Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
så det är ensidig träning om man töltar varje dag? det är väl snarare ensidig träning att tölta sällan då man använder flera gångarter än om du bara använder 3 man kan ju både tölta och trava liksom.
Ensidig eller inte handlar väl om vad man gör och inte vilka gångarter man rider, jag rider väldigt olika med min häst, jag rider dressyr på bana, dressyr i skogen, hoppar stockar i skogen, klättrar, rider långritter, galopperar över fält, tränar pass det är olika från gång till gång och man kan inte bara nöta en sak varje gång fö då blir det ju tråkigt för både häst och ryttare. Däremot rider jag alltid 4 gångarter utom de gånger jag bara skrittar ut, tycker alla är lika viktiga med undantag för passen, den är viktig men jag rider den inte lika ofta utan ca en gång i veckan max, kanske en gång varannan vecka.
Jag travar och töltar lika mkt, finns ingen anledning att det ena ska utesluta det andra min häst har 4 gångarter som är precis lika bra och en som är superbra (galoppen)
Och att träna övergångar mellan gångarterna är superbra, han får med sig baken och får superbra energi om man gör en övergång mellan tölt och trav eller från galopp till tölt, sen är det ju super att träna tölten så de stärkker sig och samlar sig i tölten också, gör öppnor och slutor och skänkelvikningar små volter och tempoväxlingar i tölten
Klart att du inte ska tölta om du inte tycker det är kul att tölta eller inte gillar det, men att säga att det är ensidigt eller att det inte är bra är fel.
Min häst får 6.0-6.5 på både tölt och trav, hade jag bara tränat trav hade han fått 4.5 på tölten istället för han hade inte haft alls samma styrka i tölten som när man tränar den och bygger upp den. Som en tränare sa till mig det är nördandet med smådetaljerna som gör att man blir bra och lyckas på tävling.
Alla gör som de vill men jag förstår inte hur man kan undvika tölten, finns ju inge härligare än att sitta och glida fram i riktigt flott samlad och energisk tölt när allt bara flyter på
Men vad trött jag blir, var har jag sagt att jag inte tycker om att tölta?
LÄS det jag skriiver så slipper vi en massa missförstånd.
Vi har alla olika medoder och för MIG är allsidig träning att jag kör olika gångarter, för DIG är allsidig träning nått annat.
Hur svårt kan de va att bara acceptera att vi har olika syn på vad allsidig träning är?
Jag ska inte behöva sitta här och förklara för varken dig eller andra varför jag inte töltar varje dag.
Och snäll sluta upp och dra egna slutsatser till varför jag inte töltar varje dag så som att jag inte skulle gilla det osv.
Knapplån
Snart är det lite gym som gäller, även jag behöver muskler heheh sedan stallet, sedan är det ju Strömsholmstävlingarna nu i helgen lite sugen på att gå idag å strosa på marknaden=)
Alla gör som de vill men jag förstår inte hur man kan undvika tölten, finns ju inge härligare än att sitta och glida fram i riktigt flott samlad och energisk tölt när allt bara flyter på
Hur många av oss har hästar som har riktigt flott samlad och energisk tölt som bara flyter på?
Sanning för mig ja
För mig är det ensidigt om man töltar varje dag det rä MIN sanning din sanning kan vara nått helt annat.
Allt är inte svart och vitt
Vad heter hingsten i fråga?
Hahaha jag har som mål att våga anmäla mig till en tävlingDå hade du högt ställda mål, jag siktade på att inte bli diskad