Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är det som är lite svårt :grin: att ta bort de tovor hon har alltså.
Jag klipper alla saurons tovor nu för tiden. Partnern får hålla medan jag håller en kam mellan tovan och huden, klipper med en liten och vass sax. Kammen är ordentligt bred så att jag inte råkar hamna utanför den med saxen, och gles så att den lätt tar sig in mellan tovan och huden. Han ser lite loppäten ut ibland, men han är väldigt håröm och blir arg om jag kammar, så det får det vara värt med tanke på husfriden. :p

När jag klipper tovor så använder jag likdana sax som man hade i skolan sån där liten med rundade ändar, lyckades hitta en för 10 kronor :banana: så tyckte det var värt att testa och fungerar suveränt, oftast är jag ensam när jag klipper så vill absolut inte ha en med vassa spetsiga ändar och riskera stickskador.

Nu ligger båda Fröknar och snarkar stillsamt och dekorativt i soffan. Skönhetsmissen ihoprullad i en brittbulle och svansen över nosen, en vit liten tass utsträckt. Brunetten tvättar sig långsamt i ansiktet, slick på tassen, vila, torka sig i ansiktet, vila, slick på tassen. Gäsp.

Så lugnt och skönt! Jag har hunnit äta semla utan att bli trakasserad av gräddsugen Brunett, rätta texter utan att få Skönhetsmissen kuttrande i knäet. T o m besvara alla mina wordfeudskamper.

Valium-Fröknar. :D:love:

Njut @Lager av lugnet, här är det klagosång. :crazy:
Pälsfröken får inte ihop varför hennes koja i sovrummet är ihop tryckt men det blir ju så om man tror man kan mellanlanda på den i ett race. :rofl:
Jag tänkte låta det vara och se om hon löser det men klockan 22:00 får jag väl hjälpa till och trycka upp den stackars skapelsen så grannarna inte gnäller.

Blir hon sur eller är det något annat problem?
@Asko inte bada tovor, blir tokigare bara.
Testat tovkam? enda som skär igenom tovorna tycker jag.
Hur illa är det, stora och ner i skinnet eller hur ser det ut?
Svarar er båda på samma gång.
Hon har både små och stora. De små är lättare såklart men hon blir väldigt lätt irriterad och jag blir trött :grin: Jag försöker liksom ta någon per gång, har saxen nära där vi brukar sitta och passar på när vi myser (fast då sticker hon efteråt). Inte flera på en gång.
De större är skitsvåra, de går ända ned till huden och det är svårt att försöka få igenom kammen längst in (då jag inte vill råka klippa i huden), då har hon också hunnit tappa tålamodet (det gör nog lite ont också förståeligt nog) och börjar klaga/varna. Om hon kan så sticker hon iväg. Om hon inte kan så snor hon runt, och det blir svårt med två händer upptagna med kam och sax :grin:, och till slut biter hon. Alltså, det här är en katt som aldrig klöser och därför är hennes bett verkligen sista varningen typ.
Även om jag har försökt ta hjälp av en till person så blir det jobbigt och hon kan kråma sig rejält även om man försöker hålla ordentligt (och jag kan verkligen hålla rejält). Och så klagar hon såklart :cool:
Det känns som att hon har blivit känsligare ju mer jag hållit på med det, nu tål hon knappt att man rör vid dem eftersom hon vet att det blir skitjobbigt.

Jag har en tovkam men de skär inte så bra igenom tovorna tycker jag, de är rejäla ulltussar typ :crazy: Och det gör ju ont om jag sliter i dem, dvs försöker skära igenom dem.

Ibland undrar man seriöst hur katter har överlevt evolutionen. Nikita måste hålla vikten så nu är det mer strikt med blötmaten. Hon får exakt vad hon krävt innan, Sheba i sås, vissa smaker. Men hon äter inte upp ens halva asken - hon vägrar stenhårt att äta om den stått i kylen även om den är värmd till rumstemperatur. Hon slickar såsen och väntar tills kattslaven blir rädd att hon ska svälta och ger lite torrisar på kvällen. Inte nog i damens tycke, vilket innebär sur katt mitt i natten som skriker i slavens öra. :meh:

Jag klipper alla saurons tovor nu för tiden. Partnern får hålla medan jag håller en kam mellan tovan och huden, klipper med en liten och vass sax. Kammen är ordentligt bred så att jag inte råkar hamna utanför den med saxen, och gles så att den lätt tar sig in mellan tovan och huden. Han ser lite loppäten ut ibland, men han är väldigt håröm och blir arg om jag kammar, så det får det vara värt med tanke på husfriden. :p
Så försöker jag också göra men det är inte alltid lätt att försöka föra kammen igenom tovan, iallafall på de större. Jag tycker att kammen är gles men får kanske se om jag kan hitta en ännu glesare kam :rofl:
Jag använder en nagelsax för barn, använder du någon särskild sax?

@Asko det låter ungefär som läget jag hade, enda vettiga till slut var "brrrrrrr maskinen", jag testade med en jag hade hemma först för att se hur Pälsfröken reagerade, gick bra men för klen maskin så köpte en ny då jag insåg att jag slapp lämna iväg henne för att ordna det.
Moser max 45 blev mitt val efter en del funderande, läsande.
När jag såg hur illa det faktiskt var så blev jag väldigt tacksam att jag köpte ny maskin och det var nog Pälsfröken med, har hos tidigare ägare blivit klippt så inte helt ovan situation för henne men man vet ju aldrig varav jag trodde det värsta mooot vet och söv typ :nailbiting:
Dock fick jag ju se till att ha en medhjälpare men det var ju enklare ordnat och mutat med lite vin och mat :p

Är tovorna nere i huden och stora kan man inte mycket annat göra än ta till maskinen, vet ju själv hur ont ett endaste litet hårstrå gör som rycker i nacken.
Ulltussar= som tovad ull menar du?

Efter Pälsfröken blev nedklippt köpte jag nya kammar och borstar för att hon skulle få en positiv koppling till sakerna, inte nöjd alls före.

@Asko det låter ungefär som läget jag hade, enda vettiga till slut var "brrrrrrr maskinen", jag testade med en jag hade hemma först för att se hur Pälsfröken reagerade, gick bra men för klen maskin så köpte en ny då jag insåg att jag slapp lämna iväg henne för att ordna det.
Moser max 45 blev mitt val efter en del funderande, läsande.
När jag såg hur illa det faktiskt var så blev jag väldigt tacksam att jag köpte ny maskin och det var nog Pälsfröken med, har hos tidigare ägare blivit klippt så inte helt ovan situation för henne men man vet ju aldrig varav jag trodde det värsta mooot vet och söv typ :nailbiting:
Dock fick jag ju se till att ha en medhjälpare men det var ju enklare ordnat och mutat med lite vin och mat :p

Är tovorna nere i huden och stora kan man inte mycket annat göra än ta till maskinen, vet ju själv hur ont ett endaste litet hårstrå gör som rycker i nacken.
Ulltussar= som tovad ull menar du?

Efter Pälsfröken blev nedklippt köpte jag nya kammar och borstar för att hon skulle få en positiv koppling till sakerna, inte nöjd alls före.
Ja, det är väl så illa. Men tyvärr har varken jag eller katten vana av såna klippmaskiner och jag känner mest att det kan sluta :eek::nailbiting::arghh::rage::eek: Och blod O_o:rofl:

Ja precis, det blir som tovad ull. Hennes päls (ull?) skulle vara perfekt till att pyssla med :grin:

Eh, en annan fråga här ... nu när man ändå passar på :angel:
Alice får en påse blötmat varje kväll och hon ser alltid mycket fram emot den. Men när hon får det så äter hon lite och går sedan därifrån. Resten sparar hon till senare på kvällen. Maten är alltid uppäten till morgonen men jag har läst en del om att det inte är nyttigt att låta det ligga framme för länge?
... Men hur länge är för länge?
När hon var liten så ville jag bara ge en halv påse och därför tog bort efter hon ätit halva. Men då tyckte jag att hon verkade slänga i sig maten som om hon var orolig att jag skulle ta bort det. Det kändes inte så bra och nu är hon betydligt mera lugn så det känns bra.

(PS. Hon får torrfoder också men bara ca halva av vad som står på påsen hon ska få och det finns alltid lite kvar när det har gått ett dygn och jag fyller på igen.)

Ja, det är väl så illa. Men tyvärr har varken jag eller katten vana av såna klippmaskiner och jag känner mest att det kan sluta :eek::nailbiting::arghh::rage::eek: Och blod O_o:rofl:

Ja precis, det blir som tovad ull. Hennes päls (ull?) skulle vara perfekt till att pyssla med :grin:

Jag hade ingen jättevana heller, i alla fall inte av maskin + katt :o klippt häst och får har jag dock gjort men vänta vart bor du ska jag komma över?
Sele,(ev. tratt om tänderna blir tuffa, här låg Pälsfröken ganska still och förstod vad som hände och verkade uppskatta det?!) bra arbetsyta/höjd för man blir rätt trött i kroppen, bra belysning och andas så går det fint med maskin och en pålitlig trygg medhjälpare som törs hantera ev. reaktion på katt.

@Asko Kanske du klarar dig med en sån här modell om du får in kam mellan vill säga?
http://satchmos.se/product/287/tovskarare

Lite billigare att försöka med du har ju haft henne så länge så du vet ju hur pälsen är skött innan, Pälsfröken var det lite oklart med på den biten.
Hm. Måste man inte ändå röra på den i en skärande rörelse för att skära igenom? Hon klagar redan på saxen som om det gör ont så ... Men tack för förslaget!

@Asko Du har säkert sett att jag har lite utmaning med maten här hemma.
OBS! Ta inte mina ord som lag men jag har på ren envishet låtit det stå ca 10-12 timmar och ingen reaktion i vare sig lådan eller uppkastningar eller påverkat allmän tillstånd.
Jag är dock ytterst noga med hygienen vid mathantering och diskar skålen med hett(!!) vatten och sen sköljer med ordentligt kallt för att undvika bakterier för att innan servering skölja den i lite halvljummet för att locka fram mera lukt.

Jag hade ingen jättevana heller, i alla fall inte av maskin + katt :o klippt häst och får har jag dock gjort men vänta vart bor du ska jag komma över?
Sele,(ev. tratt om tänderna blir tuffa, här låg Pälsfröken ganska still och förstod vad som hände och verkade uppskatta det?!) bra arbetsyta/höjd för man blir rätt trött i kroppen, bra belysning och andas så går det fint med maskin och en pålitlig trygg medhjälpare som törs hantera ev. reaktion på katt.
Fast på katt som aldrig upplevt det tidigare och absolut avskyr dammsugaren (dvs ljudet)..? O_o
Jag uppskattar verkligen(!!) erbjudandet dock :love: Men jag tror att jag tar henne till vetten. Men det får bli när det blir varmare, hon brukar ändå alltid vilja hålla sig i skuggan då så det kanske blir skönt för henne också :up:

Hm. Måste man inte ändå röra på den i en skärande rörelse för att skära igenom? Hon klagar redan på saxen som om det gör ont så ... Men tack för förslaget!

Oinsatt på den men låter ju ganska logiskt och tyvärr låter det enligt mig som maskin är svaret för att lösa det.

Hallå alla kunniga bukefalister vart är ni?

Jag känner att jag kastar tankar utan grund men försöker bolla @Asko så gott jag kan, inte kul läge när det är så där :cry:

@Asko Du har säkert sett att jag har lite utmaning med maten här hemma.
OBS! Ta inte mina ord som lag men jag har på ren envishet låtit det stå ca 10-12 timmar och ingen reaktion i vare sig lådan eller uppkastningar eller påverkat allmän tillstånd.
Jag är dock ytterst noga med hygienen vid mathantering och diskar skålen med hett(!!) vatten och sen sköljer med ordentligt kallt för att undvika bakterier för att innan servering skölja den i lite halvljummet för att locka fram mera lukt.
Vad skönt att höra! :up: Här får katten serverat på tallrikar så de diskas i diskmaskin varje gång, och självklart har hon egna tallrikar med kattmotiv :o:angel:

Fast på katt som aldrig upplevt det tidigare och absolut avskyr dammsugaren (dvs ljudet)..? O_o
Jag uppskattar verkligen(!!) erbjudandet dock :love: Men jag tror att jag tar henne till vetten. Men det får bli när det blir varmare, hon brukar ändå alltid vilja hålla sig i skuggan då så det kanske blir skönt för henne också :up:
Dammsugare = dödens verktyg hälsar Pälsfröken. :yuck:
Tänkte på det jag med när jag testade vart skapligt förvånad att det gick så bra som det gjorde.
Hennes päls håller på att växa ut nu så inte mycket ute i vinter precis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
949
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
607
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka