Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Ang. transport så funkar Sol allra bäst att lasta smalt. När jag lastat henne brett så vänder hon sig, vilket inte alltid är så smidigt. I så fall hade hon fått stå lös. Får hon gå på smalt står hon lugnt sen, så det är inte alltid det är bättre med mer plats. Valmöjlighet är ju bäst så man kan anpassa. Det kan ju också ändras över tid. Kompisens häst blev plötsligt en dag bredåkare. Hon hade åkt smalt i flera år och är en otroligt lugn och fin åkare. En dag var det ett jäkla liv och sen berättade uppfödaren att mamman gjort likadant, blev lugnt igen när de breddade.

Varför inte ha så man kan köra med en kompis kommer alltid komma sådana tillfällen eller man ska hämta hö eller köra möbler osv gör ju inget med en extra plats

Samma som 1 hästars, men tillverkarna kallar dem 1,5 då man kan köra sto med föl.
Fördelen är att det är bredare för hästen att stå och vad jag läst ska det även vara stabilare på vägen om man bara kör med en häst, vilket jag alltid lär göra. Mina hästvänner har egna släp.

Samtidigt är mellanväggen bra att ha så man kan lägga allt nödvändigt där istället för i bilen.

Kommit fram till att inbyggd sadelkammare är betydligt mer nödvändigt för oss än fronturlastning.

Jag hade köpt ett tvåhästars ändå ;-) Så blir du inte så begränsad, ni kanske är kompisar som vill åka ihop eller så sällar du dig till den procenten islandshästägare som skaffar en till trots att man inte skulle :banghead: hehe...

Själv har jag en Ifor med fronturlastning och jag älskar det! Jag åker ju mycket själv och det är en stor trygghet att slippa momentet med att lasta ut bakåt(något som jag finner obehagligt om jag är själv). För mig var det värt mer än sadelkammare. Och som någon nämnde ovan, om det regnar kan man lätt parkera hästen inne i kärran och sadla/tränsa/vänta där :D Dessutom valde jag tillvalet kombiramp, dvs både ramp och step-up. Med step-up blir många hästar lättare att lasta, de slipper den läskiga svajjande rampen och det är lätt som stallägare när man skall hämta strö/foder som står på pall! Man kan då få pallen lyft i och ur med truck/traktor!
wpid-anditr2.jpg

Jag älskar min kärra :love:

Först har jag lärt henne backa på röstkommando, sen lyfta upp ena frambenet och samtidigt be henne backa. Längre än så har vi inte kommit då hon står på vila nu :)
Men man fortsätter bara därifrån!
Gyllir, "min" första tävlingshäst bugade helt!

Tack Gimlan för svaret!

Jasså du har lyxat till det med ett UME, förstår att du är nöjd ;)
Man kan ju även köpa till längre och kortare bommar så kan jag lasta utan att behöva flytta mellanväggen.
Jag lastar Rigel enkelt själv och det hade vairt som du säger praktiskt att ha två platser ifall att ändå. Betydligt större marknad att leta på också :)

Det hade jag inte ens tänkt på! Att de vill vända sig. På ett sätt känns det som att åka smalt är mer stabilt för hästen.

Jag hade köpt ett tvåhästars ändå ;-) Så blir du inte så begränsad, ni kanske är kompisar som vill åka ihop eller så sällar du dig till den procenten islandshästägare som skaffar en till trots att man inte skulle :banghead: hehe...

Nejnejnej! Det är ju precis den möjligheten jag försöker ta bort :D

Själv har jag en Ifor med fronturlastning och jag älskar det! Jag åker ju mycket själv och det är en stor trygghet att slippa momentet med att lasta ut bakåt(något som jag finner obehagligt om jag är själv). För mig var det värt mer än sadelkammare. Och som någon nämnde ovan, om det regnar kan man lätt parkera hästen inne i kärran och sadla/tränsa/vänta där :D Dessutom valde jag tillvalet kombiramp, dvs både ramp och step-up. Med step-up blir många hästar lättare att lasta, de slipper den läskiga svajjande rampen och det är lätt som stallägare när man skall hämta strö/foder som står på pall! Man kan då få pallen lyft i och ur med truck/traktor!
wpid-anditr2.jpg

Jag älskar min kärra :love:

Jag älskar också ditt släp :love:
Ja fronturlastning är något jag blir mer och mer sugen på. Skönare att lasta ur framåt.
Blir nog en 2 hästars ändå, kan alltid ha sadelskåpet i andra spiltan om det saknar enskild sadelkammare.
Tack för svaret :)

Tack Gimlan för svaret!

Jasså du har lyxat till det med ett UME, förstår att du är nöjd ;)
Man kan ju även köpa till längre och kortare bommar så kan jag lasta utan att behöva flytta mellanväggen.
Jag lastar Rigel enkelt själv och det hade vairt som du säger praktiskt att ha två platser ifall att ändå. Betydligt större marknad att leta på också :)

Hittade ett begagnat i bra prisklass, så det är inte jättelyxigt, men fantastiskt praktiskt :) (Var dock svårt att hitta ett "lagom gammalt" så det föll inom ramen för min budget.) Alla som lånat det blir kära i hur smidigt det är och hur väl det ligger bakom bilen.

Jag hade inget krav på fronturlastning och använde den inte först, tänkte inte på det helt enkelt, men det är smidigt när man åker själv som sagt :)

Kör nästan alltid bara en häst, men det är skönt med det extra utrymmet i spiltan brevid, där har jag bla sop, grep och hinkar som jag satt fast med ett spännband och ev andra prylar som kan behövas.

Det hade jag inte ens tänkt på! Att de vill vända sig. På ett sätt känns det som att åka smalt är mer stabilt för hästen.

Jo då, jag har till och med upplevt det den hårda vägen :crazy:
På den tiden då jag lastade genom att gå med hästen in i transporten blev jag klämd när hon försökte vända vid lastning.
Numera lastar jag alltid utifrån och går inte in i släpet förrän hon står där hon ska utan risk för att jag kommer emellan på något sätt.

Ush så otäckt!
Precis som du säger gör jag med. Släpper in honom först och sen stänger för.

Det där släpet står högt upp på min önskelista! Gåt man fråga vad det kostar med fronturlastning och step-up?

Det där släpet står högt upp på min önskelista! Gåt man fråga vad det kostar med fronturlastning och step-up?

Jag köpte det splajdans nytt 2009 för 80papp. Väldigt bra pris tycker jag. Jag tittade länge på begagnatmarknaden och släp med fronturlastning låg runt 60 beg. Då tyckte jag 20 extra var helt överkomligt för att få nytt. Räknade även på UME med samma tillbehör -110papp blev det men 200kg lägre egenvikt. Tyckte det blev dyra kilon ;)

Är jättenöjd med min vagn, bra kvalitet! Kan verkligen rekommendera den.

Idag har jag varit busig!
wpid-dsc_1880_20140305185747843.jpg

Jag satt upp på Rá! Det var min sambo som utmanade mig efter att vi tagit en tur med henne som handhäst. Vi har ju båda hängt lite på henne i hagen när man är där o grejar. Hon har aldrig reagerat... Inte idag heller! Hon vände bara på huvudet o kollade vad jag höll på med däruppe :love: Hon skall givetvis inte ridas in förrän till hösten men jag var tvungen att testa...

wpid-dsc_1870_20140305185827931.jpg

10cm högre än Andi redan nu... Hoppas hon växer ännumer!

PS -kolla åsneöronen :D

Jag gillar Ra! Fick för mig att hon var den känsliga sorten men hon ser onekligen stabil ut :)

80 papp känns som ett ok pris för ett nytt släp.

Kl

Tack för grattishälsningarna. Blev inget nytt släp, men fick g boots nya sadelgjord.

Ååh fina Ra! Såg hennes annons nyss när jag nöjeskikade på fina hästar och önskade så att jag hade möjlighet att ha två.

Jag gillar Ra! Fick för mig att hon var den känsliga sorten men hon ser onekligen stabil ut :)

.

Hon är riktigt stabil, väldigt självständig och trygg. Hon kommer alltid springande i hagen när något är på G, ber att få stoppa huvudet i grimman och när hon inte får följa med står hon först vid grinden o tittar längtande. T.o.m. efter gårdagens äventyr så ville hon ha grimman på igen när jag hämtade ut Meyja nån kvart efter. Meyja däremot är den känsliga typen, henne sitter jag nog inte upp på "bara sådär". Hon har nerverna lite mer utanpå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 694
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud