Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Sv: Snacktråd/träning under vintersäsongen 12-13

Terrängträningarna drar igång för säsongen i morgon i Skåne!

Åh vad härligt! Ni är verkligen före oss "norrlänningar". Har man tur kan man rida en-två träningar i april månad. :/

Känner mig inte lika pressad nu när jag har unghäst men förut när man tävlade så var det inte helt lätt att hinna träna och starta under året. Särskilt inte när det ska klaffa med tider, jobb och såklart vädret. Banorna är ofta blöta och avstängda eller att man bara får rida på vissa delar av dem.
Liksom, Mantorp? Fattar inte hur folk hinner träna innan dess. (De som bor norröver alltså)

Ser fantastiskt ut! Vår!
Här har vi fortfarande snö, men mycket har smält bort. Soliga och varma dagar så det är fortfarande ridbart. Tjälen har gått ut marken och där snön är upptrampad är underlaget riktigt bra.

Det är alltid kul när våren är på gång. Men man går ju hela tiden och oroar sig för att snön ska smälta och att det sedan ska bli minusgrader utan nederbörd så backen blir stenhård och knöglig. Uscha!

Fy fan blåsten tog livet av mig när jag bodde i skåne.. varenda gång jag besöker skåne vet jag varför jag flyttade därifrån. :D

Ja igår funderade jag inte ens på att rida. När hästen har svårt att hålla rak kurs känns det inte direkt lönt...

Jag ska rida igång min på onsdagstävlingarna för unghästar i Kungsbacka tänkte jag, sedan är det några andra hopptävlingar också, ett gäng dressyrtävlingar (om jag hinner anmäla och får plats :devil: ) och sedan ett dressyrmeeting i Borås på agendan. Vid det laget hade jag tänkt att hästen ska ha hunnit se stockar, släppt alla unghästfasoner (så som att springa åt helt fel håll vid helt fel tidpunkt bara för att man befinner sig på ett fält) och således kan bli fullfjädrad fälttävlanshäst :D

Ett tips är att inte åka själv till Kungsbacka .. det går fort som fan.. bara 15 minuter mellan klasserna för ombyggnad +bangång och det brukar inte vara så mkt startande så man hinner knappt inte ställa in i transporten..+ att det alltid är 2 på banan och en som väntar i "gången". Varenda gång jag rider där blir jag sönderstressad och undrar varför i helvete jag väljer dom tävlingarna (jag är ju alltid själv) :D Har man någon med sig som kan hålla är det lugnt..

Senast ändrad:

Jag har faktiskt inte kollat proppen än, men är det dagtid eller kvällstid? Får väl flirta med min medryttare om det är på dagtid, annars får jag helt enkelt stressa. Mannen har ju ett sånt där kontorsjobb.

Det börjar kl 10.00

Sen kl 17 börjar Pay and jump

Tänkte bara varna så du är beredd på att det finns ingen tid till nått haha

Senast ändrad:

Good to know, ska se om jag kan få med någon. Men tanke på att det är en a) unghäst som b) inte varit ute alls sedan september och c) kan drabbas av akuta personlighetsförändringar så är nog lite hjälp inte så dumt att ha med :angel:

Ja det är nog bra.. en del som blivit lite lätt chockade när dom lastat in hästen efter första klassen och gått tillbaka och inser att bangången redan varit samt klassen börjat och dom har 2 före sig innan dom ska in på banan igen :D

Blir ju så när man har en genialisk banbyggare så man inte behöver flytta ett enda hinder på hela dagen men ändå få till 6 olika banor ;)

Usch så hade vi det i Örebro. Vi missade tom vetbesiktningen men fick på nåder besikta, sen springa banan, springa tillbaka till transporten, brodda på och typ starta direkt. Hemskt, det vill jag aldrig mer vara med om. Nog för att man klagar på långsamma Enköping ex. men så här i efterhand så föredrar jag seghet mot hets!

*kl*

Det här är ju kasst! Mindre än 20 dagar kvar till Tågarp och det är verkligen hög tid att ut och galoppträna. Vad händer? Jo, stenhårt i backen! :(

Trotsade stormen och red lite i gummiflispadocken idag, såklart haglade det större delen av tiden. Nu är faktiskt till och med jag trött på vintern.

Här ska det vara runt -10 och som mest -18 och komma mer snö ända fram till 19 mars (så långt prognosen sträcker sig...) :crazy:

Nåja, jag kan trösta er norrboende med att det idag fullkomligen vräker ner snö även i sydvästra Skåne :grin: Jag är glad att jag tog stallet före jobbet och således kom hem vid 7 imorse. När jag körde till jobbet 7.40 hade snön börjat falla.

Det var tydligen terrängträning i dag oxå, från säkra källor :angel:

Erkänn du hade velat vara med :D

*kl*

Det här är ju kasst! Mindre än 20 dagar kvar till Tågarp och det är verkligen hög tid att ut och galoppträna. Vad händer? Jo, stenhårt i backen! :(

Trotsade stormen och red lite i gummiflispadocken idag, såklart haglade det större delen av tiden. Nu är faktiskt till och med jag trött på vintern.

Jag sa ju att det var tidigt :angel::D

Nu ska jag inte starta tågarp men jag är sååå glad för våran preppade 1500m bana som man kan galoppera på även om det är fruset ute.. Den är även märkt var 100 meter så lätt att tempoträna :banana::banana:

Klart jag hade velat vara med! Men jag är fast i mitt fängelse istället :p (Och ja, bokstavligt talat. Dock rätt lugnt idag så jag har mest kunnat se på Vinterstudion och snackat med kollegor :D )

kl

Det var ett himla tjat om terrängträningar.... här är det fortfarande snö och is och helt jävla svinkallt :mad:

Nåja, min lilla häst har iaf börjat fint på hopp- och dressyrfronten.
I tisdags gjorde han precis 62% i MsvC2 och tillsammans med de 65% han gjorde för en månad sen i samma klass är han ju kvalad till MsvB :)
That we like, så kan vi starta det när andan faller på (och bytena är på plats osv) och behöver inte klämma in dressyrstarter när ft-säsongen drar igång.

Idag var vi iväg på hopptävling, första gången inomhus (och andra gången någonsin, bortsett från ft-hoppningarna då).
Det gick också fint, avspänt och felfritt i 1 m. Man börjar ju bli riktigt pepp nu, önskar bara att det snart går att galoppera lite också.

Nu ska jag gå och elda i kaminen...

Jag sa ju att det var tidigt :angel::D

Nu ska jag inte starta tågarp men jag är sååå glad för våran preppade 1500m bana som man kan galoppera på även om det är fruset ute.. Den är även märkt var 100 meter så lätt att tempoträna :banana::banana:

Mäh! :mad:

Idag tog jag med hästen till min ft-tränare och så red vi ut och galopptränade i snön istället. Där uppe i skogarna låg den fortfarande kvar.

Jag har aldrig fattat var du bor?? Var det i småland eller skåne?

Värre, Blekinge! :crazy:

Hade jag bott i Skåne hade det mesta varit mycket lättare! Född och uppvuxen där.

Men, nu är det i alla fall bestämt att det ska byggas en terrängbana för tävling även i Blekinge! :bump:

Liknande trådar

Western Hejsan allihopa, nu har jag tänkt för mycket igen (Överraskande va? ;)) Diskuterade igår med en vän det här med hästägaransvar och...
Svar
12
· Visningar
1 564
Senast: Paxinarion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama