Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min tjockis hetsåt från början. Jag började ge honom mush som han fick frusen. På så sätt kunde han inte hetsäta, och ättiden förlängdes. På honom fungerade det väldigt bra, han kändes mer nöjd då än innan. Efter ett halvår eller så gick vi över till att ge honom tinad istället, och det fungerar bra nu.
Ge maten i en speciell skål som gör att det tar längre tid att äta? Är dödstrött så min hjärna kommer inte på vad de kallas![]()
@zassoo jag skulle tro att det är aktiveringsmatskål som @athena_arabians menade.
Det går alldeles också utmärkt att trixa till det själv genom att lägga något i vägen i matskålen som gör att katten inte bara kan glufsa i sig, OM inte katten är petig med att det går emot morrhåren, en del är ganska känsliga med det.
Här brukar matskålen gömmas under ett lock eller ett microlock som får jobbas bort för att nå fodret men i mitt fall handlar det om att skapa matlust genom att ge utmaning.
Eller varför inte sprida ut små delar av portionen på olika ställen om du har den möjligheten? så katten få leta/jaga maten?
Lycka till![]()
Hur meckigt är det att hålla på med mush? Kladdigt? Luktar? Dyrt? Lätt att få tag på? Jag är helt ovetandesMen vad skönt att det har fungerat för er!
![]()
Det är jättelätt. Jag har påsarna i frysen. Varje kväll tar jag fram en dagsranson bollar som jag lägger i en burk med lock som jag sedan förvarar i kylen. Jag har inte känt något lukt. Bollarna håller formen även som tinade, så det är lätt att portionera ut. Jag tar bara en sked/gaffel och tar upp så många bollar katten ska ha sen, så blir jag inte kladdig, och ger katten i en djup skål så att den inte rullar ut. När de tinar blir det ju lite flytande blod i burken, men det häller jag bara på maten så slickar han upp det med.
Här där jag bor finns det i varenda djuraffär, där vi har landställe också, så inte svårt att få tag på. Dyrt? Nja, jag vet inteVet inte riktigt hur många påsar det går åt i veckan, jag brukar köpa många åt gången så jag har ett lager.
Sen så innehåller ju mush bara naturliga, bra grejer vilket resulterar i betydligt mindre bajs i kattlådan. Så jag spar väl lite pengar på kattsand istället![]()
Blir väldigt sugen på att testa, har tänkt länge på att testa någon form av BARF men inte kommit till skott. Framför allt då maken tycker det är äckligt att hålla på med färskt kött men såna bollar pallar han nogEnda är att fröken är lite kräsen vad gäller allt som inte kommer från en konservburk
men vi lyckades få över henne på blötmat med mycket tålamod så det går säkert att gå över till färskfoder också.
Har du någon aning om hur länge en påse räcker? Eller hur många bollar det går åt per dag? Verkar som att alla djuraffärer i stan har det så det är nog lätt att få tag på![]()
De ska äta ungefär 2-5% av sin kroppsvikt per dag beroende på individ. Varje boll väger ca 25 g. Det står en liten tabell på baksidan av påsarna också har jag för mig. En påse innehåller 800g. Min tjockis äter fem bollar om dagen, medan min smalis åt nästan det dubbla när han också åt det![]()
Vi kämpar vidare med Mush här. Brunetten har tagit några munfullar och kommit fram till att det inte är dödligt. Inte helt nöjd, men ger det en chans.
Skönhetsmissen är förfasad, hon har gått runt i en timme och pratat om sin hunger och den gräsliga sörjan som hon, Hon, HON, förväntas äta.
Fröknarna har får numer sin vanliga frukost och jag försöker introducera Mush som kvällsmat för att kunna hålla koll på vem om äter och för att det inte ska stå framme hela dagen. Ska testa en annan smak nästa gång.![]()
Blir väldigt sugen på att testa, har tänkt länge på att testa någon form av BARF men inte kommit till skott. Framför allt då maken tycker det är äckligt att hålla på med färskt kött men såna bollar pallar han nogEnda är att fröken är lite kräsen vad gäller allt som inte kommer från en konservburk
men vi lyckades få över henne på blötmat med mycket tålamod så det går säkert att gå över till färskfoder också.
Har du någon aning om hur länge en påse räcker? Eller hur många bollar det går åt per dag? Verkar som att alla djuraffärer i stan har det så det är nog lätt att få tag på![]()
Vilken påse är det du testar?![]()
De hade bara den gula påsen inne, så det är den, kyckling och nöt.
Livet med katt är så avkopplande... eller inte.
Anton lyckades inte fullt ut att göra nummer två på lådan utan en klutt fastnade därbak med resultatet att han desperat försökte göra sig av med den. Naturligtvis fick han bort den mot och under metallisten över två golv. Bara att skruva bort en jäkla massa skruvar för att kunna sanera eländet.En mycket oskyldig publik följde förstås processen på nära håll.
![]()