angående inte tölt vid varje ridpass.
på unghästar är det ju en viss skillnad men Neilas häst är ju vuxen och har bra tölt tydligen som borde kunna ridas fram ordentligt i alla tempon.
Men iaf, jag har tänkt så att jag brukar alltid tölta något steg iaf även på unghästar varje ridpass för att de inte ska tappa just tölt takten men jag pressar inte unghästar för långa sträckor heller.
(glampi som har väldigt stark trav + är unghäst, blir jag glad om han just nu töltar 10meter rent på ett ridpass det är helt okej för honom just nu, för varje ridtur blir de där stegen fler och fler ju mer han orkar).
några km i tölt utan att stanna låter lite långt eller? Thengill är 12år och inte förräns nu är han tillräckligt stark för att orka tölta i arbetstempo i ren tölt 1km utan att bli för trött.
hellre korta snuttar i ren tölt där man känner att hästen orkar dvs inte faller på framdelen, rollar eller blir oren(som sedan utökas sakta) än flera km i obalans som sliter på kroppen?
Men vet inte alls hur det ser ut när du rider du får visa lite bilder när du töltar för du verkar himla skicklig så ser säkert jättebra ut även i tölten.
Det är ju en sak hur det låter i skrift och en sak hur det ser ut i verkligheten
.