@karamelldrottningen Vad och vart ska du tippa för något?
Jag har en sådan stående som inte används
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Just nu är det jord men kommer att ha användning för annat framöver. En bit utanför Uppsala.@karamelldrottningen Vad och vart ska du tippa för något?
Nu har jag inga inhyrda men spontant, villman slänga skrymmande (stall)saker åker man själv till tippen/återvinningen.En fråga - ni som har egen gård med inhyrna - hur ser ni på skräphanteringen? jag har soptunnor för brännbart, plast och "övrigt (icke brännbart)" som vi tar hand om. har bett de inhyrda att inte slänga mat då det drar till sig råttor och eftersom vi inte tömmer så ofta.
Men så kom jag att tänka på om tex de inhyrda vill skrymmande saker som tex trasiga täcken? hur ser ni på det? är det ok eller inte?
Är det inte bra med ett fast underlag om man ska köra? En djup och mjuk bana verkar inte så rolig att springa runt efter en häst hellerVet inte om inlägget passar här, har ju egen gård och egen ridbana men just ridbanan är nu ca 8 år gammal och underlaget är inte toppen. Var ridskola här förut och det slets hårt på banan då.
Den är ganska väldränerad trots att underlaget är hårt packat, vattnet samlas i pölar men de försvinner helt inom några timmar upp till ett dygn.
Topplagret består av stenmjöl och det är både nergånget och ojämnt. Planen är att få bort ogräset, harva upp lite och sedan jämna till stenmjölet och sist lägga på någon sorts sand (vilken storlek?) som ger mjukare underlag men ändå inte gör det för djupt då jag har små ponnyer som mest tömkörs och körs där.
Eller hur fungerar det med sand och klenflis på stenmjöl? Kanske överkurs med flis om man inte använder banan jättemycket..
Letade efter en sån förra året men då fanns inget så billigt . Så blir nog en vända till jula innan man mockar hagarna för hösten .Jag skulle behöva ha hjälp att hitta en släpkärra/liten vagn som är tippbar! Så om någon vet något eller har någon hemma är jag väldigt tacksam för svar.
Den jag har nu är stor och tippbar, men funkar dåligt i praktiken då den tippar alldeles för lite och det slutar med att hag ändå måste stå manuellt och bära ut eller skyffla ut .
Och det tar mycket extra tidning energi.
Är denna något att ha?
http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/slapfordon/slapkarror/slapkarra-707036/
Undrar över kopplingen. Kan man koppla denna till en kulkoppling? Eller går det att montera in en sådan ?
Huva hoppas hittar någon snart .
Men angående tippningen, man kanske kan sätta på ngt längre stag(?) Eller vad det nu är så att man kan få större lutning?
Nu hänger inte jag med. Vilken behållare?Snarare måste man nog flytta behållaren i så fall
Du är välkommen hit och undersöka min men du bor nog också en bit bort tyvärr
Har inte sett en sån irl tyvärr så vet inte hur tippanordningen ser ut.Snarare måste man nog flytta behållaren i så fall
Du är välkommen hit och undersöka min men du bor nog också en bit bort tyvärr
Nu hänger inte jag med. Vilken behållare?
Det måste gå enkelt att tippa från början, annars kommer den bara stå och inte användas.
Aha . Tack för svar! Då fyller den inte sin funktion. Ska se om jag hittar någon annan.Som den jag har är konstruerad kan tippvinkeln aldrig bli tillräckligt stor för att den verkligen ska tömma sig helt för bakänden slår i marken och vinkeln blir inte mer än ca 45 grader. För att tippvinkeln ska bli större måste behållaren eller flaket kanske är en bättre beskrivning sitta längre fram över hjulen.
Tippfunktion är bara en spärr som man släpper så tippar flaket bakåt
Men nu är den jag har några år gammal så nyare modeller kanske är lite annorlunda.
Den jag har tömmer sig i varje fall långt ifrån tillfredsställande alltså har den blivit stående och används icke
Aha . Tack för svar! Då fyller den inte sin funktion. Ska se om jag hittar någon annan.
de lär sig snabbt faktiskt väldigt intressant att stå och titta på dem när de äterUnder helgen fixade vi två hölådor till och monterade finmaskiga hönät i dom. Jag har varit emot nät hela tiden men tänker ge det en chans. Hästarna har fått in snitsen nu och är inte lika frustrerade över att det är svårare att få ut hö som första dagen
Min är ruskigt snabb efter bara några dagar..de lär sig snabbt faktiskt väldigt intressant att stå och titta på dem när de äter