Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Haha nej de är ju inte direkt kända för att kunna hoppa men det finns ju alltid undantag ;) Vet att whitakers för länge sedan hade en ponny som var till större delen PRE... Sen har vi ju inte direkt några världscupsmål men tror vi räcker en bit upp i klasserna, tyvärr varit en del strul på vägen med rejäla skador på både häst och ryttare (mest ryttare) men vi jobbar på det :)

Vad roligt med din 2-åring tror det är en toppenkombination att satsa på! Tycker i alla fall att den passar oss väldigt bra och att jag har mkt hjälp av att hon blivit så känslig av vår AR-grund att hon är lätt att hantera i hoppningen.

Lycka till så mycket :)

Vad roligt med Bent-kurs och ponnytur :) och på Hällekis av alla platser!
Älskar det stället :) Hoppas kunna åka dit någon vecka nästa år.

Lycka till med din fina ponny framöver!

Ajdå, skador är aldrig kul :( Själv har man en häst med förstörda hovar :crazy: Hålväggar i 3 av 4 fötter samt en infektion.. *suck* Jag får trösta mig med att jag har tid på mig att fixa dom innan det är dags att rida in.. Men i värsta fall blir jag tvungen till att sko, tråkigt att behöva göra med en 2-åring men måste man så måste man :(

Ja, jag tror verkligen på den kombinationen med. Vad kan vara bättre i hoppningen än en känslig och välmusklad häst som vet hur man bär sig :) Dessutom har jag inbillat mig att AR gör hästarna lyckliga :D

Åh Gud, min tvååring har också massa hålväggar i båda fram.. :cool: Bakhovarna är raspiga och fula. Hoppas hoppas hoppas inte jag behöver sko, vill vänta med det!

Samma här! Jag vill verkligen vänta! Hur djupa är hålväggarna och hur behandlar du dom?

Nevilles hålväggar har väl varit ca 2-3 cm djupa, behandlas genom drevning med Virkon S. Helst hade jag velat skära upp dem så att syre kommer in men hovis vågar inte göra det när han inte har några skor. Men nu är jag sugen på att börja med Enzion och Kiselgur så att hans hovar får lite hjälp att stå emot vädrets makter..

Ha härligt att få se ridbilder på din fina ponny!
Han är ju sjukt snygg!!! :love:

Själv har jag och min ponny varit på vår första kurs för BJ.
Oj vilken upplevelse!!! Han överträffade alla mina förväntningar!

Roligt att få höra BJs åsikter om honom.
Hon tyckte att han hade en väldigt bra vinkel på sitt bäcken och en bra länd. Även att han var väldigt stark och stabil i sin bakdel av naturen.
Hans överlinje var fin men han måste lyfta sin halskotpelare, detta kommer givetvis med mer styrka och bärighet. Han har ju aldrigt burit sig själv tidigare. (Får ju faktiskt komma ihåg att han varit ridskoleponny utan utbildning)

Han hade även en bra vinkel på sina haser, vilket matte uppskattar ;) och hon gillade skarpt hans personlighet och temperament. Hon trodde han skulle ha väldigt lätt för sig och att vi skulle kunna utvecklas snabbt :D

Inte helt fel att få höra "Han kommer kunna göra piaff, levad och lite mer..." ;)
Känns rätt lyxigt när man är van att rida herr Nokkis som har allt emot sig och där vi får "kämpa" för små resultat.

Nu har vi fått bra hemläxor och jag är så laddad för att börja träna på allt. Åh så skoj det ska bli!

YO_120908_016.JPG

YO_120908_022.JPG

YO_120908_079.JPG

YO_120908_448.JPG

Min hade mellan 2-3 cm djupa också, ett rent helvete när det har regnat mycket. Men jag fick ett tips från hovis att rensa hålet/hålen varje dag med en söm och sedan lägga i bomull och sedan på med trätjära. Då kommer det inte in varken skit eller fukt. Vid senaste verkningen så var hålet nästan helt borta, nu behöver jag bara tjära hålet varje dag :D

Hoppas det löser sig med fossingarna för er! Så drygt att behöva pyssla med sånt. Vet inte om det hjälper mot just hålväggar men använde någon slags gul hovgelé förr som såg ut som tvål typ... tror det var stübben. Den var iaf genombrottet för att få ordning på Dunas hovar när hon var liten.

-KL-

Här händer det inte så mycket förutom ett mycket trevligt ridpass idag då ;)

Men har fått reda på att en tränare MM utbildad av Bent håller träningar inte alls långt ifrån mig om man jämför med övriga då :p och supernära mina föräldrar (Halland) så tänkte att jag kanske kan träna där en del.

Någon som förstår vem jag menar och kanske har lite erfarenheter av henne som tränare?

=)// Pink_A

Okej :) Jag hade en shettis förr i världen som hade riktigt allvarliga hålväggar (WLD) och på den testade vi nog allt man kan testa, känns det som iaf! Trots en 6 års kamp för hans liv så fick han vandra vidare pga sina hovar, endast 7 år gammal :( Som tur är det ovanligt att det blir så illa men det ligger ändå alltid och gnager i bakhuvudet så fort jag ser en hålvägg..

Som tur är börjar Nevilles fötter se bättre ut, tror det är pga att han får stå inne och torka upp om nätterna :)

Lotus7: Jättefin häst du har :) Jag har varit på 2 clinics med BJ och jag blir alltid lika fascinerad över hur bra hon läser av hästarna, jag menar vilken tränare inom engelskt kan ge en utvärdering av din häst och se möjligheterna!? Ja, så snart Neville blir gammal nog så kommer jag att träna för henne!

pink_angel: Tack! Är det Stübbens hovfett du tänker på? :) Ska ha det i åtanke om inte hålväggarna går bort!

KL
Tänk att man är nykär fortfarande, trots att man ägt sin häst i snart 2 år! 6 månaders hårig bebis kom utranglande ner för rampen på en stor lastbil för knappt 2 år sedan, vilken syn! Men han växer och växer och nu ska mammas lilla grabb bli av med bollarna på tisdag! :)

Tack så mycket! Kul o se bilder på fina ni också!
Kul med kurs! Nu när det börjar bli höst behöver man allt lite inspiration!

Och om bara 3 dagar är jag hos mina fna Ponny igen och på söndag tar jag hem honom!
Bilder kommer det bli sen, säkert på alla tre eftersom jag plockar med min bästaste vän o bästaste fotograf hem :laugh:

Tack! :D
Ja BJ är helt underbar att rida för! :love:

Zahlo: ja inspiration behöver man alltid ;)
Längtar efter fler bilder från dig!

Sedan måste jag få visa...
Satt och tittade igenom "gamla" bilder på ponny.
Är det bara jag som ser någon skillnad!? :eek:
(notera att det är 6mån mellan att bilderna tagits)

Snacka om att man lätt bli hemma blind...

241436_10151173236527451_1956203929_o.jpg

Oj vilken skillnad! ser jättefin ut nu!

Jag längtar också efter bilder! Var så himla längesen nu!
Förresten så så har jag nu börjat skritta igång min krullis också, han slog ju i benet o fick ett överben så han har vilat 2 månader ca nu.. o vilken underbar känsla att bara få skritta på han, har längtat så!

Han ser ut att ha utvecklats väldigt fint! Jag kan inte låta bli att få lite "lipizzaner-känsla" när jag ser honom... Vad är han för något?

Alltid roligt att få hem en ny guldklimp :) Hur gammal är Nooni och hurpass utbildad är hon? :)
Jag brukar nämligen kika in på din blogg ibland och är lite nyfiken på din nya tös! :D

Tack! :laugh:

Hi hi, va lustigt att du nämner det, är flera som sagt precis samma sak.
Så även BJ.

Han är import från Holland och har okänd härstamning i sina papper men han är faktiskt väldigt rastypisk för en Lipizzaner. Så kan hända att han har det i sig. :love:

haha jo han e ju allt en grabb :D Han är tio år och grundutbildad ungefär :) Vet inte hur mycket han blivit riden på senaste året också men jag vet att han är lite känslig och har vissa bocktendenser så jag tar det rätt lugnt med honom :)

Kul att det gick så bra för er på kursen! :) Han har verkligen blivit jättefin, vore roligt att se honom IRL någon gång framöver! :love:

Bigganl: Hur gick det med betäckningen?! Blir ju nyfiken!

suberdoo: tråkigt att det inte blev något med att komma som veckoelev, hur är det med skippen nu? :(

Själv har jag haft lite trögt på ridfronten ett tag, fått ställa in ett par lektioner och knappt ridit något emellan lektionerna. Men hellre det än att rida när det inte är 100%, det viktigaste är att hästen mår bra! Då kan man ju alltid ta igen det senare! :)

Bjuder på en bild från uppvisningen, inte direkt på topp, men roligt att få klä upp ekipaget! :D

mg_7733_50608436e087c36b9b9265f9.jpg

Nu har min fina häst kommit hem och idag blev det bilder på alla 3!
Här är en instagram bild :D

222132_10152127020475621_481914965_n.jpg

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 469
Senast: bollen__
·
Träning Jag försöker hela tiden tänka på vad jag kan träna på beroende på förutsättningarna. Det är så himla lätt att sitta och tänka på allt...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 478
Senast: bigganl
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
135 187
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar