Sv: Snabbt svar önskas! Är det okej att ta hand om 'övergiven' katt?
HUr går det med siameserna ? Vad säger de om kissen ? och vad säger hon om dem ?
Det råder 'väpnad terrorbalans' kan man säga. Nyingen är tämligen 'icke-nyfiken' på siameserna, siameserna är nyfikna på nyingen dock. Siameshonan ganska morsk, siameshanen som vanligt en fegis som försöker gömam det bakom en uppburrad svans *s*
Men de håller sig på varsin kant, fräser/väser när de ser varandra men går sen undan. Så, de är inte helt övertygade men avstår från att 'ta fight' iaf.
Jag har hundarna i sovrummet, med grind för, ingen aning hur nyingen reagerar på hund/ar liksom. Och siameserna är mest i sovrummet de med, men gör sina lovar ut i köket/v-rummet för att smygkika. Nyingen tycker att gå igenom hundgrinden är lite för förenat med dödslängtan än och håller sig i köket och vardagsrummet.
Så sitter jag vid datorn är siameserna med mig, och nyingen sover mest i vardagsrummet då. Såfort jag går ut i köket så kommer nyingen och ska kela dock. Och när jag lågg och tittade på TV låg hon som ett plåster på mig. När siameshonan då fredligt kom smygande fräste nyingen dock ljudligt, siameshonan fräste tillbaka och gick därifrån.
Min bondkatt är ute och har inte upptäckt inkräktaren än, det kan bli..intressant.. att se då hon tillbringade en vecka med att vara LIVRÄDD och spotta, fräsa och fly vid blotta åsynen av siameserna när de flyttade in. Det är dock hon som är högst i rang.
Men så länge de har terrorbalans och nöjer sig med att fräsa 'stick' åt varandra men sen lomma iväg åt varsitt håll så har jag väldigt gott hopp om att de med tiden ska acceptera varandra fullt ut. Och är väldigt nöjd med att den nya inte per automatik ser en annan katt som en fiende.
Har en STOR fördel i nya kattens matfanatism med, då hon om hon bara får mat inte lämnar den för något alls, utan enbart väser mellan tuggorna om något mindre trevligt skulle uppenbara sig. Är en enorm fördel när man ska vänja med hundarna t ex.
Men, än går det över förväntan och är 'bara' spänt. Men inga slagsmål!