Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilken fräckhetStackars Nikita, hon går runt och klagar bittert för jag har snott alla hennes igloos, kattsängar och filtar och slängt dem i tvätten. Elaka matte!![]()
Jag vet.@Caoimhe Du vet att många vettar inte är speciellt inlästa på kattfoder och att de gärna rekommenderar det som de säljer? När Nikitas njurvärden var dåliga köpte jag Hills på min vets inrådan - kliniken sålde det - det pajade hennes mage och hon fick diarré för första gången någonsin så jag testade mig fram lite och till slut kompromissade jag och Nikita på RCs njurfoder tyvärr riktigt dyr men den förbaskade kräsna katten vägrade att äta något annat njurfoder.![]()
Jag vet.Tyvärr vågar jag för stunden bara inte ifrågasätta, så jag får köra på det här fodret ett tag, så kanske jag kan byta till RC senare.
Vad som egentligen störde mig ordentligt igår när jag var i shoppen var att jag än en gång summerade Lunas sjukdomshistoria, och sade att jag hade köpt ett där innan som jag nog ville köpa en gång till, men med mer blötfoder också. Jag fick hjälp av samma person som rekommenderade Purina Pro Plan till mig från första början. Hon frågade: "Var det Royal Canin du fick?" Eeeeh, nej.
Hon fick alltså samma information som gången innan - katten är njursjuk och behöver foder som är snällt mot magen - men den här gången vandrade tankarna direkt till RC istället för Purina. Då kan jag ju bara undra om Purina alls är tänkt att vara snällare mot magen, eller om hon bara valde ett foder på måfå?
Ja, jag tror också det, och det stör mig så mycket!Jag tror att hon faktiskt bara valde lite sådär, RC är förbaskat dyrt, Hills lite billigare men som sagt fungerade det inte med hennes mage, Purina har jag för mig att hon vägrade äta
Skrället vägrade som sagt också att äta all njurblötmat så hon fick lite vanlig blötmat eftersom en uppfödare av burma och utbildad djurskötare sa att det är bra att blanda lite. Hur som, efter åtta, nio månader senare så var vi tillbaka för kontroll och hennes värden var helt normala och har varit så sedan dess![]()
Ja, jag tror också det, och det stör mig så mycket!Royal Canin må vara dyrt, men det är billigare än Purina i alla fall, och har ett utbud med blötfoder som faktiskt går att få tag på.
Äsch, jag får väl byta om några månader och se om det fungerar.
Vad skönt att höra att Nikita har normala värden igen i alla fall!Var det länge sedan hon fick sin diagnos?
Åh, okej. Så problematiskt med en UVI utan några riktiga symptom! Tur att du var uppmärksam, och skönt att ni fick det under kontroll så fort ändå.Ja det var några år sedan. Det upptäcktes i samband med en asymptomatisk UVI, dvs inget felkissande eller tecken på smärta. Det enda var att hennes päls var glanslös och hon kändes inte helt 100. Så jag gjorde ett blod och urinprov och då visades sig att hon hade UVI och njurproblem.
Så sedan blev det njurmat i kombination med blötfoder och senare efterkontroll. Efter tror jag ett halv år så konstaterade vetten att värden var bättre men inte helt bra och sedan några månader efter det att de var helt normala. Jag tar blodprov en gång om året i samband med vaccinering för att kolla att hon fortfarande har bra värden.![]()
Ny kattägare här som behöver rådhur mycket blötmat ska en katt egentligen äta? Har en kastrerad hankatt på 10 månader som verkar konstant hungrig och är orolig att han inte får tillräckligt. På katthemmet hade han fri tillgång på torrfoder (dom fyllde på när skålen blev tom) och fick en portionspåse mjau blötmat på kvällen. Nu får han lite torrfoder (acana) på morgonen och en portion mjau på kvällen men han är extremt hungrig
han äter upp maten han får direkt (ibland lämnar han lite som han äter nån halvtimme senare) och försöker allt för att gå tag på hundmat. Bör han få mer mat?
Här är en sida som du nog kan ha nytta av: http://www.kattstatus.se/sida97.htmlNy kattägare här som behöver rådhur mycket blötmat ska en katt egentligen äta? Har en kastrerad hankatt på 10 månader som verkar konstant hungrig och är orolig att han inte får tillräckligt. På katthemmet hade han fri tillgång på torrfoder (dom fyllde på när skålen blev tom) och fick en portionspåse mjau blötmat på kvällen. Nu får han lite torrfoder (acana) på morgonen och en portion mjau på kvällen men han är extremt hungrig
han äter upp maten han får direkt (ibland lämnar han lite som han äter nån halvtimme senare) och försöker allt för att gå tag på hundmat. Bör han få mer mat?
@Lager Ger du dem bara Applaws blötmat? Eller ja, du skrev ju att de gillar andra sorter också, men om de delar på ca 3 burkar applaws på en dag... Jag har läst att deras blötmat bara är komplementfoder och inte ett helfoder. Har detta ändrats? Det står fortfarande att det är ett komplementfoder på deras hemsida.
Jag har löst det med två matskålar åt Disa(som är den enda som äter mush), en med tinat och en med fryst. När hon har ätit upp den tinade brukar den frysta typ ha tinat, och då brukar jag helt enkelt diska ur och lägga upp nytt fryst i den tomma skålen. Lite beroende på hur längesen det var hon åt såklart, ibland avvaktar jag några timmar. Upplever att det tinar rätt fort iom de små köttbullarna. Det brukar stämma ganska bra, hon är sällan utan mat och jag behöver typ aldrig kasta mat som blivit dålig.Nej Du har rätt, de äter mycket applaws, kanske lite väl mycket. De får thrive och bozita också, samt annat när jag inte hunnit handla, som Mjau nu då. Lite ost och matrester som de snor åt sig, och torrisar som godis några gånger i veckan. Jag har kontakt med Vet (pga Brunettens eventuella EP så har vi varit inne för blodprov och tester) och fröknarnas vardagsmeny är ok:ad.
Men allt kan bli bättre! Jag har funderat på MUSH, men är rädd att det ska lukta och vara krångligt med upptining?
Jag har löst det med två matskålar åt Disa(som är den enda som äter mush), en med tinat och en med fryst. När hon har ätit upp den tinade brukar den frysta typ ha tinat, och då brukar jag helt enkelt diska ur och lägga upp nytt fryst i den tomma skålen. Lite beroende på hur längesen det var hon åt såklart, ibland avvaktar jag några timmar. Upplever att det tinar rätt fort iom de små köttbullarna. Det brukar stämma ganska bra, hon är sällan utan mat och jag behöver typ aldrig kasta mat som blivit dålig.
Ang lukt så rekommenderar jag inte att andas i påsenej heller katthångel precis efter matstund. Men annars upplever jag ingen lukt alls!