Snackis och uppdateringstråd.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snackis och uppdateringstråd.

Hur går det till i praktiken?
Känns ju som att alla kommer starta i C-klass eftersom ingen tidigare kvalat :p

En globus ordo equester Venus.
Den var alldeles för bred och hamnade lite mycket uppepå för min smak (som är van vid "sitta i princip i hästen känslan") så den ska säljas igen.
Är lite sugen på en Draupnir, men såna finns det inte många begagnade..

Du har PM :)

KL

Eftersom jag bor i Norrland är det ju bara här jag tävlat (Skellefteå, Wången och Timrå) och jag har aldrig stött på det här på någon av de tävlingar jag varit på, för det mesta är det en jämn nivå i T8 och V5 där finalekipagen ligger från 4,0 till 5,5 poängmässigt. Möjligen nån gång att det kommer nån lovande 5-åring på sin första tävling och slår till med poäng över 6 eller nån häst med fenomenal skritt tex som drar upp snittpoängen för just det ekipaget i V5.

Så egentligen tror jag inte de nya reglerna kommer ställa till problem här det är ju inte så länge sen man återinförde uppklassningsregeln men det var likadant innan det också. Dessutom är det ju få startande i varje klass så det är inte så svårt att gå till final.

Trist blir det dock om de som inte har topphästar men ändå är tävlingssugna inte har nån möjlighet att tävla mot liknande ekipage.

Med det nya systemet heter det ju inte lätt klass längre, om jag förstått saken rätt ska det ju istället vara a, b och c klass även i dessa klasser,

Men den nya handledningen börjar väl inte gälla förrän 1/4?

Tycker precis som fetange att skrattretande är ordet. En häst som har gått NM ska gå T8? Hingst med 8.50 i ridegenskaper ska springa lättklass i T8 och V5 (tilläggas att den var A-klassad i de öppna klasserna med tidigare ägare och nya ägaren är väl inte direkt ett blåbär) och A-klass valack (i vuxen klass)ska gå V5?
Jag köper att man rider lättklass med en orutinerad häst men jag tycker så synd om dem som faktiskt är nya som vill ut och tävla och ska rida mot NM-ekipage, det blir ju helt fel. Kul att tävla när man vet att man har 0 chans att gå till final. Nä, Vintermästerskapen har nog missat en klass - elit. Medelmåttor har ingen plats där för elitekipage rantar runt i lättklass..

De som anordnar Vintermästerskapen vet nog själva om detta problem. Men om de skulle lägga till en elitklass så skulle det inte vara möjligt att genomföra tävlingen på en dag och jag tror att det är därför det inte finns.

Jag själv rider "lätt klass" på vintermästerskapen trots att jag i "vanliga" fall rider öppen. Men ändå har jag inte en chans i hela världen att ta mig till final! :) Skiter i om jag kommer till final eller inte, tävlar för att slå mina egna poäng.

De som anordnar Vintermästerskapen vet nog själva om detta problem. Men om de skulle lägga till en elitklass så skulle det inte vara möjligt att genomföra tävlingen på en dag och jag tror att det är därför det inte finns.

Jo det vet jag att de vet i och med att de gick ut med ett meddelande på fb. Jag vet att de vill försöka få allt att vara möjligt (sena anmälningar, hästbyten, varvbyten etc) vilket jag tycker är superbra och all heder åt det men det känns som att många rutinerade ekipage glänser runt i lättklass för att få fina poäng.

Jag själv rider "lätt klass" på vintermästerskapen trots att jag i "vanliga" fall rider öppen. Men ändå har jag inte en chans i hela världen att ta mig till final! :) Skiter i om jag kommer till final eller inte, tävlar för att slå mina egna poäng.

Men alla kanske inte tänker som du? :) Om jag anmäler mig till en tävling så kanske jag någonstans vill gå till final. Att vara nöjd med poängen går alltid först men det är ju kul att rida final ändå. Och har man betalar 600 i anmälning, ev. 1000 kr för box och soppapengar på det så känns det kanske kul att få något tillbaka (även om man faktiskt får en rosett oavsett vilken plats man kommer på ;) )
Och varför rider du lätt klass nu, är väl kul att utmana sig?

Klart att man vill komma till final, förra deltävlingen var första gången jag red lätt klass och inte kom till final..

Jag rider lätt klass nu för att komma ut och träna och för att komma igång inför ovalbanesäsongen. Tyvärr så orkar nog inte min häst gå ett program i öppen klass i det ridhuset. Underlaget är tungt och han påverkas väldigt mycket av det. Kan säga att det är tillräckligt med utmaning att rida lätt klass mot de ekipage som är med! :)

Med det nya systemet heter det ju inte lätt klass längre, om jag förstått saken rätt ska det ju istället vara a, b och c klass även i dessa klasser, något som inte kommer fungera uppe i norr då vi har så få startande att det är tillräckligt svårt att fylla de klasser som redan finns. Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera på andra ställen, kommer tex vintermästerskapen ta upp det systemet om de kör igen nästa vinter? Då måste det ju nästan bli två dagar, en med T8 och V5 a, b och c klass och så en dag med T3, T4, V2 och F2, kanske T1, V1, T2 och F1 också, en betydligt mer tungrodd tävling skulle jag tro.
Undrar lite över de anmälda ekipagen som är uppebart felplacerade, hur de tänkt när de anmälde sig...

Eftersom de olika klasserna kör samma program går det att blanda startande men skilja resultatlistorna. Det blir fer som kan tävla per klass inte färre då de varken utesluter nybörjare eller elit, alla kan tävla T2 eller T8 beroende på vad som passar hästen bäst.

inte inriden och ingen märkvärdig häst så inte en krona över 25000.

Fast, rätta mig om jag har fel nu... men är inte det här hingstens allra första tävlingsstart? Även om han har höga poäng på bedömning så rider man ju på ett helt annat sätt då. För att vara snäll mot hästen måste man ju få börja nånstans, oavsett om ryttaren är superframgångsrik o erfaren, för hästen är ju faktiskt grön i tävlingssynpunkt? Han är van vid tävlingsmiljön, men inte att gå på en bana direkt med ett gäng andra hästar i lugn och kontrollerad tölt. Det skulle ju inte vara snällt mot den stackars kusen att göra sin tävlingsdebut i en T3 tycker jag... jag tror att det helt enkelt är deras sätt att ge hästen en bra introduktion till tävlingsbanan i största allmänhet. Att den ska få en bra erfarenhet o tycka att tävlande är skoj.. När ska de annars få träna på det? En inofficiell tävling är väl ett bra tillfälle?

Observera att detta bara är min teori.... inga fakta nånstans.

Jag vet inte riktigt vem eller vad ni diskuterar, men för hästens del så är det ju ingen större skillnad på lätt klass och svårare, om den ändå "kan" rent kunskapsmässigt gå svårare. Även om visning är något annat så ger det ju en fingervisning? :)

Dom hingstarna som engill skrev om har tävlats förr.

"En häst som har gått NM ska gå T8? Hingst med 8.50 i ridegenskaper ska springa lättklass i T8 och V5 (tilläggas att den var A-klassad i de öppna klasserna med tidigare ägare och nya ägaren är väl inte direkt ett blåbär) och A-klass valack (i vuxen klass)ska gå V5?"

Ni kanske inte pratar om samma hingst?

Idag var vi på körträning igen=)
Körde för första gången en maratonvagn och Jorunn skötte super och drog vagnen som aldrig förr:D

1920263_10152613399988998_550713013_n_zps0bba8389.jpg

Äsch, jag vet inte, jag hade nog fått fel info. Orkar inte forska i saken heller. Jag tycker lite av tjusningen med Vintermästerskapen är just blandningen av ekipagen. Att man kan få se både rutinerade o nya ekipage på samma tävling tex. Men jag tävlar ju inte själv, så jag kan inte sätta mig in riktigt i situationen. Jag ser ju bara allting från innerplan liksom. Många som tävlar gör det ju mest mot sig själv, siktar mot att höja sin egen poäng, och då spelar det ju egentligen ingen roll vilka man rider mot. Men är man bara där för att vinna så, då kan det kanske kännas surt. För mig har tävlingar aldrig riktigt varit blodigt allvar, utan en kul grej (fast inte så kul ändå eftersom jag har tävlingsnerver som en bäver o kräks av nervositet) som man upplever tillsammans med sin häst :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Samhälle Jag har haft mycket i huvudet på sistone, och en sak jag tänkt mycket på är normaliserandet av sociala medier. Framför allt av min...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 694
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 802
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar