Smittar Bronkit?

Mycountrypride

Trådstartare
Jag har sökt efter information om luftvägssjukdomen Bronkit men har ännu inte hittat något konkret svar ifall det smittar till andra hästar. Jag har förstått att det har med hästens levnadsmiljö att göra men kan det så att säga smitta via kontakt eller vid "delad luft" i samma stall? Smittar Bronkit på samma sätt som en förkylning, kvarka eller liknande sjukdomar gör? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Tacksam för svar!

Nej, bronkit smittar normalt sett inte. Däremot drabbas ofta fler hästar på samma ställe, för att det är dålig miljö i stallet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 930
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 513
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar