Smarta tips vid litet boende

Jag har en lite udda grej jag älskar, nämligen min ”kryddhylla” som monteras på insidan av skåpsdörren. Sparar hur mycket plats som helst i skåpet och är verkligen kanon för att snabbt hitta det man är ute efter. Har lite smått börjat leta efter andra sorters fästen och liknande som man kan ha på insidan av skåpsdörrar för tex smink i badrumsskåpet och liknande.

Jag har en lite udda grej jag älskar, nämligen min ”kryddhylla” som monteras på insidan av skåpsdörren. Sparar hur mycket plats som helst i skåpet och är verkligen kanon för att snabbt hitta det man är ute efter. Har lite smått börjat leta efter andra sorters fästen och liknande som man kan ha på insidan av skåpsdörrar för tex smink i badrumsskåpet och liknande.

Det är riktigt smart! Gäller dock att hyllan är så pass grund att skåpens hyllor inte tar i. Ska klura lite när jag flyttat (har en gullig kryddhylla men osäker på var den ryms).

Nu är detta ju kanske inte aktuellt för just dig @Habina eftersom du hyr, men något jag rekommenderar för alla, oavsett storlek på kök så är diskskåp. Det finns i alla finska hem och är något man saknar när man är utomlands. Det gör i princip alla andra torkställningar överflödiga, och sparar tid då man bara behöver plocka disken en gång :)

Screenshot_20190321-084910.webp

Nu är detta ju kanske inte aktuellt för just dig @Habina eftersom du hyr, men något jag rekommenderar för alla, oavsett storlek på kök så är diskskåp. Det finns i alla finska hem och är något man saknar när man är utomlands. Det gör i princip alla andra torkställningar överflödiga, och sparar tid då man bara behöver plocka disken en gång :)

Visa bifogad fil 26957

Ja, jag har en kompis (finsk) som har ett sånt skåp. Så himla smart! Ska kika på om jag kan göra nåt liknande, men jag tror att jag får vänta tills jag äger mitt boende. :)

• Gilla
Reactions: MCP

Visa bifogad fil 26957

Jag avskyr det, ett helt skåp som ska tas upp till att torka disk. Slöseri på förvaringsutrymme för mig :p Möjligtvis smidigt om man handdiskar mycket och har mycket förvaringsutrymmen i övrigt.

Jag avskyr det, ett helt skåp som ska tas upp till att torka disk. Slöseri på förvaringsutrymme för mig :p Möjligtvis smidigt om man handdiskar mycket och har mycket förvaringsutrymmen i övrigt.

Jag ser inte riktigt problemet här, måste jag säga. Man torkar ju inte bara tallrikar och glas, utan man förvara ju dem även där, och inget säger ju att man inte kan förvara annat där också :confused: sedan kan man ju välja hur många hyllor som är galler och hur många som är vanliga :)

Jag ser inte riktigt problemet här, måste jag säga. Man torkar ju inte bara tallrikar och glas, utan man förvara ju dem även där, och inget säger ju att man inte kan förvara annat där också :confused: sedan kan man ju välja hur många hyllor som är galler och hur många som är vanliga :)

Passar inte för hur jag vill ha det helt enkelt, vill inte förvara tallrikar m.m. i diskställ och dom där gallren är jättebökiga att göra rent. Vårat är galler hela vägen upp förutom översta hyllan och jag gillar det verkligen inte. Vissa saker står inte stadigt på galler heller, möjligtvis typ byttor, kastruller och andra burkar. Men det har jag hellre någon annanstans ändå.
Men jag kan se att det skulle fungera ok om bara nedersta hyllan är diskställ, och då delat i två med en för tallrikar och en för glas, om man har behov av att handdiska lite då och då. och där gallren passar att köra i diskmaskinen. :)

Passar inte för hur jag vill ha det helt enkelt, vill inte förvara tallrikar m.m. i diskställ och dom där gallren är jättebökiga att göra rent. Vårat är galler hela vägen upp förutom översta hyllan och jag gillar det verkligen inte. Vissa saker står inte stadigt på galler heller, möjligtvis typ byttor, kastruller och andra burkar. Men det har jag hellre någon annanstans ändå.
Men jag kan se att det skulle fungera ok om bara nedersta hyllan är diskställ, och då delat i två med en för tallrikar och en för glas, om man har behov av att handdiska lite då och då. och där gallren passar att köra i diskmaskinen. :)

Har aldrig upplevt något av dessa problem, faktiskt :D men vi är ju alla olika och föredrar olika lösningar. Jag gillar att det är enkelt att ta vilken tallrik jag vill, utan att vara tvungen att ev. lyfta upp andra först :p Byttor och kastruller flyttar jag när de torkat, eller torkar med handduk om de är för stora för skåpet.
(Och då har vi diskmaskin och diskar endast för hand när man måste)

Det borde ju inte vara så stort problem för er att byta ut fler av gallren till vanliga hyllplan, hålen för hållarna brukar vara standardstorlek :)

Börjar kanske vara lite för ot det här nu, iofs.

Slår ett slag för Brimnes sängstomme. Får plats med så sjukt mycket i lådorna under. Sängkläder, extra kuddar/täcken, filtar, skor, kläder ja vad som.
Plus att den gör att madrassen kommer upp lite så det känns lite lyxigt och hotellsäng över den. Har stommen på 160 cm samt köpt till gaveln bakom där det går in en jäkla massa böcker dessutom.
Det går att måla om den och sätta nya handtag på också om man vill göra den lite egen. Har själv funderat på att måla den i en grå färg och sätta gamla mässingshandtag på sidorna.
Köpte min för 300 kr på blocket :D överlag finns så himla mycket av IKEAs möbler på blocket så kollar alltid där först.
Madrass köper jag dock nytt!

Weeeh! Då ska jag kolla in nybörjarfröer. Tror fortfarande att morot kan funka, kanske även potatis. Eller vågar jag mig på lök?

Lök (iaf från sättlök, har aldrig testat från frö) är nog bland det enklaste man kan odla, perfekt nybörjarväxt tycker jag. De är bra att sätta i närheten av morötter också eftersom det kan ge visst skydd mot ohyra som gillar morot men ogillar lök. Testa för all del båda om du är sugen. :)

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 356
Senast: _Taggis_
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 509
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon