Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Sv: Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Jag undrar vart mina norrlandsgener har flyttat någonstans :mad: Sen två år tillbaka får jag nämligen utslag i ansiktet av att vara ute när det är under -15. Det kliar och det kliar och det kliiiiiar. Har fått rådet att testa receptfri allergimedecin men inte haft möjligheten ännu. Men man kan alltså vara "allergisk" mot kyla?

Sen har jag haft huvudvärk i en veckas tid så medryttarhästen har fått vila en vecka. Hon kommer vara piggelin i morgon :bounce:

Oj inte dåligt, jag som trodde jag skulle få lite mildare väder genom att bege mig söderut..

Det blir det snart.. tack och lov.. fast jag har blivit bortskämd med brasa och champagne och middag i flera dagar nu av drömprinsen.. så jag klagar inte :love:

Nej du ska verkligen inte klaga med det kapet. Eller jag tycker iof att han har gjort ett jäkla kap också. :)

Nå, verkligen inte dåligt och tom hos oss verkligen det komma lite plusgrader i veckan. Värsta perfekta mannen!!
Jag lyckades tävla till mig en stalltjänst, en massage, en klia i håret, en frukost på sängen, ett avsnitt av lögnen och en romantiskt middag av min pojkvän idag. Han kammade noll..... Haha :p

YlvaG: låter konstigt men säkert möjligt. Pröva idomin så länge i alla fall och smörj ansiktet. :)

Inte bikini, men hyfsat avklätt, och inget fusk med bilderna!

91EC984E-ADFD-45B9-B444-8A96E0243C78-1634-00000340C2B1F640.jpg

4EDC616F-1645-4BB8-8113-4C8CFE5843BB-1634-00000340BCB83121.jpg

6F3AF2E9-D1C3-4225-9B95-B793314ECF53-1634-00000341A9C7B33B.jpg

C07193E5-703F-4358-B85E-4FEB05A3C453-1634-0000033D8351F81E.jpg

Näe, lilldumle. Han må ha nio liv men han får inte försöka göra av med dem så snabbt!

Så du har hela din bunt ute dygnet runt? Klarar de av det mentalt allihopa? Jag skulle mer än gärna ha lösdrift på djuren men unghästen verkar ta åt sig för mycket av det. Han presterade inte något vidare när han sov ute dygnet runt i somras men gick mycket bättre när han fick sova på box.

Nu stretar jag på i ett stall där majoriteten anser att hästarna tycker att det är så skönt att vara inomhus, undrar då varför mina aldrig befinner sig i närheten när man ska ta in dem på kvällen och inte alls vill gå in (då trots att de kommer ut 2 timmar tidigare än resterande hästar och ofta är ute 2 timmar längre på kvällen också) :grin:

Här är det snarare tvärtom, Respekt kan bli prillig i huvudet av för mycket box. Sigge stod en kort period på lösdrift när jag hade honom men han gick inte bra på tävling då, vart trött och sänkt. Dom andra är väldigt tacksamma att ha ute dygnet runt eftersom de blir väldigt jämna i humöret och trots långavila så är det bara att sitta upp som inget hänt. :)

Vilka roliga bilder o jisses frid vad rödhårig du är nu!:D Chatzi är ju en pärla iaf som snällt hänger med på alla lekar...

Murray: Har ni byggt en lösdrift och isåfall hur är den konstruerad? Jag drömmer om en sån också så jag kan bygga ett varmt serviceområde inne i stallet istället! jag skulle kunna döda för en uppvärmd sadelkammare...:grin:

Jag köpte ju en häst som skulle funka att leka med! :angel:

Aprilia: Tack!

Vi har använt befintlig byggnad, en gammal tegelbyggnad som har storlek som en större box, där är det ströat ordentligt och hästarna går gärna in och vilar, helst alla tillsammans ;). Sedan har vi satt upp ett stort husvagnstält (det går in två hästsläp ungefär och är väldigt högt i tak) bakom tegelbyggnaden och köpt två liggmattor som de använder ibland. :)

Saknar också ett uppvärmt ställe, här på gården finns inte ens ordentlig belysning. Pannlampa it is..... :p

Ok hur många har du där då? Jag har ju en box på logen, där Britta det dräktiga stoet står. Den är jättestor o högt i tak, stallets bästa luft, men jag ser ju knappt att mocka för belysning vad är det??:D Har en egen byggd "termobar" hos henne o ute har de uppvärmd vattenkopp o fri tillgång på hö. Men det är ju svinkallt i mitt stall, hästvänligt alltså, men människofientligt...:mad:

Åh, en lösdrift i anslutning till en klokt stall hemma på gården skulle vara en dröm :love: problemet om man ska hyra in sig på lösdrift är att de som väljer sådana lösningar oftast inte är människor med en önskan att samtidigt hålla hästarna i tävlingskondition. Vilket gör att bekvämligheterna sällan är maxade (eller ens befintliga). Men en lösdrift i anslutning till uppvärmd sadelkammare, ordentlig duschspilta med varmvatten och rum att torka täcken i. Mmm...

Moa: Unghästen blir precis som Sigge isåfall, sänkt och presterar sämre. Tysken däremot har gått som bäst när han får sova ute dygnet runt på sommaren inför tävling.

Åh, det bästa hade varit stall hemma på gården (den framtida gården alltså) med fri tillgång och thermobar i hagen samt utevistelse dygnets alla vakna timmar. Det hade nog varit lagom för unghästen som nu får vara ute 9-10 timmar och då har jag verkligen kämpat för det, finns inga andra hästar i hela området som är ute så mycket som mina två. De flesta stallen släpper ut vid 09-10 och tar in vid 14-15. Nackdelen med storstadsfolk som tror att hästarna är födda till att stå stilla och glo in i en vägg :grin:

Mina 4 går också på lösdrift och trivs toppenbra. De är inne en natt per år och det är nyårsnatten:)Energinivån ligger väldigt högt på samtliga så¨jag vågar nästan inte tänka på vad som skulle hända om de stod på box..

De har fri tillgång till hösilage med största storleken på thermobar. Började med lösdrift för att det var vad jag fick tag på när jag köpte min första häst. Nu skulle jag aldrig ha hästarna på box, never ever. Hade turen att flytta till en gård som gjorde för att ha lösdrift så mina har numera en ca 60-70 kvadrat upphalmad yta i direkt anslutning till ytterligare ca 150-200 kvadrats regnskydd. De andra faciliteterna i "stallet" är dock inget att skryta om:P men det jobbas det på. Och jösses så skönt att slippa morgonutfodring, skattar mig lycklig att ha hästar som trivs på lösdrift och att jag dessutom hade turen att hitta en gård med så bra hallar.

Jaha, vi får väl se om det blir någon fälttävlan för mig i år. Oavsett så ska jag på lördag hoppetävla på gammelponnyn, 21 år gammal. Det blir bara pytteklasser, LC och LC+5, men förhoppningsvis roligt ändå.
Nästa lördag ska jag tävla den 8-åriga saluponnyn :laugh:

Härligt! Jag har funderat länge på detta, för varje vinter som man måste gå upp kl 0500 för att fodra, mocka o släppa ut så kommer det ett steg närmare...:D

Lady C: Lycka till på tävlingen, härligt att Cinna är så pigg för sin ålder!

Igår muttrade jag dock över hennes pigghet. Jag tänkte att vi skulle tömköra lugnt och fint. Cinna tyckte att en smackning betydde full galopp så vattnet stänkte vilt över hennes matte. Humor, ponnyn har humor! :rofl:

Gällande lösdrift så hade jag gärna haft det! Dock har jag en hingst också så för egen del hade det ändå krävts två lösdrifter :crazy:

Jag tog mig faktiskt ut till stallet igår. Var beredd på att Fru Filur skulle vara pigg efter att ha stått en vecka, men helt ärligt så var det nog ganska katastrofalt :o Överpigg Fru Filur, en valack vid hand och ett skimmelsto under igångsättning var INGEN bra kombination. Fru Filur hatar ljusa hästar och valacken som leddes var för långsam. Jag tror vi var ute i 5-10 minuter innan jag med Fru Filur och skimmelstoet gick hem igen. Eller ja, bockade hem igen. Att jag över huvud taget landade i sadeln varje gång är för mig ett mirakel. Jag tror inte att jag ska berätta detta för min läkare som sa att jag måste ta det luuugnt med ridningen :angel: Fru Filur var iaf rätt svettig när vi var hemma igen.

Ärligt talat var det rätt läskigt när hon bockade och for iväg varje gång det körde förbi en bil. Hon är inte trafiksäker för fem öre när hon har överskottsenergi och dom 70 meterna vi måste rida längs en väg kändes som flera hundra meter. Vi tog nog inte många steg rakt fram.

Jag blev rätt uppskrämd, men samtidigt så vet jag ju att det är såhär hon blir när hon är såhär pigg. Det är bara att "rida ut det". I morgon ska jag nog dock vara ensam så jag helt enkelt kan driva energin framåt i stället. Det var inte riktigt möjligt igår med tanke på sällskapet.

Tänkte på din "köldallergi", det är inte alls ovanligt o brukar faktiskt funka jättebra med receptfria medel från apoteket.:)

Liknande trådar

Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix