Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Hjortskinn mocka på sätet, snygg eller inte?!
Hmm, ja är kluven! känns om det kommer bli så där slitet å fult rätt snabbt, lr va tror ni?
Hur är mocka att rida i? någon som har erfarenhet? KLUVEN!!! Hjälp!! :D

DSCN4807.jpg

Det är ju väldigt inviduellt, beroende på ekipage, men ska man gå efter FIPO så är bra poäng först när man börjar röra sig mot 6-7. (Tror att det till och med står övergång medel-bra till och med i Sv tillägget - lagom press man fick av att läsa det)

Men som sagt, ekipaget i sig kan vara toppen om de går för 4.5 i snitt, beroende på förutsättningarna.

Jag grät glädjetårar när Lúkas gick på 5.0. Fylkir blir jag jätteglad för när han går på 5.5. Får Skuggi poäng under 6.0 blir jag besviken (på mig själv).
Allt beroende på pålles och ekipagets kapacitet.

Man kan inte alltid riktigt gå efter det där då skulle de flesta vara typ usla :p man får ju aldrig de högsta poängen liksom, de på VM kanske får nån enstaka 10.a

5.0 är godkänt, 5.5 helt okej 6.0 ganska bra, 6.5 bra 7 och 7.5 väldigt bra 8 or och 9or då snackar vi landslagsryttare typ

Sen om man ser på totalpoäng, är man ungdom är ju 5.20 är ju A klass vilket är högsta klassen så det är ju bra, 5.60 är A klass bland seniorer 5.90 SM kval så allt över 5.90 är ju bra poäng för senior tex.

får man 5.0 brukar kommentaen vara ngt styv eller ngt hög form eller något annat ngt som inte stämmer helt hundra 5.5 brukar vara ok takt, ok form ok rörelser osv 6.0 brukar vara typ bra takt, tempo, trevlig form, trevliga rörelser mer energi önskas. 6.5 bra takt och tempo fin aktion, fin form bra energi, 7.0 bra takt och tempo, bra aktion, bra framåtgrip, bra sväv, fin ridning (där finns inget negativt)

Högre än så har ja inte fått så sen vet jag inte vad dom skriver :p

Jag gillar personligen inte mocka, det är svårare att hålla rent och som du säger blir det fort fult. Dessutom tycker jag det blir sån friktion i sadeln, byxorna fastnar ju. En del gillar det och tycker att de sitter stadigare, men jag tycker det är obehagligt eftersom jag vill kunna vinkla/vrida mig lite i sadeln utan att det drar i byxorna.

Så jag röstar utan. ;)

Jag har skinn på min sensation och tycker det är helt ok. Väldigt tunnt, så det är kanske inte världens mest slitstarka, men samtidigt är det ju väldigt mjukt. Ungefär som Ariatskorna om du har några såna. Jättefint och smidigt, men minsta lilla tramp så blir det märken. :( Fast förhoppningsvis så trampar inte hästen på sadeln så ofta som på skorna :p
Jag rider ofta i jeans och det har inte blivit några märken i sadeln trots metallpluppar på fickorna och sånt. Så det är ju inte sååå himla känsligt heller.

Jag rider henne inte som 3 gångare, bara för jag inte töltar varje dag innebär ju inte att hon aldrig töltas;)
Jag töltade både i går och idag sedan kan de gå 7 dagar och jag töltar inget för jag har annat som jag ska göra och har inplanerat att träna på.
Allsidig träning är min medod och allsidig är den inte om jag töltar varje dag.. då är den i min mening rätt ensidig träning.

så det är ensidig träning om man töltar varje dag? det är väl snarare ensidig träning att tölta sällan då man använder flera gångarter än om du bara använder 3 man kan ju både tölta och trava liksom.

Ensidig eller inte handlar väl om vad man gör och inte vilka gångarter man rider, jag rider väldigt olika med min häst, jag rider dressyr på bana, dressyr i skogen, hoppar stockar i skogen, klättrar, rider långritter, galopperar över fält, tränar pass det är olika från gång till gång och man kan inte bara nöta en sak varje gång fö då blir det ju tråkigt för både häst och ryttare. Däremot rider jag alltid 4 gångarter utom de gånger jag bara skrittar ut, tycker alla är lika viktiga med undantag för passen, den är viktig men jag rider den inte lika ofta utan ca en gång i veckan max, kanske en gång varannan vecka.

Jag travar och töltar lika mkt, finns ingen anledning att det ena ska utesluta det andra min häst har 4 gångarter som är precis lika bra och en som är superbra (galoppen)

Och att träna övergångar mellan gångarterna är superbra, han får med sig baken och får superbra energi om man gör en övergång mellan tölt och trav eller från galopp till tölt, sen är det ju super att träna tölten så de stärkker sig och samlar sig i tölten också, gör öppnor och slutor och skänkelvikningar små volter och tempoväxlingar i tölten :)

Klart att du inte ska tölta om du inte tycker det är kul att tölta eller inte gillar det, men att säga att det är ensidigt eller att det inte är bra är fel.

Min häst får 6.0-6.5 på både tölt och trav, hade jag bara tränat trav hade han fått 4.5 på tölten istället för han hade inte haft alls samma styrka i tölten som när man tränar den och bygger upp den. Som en tränare sa till mig det är nördandet med smådetaljerna som gör att man blir bra och lyckas på tävling.

Alla gör som de vill men jag förstår inte hur man kan undvika tölten, finns ju inge härligare än att sitta och glida fram i riktigt flott samlad och energisk tölt när allt bara flyter på :laugh:

KL

Ang. bedömningspoängen så tycker jag det är ganska så självklart. Det är en skala där 10 är bäst och 0 är sämst, för man kan väl inte få negativa tal? :o

5 ligger i mitten, alltså är 5 medel. Om jag kommer halvvägs till VM så skulle jag vara galet nöjd :angel: SM- nivå ligger på lite över medel, och för att hamna bland eliten krävs ännu lite högre.
Sen finns det väl beskrivningar på vad som krävs för att få ett visst poäng, men ser man det bara rent logiskt så borde det ju inte vara mer komplicerat än så. :)

KL

Idag fick jag äntligen till tölten som varit lite passtaktig det senaste, så himla härligt! Är så grymt peppad inför träningen på måndag!!! :banana::D

Fick dessutom höra att Sols blivande make (kanske :p) hade fått en riktigt fin bedömning, man blir ju inte alls mer kär i snyggingen. :angel:

KL

5 ligger i mitten, alltså är 5 medel. Om jag kommer halvvägs till VM så skulle jag vara galet nöjd :angel:

Så ska jag också börja tänka! Sjukt nöjd med att ha kommit halvvägs till VM ;)

KL.
Jag brukar aldrig uppdatera här, men gör väl ett undantag.. :) De som läser tävlingstråden vet att jag tävlade i tisdags. Igår skrittade vi ut i skogen med repgrimma. Provade en kort töltsträcka också. Första gången någonsin med repgrimma. Vilka fantastiska djur vi har! :)

Ja det gäller ju att se glaset halvfullt, eller om man som jag tittar underifrån så ser det ju helt fullt ut :D

Mitt mål när jag väl kommer ut på nån tävling i framtiden (kanske i höst) är att få något poäng över huvud taget. Vore ju tråkigt att bli nollad även om jag inte gör det för poängen. :o

Bomlöst is the shit det har jag sagt länge;)
Du får ta lite ridbilder med nya sadeln.

Oh, de är en ståtlig fuxherre med lång man, en sjujäkla trav, kanonfin ökad tölt och galopp. Ska fråga om de har bilder på undret nånstans som man kan få, finns inga om man googlar i alla fall.

Om jag nån gång bestämmer mig för att betäcka Sol så ligger han bra till, tycker han verkade väldigt trevlig när vi var och hälsade på, plus att jag tycker det är lite kul att använda nån som fötts upp av folk man vet vilka de är, så att man vet att de har haft det bra.
Men om det nån gång blir aktuellt så får jag såklart sätta mig in lite mer i hur man ska "matcha" hästarna för att få bra resultat. ;)

Man får höja sina mål efter hand. Första gången jag tävlade var målet att ta mig runt banan i alla gångarter. Men sen har målen ökat och nu har jag ju som sagt tagit mig halvvägs till VM :D

KL.
Även jag har fått hem min nya sadel och ja, den är FANTASTISK :love::love::love:
Det är en Equipe Bocelli, en dressyrsadel m a o.
Den ligger som en smäck på hästen och passar mig och mina långa ben alldeles utmärkt! Den är i oljat buffelskinn och enkelkåpad. Knästöden sitter under kåpan och är flyttbara, väldigt fiffigt!
Eh ja... som ni nog förstår så är jag helnöjd :D Red i den ordentligt för första gången igår och då var Nina W. ute och höll kurs hos oss. Och jag har sån jäkla träningsvärk idag! Positivt dock då det verkligen känns att man suttit och jobbat ordentligt.

Mobilbilder i motljus
33106967.jpg

33106969.jpg

Man får höja sina mål efter hand. Första gången jag tävlade var målet att ta mig runt banan i alla gångarter. Men sen har målen ökat och nu har jag ju som sagt tagit mig halvvägs till VM :D

Ja men eller hur. Jag har precis samma mål om jag vågar mig ut på banan. Ta mig igenom utan större missöden. Lyckas jag hålla rätt gångarter vid rätt tillfällen är det ju ett stort plus, men jag ser det inte som ett misslyckande om det skulle råka bli fel. Går det riktigt illa så får jag helt enkelt trava mig igenom programmet för trava kan vi för det mesta. :p

Hela grejen är ju bara för att ha kul och komma ut och testa på nya miljöer och sammanhang.

vad kul hur gick det på tävlingen?

det jag tänkte mest angående poängsättningen var att det verkar vara skillnad mellan lättklass och öppen klass???

Jag menar, 5,0 i lättklass är väl inte 5,0 i öppen klass? men vad är då i öppen klass?

Tävlingen gick bra! Vann båda klasserna (även fast poängen kanske inte nådde mina mål).

5,0 i trav i lättklass är samma som 5,0 i öppen klass. Däremot är ju valfritt tempo tölt rätt vanligt i lätt klass och finns inte alls i öppen (förutom som ett moment i T2) så där skiljer det sig ju. Det är ju svårare att få höga poäng i arbetstempo och ökat tempo än i valfritt.

Då hade du högt ställda mål, jag siktade på att inte bli diskad :)

haha :D Kanske var tur att jag klarade dem och inte blev diskad, fatta vad tokigt det hade blivit :D

KL

Ang. bedömningspoängen så tycker jag det är ganska så självklart. Det är en skala där 10 är bäst och 0 är sämst, för man kan väl inte få negativa tal? :o

5 ligger i mitten, alltså är 5 medel. Om jag kommer halvvägs till VM så skulle jag vara galet nöjd :angel: SM- nivå ligger på lite över medel, och för att hamna bland eliten krävs ännu lite högre.
Sen finns det väl beskrivningar på vad som krävs för att få ett visst poäng, men ser man det bara rent logiskt så borde det ju inte vara mer komplicerat än så. :)

Jo men ofta när man tittar på förklaringen både när det gäller dressyr och fipo så låter det inte som att det är bra förän man hamnar på 8or 9or typ och det är det sällan olk som får och de som får det är ju riktigt duktiga så det jag menar är att ofta är bra lite lägre än det som står i förklaringen, annars skulle ju typ hela sverige vara kassa på att rida :p

första gången man tävlade var man helt lycklig om man fick 4 or på passen :o nu blir jag missnöjd om jag får under 6 :p

De höjs ju med tiden såklart :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 977
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 556
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 553
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 422
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30