Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

De som läst min sakta ned tråd på allmänt kan ju tänka sig att även om jag fick lugnande eller han var i ett tillstånd där knata på vägen kändes som en bra idé så skulle vi inte ens våga göra det just nu ändå 🙈. Ska man försöka se det som tur i att det sammanfaller eller vad?

Sedan måste något göras för denna trafikbelastning gör grusvägen livsfarlig 😢.
 
Han är lugn förutom när jag förbereder hans kraftfoder. Då ska han pyssla med allt möjligt såsom bita på grimskaften, klia rumpan etc. Det som är skönt är att jag har gjort en liiten hage i anslutning till hans ligghall så han kan gå ut och in som han vill plus att ingen annan behöver hantera honom. Hans kompis är för det mesta solidarisk och håller honom sällskap i ligghallen utom när han blir för sugen en stund att hitta gräs.. Då ropar väl min lite men börjar även där vänja sig att kompisen går iväg lite då och då. Sjukhagen ligger på höjd så han ser sin kompis hela tiden.
Alltså ponny på slutat 😅 "vad göööör du? HAR DU MAT?"
 
Lite mer ingående så rör sig Nelly helt bra nu, ingen rörelsestörning eller hälta kvar. Det fortsätter också att se bättre och bättre ut på ultraljudet. Nelly var riktigt igång idag, hon for fram som en galning vid böjprovet och lekte rodeo när vi longerade 😅

Ska nu öka med 2 minuter trav per vecka så från och med imorgon kör vi 4 min trav per pass. När vi är uppe i 10 minuter ska vi lägga in några galoppfattningar och sen öka även galopp lite successivt. Får börja lägga in hörnpasseringar i trav nu lite successivt, likaså skänkelvikningar, öppna, sluta osv i trav också med 1-2 ggr per pass varannan gång till en början.
Kom ihåg att ställa min fråga om tid vs sträcka och fick info om att vi kan öka tid lite om en stor andel av traven är i skrittempo.

Tidigare har vi varit på återbesök rätt ofta men nu har vi bokat om 8 veckor. Då är det sommar dessutom😍
 
De som läst min sakta ned tråd på allmänt kan ju tänka sig att även om jag fick lugnande eller han var i ett tillstånd där knata på vägen kändes som en bra idé så skulle vi inte ens våga göra det just nu ändå 🙈. Ska man försöka se det som tur i att det sammanfaller eller vad?

Sedan måste något göras för denna trafikbelastning gör grusvägen livsfarlig 😢.
Är det alltså mkt trafik som kör fort? Trist!
Har du bara en väg du kan gå på?

En lång period promenerade jag bara runt på anläggningen. Nu är det en ganska stor anläggning med flera stallar osv så jag kunde få till en runda som tog iaf 7 minuter och sen gick jag ett gäng varv helt enkelt. Inte så spännande men kändes tryggare än att ge sig iväg ;)
 
Det är så otroligt klurigt… Din hade en ganska stor skada på brosket om jag minns rätt va?


Nä så är det ju… Och jag intalar mig att det ju faktiskt var tal om stamceller från början med, så detta är ju inte emot planen egentligen. Men hoppas verkligen att det funkar för jag vet verkligen inte vad jag tar mig till annars. Detta känns lite som sista strået. Hur har det gått för er idag?
Fjordingen på min film på sjukhagen är behandlad med stamceller för flera år sedan. På honom fungerade det och han fungerar fullt ut.😊
 
Är det alltså mkt trafik som kör fort? Trist!
Har du bara en väg du kan gå på?

En lång period promenerade jag bara runt på anläggningen. Nu är det en ganska stor anläggning med flera stallar osv så jag kunde få till en runda som tog iaf 7 minuter och sen gick jag ett gäng varv helt enkelt. Inte så spännande men kändes tryggare än att ge sig iväg ;)
Nej, jag har ingen annan väg. Det finns vägar som förgrenar sig från denna men man måste gå en bit på den ändå.
Skog finns som jag kan nå kvickt men stenig skog är inte rekommenderat. 🙈
Ja, vissa av som använder den som genomfartsled pga avstängningen kör nog 70km/h ungefär...
Vi har en egen gård, ingen anläggning så någon runda på konvalescentunderlag finns inte. På sikt kan man väl gå genom alla hagarna tex. Men de är blöta och snöiga nu.
Just nu 5cm eländig blötsnö ute och snöar något vansinnigt. Ska bli upp till 20cm.
Jag ber till alla vädergudar som finns att det slår över i regn snart för då är nog ingen snö kvar imorgon.

Tråden om vägeländet om någon vill läsa..
Thread 'Sakta ned skyltar-snabbt' https://www.bukefalos.se/threads/sakta-ned-skyltar-snabbt.1508551/
 
Jag är så sjukt pepp inför att rida ikväll. Man blir verkligen glad för det lilla när man stått länge med skadad häst. 4 minuters trav känns helt underbart, och tänk att kunna göra en igångsättning till trav ur ett hörn! Kanske gå in i trav ur en öppna eller skänkelvikning? Drömmigt! :D🥳
 
Användes stamceller till senan eller artrosen? Jag antar att själva förbeningen inte kunde avhjälpas utan endast inflammationen? Berätta mer! 😊
Jag är tyvärr inte så insatt eftersom det inte är min häst men jag vet att hästen deltog i ett forskningsprojekt på stamceller och vad jag förstod så fick i stort sett samtliga deltagare väldigt bra resultat.
 
Den här tråden har jag missat! Jag har en islandshäst som jag kämpar på med sen 1 år tillbaka.

Fick diagnosen inflammation i kotsenskidan höger bak i april 2021. Behandlades med kortison och tuppkam och blev bättre till återbesöket och fick en behandling till då. Men på återbesöket efter den hade han blivit sämre igen och det såg inte fint ut alls. Han mer eller mindre dömdes ut men jag och min veterinär beslutade att prova operation som en sista chans när jag ändå hade en bra försäkring och för att jag inte hade några krav på att han skulle bli ridhäst igen.

Jag var nu helt inställd på att målet är att han inte ska vara flergradigt halt och funka som sällskap/flockledare/unghästuppfostrare. Han är min själsfrände och bästa vän så jag var beredd på att kämpa på. Han opererades midsommarveckan och den hade gått bra men det såg inte superfint ut och prognosen var väl inte direkt på topp. Vi rehabade efter operationen och på återbesöket var han fortfarande halt så han fick helt enkelt mer tid med dagliga promenader och mindre lugn hage. Glad ändå att jag kunnat ha honom på lösdriften typ hela tiden. Och jösses vad många promenader vi gått det här året! I ur och skur, ibland tidiga mornar och sena kvällar...

Återbesöket efter det så såg han riktigt fin ut i det opererade benet men då syntes det hälta i höger fram. Här ville jag bryta ihop, när skulle det ta slut? Vi hade en sen tid så full utredning hanns inte med den dagen så han fick metacam och så åkte vi tillbaka efter 3 veckor för full utredning. Dom böjde, bedövade, ultraljudade och röntgade tills det tillslut hittades en inflammation i bogleden. Den behandlades och spå återbesöket efter det så såg bogen fin ut och det opererade benet såg ännu bättre ut än innan! Han kunde upplevas lite stel på rakt spår i trav de första stegen men sen var han ren. Här vill jag gråta av lycka istället! Allt slit hade ändå gett resultat! Och sen chocken när veterinären säger att det inte verkar vara omöjligt längre att han ska kunna ridas igen...

Så här är vi nu! Mitt i ett 15 veckors rehabprogram där vi lägger in 15 min trav varannan gång vi är ute och återbesök igen om 3 veckor för att se om vi kan börja med galopp och skritt uppsuttet. Känns helt sjukt! Jag har varit påväg att ta beslut om att låta honom slippa flera ggr. Det har varit kämpigt med alla veterinärbesök, behandlingar, metacamkurer, operation, promenader, oro.... jag känner fortfarande på hans ben flera ggr varje dag och han torr och fin, inte ens lite gallig. Liten förtjocking på ärrvävnad vid operationssåret bara.
 
Pratat med vår veterinär idag. Fått lite råd och i princip är det just nu hagrehab.

Min flock är cool och travar vanligen på sin höjd endast några steg som tur är.
Promenader är inte säkert på vägen heller just nu pga bilar och snön, så i princip så får han promenera själv i hagen är ju bara 6 dagar till återbesök.
För mig beror det mycket på hur flera saker ser ut på detta åb.
Men det bådar inte gott att jag tycker att speciellt ena hovleden fortfarande är gallig.
Kanske behandla igen, men det beror på hur röntgen ser ut nu, att jämföra med den från 2021. Se om man hittar något fel som hovlederna skulle kunna vara sekundärhälta ifrån.
Och om luftvägarna är helt "läkta".

Någon som varit med om att hovleder som läkt av 2-3 behandlingar och sedan en längre hagvila? Tänker om det är värt att behålla över sommaren om det funkar för honom mentalt och utvärdera när sommaren går mot sitt slut.I stor hage på sommaren tror jag att han skulle ta det bättre än nu med vilan.
Många tankar nu.
 
Pratat med vår veterinär idag. Fått lite råd och i princip är det just nu hagrehab.

Min flock är cool och travar vanligen på sin höjd endast några steg som tur är.
Promenader är inte säkert på vägen heller just nu pga bilar och snön, så i princip så får han promenera själv i hagen är ju bara 6 dagar till återbesök.
För mig beror det mycket på hur flera saker ser ut på detta åb.
Men det bådar inte gott att jag tycker att speciellt ena hovleden fortfarande är gallig.
Kanske behandla igen, men det beror på hur röntgen ser ut nu, att jämföra med den från 2021. Se om man hittar något fel som hovlederna skulle kunna vara sekundärhälta ifrån.
Och om luftvägarna är helt "läkta".

Någon som varit med om att hovleder som läkt av 2-3 behandlingar och sedan en längre hagvila? Tänker om det är värt att behålla över sommaren om det funkar för honom mentalt och utvärdera när sommaren går mot sitt slut.I stor hage på sommaren tror jag att han skulle ta det bättre än nu med vilan.
Många tankar nu.
Nelly har haft inflammation i hovleder 2 ggr. Dels nu i november (läkte med en behandling + korta promenader, men sen fick hon gaffelbandsskadan som vi nu rehabar) och när hon var 3 år.

När hon var 3 så var ursprungsskadan en senskada + inflammerade ligament i hov, men det tog lång tid innan rätt diagnos. Någon stans på vägen blev hovlederna inflammerade, troligen sekundärt när hon fick gå länge med det andra. Det var så många saker som var lite påverkade i slutändan så svårt att säga säkert vilken behandling som hjälpte vad, men hovlederna behandlades iaf 3 ggr och under den tiden promenerade hon. Vid tredje behandlingen var hon ohalt men fick en extra smörjning för säkerhets skull.
Enbart hagvila gjorde ingen skillnad alls, men det var ju troligen pga ligamenten.
Hon hade enbart inflammation, ingen pålagring eller annan förändring.
 
Sitter här och väntar på att tiden ska gå för vi ska på återbesök efter operation idag. Ska bli så spännande att höra vad veterinären har att säga om hennes framtid nu.
Bakgrund; en ponny som helt plötsligt började sparka bakut i galoppen och krånglade som tusan. Inte alls likt henne så vi gjorde allting fel och tog ut kiropraktor etc som trodde att det var fel på rygg och manke. Eftersom hon inte blev bättre utan snarare sämre åkte vi till veterinären och fick då konstaterat att höger knä bak var dåligt och ryggen kompensatoriskt öm. Röntgat och ultraljudat utan att hitta något. Sprutat leden två omgångar men bara lite förbättring och så fort vi började sätta igång henne blev hon halt igen.

Kikhålsoperation gjordes därför för fyra veckor sedan och man hittade två fransade ligament och trasigt brosk i knät. Detta har nu putsats bort och opererande veterinär gav bedömningen att hon troligen skulle bli helt bra igen men det kräver förstås några behandlingar till (första idag).

Så håll tummarna för oss nu att allt ser bättre ut :)
 
Fjordingen på min film på sjukhagen är behandlad med stamceller för flera år sedan. På honom fungerade det och han fungerar fullt ut.😊
Åh vad kul!! Hoppas att det funkar även på min... Förstår om du inte har koll på det, men vet du om den var behandlad med tex kortison innan?
 
Åh vad kul!! Hoppas att det funkar även på min... Förstår om du inte har koll på det, men vet du om den var behandlad med tex kortison innan?
Ja han var behandlad innan men svarade inte på behandlingen så därför provades stamceller som sista utväg. Var väldigt dyrt för ägaren då det inte täcktes av försäkringen men vad gör man inte för sina älskade djur.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 548
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 183
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp