Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hårboll? Tar ett tag innan den kommer upp. Bjud på kattgräs.

Aldrig en hårboll på fyra år (korthårig burma) så jag tror inte det. Hon har ampellilja, inte för att kräkas utan för att hon tycker om att tugga på det. Vågar inte kattgräs eftersom det har hänt att katter får upp ett grässtrå bakom nosen och behöver opereras.

Nu kräks hon inte ofta ska jag tillägga utan kanske en gång på fyra, fem månader :)

@MJLee Någon lammstek som kostade rimliga slantar hittade jag inte i affären trots ordentligt letande tyvärr :cry: men dock lammhals så karvade av kött så gott jag kunde och bjöd matkinkiga Pälsfröken på lite det var tydligen gott efter att nosat, petat och funderat ett antal timmar.
Så nu blir det att ha ögonen ordentligt öppna för lamm till bra pris.
Just nu ligger hon i mitt knä lagom palt(lamm)koma och är extremt goskrävande då helgen varit intensiv och med besök, men nu har hon betjänten för sig själv igen ett tag:love:

Lite funderingar så här dags...
Jag är så nöjd med mitt rasval, min Alice (ragdoll) är perfekt för mig på alla sätt och vis. Förutom en sak.
Pälsen. Den är underbart mjuk och gosig men ... tovorna :arghh: det finns i princip alltid någon tova någonstans på henne, liten eller stor. Det är väldigt svårt att klippa bort dem (hon klagar som om hon har ont bara man rör vid dem :meh:) så jag blir lite trött på det.
Då funderar man ju lite på nästa rasval ... det är förhoppningsvis många år kvar tills dess men jag kan inte låta bli att vara nyfiken och klura lite.
Finns det någon annan ras som är typ exakt som ragdollen till temperamentet och aktivitetsnivå men korthårig? :angel:
Mina har inte heller några direkta tovor. Det handlar mycket om vilken pälskvalitet de har. Min Sally som jag fick ta bort i somras kunde få enstaka tovor vid fällningsperiod. Hon var kastrat med extremt mycket päls men en bra pälskvalitet i grunden. När de fäller är det bästa att ge dem ett bad för att ta bort så mycket av det lösa håret som möjligt. Det är det ulliga lösa håret som bildar tovor. Så jag tycker inte helt att du ska rata ragdollen pga tovor, eftersom det ändå är rätt ovanligt att de har så mycket tovor som Alice verkar ha.

Zorro: Mjau matte jag är hungrig, jättehungrig, jag svälter
Jag: Det finns mat
Zorro: Mjau det är tomt i den rosa matskålen
Jag: Det finns mat i den blåa skålen OCH över hela fönsterbänken
Zorro: Mjau jag vill äta ur den ROSA skålen
Jag: suckar och häller upp mer mat i den rosa skålen och flyttar på lillebror Aramis som kommer flygande som en raket från vardagsrummet och knuffar undan storebror från den så viktiga rosa matskålen

Catlogic :cool:

16830848_1606230416068751_869872704307950225_n.jpg

Luna och jag är precis hemkomna från veterinären. Ultraljudet visade inte något nytt sedan förra gången - kroniska förändringar + något akut på vänstra njuren. Tog nytt urinprov, så får vi se vad det säger.
Det togs även ett blodprov på Luna. Den första tjejen som försökte sig på det var ny på jobbet. Hon var nog nervös, och jag tror att Luna märkte det, för för första gången fräste Luna på någon. :o Luna, som annars är snällare än ett lamm och inte rörde sig en millimeter på UL. Hoppsan! När en mer erfaren djurskötare kom in gick det dock jättebra.

Så trots ett långt veterinärbesök så vet vi inte så mycket ännu. De ska ringa någon gång under veckan och ge besked om provsvaren.

@MJLee Någon lammstek som kostade rimliga slantar hittade jag inte i affären trots ordentligt letande tyvärr :cry: men dock lammhals så karvade av kött så gott jag kunde och bjöd matkinkiga Pälsfröken på lite det var tydligen gott efter att nosat, petat och funderat ett antal timmar.
Så nu blir det att ha ögonen ordentligt öppna för lamm till bra pris.
Just nu ligger hon i mitt knä lagom palt(lamm)koma och är extremt goskrävande då helgen varit intensiv och med besök, men nu har hon betjänten för sig själv igen ett tag:love:

Fast Nikita vägrar att äta rå lammstek! :wtf: Den måste vara tillagad. Eftersom vi är ett enkatts (och tvåbens) hushåll så blir det inte så ofta men då får hon alltid några bitar :angel:

Luna och jag är precis hemkomna från veterinären. Ultraljudet visade inte något nytt sedan förra gången - kroniska förändringar + något akut på vänstra njuren. Tog nytt urinprov, så får vi se vad det säger.
Det togs även ett blodprov på Luna. Den första tjejen som försökte sig på det var ny på jobbet. Hon var nog nervös, och jag tror att Luna märkte det, för för första gången fräste Luna på någon. :o Luna, som annars är snällare än ett lamm och inte rörde sig en millimeter på UL. Hoppsan! När en mer erfaren djurskötare kom in gick det dock jättebra.

Så trots ett långt veterinärbesök så vet vi inte så mycket ännu. De ska ringa någon gång under veckan och ge besked om provsvaren.
Håller tummarna att provsvaren är bra för Luna :love:

Åh, jag glömde ju!
Luna har ju alltid varit smal och liten. De senaste månaderna har hon vägt runt 3.8-3.9 kilo. Idag när vet vägde henne så vägde hon hela 4.3! Rekord! :D Så en förbättring där i alla fall.
(Mycket mer än såhär ska hon nog inte väga, så risken finns att jag måste börja väga hennes mat. :p Mitt lilla matvrak. :love:)

Åh, jag glömde ju!
Luna har ju alltid varit smal och liten. De senaste månaderna har hon vägt runt 3.8-3.9 kilo. Idag när vet vägde henne så vägde hon hela 4.3! Rekord! :D Så en förbättring där i alla fall.
(Mycket mer än såhär ska hon nog inte väga, så risken finns att jag måste börja väga hennes mat. :p Mitt lilla matvrak. :love:)

Heh, så fort Nikita väger över 3.3 så börjar vi banta = mindre torrisar = ytterst missnöjd katt som ställer sig och skriker i mattes ansikte. :meh: Hur fasiken en 3 kg katt kan vara så tung ibland har jag ingen aning om. :idea: Men hon är en liten katt och som burma ligger hon i riskzonen för diabetes så därför har jag alltid koll.

Jättejättejätte lugna. :D:devil:

Mina är ju fort ganska unga, på sitt tredje år, så en del röj blir det. Med tiden hoppas jag dock att t o m Skönhetsmissen hittar sitt zen och blir sådär koolt kunglig, istället för att snattra omkring som en operaprinsessa. :meh:
Min Alice är inne på sitt tredje år och alldeles lagom såå ... Jag tror att britten inte passar mig :cautious::D

Båda mina är kastrater och har betydligt mer päls än okastrerade :)
Båda mina är kastrater och har enormt mycket päls. Mycket mer päls än en del andra ragdoll jag har i min närhet. De är kastrerade vid tre månaders ålder. Det är kanske det som skiljer mot de andra ragdoll jag känner som har blivit kastrerade runt året. Nu har ju tack och lov mina inte problem, men de har nästan för mycket päls ändå.

Jag skulle gissa att du tyvärr har haft lite otur. Jag hade tidigare norsk skogskatt som fick en enorm mängd tovor. Spelade ingen roll att jag borstade utan med jämna mellanrum fick jag ta fram rakapparat. Använde även pälsglans och furminator. Varken borstning eller rakning var särskilt populärt. Så när det var dags för ny katt kollade jag särskilt efter en långhårig ras som sällan får tovor. Det verkar finnas enstaka exemplar av ragdoll som tyvärr har problem med pälsen, men det verkar vara ovanligt. Av de tiotal ragdoll jag har i min omgivning är det en som får tovor.

Angående fodret försökte jag en period få mina katter att inte öka mer i vikt och testade Light foder ( hill's Light och Perfect weight), vilket gav väldigt tovig päls. Sedan gick jag över till mer köttrikt foder (Orijen och Mjau blötmat). Det gjorde skillnad på mina ragdollar. Till min norska skogkatt som fick tovor spelade det tyvärr ingen roll vad jag gjorde. Vissa individer är nog bara mer drabbade än andra, utan att man kan finna en orsak.
Tack för era svar, och ja det är nog inte så mycket mer än att jag har haft otur :meh: Alice har nog väldigt mycket underull i jämförelse med andra ragdolls. Funderar på att raka henne till sommaren :devil::p

Och tack för svar om fodret. Det är nog inte fodret här heller, hon äter canagan som torrfoder. Det är väl en fördel med henne, hon vägrar människomat och verkar hålla sig på lagom nivå angående vikten :D

Mina har inte heller några direkta tovor. Det handlar mycket om vilken pälskvalitet de har. Min Sally som jag fick ta bort i somras kunde få enstaka tovor vid fällningsperiod. Hon var kastrat med extremt mycket päls men en bra pälskvalitet i grunden. När de fäller är det bästa att ge dem ett bad för att ta bort så mycket av det lösa håret som möjligt. Det är det ulliga lösa håret som bildar tovor. Så jag tycker inte helt att du ska rata ragdollen pga tovor, eftersom det ändå är rätt ovanligt att de har så mycket tovor som Alice verkar ha.
Fast kan man ge bad medan de har tovor? Kan kan man väl men det löser väl inte problemen just då väl?

Min Alice är inne på sitt tredje år och alldeles lagom såå ... Jag tror att britten inte passar mig :cautious::D

Tack för era svar, och ja det är nog inte så mycket mer än att jag har haft otur :meh: Alice har nog väldigt mycket underull i jämförelse med andra ragdolls. Funderar på att raka henne till sommaren :devil::p

Och tack för svar om fodret. Det är nog inte fodret här heller, hon äter canagan som torrfoder. Det är väl en fördel med henne, hon vägrar människomat och verkar hålla sig på lagom nivå angående vikten :D

Fast kan man ge bad medan de har tovor? Kan kan man väl men det löser väl inte problemen just då väl?
Nej, jag tror att det blir bäst om du avlägsnar de tovor hon har och därefter ger henne ett ordentligt bad med både schampo och balsam. Då borde hon bli av med löst hår och få mindre tovbenägen päls.

Jag fick ett ryck i helgen och beställde en Da Bird efter att ha hört hur fantastisk den är och det var snabba ryck för redan idag damp den ner i brevlådan. :) Nu är det bara att vänta tills de små liven kliver upp framåt eftermiddagen så att jag kan testa den och jag är sjukt nyfiken måste jag säga. :D Socker är ju så svårflörtad när det gäller leksaker å jag hoppas verkligen att den kommer falla honom i smaken.

Billigt kattskrälle någon? Nu duger inte torrfodret längre. Hon får vackert äta det ändå, har inte råd att köpa nytt igen.. Nu plötsligt duger dock Whiskas blötmat, om man mosar sönder bitarna ordentligt innan servering. kräsna, kräsna katt..

Nej, jag tror att det blir bäst om du avlägsnar de tovor hon har och därefter ger henne ett ordentligt bad med både schampo och balsam. Då borde hon bli av med löst hår och få mindre tovbenägen päls.
Det är det som är lite svårt :grin: att ta bort de tovor hon har alltså.

@Asko inte bada tovor, blir tokigare bara.
Testat tovkam? enda som skär igenom tovorna tycker jag.
Hur illa är det, stora och ner i skinnet eller hur ser det ut?

@Pazuzu annars är skosnöre eller fleecefiltsremsa skoj, ska man leka ska det vara med aktivitet av människa annars kan det vara hälsar Pälsfröken.
Ps. Da Bird är skoj hälsar hon Ds.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
917
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka