Snacktråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörrni, vad gör man egentligen med en katt som hetsäter? Sessan kastar i sig maten och lite då och då kräks hon upp den igen efteråt... :( :(

Hon får bara blötmat sedan 5 år tillbaka eftersom hon innan dess hetsåt torrfoder och var supertjock (innan vi adopterade henne). Men nu har hon börjat hetsäta blötmat också, och kräks som sagt. Inte varje gång men tillräckligt ofta för att det ska kännas som för ofta. Det blir bättre om vi ger henne små små portioner jätteofta, men det är inte praktiskt möjligt förutom när vi är hemma hela dagen. På fri tillgång sitter hon och äter tills det är slut, ibland tar hon en paus för att gå och tvätta sig men sen går hon tillbaka till skålen igen. Vi har testat en aktivitetsmatskål för torrfoder där hon fick pilla ut maten bit för bit, då satt hon där och åt tills det var slut, det är som att det inte finns något stopp.

Vad kan vi göra?

Min tjockis hetsåt från början. Jag började ge honom mush som han fick frusen. På så sätt kunde han inte hetsäta, och ättiden förlängdes. På honom fungerade det väldigt bra, han kändes mer nöjd då än innan. Efter ett halvår eller så gick vi över till att ge honom tinad istället, och det fungerar bra nu.

Smokie luktar skit! Tror att det är kattsanden. Den ska bytas ut i dagarna. Har badat henne nu och hoppas det ska bli bättre. Hon stinker verkligen!

Bästa tips på schampo och balsam för katt?

Smokie luktar skit! Tror att det är kattsanden. Den ska bytas ut i dagarna. Har badat henne nu och hoppas det ska bli bättre. Hon stinker verkligen!

Bästa tips på schampo och balsam för katt?
+ @Gimlan Använd absolut inte schampo för människa! Katternas hud är annorlunda i ex pH än människan, så det blir inte bra.

Jag använder oftast Esprees produkter. Hemligheten för ett bra bad är att använda utspätt schampo och sen skölja supernoga. Jag brukar säga att när du tror dig vara klar så ska du skölja lika länge till.

+ @Gimlan Använd absolut inte schampo för människa! Katternas hud är annorlunda i ex pH än människan, så det blir inte bra.

Jag använder oftast Esprees produkter. Hemligheten för ett bra bad är att använda utspätt schampo och sen skölja supernoga. Jag brukar säga att när du tror dig vara klar så ska du skölja lika länge till.
Min uppfödare säger att det är ok. Mina badar Max några gånger om året så kan inte tro att det är katastrof :)

Hörrni, vad gör man egentligen med en katt som hetsäter? Sessan kastar i sig maten och lite då och då kräks hon upp den igen efteråt... :( :(

Hon får bara blötmat sedan 5 år tillbaka eftersom hon innan dess hetsåt torrfoder och var supertjock (innan vi adopterade henne). Men nu har hon börjat hetsäta blötmat också, och kräks som sagt. Inte varje gång men tillräckligt ofta för att det ska kännas som för ofta. Det blir bättre om vi ger henne små små portioner jätteofta, men det är inte praktiskt möjligt förutom när vi är hemma hela dagen. På fri tillgång sitter hon och äter tills det är slut, ibland tar hon en paus för att gå och tvätta sig men sen går hon tillbaka till skålen igen. Vi har testat en aktivitetsmatskål för torrfoder där hon fick pilla ut maten bit för bit, då satt hon där och åt tills det var slut, det är som att det inte finns något stopp.

Vad kan vi göra?

Ge maten i en speciell skål som gör att det tar längre tid att äta? Är dödstrött så min hjärna kommer inte på vad de kallas :o

Espree har jag nu, men avskyr lukten! De har kanske parfymfritt med?

@athena_arabians får kolla in det till nästa tvätt.
Såg att Faith in Nature har djurschampoo, någon som testat?

Inte sett det men ska det vara oparfymerat? Jag fattar inte varför det ska vara så satans mycket parfym i katt/hundshampoona. TIGIs serie för djur är lika vidrigt parfymerade som deras produkter för människor (TIGI triggar astma hos mig och då är jag ändå inte hyperkänslig).

Inte sett det men ska det vara oparfymerat? Jag fattar inte varför det ska vara så satans mycket parfym i katt/hundshampoona. TIGIs serie för djur är lika vidrigt parfymerade som deras produkter för människor (TIGI triggar astma hos mig och då är jag ändå inte hyperkänslig).

Nä, de doftar säkert. Tycker inte att Faith in Nature har så skarp lukt till människa så kanske är djurprodukterna lika?
Helst vill jag ändå ha parfymfritt. Att det ska vara så svårt att hitta!

Espree har jag nu, men avskyr lukten! De har kanske parfymfritt med?
Det verkar inte finnas som parfymfritt. Djurschampo verkar överlag vara svårt att hitta parfymfritt verkar det som. Jag har aldrig letat efter det så jag har inga direkta tips. Jag badar ju i stort sett bara mina inför utställning, och allt man sätter i pälsen luktar ju av något mer eller mindre tilltalande.

Jag har inte lyckats hitta något parfymfritt schampo till djur. Då har jag ändå letat, eftersom jag är allergisk mot parfym. Men icke. :(

Luna fick sitt efterlängtade bad igår! Nu är hon ren och fluffig och mysig. :love:

Det hela började lite förvirrat då jag insåg att mitt K9-schampo + balsamspray var spårlöst borta? :confused: Hur är det ens möjligt att tappa bort? Tack och lov fanns här en flaska kattungeschampo som gjorde jobbet.

Det är roligt att jämföra bad nu från förr - när hon var kattunge tog det inte lång tid för vattnet att tränga igenom pälsen. Nu får jag skölja. Och skölja. Och skölja. Bara för att pälsen ska bli genomblöt inför schamponering. :p

@zassoo jag skulle tro att det är aktiveringsmatskål som @athena_arabians menade.
Det går alldeles också utmärkt att trixa till det själv genom att lägga något i vägen i matskålen som gör att katten inte bara kan glufsa i sig, OM inte katten är petig med att det går emot morrhåren, en del är ganska känsliga med det.
Här brukar matskålen gömmas under ett lock eller ett microlock som får jobbas bort för att nå fodret men i mitt fall handlar det om att skapa matlust genom att ge utmaning.
Eller varför inte sprida ut små delar av portionen på olika ställen om du har den möjligheten? så katten få leta/jaga maten?
Lycka till :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Jag funderar på att teckna någon form av veterinärvårdsförsäkring för mina katter. Har aldrig tidigare haft katter försäkrade, utan...
2
Svar
31
· Visningar
917
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: startpompe
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
394
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna