Själva baljan med flottör har jag hittat begagnad för typ 200 spänn. värmekabel och isolering har sambon fixat!Har ni byggt dessa själva eller beställt nånstans?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Själva baljan med flottör har jag hittat begagnad för typ 200 spänn. värmekabel och isolering har sambon fixat!Har ni byggt dessa själva eller beställt nånstans?
Vilket kap! Detta med flottör känns som en riktig lyx. Har ni då separat vattenslang till själva flottören (kanske elkabel behövs bredvid slangen?) eller hur funkar det? Hur djupt grävde ni?Själva baljan med flottör har jag hittat begagnad för typ 200 spänn. värmekabel och isolering har sambon fixat!
Jo, vi grävde slang ut. Sambon överdrev nog både djup och mängd elkabel. Han grävde typ på 1,5 m elkabel vid vattenbaljan och där den går ner i marken, i övrigt på frostfritt djup.Vilket kap! Detta med flottör känns som en riktig lyx. Har ni då separat vattenslang till själva flottören (kanske elkabel behövs bredvid slangen?) eller hur funkar det? Hur djupt grävde ni?
Det var kanske bra att han överdrev jag höll på att bli skogstokig när jag skulle dra vattenledning ut till baksidan av stallet. Jag sa till rörmokaren att ledningen måste klara 25 minus för då vill jag definitivt inte krångla med fruset vatten. Jaja inga problem, det blev 13 minus och kranen var frusen ringer rörmokaren Nej det är inte möjligt att den är frusen du har nog dragit åt den för hårt öh ja jag vill inte att det ska droppa vatten liksom det är väl klart jag stänger den ordentligtJo, vi grävde slang ut. Sambon överdrev nog både djup och mängd elkabel. Han grävde typ på 1,5 m elkabel vid vattenbaljan och där den går ner i marken, i övrigt på frostfritt djup.
Jag känner redan att jag sparar både tid och jobb, det är magiskt!
Haha, ja det vill vi undvika! än så länge har hemmabygget klarat -15, med en extremt tunn ishinna på vattnet, ska bli intressant att se hur det går vid -25/30! Men fixar den inte riktigt det så kan jag med glädje bära vatten dom dagarnaDet var kanske bra att han överdrev jag höll på att bli skogstokig när jag skulle dra vattenledning ut till baksidan av stallet. Jag sa till rörmokaren att ledningen måste klara 25 minus för då vill jag definitivt inte krångla med fruset vatten. Jaja inga problem, det blev 13 minus och kranen var frusen ringer rörmokaren Nej det är inte möjligt att den är frusen du har nog dragit åt den för hårt öh ja jag vill inte att det ska droppa vatten liksom det är väl klart jag stänger den ordentligt
Nästa dag återigen 12 minus kran helvetet frusen och då fick rörmokaren vackert pallra sig ut Ja men titta den är frusen det trodde jag inte Fast jag sa ju det Ja men jag trodde bara den var trög
Det slutade med att han fick lägga dit ytterligare en värmeslinga och så får jag ha en förlängningssladd till den slingan
Men sen dess har det fungerat i alla fall och det är guld värt
Jag var rätt sur när den inte ens klarade 13 minus och rörmokaren hävdade att nej den kan inte vara frusenHaha, ja det vill vi undvika! än så länge har hemmabygget klarat -15, med en extremt tunn ishinna på vattnet, ska bli intressant att se hur det går vid -25/30! Men fixar den inte riktigt det så kan jag med glädje bära vatten dom dagarna
Haha, jag skulle också varit hyfsad irriterad då!Jag var rätt sur när den inte ens klarade 13 minus och rörmokaren hävdade att nej den kan inte vara frusen
Vi har funderat på det här med flottör. Har ingen erfarenhet av det så jag funderar på hur det fungerar när man byter vatten? Vi byter vatten och diskar ur vår termobar varje eller varannan dag beroende på hur skitigt det är. Men har man flottör så antar jag att tunnan alltid är full med vatten? Och då måste man hälla ut 90 liter vatten varje/ varannan dag? Och det är typ omöjligt att orka tömma ut så mycket vatten.Jo, vi grävde slang ut. Sambon överdrev nog både djup och mängd elkabel. Han grävde typ på 1,5 m elkabel vid vattenbaljan och där den går ner i marken, i övrigt på frostfritt djup.
Jag känner redan att jag sparar både tid och jobb, det är magiskt!
Jag tänker såhär: man stänger av vattnet typ på kvällen och så får dom dricka under natten, så tömmer jag det som är kvar på morgonenVi har funderat på det här med flottör. Har ingen erfarenhet av det så jag funderar på hur det fungerar när man byter vatten? Vi byter vatten och diskar ur vår termobar varje eller varannan dag beroende på hur skitigt det är. Men har man flottör så antar jag att tunnan alltid är full med vatten? Och då måste man hälla ut 90 liter vatten varje/ varannan dag? Och det är typ omöjligt att orka tömma ut så mycket vatten.
Eller hur gör man?
Har man uppvärmt vatten så växer det ju bakterier oavsett om det är sommar eller vinter. Vi har termobar som håller vattnet ca 15 grader.Tycker inte alls det blir lika skitigt i vattnet på vintern och undviker att hälla ut vatten eftersom det fryser och blir halt.
Mina doppar inte höet utan möjligtvis så sköljer de munnen, men inte värre än att man kan ta det mesta med en spagettislev. Upplever inte heller att det blir beläggning som det kan bli på sommaren.
Vi har funderat på det här med flottör. Har ingen erfarenhet av det så jag funderar på hur det fungerar när man byter vatten? Vi byter vatten och diskar ur vår termobar varje eller varannan dag beroende på hur skitigt det är. Men har man flottör så antar jag att tunnan alltid är full med vatten? Och då måste man hälla ut 90 liter vatten varje/ varannan dag? Och det är typ omöjligt att orka tömma ut så mycket vatten.
Eller hur gör man?
Har läst samma examensarbete men har inte 15 grader i vattnet. Måste säga att det låter väldigt varmt. Blir det alltid så varmt när man har värmebalja?Har man uppvärmt vatten så växer det ju bakterier oavsett om det är sommar eller vinter. Vi har termobar som håller vattnet ca 15 grader.
Det är alltid lite hö i vattnet då shettisen ofta har hö i luggen som ramlar ner när hon dricker...
Så jag brukar rengöra innan jag fyller på nytt. Mina tre dricker ganska precis 90 liter på ett dygn. Har jag inte rengjort på några dagar så blir det en brun beläggning i botten framför allt. Men det syns inte lika tydligt som på sommaren då tunnan är mörkgrön och det oftast är mörkt när jag byter vatten.
Det har gjorts examensarbete på hur mycket hästar dricker. Och där provade man att tillsätta ett ämne som gör vattnet renare (finns att köpa hos olika återförsäljare) och då kunde man konstatera att hästarna drack mer vatten när man renade vattnet ytterligare. Hästar vill ha lika rent vatten som vi människor.
Men absolut, det blir ju inte samma bakterie och algtillväxt som när det är 20-30 grader varmt på sommaren
Glömde att svara just till dig på det inlägg jag skrev nyss. Men kom på en till sak att skriva. Och det angående examensarbetetHar läst samma examensarbete men har inte 15 grader i vattnet. Måste säga att det låter väldigt varmt. Blir det alltid så varmt när man har värmebalja?
Men borde vara stor skillnad på tillväxten om det är 20 grader eller om det är 5- 7 grader?Glömde att svara just till dig på det inlägg jag skrev nyss. Men kom på en till sak att skriva. Och det angående examensarbetet
Vad jag förstår när det gällde den studien så tillsatte de vattenreningen direkt i vattenledningen via en doseringspump. Så det vattnet blev aldrig stående så som det blir i vattenkar, och ändå drack hästarna mer när vattnet blev renare. Så dom är känsligare än vi tror.
Ja, det var lite det som var min fundering. Hur det funkar med flottör efterom att jag ändå måste tömma ut vattnet all fall varannan dag beroende på hur det ser ut i tunnan.Men borde vara stor skillnad på tillväxten om det är 20 grader eller om det är 5- 7 grader?
(Sen tar jag alltid de studierna med en liten nypa salt, de vill ju trots allt sälja en produkt.)
Dessutom så försvinner ju hela poängen med flottör? Då är det bättre med att fylla på vattnet en gång om dagen om du dessutom ska diska ut den var dag.
Sedan säger jag inte att man inte ska diska ur den alls, men det är skillnad mot att göra det var dag mot 2 gånger i veckan.