Snacka om att ta udden av...

H

humlanotrocadero

Well jag o min sambo väntar barn, de flesta som får höra det svarar spontant att "Vad ROOLIGT" sen komemr det alltid efterföljande kommentarer som:

OJ OJ OJ nu kommer det bli HEEELT annorlunda, förberedd er på det!!

Men då måste du ju sälja bilen ändå (jag har en tvåsitsig sportbil med cab o stark motor)

Då måste ni väl ändå flytta från stan! (bor i sekelskifte ccentralt sthlm)

O sen den absolut mest nedlåtande kommetaren som jag inte kunnat undvika är "Men du kommer att tycka SÅÅÅ annorlunda när du fått BARN" eller "vänta bara tills du själv blivit mamma" (nej mina värderingar och åsikter, känslor kommer att bestå vare sig du vill det eller inte kanske starkare på vissa plan men än dock)

I stort sett känns det som att folk verkligen vill tala om för en att livet är totalt slut, jag kommer inte ha mina känslor/värderingar kvar, jag kommer inte kunna styra över om jag ska ha bil eller inte och mitt jobb ska vi inte tala om! liksom folk villl.. äsh svårt att förklara men det har verkligen tagit udden av allt det roliga för min, jag älskar mitt liv, jag älskar min sambo jag ville knappast höra att inget jag har nu kommer att få finnas kvar och att jag är dömd på förhand att misslyckas med mitt äktenskap (för ty det gör ju nästan ALLA).

O de jag har vågat knysta till om att jag jättegärna skulle vilja ha tre barn tittar på en som att de inte tyckte man var riktigt klok :crazy:

Som att folk minsann vill förbereda mig på att nu komemr allt bli ett helvete (det är det för mig utan bil,jobb och vänner, familj, sambo, resor).

Jag blir skitnervös och undrar om jag borde avsluta allt detta innan det gått för långt för att bespara folk att oroa sig så förbaskat:confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snacka om att ta udden av...

Det märks att du behöver peppas lite nu :D!

Att ha barn är inte svårare än man gör det till! Det är fullt möjligt att ha kvar sitt gamla liv fast att man får barn. Dock ska man vara medveten om att man kanske måste kompromissa lite samt att det inte finns LIKA mkt tid över att göra precis som man vill! Men man ger inte upp sina egna intressen, åsikter och värderingar bara för att man får barn!

De som har gjort de ångrar sig oxå sen (säkert sådana du har pratat med..:crazy:)..

Som sagt det kan nog vara svårt att ha en bil med endast 2 säten men om din bil betyder mkt för dig så får ni försöka skaffa 1 till där bebis får plats.. Livet är inte svårare än så.. Sen så är det ju inte tvunget att man har bil i Stockholm det finns många föräldrar som bor där och inte har någon bil alls..

Och det finns många barn som växer upp i stan. Jag tar för givet att även ni har någon park eller lekplats där barnet kan springa omkring. Det finns det även i Stockholm - däremot kan det ju bli en promenad dit och det är bara skönt med frisk luft!

Från egen synpunkt kan jag säga såhär! Jag har inte gett upp mitt liv sedan vi fick Theo. Vi umgås med vännerna mm precis som förrut - även de som inte fått barn. I stort sett så har det bara skett en förändring (och jag kan erkänna att jag tycker den är lite jobbig..) och det är att jag inte har lika mkt tid för hästarna. Jag har dock i stort sett bestämt mig för att sälja mitt sto (tilltänkta tävlingshäst men som nu fått 2 föl i stället pga att jag varit gravid/skadad och sen gravid igen), och istället vänta in ett av hennes föl (hon har 1 nu och väntar 1 till i april) som tilltänkta tävlingshäst. Nu finns det helt enkelt inte riktigt den tiden som behövs för att träna och tävla (hade dock kunnat rida några dagar i veckan).. Så tyvärr så får man kanske kompromissa endel - men absolut inte så mkt som du har fått intrycket av :D!

Du ska se att du och din sambo löser det hela när bebis har kommit ut! Man får bara inte ge sig - i stort sett allt man vill lösa går!
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Det är klart att livet förändras när man får barn, det tror jag det gör för de flesta. Men förändringen behöver ju inte blir till det sämre!

Bilen är väl det minsta problemet, man får köpa en där barnvagnen får plats;)
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Det finns bara ett råd, och det är att INTE LYSSNA på alla "goda råd" och förmaningar man får som gravid och nybliven förälder. Det är DU som bestämmer hur du vill att ditt liv skall se ut. Visst tar ett barn en del tid, och visst tar tre barn mer tid än ett, men det innebär inte att man behöver ge upp allt annat liv. Man måste kanske både kompromissa och prioritera på ett annat sätt, eftersom man inte har tid med ALLT, med det som man tycker är riktigt viktigt, det ser man nog till att hinna med....

Stick i stäv med alla goda råd köpte jag en fyraårig unghäst när min dotter var fyra månader, och red sedan in honom själv och har haft honom som min rid- och tävlingshäst sedan dess (fast det är väl tveksamt hur länge jag får ha honom kvar som min - dottern som nu är sju år är rätt flitig på hästryggen!!!). Det var viktigt för mig, och därför gjorde jag det. Däremot har jag skippat annat, som inte varit lika viktigt - fester med jobbet och utekvällar på krogen, till exempel....

Mitt jobb har jag självklart kvar. Ett rätt så ansvarsfullt och självständigt jobb som konsult i IT-branschen. Jag har visserligen jobbat deltid några år (och gör det fortfarande), men det hindrar mig inte från att både behålla mitt jobb, och göra det bra!!!
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Det är klart att livet förändras när man får barn, det tror jag det gör för de flesta. Men förändringen behöver ju inte blir till det sämre!

Bilen är väl det minsta problemet, man får köpa en där barnvagnen får plats;)

Eller så BEHÅLLER man bilen bara för att det är kul att ha en sån :devil: Sambons bil har kanske plats för barnvagn?
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

TACK!!!

Inte f**n är det bara mitt ansvar att se till att vi har en bil som rymmer tre, plus att man klarar sig utan bil i sthlms innerstad, jag kommer inte bli en sån som åker land o rike runt med bil bara för att jag fått barn, då vill jag vara hemma:p

Hästen har inte folk vågat nämna, gör dom det så kastar jag dom i soptunnan, hästen fanns innan barnet så han ska finnas kvar så länge JAG vill.

Åh tack alla, lite gladare nu :crazy:
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Självklart blir livet helt annorlunda! Men till det positiva. Du kommer aldrig mer att ha tråkigt till exempel (ja efter dom första månaderna vill säga, spädisar är inte så ruskigt intressanta).

Bilen kan jag inte svara för, vi hade bara en (mindre sedan) så den byttes med tiden ut till en kombi. Det var iof även för att jag skulle ha bättre utrymme när jag åker på tävlingar med hästen. Vi bor oxå inne i stan, dock i en lite mindre stad, i en lägenhet med två barn och det går alldeles utmärkt. Man anpassar livet efter sina förutsättningar. Vi skulle för övrigt inte trivas i ett hus på landet, vi har förmycket att göra för att ha tid att sköta ett hus.

Alla människor måste ju få välja sitt liv efter sina förutsättningar, det är långt ifrån alla som passar i villaområdet med volvokombi. Men som fortfarande är utmärkta föräldra till lyckliga barn eftersom att man har modet att vara vuxen och leva efter sitt eget huvud.

... och lycka till med bebisen förståss...
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Varför gör folk så här?!

En del människor brukar göra kopplingen gravid kvinna - fritt fram för övertramp ... :crazy: Exempel:

Kommentarer (som dem du fått) om hur omöjligt det blir att leva ett "normalt" liv.

Kommentarer om vad du äter och inte äter under graviditeten. Samt naturligtvis hur mycket du äter ...

Klappa/klämma på magen! :eek:

Berätta om egna (hemska, såklart!) förlossningserfarenheter, fast de inte blivit ombedda.

Stäng öronen! Njut!

Och slutligen: Stort grattis! :)
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Först och främst, grattis! :)

Självklart blir livet annorlunda, men inte nödvändigtvis till det sämre. Innan barnet kommer är det svårt att föreställa sig och efteråt minns man knappt hur man kunde leva utan sötisen. :love:

Bilfrågan kan man ta när det blir aktuellt. Självklart kan du fästa babyskyddet i din sportbil och köra omkring med bebben om du känner för det. :idea:

Vi har två bilar, en mindre pendlarbil (Nissan Sunny) som sambon kör till jobb med och i den finns inga barnstolar. Sen har vi en Audi Avant, liten kombi, med barnstolarna i. Den kör jag och sonen omkring i och sambon får såklart åka med när vi behöver åka allesammans. :D Egentligen är Sunnyn min och Audin sambons, men det är smidigare för oss att byta så här.

Vg åsikter och värderingar, så ligg lite lågt. Man kan bli väldigt överraskad över hur annorlunda man börjar tänka i olika frågor när väl bebisen är ute och man varit förälder ett litet tag. Livet får nya dimensioner och man börjar se saker från ett annat håll. Det går faktiskt inte att föreställa sig hur det faktiskt är att ha barn, innan man fått sitt första. Man tror man vet, men det gör man inte.

Framför allt, njuuuut av din graviditet! :)
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Först och främst, grattis! :)
Vg åsikter och värderingar, så ligg lite lågt. Man kan bli väldigt överraskad över hur annorlunda man börjar tänka i olika frågor när väl bebisen är ute och man varit förälder ett litet tag. Livet får nya dimensioner och man börjar se saker från ett annat håll. Det går faktiskt inte att föreställa sig hur det faktiskt är att ha barn, innan man fått sitt första. Man tror man vet, men det gör man inte.
/QUOTE]

Visst befinner man sig i en helt ny situation med ett barn än innan och den situationen kanske man inte till 100% kan föreställa sig. Men det är faktiskt ingen allenarådande sanning att man förändrar sina värderingar efter att ha fått barn. Jag har nog kvar ungefär samma värderingar, den stora skillnaden är att det finns en person till i mitt liv som jag älskar och måste ta hänsyn till när jag prioriterar mitt liv, men i övrigt känner jag nog att samma saker är viktiga nu som innan jag fick barn, och mitt liv ser också ungefär likadant ut.

Jag tycker inte alls att man måste ligga lågt med vad man tycker och tänker när man är gravid. Visst kan ens åsikter komma att ändras, men det kan de ju av andra anledningar också!

Jag tycker snarare att alla som ser sig tvungna att berätta "hur det är" och "hur det kommer att bli" skall ligga lite lågt, för de kan faktiskt inte heller veta allt, bara för att de råkar ha fött ett, två eller tre barn!!!
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Först och främst GRATTIS !

Vad andra tycker och tänker är deras problem. Lyssna inte oh framför allt argumentera inte med dem som tycker att de vet bäst.....

Hur det kommer att bli för dig vet varken de eller någon annan.

Visst kommer livet att ändras, men det är ju bara ett stort PLUS att få barn.
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Med ligga lågt menade jag att man kanske inte behöver uttrycka sig tvärsäkert i stil med "jag kommer inte att ändra åsikter bara för att jag får barn", till svar när någon förståsigpåare lika tvärsäkert kommer med sina uttalanden. Risken är bara att man får det i nacken efteråt, om det visar sig att man faktiskt ändrat åsikt. :angel:

Jag har inte heller påstått att det är nån slags allenarådande sanning att man ändrar åsikter etc. Jag bara säger att man kan bli väldigt överraskad av sig själv efteråt. Inte att man blir det eller att det tvunget är så.

Jag vet inte varför somliga känner ett så starkt behov av att skrämma nygravida/förstagångsgravida med ditten och datten och allt möjligt mellan himmel och jord, men visst är det tröttsamt. Jag misstänker att jag och sambon kommer att få en ny dos förmaningar och skadeglada sänkningar av hur "det kommer att bli" om vi får till ett syskon i vår.
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Ok, de som vill skrämmas får hålla sig för sig själva.

Vi andra håller ihop :)

Skönt att veta att man inte är ensam om att tycka något:)
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Jag håller med dig där angående förändringar av åsikter och prioteringar.
Jag var jag och inte ngn "unge" skulle komma och ändra saker för mig. Men nu två barn senare är det bara att konstatera faktum.
Men det är ju olika för olika människor. Ibland vet jag inte om jag riktigt tycker om det jag har blivit. :crazy:

En annan sak som bekymrade mig, vad jag kommer ihåg, var moderskänslor. Hur skulle detta gå, för jag trodde att det var ngt som man hade eller inte hade. Och jag hade det definitivt inte, men (kors i taket) det var ngt man faktiskt kunde få.
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Oj, hoppas du inte syftar på det jag skrev åt dig i en annan tråd, för det var gjort med glimten i ögat :)

Det blir skillnad när man får barn, du kommer inte ifrån det. Man tänker annolunda, man värderar annolunda trots att man är samma preson.

Jag hade en stark tro på hu jag skulle göra med mina barn, men det blir inte alltid som man tänkt sig, det är inte så lätt.
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

(Nu har jag lagt ifrån mig sonen så nu kan jag förklara mer hur jag menar)

Jag hade starka åsikter innan barnen kom.

Jag skulle fortsätta med hästen som förr. Aldrig att barnen skulle få stjäla tid från den.

Jag skulle aldrig sätta mig i en stor familjebil, alla är så fula.

Jag skulle aldrig bli en nedsunkad mamma som går på stan i mysbrallor.

Mina barn skulle aldrig få äta godis.

Mina barn ska vara väluppfostrade och aldrig tjata.

Jag ska fortsätta festa/umgås med vänner mm, eftersom barnen har en pappa också så jag kan fortsätta som förr.

Etc, etc in i det oändliga.

Ingenting av ovanstående har jag hållt. Jag kunde ha gjort det, men av praktiskt skäl så blir det inte så. Det är så himla mycket att tänka på när man får fler familjmedlemmar att det man tyckte innan faktiskt får en helt annan relevans. Det jag tyckte var viktigt då, är inte alls så viktigt nu.
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Det är intressant det du skriver och jag känner väl igen mig även om det var ett tag sen.

Det jag funderar över är varför många med mig reagerar så starkt och negativt när omgivningen påpekar att livet kommer att förändras. Är det något negativt med det?
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

bananabambi;9785959Ingenting av ovanstående har jag hållt. Jag [B skrev:
kunde[/B] ha gjort det, men av praktiskt skäl så blir det inte så. Det är så himla mycket att tänka på när man får fler familjmedlemmar att det man tyckte innan faktiskt får en helt annan relevans. Det jag tyckte var viktigt då, är inte alls så viktigt nu.

Det är så det var för dig, och det kan självklart ingen ta ifrån dig. Men ingen kan heller ta ifrån mig att jag fortsatte med till exempel hästeriet, eftersom det var så viktigt för mig. Därför vänder jag mig emot det du skriver att "man tänker annorlunda" och "man värderar annorlunda". Bara för att det var så för dig, behöver det inte vara så för andra, och därför är det ju lika fel att säga till en blivande mamma att hon kommer att ändra sig som att hon inte kommer att göra det. Det enda vi kan veta säkert är att vi inte vet! (Och att inte veta kan iofs vara nog så jobbigt)
 
Sv: Snacka om att ta udden av...

Det är intressant det du skriver och jag känner väl igen mig även om det var ett tag sen.

Det jag funderar över är varför många med mig reagerar så starkt och negativt när omgivningen påpekar att livet kommer att förändras. Är det något negativt med det?

Inte negativt men alla är väl rädda för förändringar, och känslan av att man inte kan styra sitt liv själv.

"People resist change" brukar det sägas på ledarskapskurser o dyl...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 991
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 697
Senast: cassiopeja
·
V
Gravid - 1år Min dotter fyller 1 år om ett par veckor och redan börjar folk undra lite smått om det är någon tvåa planerad i framtiden. Jag vet att...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 256
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 302

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp