Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snacktråden (troligtvis nummer 126 eller nåt)

Tack själv! :) Kul att höra att du är nöjd med den, det var jag också (med undantag för storleken då), så jag ser fram emot att bli ägare till en ny snart :D

Jag har tänkt beställa min nästa Sensation med mockasäte, inte för att jag tycker att det är snyggare än läder, men jag gillar att sitta "fast" i sadeln på det sätt man gör med mocka, men det är ju en smaksak. Läder håller sig ju snyggare längre.

så det är ensidig träning om man töltar varje dag? det är väl snarare ensidig träning att tölta sällan då man använder flera gångarter än om du bara använder 3 man kan ju både tölta och trava liksom.

Ensidig eller inte handlar väl om vad man gör och inte vilka gångarter man rider, jag rider väldigt olika med min häst, jag rider dressyr på bana, dressyr i skogen, hoppar stockar i skogen, klättrar, rider långritter, galopperar över fält, tränar pass det är olika från gång till gång och man kan inte bara nöta en sak varje gång fö då blir det ju tråkigt för både häst och ryttare. Däremot rider jag alltid 4 gångarter utom de gånger jag bara skrittar ut, tycker alla är lika viktiga med undantag för passen, den är viktig men jag rider den inte lika ofta utan ca en gång i veckan max, kanske en gång varannan vecka.

Jag travar och töltar lika mkt, finns ingen anledning att det ena ska utesluta det andra min häst har 4 gångarter som är precis lika bra och en som är superbra (galoppen)

Och att träna övergångar mellan gångarterna är superbra, han får med sig baken och får superbra energi om man gör en övergång mellan tölt och trav eller från galopp till tölt, sen är det ju super att träna tölten så de stärkker sig och samlar sig i tölten också, gör öppnor och slutor och skänkelvikningar små volter och tempoväxlingar i tölten :)

Klart att du inte ska tölta om du inte tycker det är kul att tölta eller inte gillar det, men att säga att det är ensidigt eller att det inte är bra är fel.

Min häst får 6.0-6.5 på både tölt och trav, hade jag bara tränat trav hade han fått 4.5 på tölten istället för han hade inte haft alls samma styrka i tölten som när man tränar den och bygger upp den. Som en tränare sa till mig det är nördandet med smådetaljerna som gör att man blir bra och lyckas på tävling.

Alla gör som de vill men jag förstår inte hur man kan undvika tölten, finns ju inge härligare än att sitta och glida fram i riktigt flott samlad och energisk tölt när allt bara flyter på :laugh:

Men vad trött jag blir, var har jag sagt att jag inte tycker om att tölta?
LÄS det jag skriiver så slipper vi en massa missförstånd.

Vi har alla olika medoder och för MIG är allsidig träning att jag kör olika gångarter, för DIG är allsidig träning nått annat.
Hur svårt kan de va att bara acceptera att vi har olika syn på vad allsidig träning är?

Jag ska inte behöva sitta här och förklara för varken dig eller andra varför jag inte töltar varje dag.
Och snäll sluta upp och dra egna slutsatser till varför jag inte töltar varje dag så som att jag inte skulle gilla det osv.:mad:

Knapplån

Snart är det lite gym som gäller, även jag behöver muskler heheh sedan stallet, sedan är det ju Strömsholmstävlingarna nu i helgen lite sugen på att gå idag å strosa på marknaden=)

Fast jag tycker det stämmer rätt bra, är man på 5 så är man ju inte bra utan medel. Sen när man kommer upp över medel börjar man bli bra. Men jag tror inte att jag kommer bli riktigt bra så för mig personligen, efter mina förutsättningar, är medel inte fy skam. Allt är ju relativt, men jag tycket det låter rätt. En vanlig medelmåtta ska inte få så höga poäng som eliten. Utan de som kommit en bit på vägen hamnar troligtvis runt medel.

Hade eliten fått 9 och 10 i totalpoäng hade man kunnat räkna så men eftersom de högsta poängen nästan aldrig delas ut måste bra ligga på en lägre nivå. Så du menar att elit ryttarna som rider i A final på Sm och får mellan 6.50 och 7.0 bara är lite över medel?

Jag tycker att eftersom de högsta poängen så sällan eller knappt ges kan man inte räkna på det sättet. 5 är godkänt 5.5 okej 6 ganska bra 6.5 bra 7 och över mycket bra, nu tänker jag totalpoäng.

Man kan ju inte säga att hela eliten bara är medelbra eller lite över medel. Jag tycker att när man börjar närma sig À klass Och Sm är man bra och när man rider i toppen är man mycket bra.

Det är som att säga att alla hästar som bara är 1.a klass bedömda är skit för de har ju inte 9 .50 till 10.0 tot msn får ju se till vad som delas ut och hur många hästar har ens över 9.0 tot? De högsta poängen delas ju nästan aldrig ut och då måste ju en bra nivå ligga lägre

Men vad trött jag blir, var har jag sagt att jag inte tycker om att tölta?
LÄS det jag skriiver så slipper vi en massa missförstånd.

Vi har alla olika medoder och för MIG är allsidig träning att jag kör olika gångarter, för DIG är allsidig träning nått annat.
Hur svårt kan de va att bara acceptera att vi har olika syn på vad allsidig träning är?

Jag ska inte behöva sitta här och förklara för varken dig eller andra varför jag inte töltar varje dag.
Och snäll sluta upp och dra egna slutsatser till varför jag inte töltar varje dag så som att jag inte skulle gilla det osv.:mad:

Knapplån

Snart är det lite gym som gäller, även jag behöver muskler heheh sedan stallet, sedan är det ju Strömsholmstävlingarna nu i helgen lite sugen på att gå idag å strosa på marknaden=)

Framställer du saker som sanningar är det inte så konstigt att du får svar på det, du sa att det är ensidigt att tölta varje dag och jag förklarade att man kan variera även om man använder flera gångarter och att den ena gångarten inte behöver utesluta den andra...

KL

Nu när Skuggi är icke-ridbar har jag kunnat lägga ner mer krut på Óskadís.
Åh vilka fantastiska ridpass jag har haft nu senaste gångerna, första dagarna hade vi tredje världskriget tror jag... Men jag tror att det kommer bli en riktigt fin ridhäst, bara hon får mogna i huvudet. :D

Lite jobbigt bara att ställa om sig från att ha ridit en mycket stark fyrgångare till en mycket stark passhäst :p

155635_1487745599908_3679734_n.jpg

Skrutthäst :love:

Alla gör som de vill men jag förstår inte hur man kan undvika tölten, finns ju inge härligare än att sitta och glida fram i riktigt flott samlad och energisk tölt när allt bara flyter på :laugh:

Hej igen!
Har haft datorproblem i några veckor och ganska sporadiskt på buke.

Hur många av oss har hästar som har riktigt flott samlad och energisk tölt som bara flyter på?;)

Citatet var lösryckt ur ett inlägg fullt med filosofi kring allsidig och varierande träning. Håller med dig om att allsidig träning är att jobba alla hästens gångarter och att variera vad man gör i gångarterna. Håller dock också med Niela om att man inte "måste" träna tölten vid varje ridpass, beroende på häst och situation.
Ser dock ingen vits med islandshäst till skillnad från andra raser, om man inte är intresserad av att också arbeta med flera gångarter.

Jag köpte islandshäst också som tillägg till lite andra raser, för att komplicera läget med gångartsträning. Eftersom de är unghästar (ungefär), har jag hittills inte tränat tölt i paddocken. Det har inneburit att vid de få pass jag ridit i paddocken, blir det tregångsträning, och vid utepassen, som är de flesta, blir det tölt. Dock inte i de rena skogsklättringspassen, för ingen av mina islänningar är stark nog att tölta i mjuk terräng.
Jag har Karl som är fem år och fyrgångare, väldigt ren i takten i alla fyra gångarter, han är riden max tre gånger i veckan i ett år med undantag för ett par månaders vila. Han orkar ticka på stadigt ända upp till någon kilometer på rätt underlag (grusväg som inte är så backig), klarar nu jobba långsam tölt i paddocken på volt och börjat nosa lite försiktigt på öppna och förvänd öppna på volt (inte så mycket sidvärtsrörelse utan som sagt nosa lite försiktigt). Ute på grusvägarna fixar han sluta och skänkelvikning enstaka steg i tölten.
Men han är inte stark nog att tölta på skogsstigarna.

Isa, sju år, är fyrgångare med nerv/spänningsproblem. Hon har mycket starka grundgångarter. Orkar numera hyfsat med en ganska ren tölt på grusväg, kan också hålla på en bra stund. Orkar inte tölta i paddocken som är lite mjukare (uppenbarligen) och klarar inte alls tölt i skogen.

Så för mig ingår inte tölten i varje ridpass, beroende på vad jag gör för slags pass. Dock tycker jag att min ridning är allsidig där jag varierar mellan ridbanearbete, skogsturer med klättring, och uteritter på vägar där jag har bättre förutsättningar för hästarna att stärka tölten.

Långt inlägg men en presentation av ytterligare ett alternativ till allsidig träning.

Sanning för mig ja;)

För mig är det ensidigt om man töltar varje dag det rä MIN sanning din sanning kan vara nått helt annat.

Allt är inte svart och vitt;)

Är det lika ensidigt att trava varje ridpass enl. dig?
(obs lägger inga värderingar i detta är bara nyfiken).

Hur många av oss har hästar som har riktigt flott samlad och energisk tölt som bara flyter på?;)

Jag har :)

Men alla hästar här hemma är inte lika vältränade och välutbildade som han såklart, men jag tycker det är lika mysigt att rida på en mindre utbildad häst i tölt när allt flyter på i ren takt och trevlig tempo och jag tycker det är lika kul att träna på en som inte är lika stadig i tölten heller eller de som till och med har skit svårt för tölt. Det är ju det som är det roliga med islandsridning att utveckla och få till gångarterna bra :)

Jag hade ett sto som helt var 3 gångare som jag tränade fram tölten på, sen töltade hon på som en klocka och såldes till en storhästmänniska som inte alls begrep sig på tölt men hon töltade lika fint med henne, det är ju så himla kul att utveckla gångarterna och få dom fina och man är så glad och stolt när man lyckas.

Jag red min hingst som 3 gångare på alla dressyrpass på banan förut, jag fick inte till nån bra kvalitet på tölten på bana och red bara tölt ute på grusvägarna, men sen har jag utvecklats och lärt mig hur man tränar och får till tölten på bana också och sen jag började träna tölten på banan har han fått mkt mer styrka och balans och jag har fått ett helt annat tryck och flyt i tölten och vi har höjt poängen ganska så mkt :)

Men sen tragglar jag inte tölt hela tiden såklart, under ett ridpass på banan tex brukar jag värma upp och lösgöra honom i trav först, träna lite i traven och sen går jag över till tölt kör lite tölt ett tag, lite galopp, kanske lite övergångar, nån skrittpaus och sen avslutar jag med att trava av honom i lång och låg form. Ute brukar jag också trava och galoppera först, brukar rida ungefär lika mkt av alla gångarter, men sen kanske man lägger mer fokus på den ena ibland osv.

Men sen är det ju olika på olika hästar, Valle är lika stark i alla gångarter är i tävlingskondis och klarar av det, en ung häst som inte är lika utbildad rider man ju mest skritt och trav, en liten galopp och en liten sträcka tölt på för tölten är ganska så ansträngande för dom och det blir jobbigt att gå i tölt hela tiden.

Sanning för mig ja;)

För mig är det ensidigt om man töltar varje dag det rä MIN sanning din sanning kan vara nått helt annat.

Allt är inte svart och vitt;)

men om man rider lika mkt tölt och trav, varför är det ensidigt?

Förstår dig om man harvar runt varv efter varv i tölt alltid, men att träna båda gångarterna lika mkt så att de är lika starka varför skulle det vara ensidigt?

Det är väl lika ensidigt att bara trava varje gång i såna fall?

Bli inte arg nu jag är inte ute efter att bråka jag är bara nyfiken, varför rider du islandshäst när du inte verkar gilla islandsridning, inte gillar att tölta, inte gillar hur vi sköter våra hästar osv osv osv, det känns som att du egentligen vill ha en annan typ av häst?

*KL*

En sak som de flesta instruktörer brukar säga till mig är, att det man vill bli bra på det övar man också på.

Jag tycker du är bra hård i vad som är bra eller inte bra, kanske använder vi orden olika. Nu är för all del vad man tycker är bra personligt, mycket beroende på vad man presterat tidigare.

0-2 uselt
2,5-3 dåligt
3-4 mindre bra
4-5 okej
5 Godkänt
5-6 Bra
6-7,5 Mycket bra
7,5-9 Utmärkt
9- Outstanding

Spannet 4-6 är det vanliga dödliga med vanliga dödliga hästar håller sig för det mesta och det är tight mellan poängen.

Jo, jag håller med dig.

Det finns många vägar till Rom (och i det här fallet till dröm-tölten...).
Min väg är att stärka hästen så mångsidigt som jag kan hitta på i grundgångarterna, och rida tölt där förutsättningarna är bäst.

Men det är min väg som inte tidigare ridit in islandshäst, men med ganska stor vana av grundträning av häst och ganska god takt- och rytmkänsla.
Att jobba tydligt med styrketräningen och samlingen i grundgångarterna, och jobba med att få upp ryggen och hålla takten i tölten och inte bry mig så mycket om var näsan är, och hålla mig till de underlag där hästen och jag orkar fixa takten i första hand.
När hästen sedan är starkare i alla gångarter, kan jag börja jobba tölten på lite "svårare" underlag.
Men jag försöker också undvika för mycket töltträning på min femåring, eftersom han inte är generellt sett musklad för att enbart jobba i tölt med mig på ryggen.

Jag är ganska van att styrketräna häst, och börjar bli bra på att få med rygg och rumpa på häst. Brukar sällan begära samling så lång stund i taget, oavsett gångart.
Utom med min nordistravare, som får slita ont:D

*KL*

Om allt är bra efter förlossningen så hoppas jag på att sitta på Laukurs rygg igen om tre veckor!!! :banana::bump:

Vad heter hingsten i fråga? :)

Han heter Klaki från Òs (tror jag fick stroppen på o:et på rätt håll, lite osäker på de)
Himla fin, väldigt fint ansikte och snälla ögon också, vilket gör att man smälter lite extra. :)

Nej fast nu pratar vi nog förbi varandra. Jag har inte sagt att man inte är bra om man hamnar på 6-7, då är man ju klart över medel, alltså bra enligt mig.

Tror du att så många landslagsryttare hade blivit nöjda med en 5:a? Det tror inte jag, jag tror att de på högre nivå förväntar sig att få minst 6 när de gjort en bra tävling, alltså över medel (vilket de ju också är på den nivån).

På samma sätt som att 9 och 10 är så ovanligt så är ju kanske inte 1 och 2 sådär jättevanligt, även om det ju förekommer. Så de flesta som rider och tränar sin häst aktivt "borde" ju hamna nånstans på mitten, mellan 3 och 7 typ, beroende på hur pass bra de är.
Jag är ju verkligen ny i tävlingsvärlden, men det verkar ju som att det är ungefär så det ser ut också på "vanliga" tävlingar.

Sen får man ju utgå ifrån ekipaget, vad som är bra för mig är ju inte samma som för dig eller för världseliten. Även om bra rent poängmässigt är ungefär samma oavsett vad man personligen är nöjd med.

Då hade du högt ställda mål, jag siktade på att inte bli diskad :)
Hahaha jag har som mål att våga anmäla mig till en tävling ;)

Jag kommer att bryta ihop den första tävlingen ( jag som tävlat i dart på i 14 år och dom sista 7-8 åren på nationell bivå borde ha tävlingsnerver av stål men näe )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 972
Senast: Sasse
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 556
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 553
Senast: Hedinn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 421
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar