Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag badar Nikita relativt regelbundet pga hennes läckage när hon sover och att igloon/kattsängen då blir nerkissad. Sedan doftar hon som en blomma trots parfymfritt schampo eftersom jag använder äppelblommor som sköljmedel :up:

Mush inköpt. Några bollar tinar i köket och ska presenteras vid kvällsmaten. Mycket spännande!

Fröknarna visar noll intresse än så länge.

Skönhetmissen - några slick.
Brunetten - avfärdande nosning.

Skålen får stå framme en stund så får vi se om de vågar sig fram igen.

Sauron sover räv :cautious: Matten erkänner sig besegrad för ikväll och gör ett nytt badförsök i morgon :meh:

Min tjockis hetsåt från början. Jag började ge honom mush som han fick frusen. På så sätt kunde han inte hetsäta, och ättiden förlängdes. På honom fungerade det väldigt bra, han kändes mer nöjd då än innan. Efter ett halvår eller så gick vi över till att ge honom tinad istället, och det fungerar bra nu.

Hur meckigt är det att hålla på med mush? Kladdigt? Luktar? Dyrt? Lätt att få tag på? Jag är helt ovetandes :o Men vad skönt att det har fungerat för er! :)

Ge maten i en speciell skål som gör att det tar längre tid att äta? Är dödstrött så min hjärna kommer inte på vad de kallas :o

@zassoo jag skulle tro att det är aktiveringsmatskål som @athena_arabians menade.
Det går alldeles också utmärkt att trixa till det själv genom att lägga något i vägen i matskålen som gör att katten inte bara kan glufsa i sig, OM inte katten är petig med att det går emot morrhåren, en del är ganska känsliga med det.
Här brukar matskålen gömmas under ett lock eller ett microlock som får jobbas bort för att nå fodret men i mitt fall handlar det om att skapa matlust genom att ge utmaning.
Eller varför inte sprida ut små delar av portionen på olika ställen om du har den möjligheten? så katten få leta/jaga maten?
Lycka till :)

Det verkar som att hon är rätt känslig för att morrhåren slår i, hon tar gärna ur maten ur skålen med tassen och äter den från golvet :p Annars är det ett bra tips! Jag får fundera på hur ättiden ska förlängas, känns så svårt med blötmat bara! Torrfoder kan man ju gömma lite var som helst. Ibland gör jag skattjakt med torrfoder och det gillar hon verkligen :D

Hur meckigt är det att hålla på med mush? Kladdigt? Luktar? Dyrt? Lätt att få tag på? Jag är helt ovetandes :o Men vad skönt att det har fungerat för er! :)

Det är jättelätt. Jag har påsarna i frysen. Varje kväll tar jag fram en dagsranson bollar som jag lägger i en burk med lock som jag sedan förvarar i kylen. Jag har inte känt något lukt. Bollarna håller formen även som tinade, så det är lätt att portionera ut. Jag tar bara en sked/gaffel och tar upp så många bollar katten ska ha sen, så blir jag inte kladdig, och ger katten i en djup skål så att den inte rullar ut. När de tinar blir det ju lite flytande blod i burken, men det häller jag bara på maten så slickar han upp det med.

Här där jag bor finns det i varenda djuraffär, där vi har landställe också, så inte svårt att få tag på. Dyrt? Nja, jag vet inte :o Vet inte riktigt hur många påsar det går åt i veckan, jag brukar köpa många åt gången så jag har ett lager.

Sen så innehåller ju mush bara naturliga, bra grejer vilket resulterar i betydligt mindre bajs i kattlådan. Så jag spar väl lite pengar på kattsand istället :D

Det är jättelätt. Jag har påsarna i frysen. Varje kväll tar jag fram en dagsranson bollar som jag lägger i en burk med lock som jag sedan förvarar i kylen. Jag har inte känt något lukt. Bollarna håller formen även som tinade, så det är lätt att portionera ut. Jag tar bara en sked/gaffel och tar upp så många bollar katten ska ha sen, så blir jag inte kladdig, och ger katten i en djup skål så att den inte rullar ut. När de tinar blir det ju lite flytande blod i burken, men det häller jag bara på maten så slickar han upp det med.

Här där jag bor finns det i varenda djuraffär, där vi har landställe också, så inte svårt att få tag på. Dyrt? Nja, jag vet inte :o Vet inte riktigt hur många påsar det går åt i veckan, jag brukar köpa många åt gången så jag har ett lager.

Sen så innehåller ju mush bara naturliga, bra grejer vilket resulterar i betydligt mindre bajs i kattlådan. Så jag spar väl lite pengar på kattsand istället :D

Blir väldigt sugen på att testa, har tänkt länge på att testa någon form av BARF men inte kommit till skott. Framför allt då maken tycker det är äckligt att hålla på med färskt kött men såna bollar pallar han nog :D Enda är att fröken är lite kräsen vad gäller allt som inte kommer från en konservburk :cautious: men vi lyckades få över henne på blötmat med mycket tålamod så det går säkert att gå över till färskfoder också.

Har du någon aning om hur länge en påse räcker? Eller hur många bollar det går åt per dag? Verkar som att alla djuraffärer i stan har det så det är nog lätt att få tag på :)

Blir väldigt sugen på att testa, har tänkt länge på att testa någon form av BARF men inte kommit till skott. Framför allt då maken tycker det är äckligt att hålla på med färskt kött men såna bollar pallar han nog :D Enda är att fröken är lite kräsen vad gäller allt som inte kommer från en konservburk :cautious: men vi lyckades få över henne på blötmat med mycket tålamod så det går säkert att gå över till färskfoder också.

Har du någon aning om hur länge en påse räcker? Eller hur många bollar det går åt per dag? Verkar som att alla djuraffärer i stan har det så det är nog lätt att få tag på :)

De ska äta ungefär 2-5% av sin kroppsvikt per dag beroende på individ. Varje boll väger ca 25 g. Det står en liten tabell på baksidan av påsarna också har jag för mig. En påse innehåller 800g. Min tjockis äter fem bollar om dagen, medan min smalis åt nästan det dubbla när han också åt det :)

De ska äta ungefär 2-5% av sin kroppsvikt per dag beroende på individ. Varje boll väger ca 25 g. Det står en liten tabell på baksidan av påsarna också har jag för mig. En påse innehåller 800g. Min tjockis äter fem bollar om dagen, medan min smalis åt nästan det dubbla när han också åt det :)

Tack! :)

Vi kämpar vidare med Mush här. Brunetten har tagit några munfullar och kommit fram till att det inte är dödligt. Inte helt nöjd, men ger det en chans.

Skönhetsmissen är förfasad, hon har gått runt i en timme och pratat om sin hunger och den gräsliga sörjan som hon, Hon, HON, förväntas äta.

Fröknarna har får numer sin vanliga frukost och jag försöker introducera Mush som kvällsmat för att kunna hålla koll på vem om äter och för att det inte ska stå framme hela dagen. Ska testa en annan smak nästa gång. :cool:

Vi kämpar vidare med Mush här. Brunetten har tagit några munfullar och kommit fram till att det inte är dödligt. Inte helt nöjd, men ger det en chans.

Skönhetsmissen är förfasad, hon har gått runt i en timme och pratat om sin hunger och den gräsliga sörjan som hon, Hon, HON, förväntas äta.

Fröknarna har får numer sin vanliga frukost och jag försöker introducera Mush som kvällsmat för att kunna hålla koll på vem om äter och för att det inte ska stå framme hela dagen. Ska testa en annan smak nästa gång. :cool:

Vilken påse är det du testar? :)

Jag har räknat bara för att ha lite koll och det är 34 bollar i både den gula och lila påsen, så det borde väl vara samma i den vita. Kanske kan det skilja nån gång om köttbullemaskinen ändrat storleken på köttbullarna men det tror jag inte :p
Så kan du räkna på hur länge du tror en påse räcker för dig :)

De hade bara den gula påsen inne, så det är den, kyckling och nöt.

Okej. Min äter ju också Mush och jag upplever att den lila påsen är lite godare. Den vita har dom inte haft inne ännu så jag kunnat testa.
Idag tog vi lite sovmorgon och värmde i vattenbad, och då jäklar gick maten ner i ett nafs! Hon verkade uppskatta halvljummet rått kött :d :crazy:
Hunden är dock helt jävla galen i sin blåa påse för hund (enbart kalkon) men så är hon inte så kräsen heller :p

Livet med katt är så avkopplande... eller inte. :p

Anton lyckades inte fullt ut att göra nummer två på lådan utan en klutt fastnade därbak med resultatet att han desperat försökte göra sig av med den. Naturligtvis fick han bort den mot och under metallisten över två golv. Bara att skruva bort en jäkla massa skruvar för att kunna sanera eländet. :yuck: En mycket oskyldig publik följde förstås processen på nära håll. :D

Livet med katt är så avkopplande... eller inte. :p

Anton lyckades inte fullt ut att göra nummer två på lådan utan en klutt fastnade därbak med resultatet att han desperat försökte göra sig av med den. Naturligtvis fick han bort den mot och under metallisten över två golv. Bara att skruva bort en jäkla massa skruvar för att kunna sanera eländet. :yuck: En mycket oskyldig publik följde förstås processen på nära håll. :D

Vilken pinsam början på dagen för stackars Anton, det är väl inte fredag 13:e idag?
Bra jobbat att ordna problemet och dessutom se till att sätta dig i lite uppiggande jobb på morgonkvisten :rofl:

Idag serverades mjau oxkött till frukost som inte var så poppis huxflux :arghh: men tydligen så smakade det bättre nu efter ett uppehåll :up:
@Pazuzu risken finns att jag med skriver ett inlägg snart i samma ämne som dig men det märker vi :o
Så nu hoppas jag att Pälsfröken kan tänka sig fortsätta äta mjau ett tag igen.
Jätteglad att hon inte vägrar blötmat helt även om det är en liten kamp med stöttning och hejja rop så fungerar det ganska bra (nej nej jag har inte tänkt tanken, jag har inte sagt något och det finns inga skriftliga bevis! :o)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
917
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010