Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Emuliiaa: Det är ju inte helt ovanligt att man ser fel, särbons kusin åkte med en Frida till veterinären för kastrering och kom hem med en Fridolf
Håller med @MissFideli även om jag inte är så erfaren som henne, det där ser ut som en hona.
Vi hade en Emil som efter ett tag blev Emilia Inte lätt att könsbestämma en kull med bara katter av samma kön (vilket såklart också ledde till att även den andra fick ett killnamn)@Emuliiaa: Det är ju inte helt ovanligt att man ser fel, särbons kusin åkte med en Frida till veterinären för kastrering och kom hem med en Fridolf
Håller med @MissFideli även om jag inte är så erfaren som henne, det där ser ut som en hona.
Jag tycker det ser ut som en hona.Han är 17v nu, och som sagt så varken syns eller känns någon pung.
Bilderna på google visar dock att om det hade varit en tjej hade det suttit närmare varandra?
Idag var matte fruktansvärt elak. Eftersom det snöade ville jag att Nikita skulle få uppleva lite snö under tassarna och snöflingor på ryggen. Öppnade balkongdörren och satte henne ca 30 cm utanför dörren. Nikita uppskattade inte det. For in som en raket, satt och tvättade sig länge under argt blängande på djurmisshandlaren. Klättrade därefter upp i korgen på klätterträdet, gav matte en sista förkrossande blick, rullade sedan ihop sig och somnade argt (och jodå Nikita kan vara arg medans hon sover).
Precis, jag tyckte också att 10 kg lät rimligt som vikt för en stor maine coon hane men pälsen kan ju lura en@Asko Håller med om överraskningen. Maine coonhanar "endast" 6-8 kg? Det kändes förvånande. Trodde dels att maine coon var den största kattrasen, dels har jag träffat en maine coon som enligt ägaren vägde 10 kg, och på utställning har jag sett katter som såg lika stora ut som den.
Men det är ju möjligt att de bara är stora och inte kompakta. Har sett stora norska skogkatter också, inte lika stora som de största maine coonerna, men kanske väger skogisen trots allt mer. Honor på 3 kg kändes lite, det väger ju mina små små katter.
Värre än så, tex i rasstandarden om ragdolls så står det bara såhär: "Storlek: Stor" ... jo tack, det vet jagJa just det. Jag tänkte att vikt står i rasstandarden, men det gör det inte, va. Utan det handlar mer om "en si-och-sån katt KAN väga mellan..." eller "väger oftast".
Kan vi få mankhöjd på katter i rasstandarderna, tack.
Åh tack! Jag tyckte väl att det var konstigt med tanke på hur stora maine coon kan vara.Den där listan stämmer inte för fem öre! Inte fasiken att ragdolls väger mer generellt än maine coon, det vet ju vilken kotte som helst.
Standardvikten för en ragdollhane är inte 7-9 kg!
Citat från Ragdollklubbens sida: "När katten vuxit färdigt väger en hona 3,5-5 kg och en hane 6-8 kg."
Maine cooners standardvikter är 4-7 kg för honor och 6-10 kg för hanar, sen finns det de som är både större och mindre.
Norsk skogkatt är stora katter men maine cooner är alltid snäppet större och tyngre än de andra raserna.
Min stora hane på 9,2 kg är stor, långbent och muskulös. När han är blöt ser han ut att väga 2 kg.