Smart rumsdelare??

proxygirl555

Trådstartare
Mina 2 småsyskon bor hemma hos mig nu. De är 12 och 15 år gamla. detta pga att våran mamma fick en stroke för 6 mån sedan. Jag o min sambo har beslutat oss för att vi ska ta hand om dom, o de har bott hos mig ifrån det att mamma insjuknade. Just nu så bor vi i en 2: så barnen ligger i vardagsrummet i varsin säng. Vi har nu fått en 3:a som vi ska flytta in i, men min fråga e:

Hur ska jag göra det så bra som möjligt för de båda? De kommer ju att dela rum o de e ju i såna svåra åldrar. Ngt bra tips på rumsavdelare? :bump:

mvh sandra

Sv: Smart rumsdelare??

Vad fint att ni tar hand om dina syskon!:bow:

Bokhyllor eller garderober är ju bra att dela av med, så skapar man förvaring på samma gång.

Skärmar, finns ju som är gjorda just för avdelning av rum. Tror de har fina på Indiska, i bambu eller nåt.

Ikea har ju den den bokhyllan som man kan stoppa saker i från två håll, fyrkantiga hyllor/rutmönster liksom.... Man kan ju se igenom iofs, men de lär väl ha en massa böcker och saker att stoppa i den. Då får ju båda förvaring och ingen behöver ha bara bokhylleväggen mot sig!!:idea:

Vilken underbar syster du är:love:

Vi bodde tillfälligt så att två barn fick dela rum.
Vi köpte Billy bokhyllor, 4 stycken och delade av rummet med dem två vända åt ett barn och två åt det andra.
Som ingång skulle vi satt upp draperier men vi kom inte så långt för vi hittade ett hus med tillräckligt många rum;)

För att få mer förvaring kan ju garderober vara lämpliga med.

När de är så stora behöver de ju verkligen varsin hörna så kanske att man ska satsa på dörrar istället så de kan stänga om sig?
Det går ju att skruva fast i väggen utan att det blir så stora märken om man är försiktig.
Dörrar till garderober man går in i är inte så tunga.
Nu vet jag ju inte hur stort rummet är eller hur det är utformat men i vårt fall fick en klara sig utan fönster och med bra belysning så fungerade det.

Åter igen, du och din sambo är guld som tar hand om dina småsyskon, hoppas er mamma kryar på sig fort.

Förresten.
Beroende på hur lägenheten är utformad så kanske det fungerar att ni sover i stora rummet och barnen får varsitt rum?

Jag bodde så för att barnen skulle få eget rum, men det kan ju vara dumma glasdörrar eller inga dörrar alls till storarummet och då är det ju inte så kul.

Fast i glasdörrar kan man sätta upp gardiner/draperier för att få mer avskildhet!!

TS: Jag tycker också att du är en underbar storasyster!!:bow::bow:

Jag skulle nog också rekommendera att barnen fick varsitt rum och att ni avdelade en "sovhörna" i vardagsrummet.
På natten sover de ju förhoppningsvis i sitt rum och då har ni er avskiljdhet.

Vill också ge dig och din sambo en eloge för ert engagemang!:love:

Jag ville bara utdela dagens största ros till dig o din man för det ni gör för dina systrar. Tänk om alla var som du. Stor kram.:banana::bow: Tipsen är det tyvärr sämre ställt med.

Tack för alla underbara svar =) Det låter bra med en slags bokhylla. Rummet som de ska ha e väldigt stort o kan lätt delas av. Sedan så finns det 2 fönster i det rummet, så de får var sitt fönster =)

Mvh sandra

Åh, vilken fantastisk storasyster du är! Mina äldsta barn är 13 och 15så jag vet att det inte är någon lätt ålder att tas med!

Vi har sån tur att våra barn har ett varsitt rum, men 15åringen har ett sånt rum du beskriver. Om det blev aktuellt för dem att dela rum så skulle jag nog sy ett stort draperi och spänna upp från golv till tak just för att få så total avskildhet som möjligt. Men då har jag en flicka som är 15 och pojken är 13. Är de av samma kön så räcker nog en bokhylla!

Ursäkta, men hur är det med din mamma nu? Kommer dina syskon att kunna flytta hem igen? De måste ha det ganska jobbigt som det är förutom att de är i en jobbig ålder( jobbig för dem alltså med mkt hormoner och sånt)

Helt underbart med syskon som du :bow::bow:

Har inga råd att ge dig, men hoppas att hela situationen blir bra.

Jag skulle kombinera bokhyll och draperi, annars kommer det bli svårt för den ena att få väldigt mörkt om den andre har på lampan. Ta billybokhyllor och glöm inte att fästa dem i varandra och i en vägg/taket så att de inte riskerar att välta.

När jag bodde i min etta så delade jag av vardagsrum/sovrum med en vanlig skärmvägg, en sådan som man egentligen ska ha utomhus. Skruvade bara dit hyllkonsoller i trä "uppochner" på den och hade som fötter. Perfekt att sätta småkrokar i att hänga kläder på sängsidan, och på soffsidan satte jag upp en väggampel med klätterväxt i. Blev jättesnyggt

Hmm, det e sådär med min mamma just nu. Hon får inte den rehabiliteringen som hon borde ha för att bli så bra som möjligt. Det e ju självklart att mamma vill ha hem sina små barn med i verkligheten så går det ju inte. Om barnen ska få en trygg uppväxt så går det inte att de flyttar hem igen. Mamma kan ju inte laga mat eller ngt sådant o hemtjänsten kan ju inte gå in o vara extramamma heller. Hur skulle det gå med läxor o allt sådant? Det känns som en sådan omöjlig situation just nu. Mammas exgubbe bor hemma hos henne o det e barnerns pappa, men de vägrar att träffa honom då han har ett väldigt hemskt humör o lite andra saker.

Jag har funderat lite på bokylla o det e att man ser ju igenom den. hehe. Jag tänkte då om man skulle ha 2 st bokhyllor på varsin sida o sedan ngt i mitten. så att de inte märker av varandra så mkt. Åså får de ha varsin lampa med, eftersom de går inte o lägger sig under samma tider.

http://proxygirl-sandra.blogspot.com/
Står lite om hur vi kämpar på med allt =)

Mvh sandra

Eloge till dig :bow:

Jag skulle nog sätta takhöga bokhyllor åt båda håll som jag förankrar i taket, kanske billys från ikea? Eller liknande..... ?

Du ska vara otroligt stolt över dig själv. och det finns nog ingen bättre att bo hos än sin syster om inte mamma finns tillgänglig!

Min pappa dog när min minsta syster låg i mammas mage, jag har tagit hand om henne massor då jag är 17 år äldre. Och jag är stolt över att jag gjort det!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 605
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 915
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 410
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV