Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Ifall någon undrar är lillpojken nu i ganska bra skick, det går utmärkt att rida ut själv men traktorer och lastbilar är fortsättningsvis ganska farliga. Tölten blir bättre och bättre hela tiden i takt med att han får mer kraft. Han är otroligt smart och lär sig snabbt - på både gott och ont. ;)

På tal om smarta hästar, tricktränar någon med sina hästar? Hur har ni gjort?

Asi har jag lärt stegra, Dalla bugar, Erro kan spansk skritt och Tinna har påbörjat spansk skritt och bugning..

jag har lärt min "upp" då ska han kliva upp med framdelen på prylen framför. Tex en sten, stubbe eller en maskintrailer, vad som råkar stå längs promenaden :) har lärt genom att lyfta lite i grimman o driva mot stenen vi står brevid, nyfiken som han är krafsar han med foten och får beröm. rätt snart fattade han att jag ville att han skulle ställa foten på.
DSC_0877.jpg

mest användbart är det vid lastning. kan stå brevid rampen och han kliver på.
Nu tränar vi lite sporadiskt på spansk skritt, "spinna" o backa från svansen.

20.000:-

Inte mer om den är i dåligt skick, inte töltar och har ostabilt psyke.

10 000 max ....... man tar ju en stor ekonomisk risk...

Praktiskt! :) Det skall jag försöka lära Örn.

Michis: Hur har du lärt Tinna buga?

+ Ni andra: Misstänkte också att det var ett fantasipris ägaren hade satt på honom - till en början ville hen ha kring 65 000. O_o
Nu fick jag honom ordentligt prutad, men endast för att det inte funnits andra intresserade (av någon konstig orsak ;)) och för att de han var på försäljning hos övertygade hen om att vi passade så bra ihop.
Fast nej, skulle jag inte ha varit där i försäljningsstallet på jobb och blivit förtjust i hästen skulle jag aldrig ha tittat två gånger på honom.

KL

Kommer in lite sent i diskussionen ang Vintermästerskapen, har inte hunnit läsa ikapp här under helgen som var.

För mig som var där som åskådare var det perfekt. Maken var med på sin första tävling och eftersom det var så blandad kvalité på ryttarna var det enkelt att se som åskådare vad som var rätt och vad som var fel:) Vilket är oerhört lärorikt!
För övrigt har ju arrangörerna tydligt klargjort att ALLA är välkomna oavsett nivå, tycker det dödar diskussionen då man vet detta innan som deltagare och alltså väljer att ställa upp med "risken" att hamna i samma grupp som en NM ryttare.

En fundering som jag åkte hem med var att det var en del trist ridning på så sätt att flera ekipage hade kraftiga underhalsar (samt noll bakbensaktivitet) och tjuriga, gapiga munnar på hästen. DET var riktigt trist!

För övrigt vääääldigt bra anordnat, eloge till arrangörerna!!!

kl

Om 2 veckor skos Rigel för första gången runt om och jag har nedräkning :D
Sen börjar vuxenlivet på riktigt för honom.

Letar transport för fulla muggar så vi kan komma ut på äventyr i sommar!

Eftersom jag bara har en häst(och så ska det förbli! ;) ) är jag mest sugen på en 1,5 hästars boggie, gärna med fronturlastning och step up. Tror ni man ångrar detta när man ska ut och tävla? Tänkte mest på om man ska ha med sig hagpinnar mm är det bra med den extra platsen.
Känns dumt att behöva slänga in det i bilen.

Tindra kan lite trix både från ryggen och marken:
main.php

main.php

217366_10150156432210924_648815_n.jpg

Mycket har det mest blivit så för att det är kul att leka och aktivera huvudet på hästen.
Rider också en del i halsrem:

main.php

main.php

(bästa medryttaren Cheeserica här).

/Malin

Tycker det verkar toppen, det är MYCKET man vill ha med och hellre extra plats än för lite :)

Freyr: häftigt!

Bellabus: vad är en 1,5-hästars?
Jag tänkte på lastvikt först, men då förblir ju utrymmet de samma.. Vad missa jag?

KL

En fundering som jag åkte hem med var att det var en del trist ridning på så sätt att flera ekipage hade kraftiga underhalsar (samt noll bakbensaktivitet) och tjuriga, gapiga munnar på hästen. DET var riktigt trist!

Såg Ni hur dessa hästar belönades poängmässigt?
Tänker på att det är väl just sånt här som inte kommer att belönas med det nya bedömningssystemet :)

Samma som 1 hästars, men tillverkarna kallar dem 1,5 då man kan köra sto med föl.
Fördelen är att det är bredare för hästen att stå och vad jag läst ska det även vara stabilare på vägen om man bara kör med en häst, vilket jag alltid lär göra. Mina hästvänner har egna släp.

Samtidigt är mellanväggen bra att ha så man kan lägga allt nödvändigt där istället för i bilen.

Kommit fram till att inbyggd sadelkammare är betydligt mer nödvändigt för oss än fronturlastning.

Snyggt! :)

Silkisif: Hur har du lärt honom(?) detdär? :D Visst är det praktiskt med en massa såntdär, Örn kan pussas och skaka på huvudet, verkligen nödvändigt. ;)

Tack för alla svar, nu fick jag lite mer idéer om vad jag skall lära Örn. Otroligt bra att också aktivera huvudet på honom, dessutom har jag märkt att det stärker hans självförtroende mycket. :) Tror dock inte att jag vågar börja lära honom något som innehåller benviftande - så fort som han börjar förstå vad man vill så vill han göra det utan att man alls bett om det. :cautious::D

Kan ju vara praktiskt att kunna köra två. Har ett Umesläp med fronturlastning. Älskar det!! Stabilt och smidigt på alla sätt. Fronturlastningen är eg inte supernödvändigt men det är skönt om det regnar (faktiskt). Nog med plats gör att klä på hästen inne i släpet trots mellanvägg i :)

Jag har fått lite hjälp av en tjej i stallet som liksom strör trick omkring sig :D :p

Krás är väldigt fipplig med läpparna och flemade ofta när man höll på med hennes mungipor, så vi berömde när hon "aktiverade" överläppen på något vis.

Prins lärde jag lyfta benen som i påbörjan till spansk skritt, men tiggerierna blev så jobbiga. Jag tänkte att om Krás ska få lära sig något så ska det inte vara något "farligt" eller jobbigt. Flema är bara roligt :D Yoga är också ett snällt trick som är lätt att lära :)

Kl*
Då är jag med på vad 1,5hästars är:-)
Jag skulle dock inte vilja vara utan möjlighet till mellanvägg, just av packningsskälet. Min har jag fronturlastning. Har inte testat det än för det renoverades lite efter köpet i höstas. Jag hoppas min ponny ska vara lättare att lasta själv med det..
För övrigt är det premiärtur på sönda när jag ska på min första isis-träning:-)

Häftigt att kunna flema på komando. Aldrig sett förr. Jag har i princip slutat träna med godis pga tittande i form av trick. Men min svarar bra på klappar o att "släppa på trycket/hjälpen". Fast godis ger snabbare resultat:-P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 694
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud