Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2
Haha.. Vi har haft det lite som en popcorn-kastrull i våra ridhus nu ett tag. Många hästar som spunkat iväg. Och sen har en del andra hakat på.
Jag förstår läget lite..
Jag upplever att man måste läsa av dem lite gällande hur man hanterar energin. En del rider jag mest bara fram och rastar av. Andra får man rida, rida, rida och hitta på nya saker och flytta hit och dit för att de inte ska bralla av en då eller slänga sig eller sticka etc. Och en del får man bara avvakta en liten stund om de fegar sig för ngt och sen rida. För att inte trigga reaktionen mer genom att påverka dem/lägga in mer energi genom att öka stimulin med någon hjälp.
Biggan:
Hoppas ridbanan är torr och fin nu!
Zahlo:
Haha.. Ja, det är nog inridningen jag minns! Då vet jag varför jag snurrat till det!
Immer: Våra ridhus står ju oskyddade på fält bredvid vattnet. Så hos oss blåser det ofta kraftigt. Och våra ridhus är nog inte riktigt gjorda för det. Speciellt inte det gamla, som även sladdrat till sig med åren. Det slår och slammrar. Och traktor-dörren dundrar till så de känsligare hästarna far iväg ibland. Vi är ju också 70 privathästar här. Så det kan bli mycket spring i dörrar även under lektioner.
I början blev jag lite störd. Men nu ser jag det bara som miljöträning.
KL
Nu har vi hoppat! Igår skedde det legendariska premiärhoppet.. Haha! Jag var löjligt stolt efter!
Det var superkul tyckte vi båda! Lilla gulle var jätteduktig och hoppade trots att jag.. eh.. inte riktigt gjorde helt rätt.. kan vi väl kalla det.
Han var riktigt duktig faktiskt!
Min lilla hoppfröken skulle förklara vad jag skulle göra innan jag red på. "Ja, iom att du mest rider dressyr kanske.. eh.. ja.. alltså.. du kanske måste rida på mer fram liksom..".
Jag fick köra någon galoppbommar för att lära mig lägga in lagom antal steg etc. Sen fick vi hoppa studs.
Så det var väl mao vad någon annan skulle kalla markarbete. Men näääääee! Jag HOPPADE och hör sen! Han skuttade och lättade från marken i språng.. Då räknas det väl!?
Efteråt fick hoppfröken prova bara för att få testa. Det var kul att se honom under någon annan! Men han började direkt kolla hur mycket man kunde skoja till det. Och försökte bralla flera ggr och även pipa iväg lite väl mycket då och då. Haha.. Buse!
Idag hade vi programridning. Det var en aningens katastrofal dag där strömmen gick mitt i en tjejs ritt. Vi har inte direkt ljust i ridhuset utan lampor. Men strömmen var död. Så de fick vackert rida i halvmörker.
Flera hästar ballade ur lite.
Lillgumman red sin första MSV C:1. Vi har inte hunnit rida igenom programmet mer än igår lite grann innan vi åkte och provade ut sadel. Plus bäckmörker och rejält nervös liten tjej. De gjorde en del missar. Men de fick trots det 61,70. Domaren var ju snäll. Men om vi putsar till det där så borde det funka på banan på riktigt till riktiga starten om en månad. Nu har vi båda mer tid tror jag framöver.
Iaf var det suuuuperkul och jag är så glad för lilltjejens skull! Henns självförtroende behövde en snäll domare! Och hon var så duktig!
Nu kommer hon vara lugnare och är mer säker på vägarna framöver också. Då kan vi jobba med resten. Och så kommer hästen släppa mer och mer nu när sadeln är bytt.
Det var fö lite spännande när strömmen kom tillbaks sent på kvällen och det började skråla musik högt i högtalarna iom att någon i sekretariatet glömt stänga ner allt.