Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Sv: Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

kl

Jag och Athena lekte lite terränghoppning i ridhuset häromdagen. Med dressyrsadel :angel:

Tänkte först trava lite bommar, men hittade inga bommar, så jag improviserade lite och gjorde lite smalhinder av sockerbitar som vi skuttade över :D Buskul! De får nog åka fram fler gånger om vintern vägrar ge med sig...

Gjorde faktiskt en liten bild till min blogg på uppställningen:

tthopp_51143f84e087c3423e31829f.jpg

Började med att rida rakt på allt men sedan kunde jag hoppa de två med 3 och 2 bitar på en sned linje. 4 galoppsprång hade jag när jag red från den med 2 till den med 3 och 5 på andra hållet. Förutom sista när det blev 4 där också :p

Nästa gång funderar jag på om jag ska sätta tre stycken 2-bitarshinder efter varandra på en rak linje med 1 eller 2 galoppsprång mellan. Någon som har tips på andra linjer som kan vara bra att öva på? :banana:

Jag hade blivit skitförbannad om Transportstyrelsen hade ändrat så i tiden eftersom det gör en så stor påverkan på körkortet som det ändå gör..

Det blir tight som fan att dra 2 hästar med en totalvikt på 2 ton på släpet, jag får lasta det mesta på mitt flak för att klara mig.. Fast Böckmann kanske inte väger så mkt?? Jag ska byta släp snart till ett 3.5 tons i höst eller nästa vår med bodel :banana:

Fast det är vääldigt sällan man kommer behöva utnytta "det gamla BE-kortet". Är väl i princip endats om du kör B-kortslastbil med släp efter.

Japp Rosa is da shit på breeders och champagnen är i samma kulör förstås! Övade terränggalopp i snön idag...eller kanske vi bara försökte hålla samma fart som de två älgarna (läs grannhästarna) som låg före. Tempot kändes helt ok iaf o vi är laddade!:rofl:

Aj aj kapten!

kl

Alltså jag har gått in i någon form av depression. Jag klarar inte va mer vinter! Jag tycker allt är pest och pina. Min häst ät tjock och understimulerad. Idag tränade jag ledarskapsövningar från marken, hon blev skitarg så klart. Men, det är typ det eller skritta ut just nu, och eftersom det är snorhalt ute så vågar jag inte ge mig iväg med min barfotadam.

Det värsta är att det känns som att sommaren bara kommer säga swish och sedan är det höst, mörkt och kallt igen. BLÄÄÄÄ!!!

Fast till hösten kanske jag kan rida Zamonstret igen, och ÄNTLIGEN hoppa, rida terräng och träna lite. Dessutom ska ju CC ridas in, och det ska ju bli superspännande. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska göra det själv eller om jag ska be Anna göra det, beror ju såklart på om hon har tid och mölighet oxå. En del av mig säger att jag vill forma min häst själv, nu när hon inte ska ha honom längre, och göra det i min takt med mina metoder för att bygga upp bandet mellan honom och mig, och en del säger att det är mycket smartare om en så pass erfaren ryttare som Anna rider in honom... Beslutsångest... Fast jag har ju tid på mig att fundera på den saken...

Alltså jag är ok med vintern sålänge det är som nu, dvs lagom med snö så det blir ljust o man kan rida ut på kvällen o minus 2-5 grader men inte mer! Jag blir skogstokig när det är -20 o hela stallet är fruset när man kommer ut! På 10 min är man genomfrusen o det är mörkt som i hela helvetet...:o

Vad menar du med att Anna inte ska ha CC längre? Att du inte låter henne sitta in honom o sen fortsätter själv då? Då har du gett honom en bra start, inget fel händer just vid det riskmomentet men du får ändå utbilda honom som du vill?

Får du inte tävla den fina hästen du visade film på då?

*kl*

Är det sant som jag har hört, att Gärds inte ska ha fler fälttävlanstävlingar? :eek:

Då kommer väl banan på sikt att förfalla... :(

Fast det har vi hört varje år nu...det är besvärligt med personal som hjälper till innan o även under tävlingen. Jag hoppas iaf att det blir tävling så jag kan försöka upprepa Majkens fina 100-klass debut där!

Nä hon har inte möjlighet att ha kvar honom, för många hästar, så han är bara min nu :) För tillfället står han kvar hos Anna. Jag ska snacka med henne om hur hon vill göra oxå, hon kanske inte har tid. Ska bolla det lite med henne och se vad hon säger, är ju några månader tills det blir dags. Är skönt att ha hennes stöd dock, det är guld värt! Hon är så himla go!

Jo honom får jag säkert tävla om jag vill, men vi får väl se om han hinner bli redo för sådana bravader iår, elelr om han skickas till någon duktigare ryttare innan dess :) Kanske någon liten klubbis iaf. Sen är han ju "dressyr-kackel" haha, men kanske kan få honom över något litet hinder oxå, vem vet :) Och tävla dressyr är ju faktiskt oxå roligt :D

Kl

Har stött på ett problem med mina terräng bakbens skydd, funderar på vad som ska vara framåt. Skydden är de från Hööks, vet att fler här har dem(de heter X ngt)
Är det är en skena i skydden ju, och den borde väll vara för senan? Men om den är om senan så kommer kardborren att spännas framåt mot insidan av benet, Är skenan fram på benet så spänns kardborren bakåt på utsidan.

På frambenen skyddar skenan senan (så fint med ett rim!) men på bakbenen ska de sättas med skenan fram på skenan (jag är verkligen vitsig idag!) :idea:

På bakbensskydden ska skenan sitta fram, det är ju framsidan av benet som riskerar att slå i hinderna.

På frambensskydden brukar det vara skena på baksidan, för att skydda senan från hästens egna bakhovar.

Det var det som blev förvirrande, tänkte också på eskadrons terräng bakskydd som har skyddet om skenan.
Men det är ju sant att det är framsidan av bakbenen som slår i :).
Hästen brydde sig inte om vilket håll de satt på idag dock, men nu vet jag i alla fall att mitt första tänk var rätt :).
Ska jag bara skaffa fram en sadel också så man kan komma ut och skutta över lite terräng hinder sen också :D

Är med rätt less på vintern nu...det räcker så här tycker jag...funkar väl ok att rida men det går ju inte att göra något mer avancerat på ridbanan då den är frusen och knagglig. Rida på fälten går ju med broddat, vågar mig dock inte på någon hoppning...:(

Nu skulle vi behöva en ny tråd för sommarsäsongen 13!
Idag var det inomhusterräng även i Blekinge! :banana:

Fast inneterräng räknar jag helt klart fortfarande till vintersäsongen...!

Sommarsäsong blir det till påsk, när tävlingarna drar igång :bump:

KL
Nu är det säkert knappt någon som minns mig. Men för att göra en lång historia kort så opererades min häst för stuppipning i höstas. Efter det var det promenader i 6 veckor först och sedan uppbyggnadsträning ytterligare 6 veckor. Men nu jäklar är vi igång igen. Jag har fått en ny häst som är så otroligt glad och positiv. Hon orkar typ 1000 gånger mer än innan, så i sommar kommer vi vara ostoppbara på terrängbanan. Innan lät hon som hon höll på att dö efter ett par 100 meter lugn galopp. Nu kan vi intervallträna 3x6 minuter utan att det märks speciellt mycket.

Vi har kommit igång med lite hoppning också. Nu har vi bara tillgång till en översnöad ridbana så jag har bara åkt till ridhus och hoppat ett par gånger. I helgen var vi iväg på första Pay and Jumpen sedan operationen, och Kimbi tyckte att det var superkul att vara tillbaka på tävlingsbanan. Hon var superjobbig innan och betedde sig som en nybliven 4-åring (hon är 8...). Tittade på allt och kunde inte gå ut på spåret. Men i samma stund som vi red på första hindret var det bara hoppning i hennes fokus och vi hoppade runt felfritt. Endast 80 cm men fullt av titthinder så jag är nöjd. Nu kan vi börja höja lite mer och sätta lite mer press på henne, nu när hon faktiskt orkar.

Nu är jag superpepp inför säsongen : ). Tyvärr har ju min tränare flyttat lite längre norrut... men jag hoppas att jag kan skapa mig chanser att komma ut på terrängbanan ändå.

Härligt att operationen gick bra och att ni är på G! Välkommen tillbaka får man väl säga :D

Då håller vi tummarna för att ni får en härlig säsong :bump:

*Kl*
På lördag ska min gamla ponny debutera som storhäst. Jag är dock lite muttrig över att jag fått startnummer 1 i 0,90-klassen. Det innebär att jag har ca 60 ekipage efter mig i den klassen. Sen ska avd B gå först i 1,00-klassen vilket ger ytterligare ca 60 ekipage. Sen har jag startnummer 19.
Jag ser fram emot fyra timmars väntan i ett råkallt ridhus :grin: Har funderat på att åka hem och rida de två andra ponnyerna, mocka osv och därefter köra tillbaka. Har dock inte bestämt mig än :crazy:

Varför inte bara köra som på söndagens tävling? Att samtliga avd B går först och därefter samtliga avd A. Jag ser ingen riktig poäng i att göra på ett sätt på lördagen och ett annat på söndagen. Får lyfta frågan tror jag bestämt för att se om det finns något vettigt svar.
Vill man nödvändigtvis göra på detta vis så hade man kanske i 0,90-klassen kunnat ha avd B-ekipagen först och avslutat klassen med avd A?

Oavsett så är inte förberedelserna de bästa. Fruset och knöligt och dessutom ohyggligt mycket is överallt. Mosade in hinder i det lilla ridhuset igår och det får helt enkelt räcka som förberedelser. Gärna vinter och kallt men då kan det väl för sjutton vara ordentligt med snö. Suck!

Vill man nödvändigtvis göra på detta vis så hade man kanske i 0,90-klassen kunnat ha avd B-ekipagen först och avslutat klassen med avd A?

Fast det hade ju inte gjort någon skillnad? Anledningen att avd B går före i 100 m klassen är ju för att unghästarna inte ska behöva stå på tävlingsplatsen för länge. Däremot är det ju konstigt att de inte gör på samma sätt dagen innan. Hursom, lycka till!

Kl

Min lillkorv ska hoppa pay & jump 70 cm på lördag. Hoppade en för någon vecka sedan på höjderna 50 & 70 cm. Nu blir det direkt 70 cm, och jag hoppas det går bra. Sist skötte han sig utmärkt och skuttade snällt runt banorna trots full utsmyckning av hindrena :bump:
Sedan blir det dressyrspekulanter på söndag.

Liknande trådar

Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix