Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Sv: Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Kanon, då ska jag passa på att köpa det i morgon när jag ska till apoteket och spendera pengar :)

Haha, vet ni vad jag kom på? Vi HAR ju för sjutton allergimedeciner här hemma då sambon är pälsdjursallergiker och vi har katt :P Hans är visserligen på recept men vi har även ett lager med receptfria för ev. allergiska gäster som glömt ta med eget. :D

Ibland är det bra att ha huvudet med sig (inne på vecka tre med huvudvärk så man är inte riktigt vad man borde vara.)

*kl*

GNÄLLVARNING!!

Såg precis att datumet för Tågarp var ändrat från den 24 mars till den 30:e. :crazy:

Vilket ju kanske kan vara bra, förutom att vi lämnar in våra ledighetsansökningar ca 6 månader i förväg, så nu är jag ju jourfri på fel helg! För givetvis har jag nattjour den 30:e! :mad:

Jag blir så trött, verkar ju omöjligt att få ihop det här med mitt övriga liv. :(

30 mars är ju rätt tidigt annars ;) Minns förra årets skitväder och var rätt nöjd med att jag inte var på plats då. Svårt att hinna få till några terrängträningar häromkring innan dess.. jag red en terrängträning innan tågarp förra året och det var blött som satan och vattenhindret gick inte att hoppa.

Lite lagom att börja 1 maj tycker jag, då har hermanstorp stilterräng sen drar jag ner till skåne och stannar där över humlamaden och flyinge och passar på att träna..

Du får byta med nån annan! eller spendera helgen med pojkvännen...:love::rofl:

Du har ju iallafall en termin att planera... *muttrar och korkar upp champagnen*

Du har ju iallafall en termin att planera... *muttrar och korkar upp champagnen*

Håller med...

Jag har visseligen hästar som står på alla fyra och kommer att kunna tävla. Men jag har inget körkort att köra hästarna på, ingen transport att lasta dem i inom 25 mils radie och inga tränare att komma igång med. Så länge jag inte får ordning på det så kan jag inte planera mer än kommande veckas jobb *mutter mutter*

Men vadå, har du bytt upp dig så körkortet inte räcker eller har du tagit BE? Står släpet hos din mamma?

Halvknapp

Jag har min termin ganska klar mig för. Dock kollade jag upp kval mm för att nå stora målet i höst och jag insåg att det kommer kosta ca 100 lakan för att finansiera alla kval fram till målet (då är det bara kvaltävlingarna jag räknat, inte alla andra utöver det..). Jag som precis lagt ut 4-åringen på annons för att finansiera det hela inser att inte ens det räcker. :crazy:
Känns helt störtomöjligt att få fram alla pengarna för att ens försöka nå målet. :(

Men snälla Murray.. du kan inte räkna på det i förhand förstår du väl :D Titta nu vad deppig du blir INNAN säsongen ens har startat ;)

Du får tävla på och sen får det lösa sig under säsongen..vad som helst kan hända! Jag vet precis , har varit i den sitsen förr och bara det gör ju att man tappar motivationen.

Senast ändrad:

Jag fick en tid för uppkörning till BE (sista dagen innan reglerna ändrades, gissa om jag var glad), men sedan meddelade Trafikverket att det var en felaktig tid och att jag åkte tillbaka sist i kön igen och fick vänta på ny uppkörning. Nu har jag fått en ny i slutet av februari och innan jag faktiskt har klarat den så vågar jag inte planera särskilt mycket. Jag har till råga på allt köpt ett rejält Böckmann-släp som står hemma hos mamma i väntan på att jag ska få dra det därifrån. Som det är nu får ingen i familjen köra det en meter :angel: sedan har det varit lite strul med att få tag på ett bra tränarteam här, är dock ett samarbete med en dressyrtränare på spåren som känns väldigt lovande.

Vad är det som är målen i år? Har sett att Conny låg ute, det är alltså för att finansiera tävlandet med de andra? En sak har jag inte heller riktigt fått ihop, står alla djur hos din mamma nu? Och var bor du egentligen? Och om du bor där jag tror att du bor, hur i hela friden får du då ihop livet med djuren?

En fråga..då åker du på dom begränsade viktreglerna nu då som finns för BE?

BE

18 år

Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3,5 ton och ett eller flera släpfordon kopplade till sådan bil, om släpfordonens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3,5 ton.

Övergångsregel BE

Körkort utfärdade före den
19 januari 2013 ger bibehållen rätt att koppla till släpfordon utan totalviktsbegränsning om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

Yes, det gör jag :grin:

(Nu skaffar jag visseligen BE för att dra mina hästar och slippa oroa mig, och jag kommer nog inte att tycka att det är ekonomiskt försvarbart att ha ett släp som väger över 2000 kg i och med skatten som tillkommer då... men det är jävligt surt)

Jag hade blivit skitförbannad om Transportstyrelsen hade ändrat så i tiden eftersom det gör en så stor påverkan på körkortet som det ändå gör..

Det blir tight som fan att dra 2 hästar med en totalvikt på 2 ton på släpet, jag får lasta det mesta på mitt flak för att klara mig.. Fast Böckmann kanske inte väger så mkt?? Jag ska byta släp snart till ett 3.5 tons i höst eller nästa vår med bodel :banana:

Senast ändrad:

Jag blev skitförbannad, men de ansåg att eftersom det var "ett fel i datasystemet" så kunde de minsann inte ta på sig något ansvar. Och jag känner mig rätt liten gentemot en myndighet. Vad kan man göra liksom..?

Och näe, två hästar lär jag inte få dra. Men det får inte bilen heller. Och i dagens läge så kommer inget att bytas (eller flera hästar att köpas). Får jag så stadig ekonomi i framtiden så att jag har två hästar att dra till tävlingarna och en bil som får göra det, då kan jag nog kosta på mig ett släp som passar ändamålet. Men då räcker egentligen 3,5 ton också, i den vikten kan man ju få både två hästar och bodel inräknat....

Ja egentligen gör det ju det.. men det känns alltid skönare att vara obegränsad :D

Dom kör ju en del internationella tävlingar i Sverige i år, eller är det långa kval du är ute efter?

Jo, jag vet. Det tyckte väl jag också (det var ju därför jag primärt tog tag i det i höstas) men nu får det vara såhär, jag orkar inte bråka om det. Det jag är mest nervös för nu är att något händer så att jag kuggar (eftersom jag kör så jäkla mycket släp så inbillar jag mig att något måste hända för att det ska ske :angel: ) eftersom det är så dyrt att köra upp. En sak att kugga teori för typ 350:-, en annan sak att göra det när uppkörning och bilhyra kostar nästan 3000:-.

Jag vill bara få det gjooooort, kan det inte bli slutet av februari nu?! Och så vill jag ta hem mitt fina släp!

Fasiken vad knäppt med T-styrelsen. Tycker ju att de borde vara lite hjälpsamma eftersom de rört till det, oavsett om det är systemet eller inte. Det är ju deras system!

Angående släp så finns det ju inte så många som väger 3,5 ton och inget över det vad jag vet?
Fio: Vad ska du köpa för något? :bump:

Undret igen: Haha, ja mitt liv finns packat i en necessär. ;)
Jag har ju lägenhet söder om Stockholm och jobbar mitt i smeten. Gården är ju nästan 8 mil bort och där bor jag för det mesta.
Stora målet jag pratar om är såklart EM i höst, om det inte går att finansiera eller nå dit är SM målet och börja kvala för nästa år.
Dessutom bor ju pojkvännen i Lund som du vet, och det är ju en parameter som stör logistiken ännu mer ;)

Fio igen: Haha, du har rätt såklart men det är lätt att sitta och sukta över tävlingar så här i kylan ;)
Dessutom känner jag att jag måste välja, satsa eller inte. Måste liksom välja nu om jag ska åka på alla dess kval eller inte, annars har jag en helt annan tävlingsplanering där jag kommer åka på så mycket jag kan i sverige. Allt eller inget liksom. Det är ju ingen mening att komma på det halvvägs in i terminen att jag vill försöka kvala eller också att inse att pengarna inte finns :crazy:

Ska bara få in klämmen att backa med släpet och bilen som körskolan har (hyr genom dem eftersom det är praktiskt och jag just nu har bilen i ena delen av landet och släpet i andra). Det är nämligen enkelaxlat och jag har inte backat med liten bil och enkelaxlat på år och dag. Satte den nästan i staketet när jag skulle göra en 90-graderssväng bakåt runt ett hörn vid testlektionen :o men jag har 3 timmar inbokade med läraren dagarna innan uppkörningen, det bör räcka gott och väl.

Liknande trådar

Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix