Snackistråden för skadade hästar och konvalescenter #2

Ja han var behandlad innan men svarade inte på behandlingen så därför provades stamceller som sista utväg. Var väldigt dyrt för ägaren då det inte täcktes av försäkringen men vad gör man inte för sina älskade djur.
Okej, verkligen skönt att det funkade då! Ja det blir ju snabbt riktigt dyrt då… Jag har tur nog att försäkringen tar en behandling och förhoppningsvis ska mer inte behövas
 
Sitter här och väntar på att tiden ska gå för vi ska på återbesök efter operation idag. Ska bli så spännande att höra vad veterinären har att säga om hennes framtid nu.
Bakgrund; en ponny som helt plötsligt började sparka bakut i galoppen och krånglade som tusan. Inte alls likt henne så vi gjorde allting fel och tog ut kiropraktor etc som trodde att det var fel på rygg och manke. Eftersom hon inte blev bättre utan snarare sämre åkte vi till veterinären och fick då konstaterat att höger knä bak var dåligt och ryggen kompensatoriskt öm. Röntgat och ultraljudat utan att hitta något. Sprutat leden två omgångar men bara lite förbättring och så fort vi började sätta igång henne blev hon halt igen.

Kikhålsoperation gjordes därför för fyra veckor sedan och man hittade två fransade ligament och trasigt brosk i knät. Detta har nu putsats bort och opererande veterinär gav bedömningen att hon troligen skulle bli helt bra igen men det kräver förstås några behandlingar till (första idag).

Så håll tummarna för oss nu att allt ser bättre ut :)

Tummarna funkade :) Ponnyn såg så fin ut igår att veterinären blev alldeles förvånad eftersom det är så kort tid sedan operation. Nu blev det IPRF behandling och lite mer skritt för hand men känns ändå som vi är på väg åt rätt håll.
 
Börjar bli lite nervös inför återbesöket samtidigt som jag ser fram emot det för jag tror faktiskt att även veterinären kommer tycka att han ser fortsatt fin ut och att vi kan ta nästa steg i rehaben. Men samtidigt ligger den där känslan av osäkerhet och gnager, vi har haft så många bakslag...
 
Återbesök i morgon. Känns som så mycket hänger på det.
Jag tror inte han är ohalt, men det är mer en känsla än att jag faktiskt kollat hur han rör sig men än att han inte har jätteont såklart.
I förrgår köndes det i alla fall som det var vätska vid främst ena hovleden.
Vi får väl se hur röntgenplåtar ser ut jämfört med de som är snart ett år gamla, och om han blivit något bättre pä rörelsekontroll.
Återstår att se med luftvägarna också.
Men om 24h håller vi ju på att undersöka saken i alla fall och nervositeten jag känner idag tar slut åtminstone.
 
Återbesök i morgon. Känns som så mycket hänger på det.
Jag tror inte han är ohalt, men det är mer en känsla än att jag faktiskt kollat hur han rör sig men än att han inte har jätteont såklart.
I förrgår köndes det i alla fall som det var vätska vid främst ena hovleden.
Vi får väl se hur röntgenplåtar ser ut jämfört med de som är snart ett år gamla, och om han blivit något bättre pä rörelsekontroll.
Återstår att se med luftvägarna också.
Men om 24h håller vi ju på att undersöka saken i alla fall och nervositeten jag känner idag tar slut åtminstone.
Nix, inte ohalt.
En del bättre men inte ohalt.
Sprutad igen.
Kollade inget mer på luftvägarna, men han uppvisade symtomet en gång av travandet under hältutredningen.
Men hältan är det stora problemet.
Antagligen är det ändå något i miljön han reagerar på, och då har jag ändå bra miljö med lösdrift, vattnar hö osv 🙈. Har inte provat silage ännu förvisso.
Men om hovlederna blir bra får vi väl se hur han blir på bete, det eliminerar ju grovfoder och strö i alla fall. Ändå dags för sommarhage så fort det torkar upp och kommer gräs.

Nä, inte bättre magkänsla nu, tror tyvärr inte dessa hovleder kommer bli bra...
 
Nix, inte ohalt.
En del bättre men inte ohalt.
Sprutad igen.
Kollade inget mer på luftvägarna, men han uppvisade symtomet en gång av travandet under hältutredningen.
Men hältan är det stora problemet.
Antagligen är det ändå något i miljön han reagerar på, och då har jag ändå bra miljö med lösdrift, vattnar hö osv 🙈. Har inte provat silage ännu förvisso.
Men om hovlederna blir bra får vi väl se hur han blir på bete, det eliminerar ju grovfoder och strö i alla fall. Ändå dags för sommarhage så fort det torkar upp och kommer gräs.

Nä, inte bättre magkänsla nu, tror tyvärr inte dessa hovleder kommer bli bra...
Men detta är bara andra behandlingen i denna omgång eller? För han var ohalt en period sen förra hältan?
Ibland tar det ju bara tid 😊

Eller finns det röntgenfynd eller dylikt som komplicerat?
 
Men detta är bara andra behandlingen i denna omgång eller? För han var ohalt en period sen förra hältan?
Ibland tar det ju bara tid 😊

Eller finns det röntgenfynd eller dylikt som komplicerat?
Ja, andra behandlingen.
Lindrig artros på röntgen, ganska oförändrat idag mot förra vändan åtminstone.
Ja, han var ohalt på sista återbesöket i slutet av sommaren. Igång och ridit gångarter men inte helt uppe i kondition.
Men han har absolut inte gått hårt sedan förra året snarare "för lugnt" mot vad jag skulle vilja.
Inte utsatt för en ansträngning som borde trigga ett återfall på hovleder enligt mig.
Men det är vänta och se nu igen.
Kanske är det också sammantaget att det Finns två helt separata problem som kan vara återkommande eller kroniska.

Och långsiktigt tror jag inte luftvägarna ordnar sig om det inte svarat helt på denna långa behandling heller. I dagsläget har han symtom så fort han trava en bit.
Och det är inte många miljöfaktorer jag har möjlighet att ändra..
Men det lär märkas under sommaren när det är bara bete i så fall för då finns verkligen ingen miljöfaktor alls där.
 
Ja, andra behandlingen.
Lindrig artros på röntgen, ganska oförändrat idag mot förra vändan åtminstone.
Ja, han var ohalt på sista återbesöket i slutet av sommaren. Igång och ridit gångarter men inte helt uppe i kondition.
Men han har absolut inte gått hårt sedan förra året snarare "för lugnt" mot vad jag skulle vilja.
Inte utsatt för en ansträngning som borde trigga ett återfall på hovleder enligt mig.
Men det är vänta och se nu igen.
Kanske är det också sammantaget att det Finns två helt separata problem som kan vara återkommande eller kroniska.

Och långsiktigt tror jag inte luftvägarna ordnar sig om det inte svarat helt på denna långa behandling heller. I dagsläget har han symtom så fort han trava en bit.
Och det är inte många miljöfaktorer jag har möjlighet att ändra..
Men det lär märkas under sommaren när det är bara bete i så fall för då finns verkligen ingen miljöfaktor alls där.
Håller tummarna för er!
 
Pratade med min vet i måndags och hon tror att Mys kan gå ut i större hage efter åb om två veckor. Så började gå första promenaden på typ 5 min idag. Dunderpigg häst men som ändå höll sig på mattan.🥰
Lika bra att testa med små promenader för klarar han inte det utan att bli sämre så kommer han inte klara större hage heller.
 
Ja, andra behandlingen.
Lindrig artros på röntgen, ganska oförändrat idag mot förra vändan åtminstone.
Ja, han var ohalt på sista återbesöket i slutet av sommaren. Igång och ridit gångarter men inte helt uppe i kondition.
Men han har absolut inte gått hårt sedan förra året snarare "för lugnt" mot vad jag skulle vilja.
Inte utsatt för en ansträngning som borde trigga ett återfall på hovleder enligt mig.
Men det är vänta och se nu igen.
Kanske är det också sammantaget att det Finns två helt separata problem som kan vara återkommande eller kroniska.

Och långsiktigt tror jag inte luftvägarna ordnar sig om det inte svarat helt på denna långa behandling heller. I dagsläget har han symtom så fort han trava en bit.
Och det är inte många miljöfaktorer jag har möjlighet att ändra..
Men det lär märkas under sommaren när det är bara bete i så fall för då finns verkligen ingen miljöfaktor alls där.
Åh vad jobbigt, håller verkligen tummarna!
 
Så C och jag ska till veterinären för stamcellsbehandling imorgon. Ingen koll eller något men bara behandlingen, så nu hoppas jag verkligen att det gör henne bättre. Men de tror på två månader för att se om det blir någon förbättring eller ej, inget är som väntans tider…

T har jag suttit upp på en gång denna veckan men jag tycker att han var lite tjafsig i munnen så vill inte sätta in ett bett i munnen igen förrän veterinären har kollat den. Så ska testa om jag kan rida honom på hack imorgon, tror aldrig att han haft det innan så vi får väl se hur det går
 
Tummarna funkade :) Ponnyn såg så fin ut igår att veterinären blev alldeles förvånad eftersom det är så kort tid sedan operation. Nu blev det IPRF behandling och lite mer skritt för hand men känns ändå som vi är på väg åt rätt håll.

Någon som har provat IPRF på sin häst vid ligament- och broskskada och kan berätta lite hur det gått? Vi diskuterade även stamcellsbehandling men det var för tidigt att ta ställning till det nu med tanke på att det bara är fyra veckor sedan operation. Veterinären sa att han haft bra upplevelser av IPRF och inte behövt stamceller. Vad säger buke? :)
 
Någon som har provat IPRF på sin häst vid ligament- och broskskada och kan berätta lite hur det gått? Vi diskuterade även stamcellsbehandling men det var för tidigt att ta ställning till det nu med tanke på att det bara är fyra veckor sedan operation. Veterinären sa att han haft bra upplevelser av IPRF och inte behövt stamceller. Vad säger buke? :)
Min är opererad bakknä för främst en ledbroskskada. Vi är ju inte klara än men hon fick kortison vid 4 veckor, 4 veckor senare IPRF och ytterligare 4 veckor senare IPRF igen. Hon var en del bättre efter första IPRF-behandlingen men inte lika bra som man hoppats. Efter andra behandlingen knappt någon skillnad. Hon blev behandlad med stamceller idag så vi får se hur det ser ut om 4 veckor. Även min veterinär har haft bra erfarenheter av IPRF men där det inte räckt med bara det tagit stamceller med
 
Berg- och dalbana var det ja.

Nu har jag svängt från att om inte denna behandlingen tar är det kanske slut f till att om denna behandling tagit alls kanske det är värt att behandla en gång till och sedan släppa på bete över sommaren och göra en check i Augusti. Beroende på luftvägarna då.

Jag har också hittat småbalssilage som jag ska åka och hämta idag och fodra resten av säsongen i hopp om ett snabbt "svar" om det trots allt är något i höet. Om det nu är en miljöfaktor trots att jag vattnar höet så borde väl luftvägarna visa förbättring i sina symptom till nästa besök.

Så kort sagt jag har börjat hänga fast vid någon strimma hopp, men .
Det här är så förvirrande och en situation jag aldrig suttit i förut.
Men vi får ju se vad åb om 2v ger.
 
Vi är igång och travar 6 minuter per pass nu. Har även börjat smyga in lite böjda spår och några steg sidvärts. Rider sällan igenom ett helt hörn och lägger inga volter, men nu saktar jag ibland av på rakt spår innan hörnet och gör sedan ny igångsättning till trav när vi fortfarande är i hörnet och startar på så sätt på böjt spår. Känns kul och bra!

Jag är hela tiden orolig att det ska bli för mycket, men försöker hålla mig lugn och tänka att veterinären vet vad den gör. Sålänge jag följer igångsättningsschemat borde allt gå som det ska, och nu är vi dessutom en bit in i igångsättningen. Hoppas iaf 😅
 
Det närmar sig återbesök och börjar bli nervös och paranoid :nailbiting: Jag kan inte se annat än att han fortfarande är lika fin som vid senaste besöket. Men med alla bakslag vi haft så är jag rädd att veterinären ska se något jag inte ser...

Bara att hålla tummarna för bra besked igen nästa fredag!
 
Återbesök med T idag! Ohalt rakt och böjt spår, men liten reaktion på böjprov. Men med tanke på att han är 21 är det ju kanske mycket begärt att han ska vara helt ua på böjprov så jag ska rida igång honom och komma tillbaka om en månad. Munkoll om ett par veckor med, det är inte gjort på fem år (och fick vaccinera om med eftersom det inte var gjort). Men ska bli kul att få komma igång lite!
 
Det närmar sig återbesök och börjar bli nervös och paranoid :nailbiting: Jag kan inte se annat än att han fortfarande är lika fin som vid senaste besöket. Men med alla bakslag vi haft så är jag rädd att veterinären ska se något jag inte ser...

Bara att hålla tummarna för bra besked igen nästa fredag!
Håller tummarna. Förstår känslan av paranoja.
 
Återbesök med T idag! Ohalt rakt och böjt spår, men liten reaktion på böjprov. Men med tanke på att han är 21 är det ju kanske mycket begärt att han ska vara helt ua på böjprov så jag ska rida igång honom och komma tillbaka om en månad. Munkoll om ett par veckor med, det är inte gjort på fem år (och fick vaccinera om med eftersom det inte var gjort). Men ska bli kul att få komma igång lite!
Vad skönt!
Nej en liten böjprovsreaktion i den åldern är inte helt oväntat och kanske inget att hänga upp sig på.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
325
· Visningar
31 548
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 185
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 452
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp