Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)
Jag rider henne inte som 3 gångare, bara för jag inte töltar varje dag innebär ju inte att hon aldrig töltas
Jag töltade både i går och idag sedan kan de gå 7 dagar och jag töltar inget för jag har annat som jag ska göra och har inplanerat att träna på.
Allsidig träning är min medod och allsidig är den inte om jag töltar varje dag.. då är den i min mening rätt ensidig träning.
så det är ensidig träning om man töltar varje dag? det är väl snarare ensidig träning att tölta sällan då man använder flera gångarter än om du bara använder 3 man kan ju både tölta och trava liksom.
Ensidig eller inte handlar väl om vad man gör och inte vilka gångarter man rider, jag rider väldigt olika med min häst, jag rider dressyr på bana, dressyr i skogen, hoppar stockar i skogen, klättrar, rider långritter, galopperar över fält, tränar pass det är olika från gång till gång och man kan inte bara nöta en sak varje gång fö då blir det ju tråkigt för både häst och ryttare. Däremot rider jag alltid 4 gångarter utom de gånger jag bara skrittar ut, tycker alla är lika viktiga med undantag för passen, den är viktig men jag rider den inte lika ofta utan ca en gång i veckan max, kanske en gång varannan vecka.
Jag travar och töltar lika mkt, finns ingen anledning att det ena ska utesluta det andra min häst har 4 gångarter som är precis lika bra och en som är superbra (galoppen)
Och att träna övergångar mellan gångarterna är superbra, han får med sig baken och får superbra energi om man gör en övergång mellan tölt och trav eller från galopp till tölt, sen är det ju super att träna tölten så de stärkker sig och samlar sig i tölten också, gör öppnor och slutor och skänkelvikningar små volter och tempoväxlingar i tölten
Klart att du inte ska tölta om du inte tycker det är kul att tölta eller inte gillar det, men att säga att det är ensidigt eller att det inte är bra är fel.
Min häst får 6.0-6.5 på både tölt och trav, hade jag bara tränat trav hade han fått 4.5 på tölten istället för han hade inte haft alls samma styrka i tölten som när man tränar den och bygger upp den. Som en tränare sa till mig det är nördandet med smådetaljerna som gör att man blir bra och lyckas på tävling.
Alla gör som de vill men jag förstår inte hur man kan undvika tölten, finns ju inge härligare än att sitta och glida fram i riktigt flott samlad och energisk tölt när allt bara flyter på