Småmaskigt hönät. Hur gör ni?

Sv: Småmaskigt hönät. Hur gör ni?

kl

Jag testade dubbla nät till mina tjockisar, de gav upp helt och åt inget alls. Det blir nog inget alternativ haha. Har faktiskt gett mina deras vanliga givor fast i näten och ättiden blir ju ändå ca 2h så jag nöjer mig med det, får så tjocka hästar annars och annars slukar dem maten på 45 minuter så ser det som framsteg iallafall! Det stressar inte i sig lika fort längre iallafall.

Kl
Jag ser otroligt bra resultat av Småmaskiga nät. Mina två islandshästar äter upp 5 kg torrt hösilage ihop, på ca 4 timmar nu och verkar lugna och nöjda. Lite strån i hagen än men ytterst lite.

Jag beställde från storbritannien, passade på att beställa lite annat samtidigt för fraktprisets skull, och flera nät samtidigt så man slipper beställa flera gånger.
Själv växlar jag ju svårighet över dagen just för att veta att hästen får i sig tillräckligt (utifrån "minigiva") även om man råkat felberäkna hur svårt de klarar utan att ge upp. Men ofta lär dom sig tekniken bättre och bättre, så det som var omöjligt i början kan fungera efter ett tag, det som såg svårt ut i början måste man ändra bara efter ett par dagar, sen när ättakten väl har gått ner kanske man inte behöver göra det lika svårt och inte växla svårighetsgrader över dagen på samma sätt som i övergångsfasen.

Hur små maskor är det på det nät du har med minst maskor? Fungerade det bra att beställa därifrån du köpte?

Delvis KL

Ikväll kör jag med dubbla vita nät igen. De stod och åt och plockade när jag kollade någon timme efter att jag riggat det, så de verkar inte ha gett upp på något vis i alla fall. Blir spännande att se imorgon hur mycket de ätit.

Jag också undrar om det fungerade bra att beställa från utlandet!
PM:a gärna varifrån. Har de hållit bra?

Tycker beställningarna har fungerat bra! Jag har köpt dels direkt från S*ires och dels från "stor" ridsportbutik med bra sortiment och har ju beställt mer grejer därifrån.
Kan dock vara smart att tänka på hur bråttom man har att få hem grejerna, ju fler olika saker desto större risk att något är slut i lager eller beställningsvaror, och då blir det ju antingen dubbla fraktkostnader eller så kan man få vänta någon månad i leveranstid.

De minsta jag har är 3*3 men de är från annat ställe/märke. Använder dom framförallt inne för de, (liksom näten jag tror att du har nu), är i sånt material att det suger åt sig fukt och smuts = ingen hit tycker jag i lera och snö.
De från s*ires med fler är i annat material, typ nylon? (dålig på sånt där, men de förstnämnda är mer åt bomullshållet medans det andra är mer "plastigt") så jag föredrar att ha dom ute fast får ju köra dubbla eller trippla med dom iom att det är 4*4-maskor vilket min trycker i sig ur mer eller mindre obehindrat. :angel:
Tycker dom från s*ires är väldigt prisvärda jämfört med en del andra, de är lättsamma att hålla på med tycker jag och de har hållit bättre än förväntat. Av de med ännu mindre maskor har inget nät gått sönder så hållbarhetsmässigt tycker jag dom är snäppet bättre, av de mer "plastiga" har S*ires hållit bäst hittills fast nu efter något års misshandel har två börjat gå sönder.

*knapp*
Någon som har knutit ett helt nät helt själv? Funderar nämligen på att göra det och behöver råd... Tänkte göra näten av 5 mm flagglina i polyester eller i bomullsrep vilket material tror ni är lämpligast?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 507
Senast: pemi
·
Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 835
Senast: mandalaki
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?