Smarta tips vid litet boende

Sånt där måste jag ha! Så himla smart!

Visst är det!

Tipsar även om vikdörrar!
Denna har jag under loftet och den går till en inbyggd garderob med förvaring.
”Piedestalen” som skymtar till vänster är en hög cylinderformad kamouflerad tvättkorg :D

26881

Jag bor på 23 kvm och älskar min lgh <3.

Jag håller med om det där nån skrev om att ha sakerna på väggarna, jag vill omge mig med personliga saker, men utan att de dräller omkring, så jag älskar hyllor.

+ rensa förstås, som ni redan skrivit, jag tycker det är skönt att det helt enkelt inte får plats så mycket skit.

Jag saknar fortfarande min etta på 27 kvm jag hade för tio år sedan :love:

Det finns massor av lösningar för förvaring på insida dörrar, vi har klädhängare på nästan varenda dörr (sådana som man hänger över dörren, behövs ej skruvas) och även hängande skoförvaring på dörren där man kan förvara rätt mycket annat än just skor :)

Skapa förvaring. Jag har Kallax med lådor i. De sväljer enorma mängder av ”allt möjligt” som sen inte syns. Man får lätt ner ett täcke i en sådan låda t ex. Eller en enorm mängd DVD:er, sladdar, diverse osorterat, mössor/vantar, strumpor/trosor/bh:ar. Man måste inte förvara sina strumpor i närheten av garderoben t ex.

Jag har Kallax och lådor på flera ställen, skapar enormt med förvaring - och håller ihop rummen.

Hopfällbart. Jag har ett litet bord perfekt för 2 personer med tillhörande stolar. Bordet kan fällas ut på båda sidor, och så har jag 2 klappstolar som är fällbara för när jag får besök. Funkade för julbord för 4 vuxna utan problem.

Det finns sängben som enkelt monteras på sängen så den kan fällas upp mot väggen om man vill.

CBF6651D-52B3-4663-9A21-4711385EBFE3.webp

Skapa förvaring. Jag har Kallax med lådor i. De sväljer enorma mängder av ”allt möjligt” som sen inte syns. Man får lätt ner ett täcke i en sådan låda t ex. Eller en enorm mängd DVD:er, sladdar, diverse osorterat, mössor/vantar, strumpor/trosor/bh:ar. Man måste inte förvara sina strumpor i närheten av garderoben t ex.

Jag har Kallax och lådor på flera ställen, skapar enormt med förvaring - och håller ihop rummen.

Hopfällbart. Jag har ett litet bord perfekt för 2 personer med tillhörande stolar. Bordet kan fällas ut på båda sidor, och så har jag 2 klappstolar som är fällbara för när jag får besök. Funkade för julbord för 4 vuxna utan problem.

Det finns sängben som enkelt monteras på sängen så den kan fällas upp mot väggen om man vill.

Visa bifogad fil 26882

Kallax såg verkligen himla smart ut! Ska definivt kika på det nästa gång jag är på Ikea. Har inte haft köksbord i nuvarande lägenheten (ätit vid soffan), men jag har ett klaffbord som jag ska använda i denna lägenhet. Det är dock uppe i norr (i mitt hus som jag också måste röja ur nån gång) så det blir först i maj det kommer ned.

Jag fascineras av smarta lösningar, trots att jag bor i ett stort hus var jag kan bre ut mig :D

@Habina
Du skrev att du inte har så jättehögt till tak, men jag tänker ändå att någon typ av loftsäng skulle fungera. Man måste ju inte ha full ståhöjd under beroende på vad man har där. T.ex. en soffa eller skrivbord, eller tv, klädförvaring o.s.v.
Jag provade bildgoogla och tyckte jag hittade många smarta och snygga lösningar:)

Jag håller med om Kallax! Vi har tre stycken i olika storlekar och det är otroligt vad saker de kan svälja! I min första lägenhet (1,5 rum) använde jag en stor (4x4) Kallax som avgränsare mellan köksvrån och vardagsrummet. Det var rätt fint och separerade rummen bra. Jag hade en rad med lådor som användes för att förvara t.ex. kökshanddukar och lakan, en rad som jag använde som bokylla, en rad för finservisen och en rad för prydnader/annat allmänt jox. Med lite krukväxter ovanpå alltihop så såg det riktigt hemtrevligt ut!

Jag fascineras av smarta lösningar, trots att jag bor i ett stort hus var jag kan bre ut mig :D

@Habina
Du skrev att du inte har så jättehögt till tak, men jag tänker ändå att någon typ av loftsäng skulle fungera. Man måste ju inte ha full ståhöjd under beroende på vad man har där. T.ex. en soffa eller skrivbord, eller tv, klädförvaring o.s.v.
Jag provade bildgoogla och tyckte jag hittade många smarta och snygga lösningar:)

Men köper folk begagnade sängar? Känns lite bortkastat att slänga min nuvarande säng som jag haft i två år. Sen älskar jag att den är 120 cm, finns det så stora loftsängar? *okunnig*

Det finns både 120 och 140 cm loftsängar. Men att hitta en snygg fristående loftsäng är inte lätt. Om man bor i hyresrätt är ju platsbyggd sällan en lösning heller. BR däremot
så absolut

Men köper folk begagnade sängar? Känns lite bortkastat att slänga min nuvarande säng som jag haft i två år. Sen älskar jag att den är 120 cm, finns det så stora loftsängar? *okunnig*

Förstår att det kan kännas onödigt att göra sig av med en såpass ny säng som man är nöjd med. Tror nog att det finns ganska så breda, fristående, färdigbyggda loftsängar, men det är kanske väl krångligt att hitta 🤔

Tror det är att jag själv alltid tyckt det sett så häftigt ut så vill väl sälja in det var jag kan :D

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 356
Senast: _Taggis_
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 509
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar