Sv: Snabbfråga ang ersättning från försäkringsbolag
Fast säg att någon hoppar på min hund och gör honom illa. Jag känner inte personen och de går bara iväg, jag vet inte deras namn eller adress, hur anmäler man personen då? Eller är de flesta så samvetsgranna och snälla att de stannar och ger sanna namn och kontaktuppgifter, så jag kan anmäla, stämma dem whatever?
Annars är det ju bra om motparten är skyldig till att betala veterinärkostnader och skador, det har jag undrat nu ett tag. Står det i någon lag?
Man får inget från F-kassan för att motparten är SKYLDIG att betala ALLA KOSTNADER. Skador på hunden, medicin, omläggningsmaterial, milersättning, förlorad arbetsförtjänst, läkarbesök, sjukgymnast + förstörda kläder och mattes/husses skador. Precis rubbet ska den bitande hundens ägare betala och det oavsett om de har försäkring eller ej.
Om inte motpartens hund hade åsamkat skadorna på den andra hunden + ägaren hade det inte kostat denne något. Man har strikt ägaransvar vad hunden än hittar på.
Fast säg att någon hoppar på min hund och gör honom illa. Jag känner inte personen och de går bara iväg, jag vet inte deras namn eller adress, hur anmäler man personen då? Eller är de flesta så samvetsgranna och snälla att de stannar och ger sanna namn och kontaktuppgifter, så jag kan anmäla, stämma dem whatever?
Annars är det ju bra om motparten är skyldig till att betala veterinärkostnader och skador, det har jag undrat nu ett tag. Står det i någon lag?
Senast ändrad: