Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Jaha nu när man bestämt sig för att sälja hästen för att jag tappat lusten har nu en häst som går som en gud? Knäppohästen.... helt plötsligt ramlar alla poletter ner?

Ang stodiskussionen, mitt sto går ensam i hagen pga att hon och ett annat sto försöker ha ihjäl varandra när dom brunstar, nu tokbrunstar hon så mycket att hon till och slet sig på väg till hagen för att hon ville dejta våra vallackar i stallet :-D

Hon är inte som matte ;-)

Hahaha, vilken charmig häst du har ;)

Kan man bli mer pissimotvind? :angel:

Hahaha jag har som mål att våga anmäla mig till en tävling ;)

Jag kommer att bryta ihop den första tävlingen ( jag som tävlat i dart på i 14 år och dom sista 7-8 åren på nationell bivå borde ha tävlingsnerver av stål men näe )

Jag drog en lättnadens suck när jag klarat veterinärkontrollen. Det hade varit ännu värre att inte ens få chansen att bli diskad :).

Delvis KL

Men fy vad ni fyller mig med nya fasor inför en framtida tävling. Jag som trodde att det "enda" som kunde gå fel var typ att hästen sprang av banan, ni får det ju att framstå som en bedrift att ens komma in på banan :o;)

Om jag ska tävla måste någon hålla mig i handen hela vägen in till collecting ring :o:p

Är det förlossningsdags?

Såg i andra tråden att du fått, det var väl det jag tänkte! Trodde jag hade blandat ihop det, är ju världens baby boom i år så det är ju en del ungar/graviditeter att hålla koll på :p

Delvis KL

Men fy vad ni fyller mig med nya fasor inför en framtida tävling. Jag som trodde att det "enda" som kunde gå fel var typ att hästen sprang av banan, ni får det ju att framstå som en bedrift att ens komma in på banan :o;)

Om jag ska tävla måste någon hålla mig i handen hela vägen in till collecting ring :o:p

Jag blev varken diskad eller stoppad i veterinär besiktningen och jag kom inte ens sist :) så så farligt är det inte.

Haha, skönt att höra.

Ska nog ge mig ut på lite okänd mark med fler hästar först. Har bara varit iväg 4 gånger och ridit, första gången hos veterinär i ridhus (hältutredning), andra gången uteritt själv sen ovalbana med en ung hingst vi aldrig träffat förr, red jämsides utan probem. Tredje gången med en stallkompis på ovalbana. Och fjärde gången ute i skogen med två stallkompisar.

Ska försöka få in lite mer både ovalbaneträningar, med bekanta och nya bekantskaper, och vanliga uteritter med nya bekantskaper så att hon får lite vana. I och för sig har hon betett sig så oerhört världsvant när vi varit iväg så jag tror inte det är nårga problem alls. *stolt matte*:D

Idag fick hnokki löshoppa. Han är så otroligt kass, men tycker det är kul som tusan haha!

Ingen som letar efter en ung toppenfin femgångsvallack? Kommer kunna nå höga tävlingsnivåer och är minst sagt en speciell häst som syns i mängden... Min ögonsten sedan en lång tid tillbaka är nu inriden och skall säljas igen... If I was a rich girl....

*kl*
Red lektion för Hreggi igår, Eros blir bara bättre och bättre och starkare och starkare. Och han har en otroligt muskulös rumpa. :D
Vi börjar hitta form och bärighet i den korta tölten och han känns bitvis så himla flott. Jobbade lite på ökningar och nedtagningar i tölten också, det känns roligt att det finns så mycket att öka, svårt bara att hinna ta ner tempot tillräckligt efteråt..

Imorgon blir det tävling, kul! Ska tävla V2 och T3 och målet är att jag ska känna mig nöjd med vår prestation. är det någon mer som ska på Upplandsmästerskapen?

angående inte tölt vid varje ridpass.
på unghästar är det ju en viss skillnad men Neilas häst är ju vuxen och har bra tölt tydligen som borde kunna ridas fram ordentligt i alla tempon.

Men iaf, jag har tänkt så att jag brukar alltid tölta något steg iaf även på unghästar varje ridpass för att de inte ska tappa just tölt takten men jag pressar inte unghästar för långa sträckor heller.
(glampi som har väldigt stark trav + är unghäst, blir jag glad om han just nu töltar 10meter rent på ett ridpass det är helt okej för honom just nu, för varje ridtur blir de där stegen fler och fler ju mer han orkar).
några km i tölt utan att stanna låter lite långt eller? Thengill är 12år och inte förräns nu är han tillräckligt stark för att orka tölta i arbetstempo i ren tölt 1km utan att bli för trött.

hellre korta snuttar i ren tölt där man känner att hästen orkar dvs inte faller på framdelen, rollar eller blir oren(som sedan utökas sakta) än flera km i obalans som sliter på kroppen?
Men vet inte alls hur det ser ut när du rider du får visa lite bilder när du töltar för du verkar himla skicklig så ser säkert jättebra ut även i tölten.
Det är ju en sak hur det låter i skrift och en sak hur det ser ut i verkligheten:).

När man talar om trollen.
mms_img-71493458_205764860.jpg

(vad tycker ni har han fått bättre hull/muskler?)Glampi har fått skor nu och häromdagen var vi ute och red jag och min svägerska, så himla roligt att ha två hästar ridbara nu:)
Thengill skötte sig perfekt med min svägerska som inte är jätteridvan fast han brukar bli jättepigg när andra hästar är med så var han ko lugn och jag kunde t.o.m galoppera iväg på glampi flera gånger utan att Thengill ens höjde på huvudet, han bara skrittade lugnt vidare långt där bak.

Hon har ridit honom barbacka några gånger med och då har han tvärstannat såfort hon säger proo och när hon halkat lite på sidan så skjuter han tillbaka henne eller stannar hihi.
Är så stolt över min snälla underbara häst.

Sen Glampi haha de är verkligen som natt och dag precis som jag sa att jag ville ha dem.
Glampi var extremt pigg och glad och pinnade på som jag vet inte vad, Thengill kom långt efter men sen gick thengill ovanligt lugnt med min svägerska med det var som att han bar på guld hihi goa häst.

Han är så himla häftig glampi, lät han springa av sig lite på en äng under ridturen så jag longerarade lite.
Tog loss tyglarna på ena sidan så volten blev ju inte alls stor men han kunde trava i balans(formade sig t.o.m) helt utan taktfel och även galoppera lugnt och vilade i steget.
jag bara stod där med hakan i backen han är såååå fin, ska bli så kul att få foton på detta snart.

medans jag longerade så satt min svägerska på thengill och tittade på, så tog han något steg framåt så sa hon "pro" och då tvärnitade Glampi på volten haha glad jag har så lydiga hästar;).

Och när vi red var ju Glampi så pigg så min svägerska kunde inte riktigt smacka på thengill och när glampi var för pigg sa jag "hooow" då tvärnitade Thengill framför oss och då var det lite svårt att smacka på honom för då flög glampi i luften nästan hahaha.

De är roliga de där killarna, får börja använda deras namn före innan man ger något röstkommando hihi.

mms_img-19317607_205765734.jpg

Band dem i släpet så fick glampi automatiskt träna sig lite med släpet så efter ridturen gick han in direkt i släpet utan tvekan alls.

Angående tävlingar, varför är folk så rädda för att tävla?
Det är ju "bara" på skoj eller man måste ju se det så iaf vad kan hända lixom det är ju jätteroligt(när man har en häst som med tycker det är roligt).
Se det som träning bara första gångerna innan man kommit in i det och vet lite mer vad det innebär.

det jag tycker är det största nackdelen är att det ska vara så jävla dyrt rent ut sagt faktiskt då måste man ju ta det mer på allvar och iaf inte shabbla bort det helt eftersom man förlorar så mycket pengar.

Jag menar, 700kr för en gren som tar 5-10min, det hade man fått mycket träning för tränare för som ger något också inte bara att man springer runt på en bana.

Men annars älskar jag att tävla ska bli skitkul att tävla med Glampi i framtiden för han kommer vara en sån häst som älskar att visa upp sig det märks redan nu, en riktig arbetsnarkoman.

Uppdatering.

jag var hos fysioterapeaften(stavas) igår och knäckte till mig igen.
höfterna var helt bra de hade hållt sig stabila och högersidan var inte alls framåt tippad som förra gången, så himla skönt.
alla spänningar satt nu bara i över kroppen så han knäckte mellan skulderbladen och nacken + masserade alla spänningar.
Men nu är jag inte sned i hela kroppen som innan så nu kommer det gå mycket bättre i ridningen med, slipper all smärta med så himla skönt.
Nu ska bara kroppen vänja sig vid att jag inte är sned längre.
Köpte gummiband så jag ska stärka baksidan av övre delen av ryggen eftersom framsidan är så mycket starkare och därför hållningen blir som den blir och jag inte kan rulla bak axlarna ordentligt i ridningen + får ont och spänningar i axlarna.

Senast ändrad:

*kl*
Efter fyra timmars sömn och årets stoföl fött så är det dags för tävling.
20120609-0603032.jpg

angående inte tölt vid varje ridpass.
på unghästar är det ju en viss skillnad men Neilas häst är ju vuxen och har bra tölt tydligen som borde kunna ridas fram ordentligt i alla tempon.

Men iaf, jag har tänkt så att jag brukar alltid tölta något steg iaf även på unghästar varje ridpass för att de inte ska tappa just tölt takten men jag pressar inte unghästar för långa sträckor heller.
(glampi som har väldigt stark trav + är unghäst, blir jag glad om han just nu töltar 10meter rent på ett ridpass det är helt okej för honom just nu, för varje ridtur blir de där stegen fler och fler ju mer han orkar).
några km i tölt utan att stanna låter lite långt eller? Thengill är 12år och inte förräns nu är han tillräckligt stark för att orka tölta i arbetstempo i ren tölt 1km utan att bli för trött.

hellre korta snuttar i ren tölt där man känner att hästen orkar dvs inte faller på framdelen, rollar eller blir oren(som sedan utökas sakta) än flera km i obalans som sliter på kroppen?
Men vet inte alls hur det ser ut när du rider du får visa lite bilder när du töltar för du verkar himla skicklig så ser säkert jättebra ut även i tölten.
Det är ju en sak hur det låter i skrift och en sak hur det ser ut i verkligheten:).

Det beror ju helt på vad man har för häst också, en häst som har lätt för tölt eller pass som helst inte väljer traven kommer man ju automatiskt rida mer trav på för att stärka traven och för att den ska slippa gå i tölt hela tiden som är ansträngande, sen låter man den gå i tölt vissa sträckor också. Men främst bygga upp muskler och kondition i skritt, trav och galopp med lite tölt då och då och sen satsa mer på tölten när den är stark i kroppen.

En häst som har lättare för traven och helst väljer trav, töltar man ju en bit varje gång för att bibehålla tölten och inte tappa den helt, hästen jag tränade som inte hade tölt töltade jag lite varje gång och så blev det mer och mer och så lossnade den till sist och flöt på riktigt bra. Ibörjan kanske det handlade om 20 meter och så när de kändes bra så massa beröm och skritt och så blev sträckorna längre och längre för varje gång. En häst med svag tölt och stark trav börjar jag ta in lite tölt i passen ganska tidigt i träningen för att inte befästa traven för starkt för då blir det ännu svårare. Man ska ta dom när dom fortfarande är obalanserade liksom.

Sen är det ju såklart som du säger lite tölt med kvalitet är bättre än att tölta kilometer efter kilometer i flack markbunden tölt med inte helt korrekt takt. Man måste ju vara nogrann och rida tölten på rätt sätt och sen kan man utöka mängden efter hur stark och utbildad hästen är.

Träningshästen kanske jag rider en sträcka på ett par hundra meter i tölt när jag är ute och rider medan min hingst som redan är utbildad med styrka och allt kan jag ticka på i ganska friskt tempo ett par kilometer utan att han blir trött.

Tycker att han ser bättre ut i muskler och hull! Han är så himla snygg! :) Ser ut att vara inne i en växtfas och vara lite ojämn nu?

Ang transporten, hur vågar du binda honom i den om han är det minsta osäker? Har sett flertalet allvarliga olyckor som hänt på så sätt.

KL*
Löshoppade Hnokki igår. Han är så otroligt kass haha! Men han fick skutta några låga hinder för att träna på avtramp och båge, och det gick mycket bättre mot slutet. Idag vilar han, imorgon blir det uteritt.

Igår avmaskades han också! För äntligen så är det betesläpp imorgon!:bump:

Han var så otroligt söt igår också. Vi har en passage i hagen som är stängd i slutet för att det blir så lerigt där. Hnokki hade ensam lyckats gå ända dit och stod trånande och såg på de andra hästarna på andra sidan. När jag kom så fick jag verkligen en blick som sa "ååh hej, vad bra att du kom! Jag tror att jag råkat komma hit där jag inte skall vara liksom, så om du skulle kunna vara så vänlig att flytta på mig...?":rofl:
Idag_avmaskades_hastarna_for_snart_ar_det_antligen_dags_for_sommarbete_Lilla_Hnokki_hade_lyckats_ga.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 972
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 555
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 553
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 420
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar