Snacktråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite nyfiket frågat: hur ofta rensar ni kattlådan(orna), tömmer helt, skurar ur?

Jag har ju bara en katt och därmed också en kattlåda som är välfylld med sånt där träströ. Absorberar otroligt bra, både lukten och kiss/bajs.

Jag är ju sån där att jag vill inte under några som helst omständigheter känna ens en aning av lukten från kattkiss/kattbajs där jag bor, så jag rensar lådan en gång om dan, tömmer den helt på strö och skurar ur lådan varannan vecka och fyller den sen med nytt strö.

Jag rensar lådorna 1/dag. Fyller på sand vid behov. Försöker skura lådorna 1-2 ggr i månaden. Mina katter är ute på dagarna för det mesta.

Jag använder ÖKO ekologiska kattsand och slänger direkt i toan. Rensar ur lådan från klumpar två gånger om dagen (morgon och kväll). Fyller på sand vid behov. Tömmer helt och skurar lådan kanske någon gång per kvartal.

Har två ungkatter. Det luktar ju precis när de satt sig, men lukten binds av ströet, och jag tycker inte att det är något problem med urinlukt som hänger kvar i rummet (är också känslig för lukter, och lätt städfanatiker).
Den "sanden" hade jag också och slängde i toan – tills det blev stopp :meh: Bara en liten varning om att det kan ske trots att fabrikanten påstår annorlunda.

@Gnist Har en (inne)katt och en låda som är "grundad" med 10kg sand - håller lagret djupt dels för att kisse gräver en del, dels för att det hjälper till att hålla lådan fräsch (genom att urinen inte når ner till själva lådan. Upplever att det är då lukt håller). Använder Ever Clean eller Extreme Classic (helst det senare, men det beror lite på tillgång etc). Rensar lådan 2-3ggr/dag, noga. Fyller på sand varannan-var trejde dag (ungefär motsvarande mängd som rensats bort). Tömmer lådan och skurar ur + byter sand ca var 6-8e vecka hittills, då kissen varit dålig i magen hit och dit (nu när magen uppför sig igen är tanken att det ska bli något mer sällan). Jag upplever minimalt med lukt från lådan öht - är överlag luktkänslig. Bra sand + rensa ordentligt + ordentligt med strö är enligt min erfarenhet tillräckligt för att hålla fräscht.

Gott Nytt år alla kattmänniskor! Hoppas att ni och era fyrfotade vänner får en god fortsättning på det nya året!

Själv är jag stolt över Alice som vanligt :angel::D Det var lite konstigt först och hon försökte se var det kom ifrån men sen blev det lite hmm:igt när det började smälla tätt intill varandra. Sedan verkade hon dock vänja sig och hon höll sig framme exakt hela tiden, gömde sig aldrig under någon soffa eller säng. Enstaka smällar reagerar hon inte alls på nu :love: Duktiga älskade kisse!

Apropå kattlådan så tömmer/skurar jag den väldigt sällan.
Jag vill helst inte slänga sand i onödan så det blir när det är väldigt lite sand som ser sådär (dammig/många miniklumpar) ut som jag passar på och då bara med vatten. Annars tycker jag inte att den luktar illa (då skulle jag nog tömma den) och jag tror att det är bra för katten att känna en rätt så tydlig (för katten) doft om att det här är toaletten, och ingen annanstans.
Har en katt och en kattlåda, tömmer den (vid behov) varje gång jag går in på toaletten så det blir nog iallafall minst två gånger varje dag.

Den "sanden" hade jag också och slängde i toan – tills det blev stopp :meh: Bara en liten varning om att det kan ske trots att fabrikanten påstår annorlunda.

Jag höll på att få stopp en gång, men då hade jag lassat på ordentligt med klumpar. Men sanden (eller träspånet ser det ju ut som ungefär) är säkert inte perfekt, jag är nöjd med den so far iaf. :)

Finns det några andra eko-kattsandsmärken som någon känner till? Måste inte gå att slänga i toan nödvändigtvis... Men som är snälla mot miljön i framställning, som kanske går att kompostera?

Vad är höjden av barnslighet?
Jag tittar på en film på swefilmer med kattungar som ska typ hjälpa tomten (som är kattallergiker - visste ni det?) :laugh: Det är en kattastrof, hittills har de lyckats nästan ta död på tomten och är på god väg att förstöra en god jul för massor av barn :p
MV5BMTY1MTM2MTcxMl5BMl5BanBnXkFtZTgwODE0NTM0MjE@._V1_SY317_CR6,0,214,317_AL_.jpg

Kattungarna är söta iallafall :rofl:

Innan vi skaffade lillen pratade inte gizmo så mycket, det var mer att han kunde prata när man hälsade på honom eller kallade. Men nu! Nu går han runt och pratar konstant. Inget jamande, kuttrande eller spinnande utan han gör det med stängd mun. Jag vet inte om ni hört er katt nån gång om de hoppar ner från ett bord eller liknande. Eller om ni sätter er ner för att hälsa på dom.

Nyfiken på varför :) Han verkar dock trivas mer än nånsin nu med nya tillskottet så jag vet inte om han bara kallar på lillen eller bara blivit allmänt pratig.

Jag och fröknarna har varit på promenad. (Behöver bara säga "Ska vi gå på promenad?" så springer de i förväg till skogen :love:) I och med att vi flyttat är det är en ny skog att upptäcka. Bäst tyckte de om den gamla hålvägen för där gick det att springa i full fart :)

Lite nyfiket frågat: hur ofta rensar ni kattlådan(orna), tömmer helt, skurar ur?

Jag har ju bara en katt och därmed också en kattlåda som är välfylld med sånt där träströ. Absorberar otroligt bra, både lukten och kiss/bajs.

Jag är ju sån där att jag vill inte under några som helst omständigheter känna ens en aning av lukten från kattkiss/kattbajs där jag bor, så jag rensar lådan en gång om dan, tömmer den helt på strö och skurar ur lådan varannan vecka och fyller den sen med nytt strö.

Vi mockar lådorna en gång om dagen, fyller på 1-2 kartonger i månaden och byter aldrig ut sanden helt eftersom det helt enkelt inte behövs om man har klumpbildande bentonitsand! Skurar väl ur någon gång om året när lådorna ser skitiga ut men då häller jag tillbaka sanden som låg i lådan innan efter också.

Träströ kan du ju sluta med om du inte vill att det ska lukta, finns bättre alternativ. Grymt skönt att inte behöva byta ut sanden hela tiden!

Träströ kan du ju sluta med om du inte vill att det ska lukta, finns bättre alternativ. Grymt skönt att inte behöva byta ut sanden hela tiden!

Luktar ju inte alls från lådan, så jag har inga planer på att byta material i den ;) och jag behöver inte byta när jag rengör lådan, men jag är den jag är och alltså häller jag i nytt när jag skurat ur lådan och det skulle jag göra även med annat strö.

Vi mockar lådorna en gång om dagen, fyller på 1-2 kartonger i månaden och byter aldrig ut sanden helt eftersom det helt enkelt inte behövs om man har klumpbildande bentonitsand! Skurar väl ur någon gång om året när lådorna ser skitiga ut men då häller jag tillbaka sanden som låg i lådan innan efter också.

Gör likadant som du. Känns onödigt att slänga sand som det inte är något fel på.

Mina ena ställer sig dock upp när hon kissar (det blev en vana när hon hade upprepade urinvägsinfektioner en period), vilket skitar ner väggen i lådan så den torkar jag av oftare.
Det verkar funkar alldeles utmärkt, för jag har aldrig hört det klagas på att det luktar katt här inne. Snarare tvärt om när morfar kommer in, spenderar några minuter här, sniffar i luften och säger "det luktar ju inte ens katt!" :D Är himla glad över det, vill inte bo i ett hem som luktar kattkiss. Inte ens när jag varit riktigt sjuk och inte kunnat rengöra lådorna på flera dagar (ja, jag har haft oerhört dåligt samvete för det när det hänt, men att böja sig framåt och riskera att kräka ner hela lådan kändes som ett sämre alternativ där och då) har det luktat någonting. Men så har jag också ett rejält tjockt lager med sand, det tror jag är viktigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
423
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
429
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama