Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Sv: Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Det hade ju varit skillnad. I 0,90-klassen är avdelningarna sammanslagna så nu startar ju Cinna först. Hade de genomgående valt att ha avdelning B först så hade jag haft gissningsvis minst en timme mindre väntan.
Varför man lägger avdelning B först kan jag förstå men då tycker jag att det ska göras konsekvent över hela tävlingsdagen.

Kul att hoppandet gått bra! Lycka till i helgen! :bump:

Fast de lägger ju antagligen avd B först i 100 cm för att unghästarna som är ovana vid tävlingsplatser inte ska behöva vänta så länge. En häst som går avd A förväntas ju vara mer van :)

Men då hade ju isf logiken varit att avd B-hästarna går sist i 0,90-klassen och där ser det ut att vara blandat hur som helst. Dessutom är det väl lika synd om de som går 1,00 m och 1,10 m men de får vackert vänta under 1,00 m-klassens avd A.

Oavsett så tycker jag att det isf är bättre att köra alla avd B först eller sist på dagen alternativt att de går först, eller sist, i alla klasser. Jag tycker det även när jag rider avd B.

Men 90 klassen rids som clearround-bedömning därför finns ingen avd B

Självklart förstår jag varför det inte gör det när proppen var utformad som den var.
Men man kan välja att ha separat avd B även i en bed A/CR-klass. I TR står det väl bara att man inte behöver ha separat avd B i en bed A/CR-klass, inte att det inte får finnas? Man hade dessutom kunnat styra startlistorna, antar jag, så att avd B-hästarna i möjligaste mån gått i början istället för i slutet.

Jag tycker inte att det är optimalt för någon att det blir såhär. Jag hade som avd B-ryttare inte varit jätteglad om jag gått ut sist i 0,90-klassen och sen startat först i klassen som börjar direkt (nåja, ca 20 min) efter.

Fast de som hoppar 100 & 110 är ju femåringarna och de har ju förhoppningsvis mer rutin och vana än 4-åringarna som hoppar 90 & 100.

Definitivt men min fundering är fortfarande vad de tycker att de vinner på detta upplägg. Inte att det är möjligt att göra på ett visst vis utan vad fördelarna är att göra på detta vis imorgon och på ett annat vis på söndag.

Håller tummarna för att spekulanterna gillar honom!

KL

Var på pay and jump förra helgen men Lilla Svarta fick scenskräck o vägrade gå i närheten av läktaren så det var mindre lyckat...:o Gör ett nytt försök på tisdag kväll så får vi se om hon lyckas bättre. Tur det finns många pay and jump nu så man verkligen kan träna sånt här på låga höjder!:banana:

*KL*

Ja nu har vårsäsongen börjat på allvar för mig Mörkgrå var ute på hopptävling idag på hemmaplan och gick en 110, 120 och kändes fantastiskt fin, positiv och glad! Var felfri i 120... Lutar åt att det blir skånetripp på fredag i några dagar för dressyrträning med båda.. ljusgrå ligger lite efter i hoppningen än så länge så han får börja sina tävlingar i mitten av mars.. tycker ändå att vinden känns lite mjukare och att man snart kan märka av att det börjar bli vår.. nästa vecka blir det ju sol och plusgrader :D

Grattis! Tror du har en riktigt härlig o rolig vår framför dig. På många sätt..;)

Hoppas att det får bra med spekulanten!

*kl*

Jag kan äntligen titta på tävlingsterminen och hitta en hopptränare! Körde upp i fredags och fick bara beröm :o klarade manöverbanan på ungefär 90 sekunder och i ett svep (den som jag oroat mig för i 6 veckor :angel: ) och allt gick superbra. Så till helgen åker jag till Värmland och hämtar min fina transport och sedan kan vi börja åka!

Har fått igång 6-åringen bra i dressyren med nya tränaren och tar nog ut honom direkt i någon LA:3. Hoppningen däremot ligger han efter i för i år så han får tuffa igång i 100 och 110 och så ska jag försöka hitta någon bra tränare i närområdet. Om någon har tips på namn så är det bara att hojta till! Jag är ju som sagt rätt ny här nere och känner inte till särskilt många. Sedan tror jag att jag har bestämt mig för att låta honom ligga på LA-Msv C i dressyren och 120 i hoppningen i år och istället se om vi kan göra fälttävlanshäst av honom (och därmed strunta i att försöka kvala till Breeders eller rida Champion of the Youngsters). Men jag vet inte, det är så svårt att bestämma sig :angel:

Var är "här nere"? Är det i Skåneland så har jag en hel hög med bra tränare att rekommendera :)

"Här nere" är Göteborg. Som definieras som neråt om man härstammar från Värmland :angel:

Haha okey, då kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig, mer än att jag vet att världens bästa dressyrtränare numera bor i Falkenberg :P

+ Hedwig

Ja, verkligen :D

*kl*

I morse satt vi och kollade gårdar på hemnet.. hittade en fin med ett bostadshus på 480kvm.. + en stor gäststuga till.. kändes helt lagom.. 8 boxar.. bara ett ridhus som saknas så är det komplett sedan :p

Liknande trådar

Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama