släp för jag kan inte lita p åhenne till 100% att hon inte skulle bli rädd och få panik eller bara för hon är uttråkad gnager sönder hela släpet och förstår den p åanra sätt.

Jag kör den gamla varianten och har med min hästskötare som får hålla i hästen under tävlingen.Vi delar på att hålla i Jorunn som sommartid får beta och då står hon rätt bra så man själv kan sitta om man vill.

Eller hyr box/spilta eller gör en liten hage och sitter utanför så jag har koll.

Så gör jag och de betyder ju inte att de är det enda rätta.

Men jag tror så här att har man inte varit med om olyckor så tänker man inte på samma sätt som om man har.

Jag har varit med om en hämsk transportolycka och orsaken till den var lös häst i släpet och av denna olycka så kommer jag alltid härdanefter ha hästar fastbundna i ett släp. Om en häst inte kan stå bunden för den sliter sig ur grimman gör jag en egen grimma så den omöjlig kan slita sig.. alternativet är att denna häst inte får åka släp mer än till och från djursjukhus och avlivning.

Samma sak när jag rider ut i skogen är inte så inne på att bara ge mig ut i skogen som många gör rakt in ingen stig ingenting hästen ska lyfta p åtassarna. Så var jag förr.. tills den dagen hästen fastnade med hoven i ett stort hål och höll på slita av sig hela hoven.:crazy:

Jag har genom livserfarenheten blivit en säkerhetsnörd och "mesig" enlig vissa men livet är för kort för att chansa sig igenom de

Visst det är djur och allt för petig kan man ju inte va för då bör man inte ha häst.. men just när det kommer till släp är jag känslig..Tex lastar jag aldrig andras, kan stänga luckan EFTER att bakbommen är fast.
Men aldrig att jag går in i ett släp och låter bakluckan stängas med en okänd häst i.
Då får jag opanik .
För de som hände var följande

Skulle hjälpa en kompis och lastträna går in med hästen efter 6 timmar får jag in den, och då PANG upp med bakrampen. Varken jag och häst var förberädda och hästen får pakik och kastar sig upp fram och får frambommen under magen.
Hon hoppar som en tok och vevar med framhovarna.Jag ligger under längst fram och får ta ett ex antal smällan av hästens hovar. De STÄNGER framluckan för hästen kan ju ramla ut!!!!!!!!!!!

Så där var jag inlåst med en panikslagen häst
När jag i ren ilska och panik skriker ÖPPNA dörren så efter en stund öppnades den så jag kan ta mig ur.I detta läget sket jag i hästen.. mitt liv var mer värt.

Hästen blir apatisk av panik efter en stund och de fick släpa/dra ut henne.

Hon fick aldrig in i släpet mer

Och jag kommer aldrig mer lasta andras hästar dessutom är det förbjudet att dra upp rampen på en gång när min häst gått in.Utan hon ska stå minst ett par sekunder och bara stå för hon ska inte få uppleva samma helvete.

Jag har även varit med om när jag band upp en häst vid ett staket att han fick panik och slet med sig hela trälängan och jag föll omkull och fick plankorna över mig som hästen sedan trampade på.Tur att plankorna skyddade för annars hade jag troligen dött.:crazy:

Så av dessa 2 olyckor så tar jag inga chansningar när det gäller att lasta en häst samt att binda upp en häst annat än på stallgången.

På tävlingar har jag alltid badat hästen innan och gjort henne fin så de behövs inte på plats. tränset åker på inne i släpet innan urlastning sadel sadlar jag medans en håller i.
Funkar super för oss.

Har även varit dum och stått bakom en häst för han var ju sååååååå snäll:grin: Men han vart rädd och kickade till så han krossade magen och armbågen.

Så man lär så länge man lever=)

Senast ändrad:

Men fyyyy vad hemskt med lastningen när de stängde dörren sådär. Ibland undrar man ju vad folk håller på med och om de över huvud taget tänker efter före?! :confused::crazy:

Tur att det gick såpass bra ändå, du kunde ju likagärna blivit ihjältrampad. :eek:

knapplån.

Att träna på att ha hästen lös är ju inget som man måste göra bara för att om inte den kan de så är man ingen ledare.
Det funkar inte riktigt så=)

Men jag håller med visst kan det vara en rolig övning att träna på HEMMA på hemmaplan i inhängnat område så som ridhus/paddock hage.
Men inget jag rekomenderar att man gör ute på tävlingar för det är somjag sa innan oerhört respektlös.
Vette tusan om reglerna tillåter att man har sin häst lös ute på tävlingarna mer än i inghängnad hage.

Hur många gånger har amn inte hört hundägare i förtvivlan säga ååååhhhh han/hon har aldirg gjort såhär förrut aldrig stuckit eller bitit någon. Men ändå händer de hela tiden.
Om folk lärde sig att ha hundarna kopplade skulle vi honska risken avsevärt för olyckor.

Samma sak med hästar, om folk tänkte liiite mer på säkerheten iband skulel vi troligen minska olyckorna till häst avsevärt.

Nu har vi små ponnyer men ack så stor skada de kan göra, men med stor häst som väger över 0,5 ton måste man ha säkerheten på allvar.Det är stora djur vi håller på med.
Tack vare att hästar är så "dumma" som tillåter oss rida och hålla på kan vi hålla på med hästar, men ville en häst ha ihjäl oss skulle dom kunna göra de på 2 sekunder.
Det gäller att hästarna aldrig få komma på hur stora och farliga dom kan va.

Usch man blir ju nästan hojjig av att tänka påalla olyckor som skett kan ske.. haha blir knäpp snart hahah

delvis knapplån.
I frågan om att binda eller inte binda, så ser jag det som en självklarhet för mina hästar att de ska gå att binda överallt utan att jag ska behöva vara orolig för att de skulle kasta sig eller liknande. Givetvis kan olyckor hända, men den risken finns alltid oavsett. Om jag håller hästen så kan han slita sig också i sånt fall. Men jag tycker inte att alla andra måste tycka likadant, vill man inte binda sin häst i ( utanför) släpet, så drabbar det ju ingen annan. Skulle dock inte ställa mig och göra iordning min häst på en tävling vid en parkering full med andra bilar, så där ger det ju med sig ändå. Ser helst att lämmen är uppe också när jag binder fast.

*kl*
Nu över till något helt annat!
Jag har redan uppdaterat i tävlingstråden och kommer slänga ut fler bilder i gångartstråden, men jag och Eros var och tävlade i helgen på Upplandsmästerskapen. Efter en uttagning i T3 som inte alls kändes bra och en bättre uttagning i V2 så blev det två a-finaler på söndagen.
I V2 behöll jag min placering och kom alltså tvåa på 5,67. I T3 red jag upp mig och vann klassen på 5,56. Eros var så himla duktig, men än har vi inte styrkan för kort eller ökad tölt eller ökningar på bana, så helgens tävling var mest för att få ett kvitto på var vi är just nu och för att testa de öppna klasserna.

Men stoltast är jag för vinsten utav tävlingen feather price för god ridning. Blev nästan tårögd när jag fick rida in på banan efter ärevarvet i tölten och ta emot priset. Vilken helg!

Här är några bilder, slänger upp fler i gångartstråden och för de som vill se alla bilder och läsa den långa historien
blogg

525948_10151823181310417_1099557017_n-600x444.jpg

UM42-600x924.jpg

UM271-650x924.jpg

UM061-600x460.jpg

UM14.jpg

UM40.jpg

:love:

Ja hur dom tänkte vetjag inte idioter är allt jag fick fram senare.

Men jag klarade mig undan med lite lätt hjärnskakning och ett ex antal feta blåmärken den värsta skadan är inombords.
Att jag inte kan lasta andra hästar och varje gång jag får en ny häst är jag så rädd att jag bara vill dö. Men jag måste ju och när jag väl lärt känna min häst kan jag lasta utan problem utan att vara rädd.Men de tog nog 6 månader att kunna lasta Jorunn utan att ha panikkänslor.

Knapplån

NU har sadeln kommit, alltså seriöst.. jag fattar inte hur jag har kunna ridit runt i min gloi så länge?
Den har förstört min sits någe förjäkligt=(
Men nu är det andra bullar, sadeln är så sjukt mjuk och skön att jag vill aldrig sluta rida. Min sist vart som ny igen:love:
Och den är såååå fin och luktar sjukt gött hha kan inte slita sniffa på den haha

Sadelnroma.jpg

Lite konstig vinkel men aja men ser lite iallafall..Kolla in knästödena:love:

Väldigt snyggt med brunt läder på isabeller. :love:

Den ser riktigt skön ut, och jag som också är en fd. Gloi-ägare kan bara hålla med: Hur sjutton kunde jag rida i den? (det kunde jag ju inte, satt som skit rent ut sagt) :angel:

Väldigt snyggt med brunt läder på isabeller. :love:

Den ser riktigt skön ut, och jag som också är en fd. Gloi-ägare kan bara hålla med: Hur sjutton kunde jag rida i den? (det kunde jag ju inte, satt som skit rent ut sagt) :angel:

Nä jag kunde inte rida i den heller, halkade bara omkring fick ont av den och blä och fy, men den får vara kvar för den får medryttaren rida i, för rädd om min nya för att andra ska få rida i den=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 968
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 554
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 546
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30