Snabbfråga ang ersättning från försäkringsbolag

Sv: Snabbfråga ang ersättning från försäkringsbolag

Man får inget från F-kassan för att motparten är SKYLDIG att betala ALLA KOSTNADER. Skador på hunden, medicin, omläggningsmaterial, milersättning, förlorad arbetsförtjänst, läkarbesök, sjukgymnast + förstörda kläder och mattes/husses skador. Precis rubbet ska den bitande hundens ägare betala och det oavsett om de har försäkring eller ej.

Om inte motpartens hund hade åsamkat skadorna på den andra hunden + ägaren hade det inte kostat denne något. Man har strikt ägaransvar vad hunden än hittar på.

Fast säg att någon hoppar på min hund och gör honom illa. Jag känner inte personen och de går bara iväg, jag vet inte deras namn eller adress, hur anmäler man personen då? Eller är de flesta så samvetsgranna och snälla att de stannar och ger sanna namn och kontaktuppgifter, så jag kan anmäla, stämma dem whatever?
Annars är det ju bra om motparten är skyldig till att betala veterinärkostnader och skador, det har jag undrat nu ett tag. Står det i någon lag?

Senast ändrad:

Ytterligare ett skäl för mig att skaffa en försvarsspray mot lösa hundar. Fan vad man kan råka ut för.

Mitt problem var inte lösa hundar egentligen utan att min granne inte har pli på sina och att han är dum i huvudet. Hans ena schäfer slet sig och attackerade min Chinese (inne på min tomt). Då går idioten in med den andre oxå så de slet Liam mellan sig. Istället för att ropa på mig som var inne i huset med öppen dörr.

Har vid föreläsningar om hundförsäkringar såväl hållna av bolagen ( flera olika) som av jurister fått höra att man i försäkringsärenden kommunicerar med SITT bolag. Sedan har de kontakten med det andra bolaget. Man börjar där liksom. Sedan kan det säkert finnas sådant som inte kan regleras så men då får (kanske) bolaget säga sitt först så man vet vad som finns kvar att reglera.

Det förutsätter att motparten talar om vilket bolag denne har!

Kl

Svarar lite allmänt

Ang att försäkringsbolagen gör upp sinsemellan så har jag inte mycket koll. Men när jag frågade mitt försäkringsbolag om de skulle kräva pengar från den andre hundägarens bolag så svarade de "nej". Eftersom jag valt att ta det på mitt bolag så skulle de stå för de kostnaderna som de skulle stått för om det inte hade varit någon annans fel utan att kräva ersättning från det andra bolaget. Ville jag ha min hunds pott orörd skulle jag betalat allt själv och krävt alla pengar från den andre hundens ägare/bolag.
Men det kanske är olika i olika situationer?

När det gäller min "snålhet" så blir jag lite konfunderad hur du tänker. Rent krasst så blir ju inte en arbetslös av med sin inkomst under de timmarna den uppsöker en veterinär, alltså "förlorar" man inte som arbetslös att åka in. Medan vi faktiskt förlorar ett par hundralappar medan vi åker in med hunden. Ska man straffas hårdare för att man råkar ha en inkomst i form av lön? Hur är det då med Gustav von Guldknopp på Strandvägen? Ska inte han ha någon ersättning alls då för de ca 3 500 kr (som det rör sig om för mig totalt) är ju bara en piss i havet för honom?
Många bäckar små... Vi är inte jätte rika, visst vi svälter absolut inte ihjäl om vi inte får pengar för den förlorade arbetsinkomsten. Men seriöst, vi fick vår hund biten. Ska vi verkligen behöva betala ens ca 240 kr för någon annans slarv/slapphet bara för att vi inte råkar vara arbetslösa?

Så vill jag bara berätta att vår fina Tindra mår fysiskt helt bra igen! Det blev en dräneringsslang i 4 dagar och stygn som fick vara kvar i 14 dagar. Men det läkte jättefint och hon har nu bara några ärr synliga!
Än så länge vet jag inte om det satt sig på psyket på henne, vi har inte stött på så många andra hundar efter incidenten att jag har kunnat avgöra det än. Men förhoppningsvis har hon klarat det bra. Jag ser det som lite "tur i oturen" att det var hon och inte unghunden som blev biten. Unghunden är rätt känslig och dessutom just för tillfället inne i en extra känslig fas, där hade det kunnat sätta sig rejäla spår.
Dessutom när man läser skräckhistorier så som Tjôtas hund så inser man vilken tur man har. Den hunden som bet min är en vakthund som används till att vakta hjordar i östeuropa (inte de största raserna) och de som har den här i byn har en stor gård med "hjordar" så jag antar att de köpt den till det ändamålet. Så ett enda bett kanske jag ska vara tacksam över?!

Det är därför man överlåter det till sitt bolag. Man har ingen rätt att själv tvinga sig till uppgifter. Man får bara fråga....
Att en person på ett bolag säger att de inte kräver från det andra bolaget tar jag som missförstånd/okunskap för de kräver ut. Så gör de som någon sa tidigare vid sakskador och detta är ju just vad det är.

Att en person på ett bolag säger att de inte kräver från det andra bolaget tar jag som missförstånd/okunskap för de kräver ut. Så gör de som någon sa tidigare vid sakskador och detta är ju just vad det är.

Nu var det ju visserligen inte riktat till mig. Men när jag ringde mitt bolag var de inte intresserade av att veta vem den andre hundägaren var. De har ingen aning om vad han heter och inte heller vilket bolag han har, de kommer alltså inte att begära ersättning från honom.

Japp, det står i en lag att alla hundägare har strikt hundägaransvar för allt vad hunden gör. Strikt hundägaransvar innebär att man ska betala alltid om hunden biter eller gör sönder något för någon annan. Då gäller det att man är snabb att anmäla och försöker få vittnen till händelsen.

Hur har det gått? Har ni fått svar från försäkringsbolaget nu? Ersättning?

Hej!

Jo du, vilken soppa det här har varit :crazy:

Eftersom f.bolaget hade slarvat bort skada och aldrig skickat den till handläggarna i Sthlm så tog det ju sin lilla tid. Vi ledsnade på att ringa till dem då de aldrig ringde tillbaka (som de lovade).
Så vi drog igång en harang på fejjan (på deras sida) och som våra vänner delade vidare (inte så många delningar, bara kanske 8 st) samt en del kommentarer. DÅ FÖRST ringde de upp.
De flyttade då fram oss i deras kö så att handläggningstiden skulle bli kortare. I torsdags förra veckan fick vi våra pengar.

Ang. förlorad arbetsinkomst så valde vi att skita i att säga till om det i slutändan. De var rätt otrevliga och svåra att ha att göra med, så vi orkade inte bry oss.

Annars fick vi ersättning för allt vi hade lagt ut, självrisk, läkemedel, bonusbortfall och reseersättning!

Slutet gott allting gott ;)

Skönt att höra! Men du milde tid vilket märkligt bolag...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 968
Senast: Derivata
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 220
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Flytta med utekatt
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat