Smarta tips vid litet boende

Ja, nåt sånt skulle vara coolt, men jag tror faktiskt taket är för lågt. "baracken" kallas byggnaden och det är nog lite så den är. Kan det vara 2,20 i tak på den där bilden? O_o

Men alltså är du säker på att du har 2,20 i tak? Det är väl inte ens godkänd standard för hyreslägenhet?
På Boverket står det:

Rum att vistas i mer än tillfälligt
Rumshöjden ska vara
  • minst 2,40 meter mellan golv och tak i bostäder och arbetsrum i arbetslokaler
Vad jag kan läsa mig till kan det vara ok med lägre takhöjd men då i rum där man "vistas tillfälligt" typ som garderob man kan gå in i eller likn. Alltså inte hela lägenheten.

Men alltså är du säker på att du har 2,20 i tak? Det är väl inte ens godkänd standard för hyreslägenhet?
På Boverket står det:

Rumshöjden ska vara
Vad jag kan läsa mig till kan det vara ok med lägre takhöjd men då i rum där man "vistas tillfälligt" typ som garderob man kan gå in i eller likn. Alltså inte hela lägenheten.
Tror det bara gäller nybyggnation

Jag tänker att egentligen behöver du ju inte ha en "loftsäng" utan en säng som har byråer under till? Det räcker ju för att få en massa förvaringsplats om det är av intresse. D.v.s. kommer sängen upp 1 meter så har du fortfarande 1,20 m kvar till taket. Behöver dessutom inte vara jättesvårt att göra en stabillösning.

På Boverket står det:

Rumshöjden ska vara

Nä, ingen aning. Har inte tillträde förrän i april. Men jag fick känslan av att det var lågt i tak. :)

Jag tänker att egentligen behöver du ju inte ha en "loftsäng" utan en säng som har byråer under till? Det räcker ju för att få en massa förvaringsplats om det är av intresse. D.v.s. kommer sängen upp 1 meter så har du fortfarande 1,20 m kvar till taket. Behöver dessutom inte vara jättesvårt att göra en stabillösning.

Alltså så mycket grejer har jag inte. (Insert generad smiley, går inte från mobilen) Just nu har jag en fullstor byrå med ridkläder, en halvhög byrå som dessutom är halvtom samt en garderob med kläder. That’s it... Men alla idéer är intressanta och det finns säkert fler som blir inspirerade, så allt tas tacksamt emot. :)

Vi bor i ett pyttelitet hus, och försöker leva efter devisen att alla möbler ska vara funktionella. Vår säng är en från ikea som du kan lyfta upp och där förvarar vi säsongskläder, sovsäckar, tält osv. Barnens sängar står på 3 Ivarhyllor vardera från ikea, och där har de böcker, leksaker och kläder. Vi har en lite större tvmöbel för att rymma städskåp, pussel, spel, dvd, låda till hundarnas papper osv samt två skåp till garn :D Näst att bytas ut här hemma är soffan, då till en med förvaring under så att vi kan ha filtar, kuddar, extratäcke osv under soffan.

Nu är ju det lättare när man äger sitt boende, men när vi gjorde om köket så satte vi in lister i sockeln under där vi har glödlampor, batterier osv. Istället för en täckskiva sista biten in mot väggen blev det en list som man kan dra ut för att hänga handdukar på osv.

Men det bästa tipset är ändå att rensa. Man behöver mindre än man tror.
Har du nån länk på vilka ivarhyllor ni har under barnens sängar? :)

Har du nån länk på vilka ivarhyllor ni har under barnens sängar? :)
Vi har två som är 80 djupa på långsidan och en som är 50 djup på kortsidan. Madrassen är 80 bred. Så blir det en liten glipa som ska sättas igen med en täckbit, men så långt har vi inte kommit än :D Jag kan fixa en bild imorgon, men barnen sover där uppe nu så jag törs inte smyga upp och tända nog mycket för att kunna ta ett kort.

Slår också ett slag för Kallax! När jag bodde på 25 kvm så hade jag min Kallax som rumsavdelare, TV-bänk och såklart till förvaring. Jag hade också ett litet slagbord, och förvarade två klappstolar på vinden (jag bodde högst upp i huset så vinden var på samma våning som jag bodde på) som jag kunde ta fram om jag fick fler än två gäster. Sen hade jag en vikvägg vid fotändan av sängen, för att få känslan av att rummet var lite avdelat + att man såg rakt till där sängen stod när man kom innanför ytterdörren så det kändes trevligare att få sängen lite avskiljd liksom. Vikväggen tog ingen plats men gjorde en stor skillnad för känslan i rummet :)

Ok, det är verkligen inte skalenligt. Men om ni tänker att byggnaden är typ 3,5x8 meter?

Visa bifogad fil 26880
Hittade fö en supersmart fåtölj på IKEA som enkelt går att göra om till säng. Borde funka som mysfåtölj för mig och så har jag ändå en sovplats till ifall nån skulle hälsa på. :)
Min syster hade en sådan fåtölj när hon var liten, den var tyvärr väldigt kort som uppbäddad :(

Min syster hade en sådan fåtölj när hon var liten, den var tyvärr väldigt kort som uppbäddad :(

Får provligga. Jag är bara 164 cm, så i värsta fall får jag ligga där. ;)

Sen har jag hittills haft en enda person som sovit över en gång de två år jag bott här nere nu. Innan dess, dvs förra vändan jag bodde i Uppsala, var det ingen som sov över under mina tio år...

Får provligga. Jag är bara 164 cm, så i värsta fall får jag ligga där. ;)

Sen har jag hittills haft en enda person som sovit över en gång de två år jag bott här nere nu. Innan dess, dvs förra vändan jag bodde i Uppsala, var det ingen som sov över under mina tio år...
Du få göra det! Tror den kanske var 1,6-1,7 utbäddad. Annars funkar luftmadrass någon natt ;)

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 097
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
14 356
Senast: _Taggis_
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 509
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon