Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Visst är det konstigt hur mycket skit folk sparar? Verkar vara mer regel än undantag på en gård. Jag vägrar spara på allt. Vet inte hur många vändor med transporten till tippen det blev när jag flyttade hit. Kan säga att det behövs nån vänta tillska kolla in den! Tack!
Har fått nycklarna idag! Tjoho! Men... så mycket grejer överallt. Det var överenskommet att de kunde lämna allt i ekonomibyggnaderna. På gott och ont. En del saker är jättebra att ha men väldigt mycket är skräp. Så vi måste röja röja röja. Jag avskyr oordning ju!
Hittade en hel del gamla fina möbler, meddelade min syster som älskar gamla möbler, hon blev själaglad och kallade det guldgruva. Vet inte om det är en guldgruva direkt..
Ska försöka komma ihåg att ta bilder så kan ni få se före och efter om ni är intresserade?![]()
Jag är likadan! Avskyr att ha massa prylar överallt! Det verkar som när man har en gård med massa uthus så behöver man inte åka till tippen, man bara går och ställer det i ladan.Visst är det konstigt hur mycket skit folk sparar? Verkar vara mer regel än undantag på en gård. Jag vägrar spara på allt. Vet inte hur många vändor med transporten till tippen det blev när jag flyttade hit. Kan säga att det behövs nån vänta till
Men en del vettiga prylar lämnade de kvar med så inte bara bråte även om det var största delen skit.
Ja!!!Ni har lite att stå i @Lindsen![]()
Er ladugård ser ut att vara lite lik vår i skicket. Hur är ytterväggarna?Visa bifogad fil 29296
Vi har börjat riva i den gamla lagården. Det är väldigt murket. Ska bli höskulle med tork är planen. Otroligt dammigt och varmt blir det under taket.
Er ladugård ser ut att vara lite lik vår i skicket. Hur är ytterväggarna?
Låter som hos oss ungefär.Blandat sämre skick. I mitten av hela ladan är en timrad del som kanske syns. Timret är helt OK. Planket utanpå, not so much. Västra gaveln (längst bort i bild) är riktigt usel, murket i botten så där får vi fixa till grunden och byta mycket plank. Även norra sidan är det slitet och en del lockläkt har släppt. Men i stort är själva byggnaden duglig. Lutar inte särskilt eller så. På insidan är en del av den bärande konstruktionen utbytt för inte allt för lång tid sedan, takstolarna t ex är fräscha. Sedan har vi på bilden stöttat upp med extra slanor här och där för att behålla stabiliteten medan vi river och bygger upp den nya golvkonstruktionen.
Tradigt att behöva gjuta, men samtidigt vilken tur att det låg en bit ovanpå!Vi var rätt nervösa över hur det skulle se ut under brädgolvet. Om det var gjutet eller ej, det ska ha varit grisstall för längesedan.
Det visade sig vara en hel del ojämheter. Vi kommer bli tvugna att gjutahade hoppas på att slippa det. Men men...
fördelen är att jag får ännu högre takhöjd då brädgolvet ligger en bra bit ovanför det gjutna golvet!
Gjuta är typ det tradigaste jag vet. Oavsett om man beställer ut bil med färdigblandad eller ej. Men ni kanske tar in folk som gör gjuta det? Det hoppas jag vi gör sen när hela golvet ska gjutas...Vi var rätt nervösa över hur det skulle se ut under brädgolvet. Om det var gjutet eller ej, det ska ha varit grisstall för längesedan.
Det visade sig vara en hel del ojämheter. Vi kommer bli tvugna att gjutahade hoppas på att slippa det. Men men...
fördelen är att jag får ännu högre takhöjd då brädgolvet ligger en bra bit ovanför det gjutna golvet!
Ja det var ju jättebra, nu blir det ca 3 meter istället för 2,70!Tradigt att behöva gjuta, men samtidigt vilken tur att det låg en bit ovanpå!
Oj, är det så? Har aldrig gjutit någonting förut. Är det mycket jobb? Vi har en snickare som tar hand om allt för oss. Han tar nog ut en bil som häller in en massa betong. Vet inte om de behöver armera ännu men det behövs fyllas upp med makadam på en del ställen där det är stora fördjupningar. Brukar det ta lång tid att torka?Gjuta är typ det tradigaste jag vet. Oavsett om man beställer ut bil med färdigblandad eller ej. Men ni kanske tar in folk som gör gjuta det? Det hoppas jag vi gör sen när hela golvet ska gjutas...
Däremot misstänker jag att sommarens gjutning i lösdriften görs av oss. *vill inte*
Har du snickare så sköter väl han det.Oj, är det så? Har aldrig gjutit någonting förut. Är det mycket jobb? Vi har en snickare som tar hand om allt för oss. Han tar nog ut en bil som häller in en massa betong. Vet inte om de behöver armera ännu men det behövs fyllas upp med makadam på en del ställen där det är stora fördjupningar. Brukar det ta lång tid att torka?
Oj, är det så? Har aldrig gjutit någonting förut. Är det mycket jobb? Vi har en snickare som tar hand om allt för oss. Han tar nog ut en bil som häller in en massa betong. Vet inte om de behöver armera ännu men det behövs fyllas upp med makadam på en del ställen där det är stora fördjupningar. Brukar det ta lång tid att torka?
Kul att höra att det gick så lätt och smidigt!!Vi tog in ett företag som gjöt golvet i vårt stall. Det kom två bilar med betong plus en pumpbil och hällde in betongen och några gubbar stod inne i stallet och spred ut det, vibrerade och jämnade till. Gick hur smidigt som helst och gick att gå på dagen efter och bygga på tre dagar senare.
Vi behövde inte göra någon "eftervård" i form av vattning eller nåt (vi gjöt i oktober, kan vara skillnad om man gör det mitt i sommaren.)
Ett tips är att fundera på vad du vill ha för yta på betongen, bara vibrerad slät betong kan bli väldigt slät och hal, vi valde att borsta vår yta/dra med en kvast i gjutningsskedet.