Småmaskigt hönät. Hur gör ni?

Sv: Småmaskigt hönät. Hur gör ni?

Jag har för mig att det var 1.70 och 1.80. SÅ det blir lite fall på taket när regn och snö kommer.

Ser kanon ut men jag är på allvar rädd att min burdusa nordsvensk hade vält hela kalaset!

Har för tillfället mitt nät mellan två träd i hagen! Vi ska fixa en bättre lösning så de står vid lösdriften där det är grusat!
Grimmor av är ett hett tips!!

DSC01260%2B%25282%2529.jpg

Den är väldigt tung. Två karlar fick med ansträgning flytta på den. JAg orkade inte hjälpa till. Vi fick köra ut den med en 4-hjuling till hagen för de orkade inte bära, väger säkert närmare 120kg i virke. Så det är en hyftat stabil konstruktion. Men det är klart har man en bulldoser i hagen så är det inte mycket som håller. Själv har jag två små araber som står snällt och äter :)

Första dagen med nätet la jag lite utanför, sedan har jag lagt allt i nätet. Dock äter min häst (fjord, 1,5 år)nästan lika fort ur nät som han gör på marken. Och det gör i princip de andra hästarna i samma stall också. Det som saktar ner ättiden för min häst är att blanda med halm i nätet. Då får han pilla ordentligt och verkligen ta strå för strå för att få ut det goda innan han börjar peta i halmen.

Till frukost/lunch får min häst 2 kg hö och 1 kg halm och det är alltid halm kvar vid eftermiddagsgivan (som bara består av hö och det får han på backen, samma med maten till insläppet). Till natten får han 1,5 kg hö och 0,5-1 kg halm. Här finns det också alltid kvar halm till morgonen.

Begränsad fri tillgång kanske passar vissa hästar, men enligt min erfarenhet så saktar näten inte ner ättiden så jättemycket och mna inte gör något mer för att försvåra hetsätningen.

Inte så smickrande bild :p men jag har fäst nätet i en stock direkt på marken nu när min häst går själv i en torr hage. De andra hästarna har sina stockar+nät i baljor. Vilket ju är att rekommendera om hästarna är skodda och om det inte är torrt i hagen (om man inte har upphängningsmljligheter då!).
374048_10150360416562343_541737342_8734870_711226737_n.jpg

Senast ändrad:

Vi har småmaskiga hönät till våra hästar. Började med det för några veckor sedan när det fortfarande fanns lite att beta ute, så de fick i näten direkt och hade inget problem med att lära sig äta ur dem. Har ju läst att en del kör dem på ganska hög värme i tvättmaksinen och på det viset minska rutstorleken lite till, kanske något att testa!

För vår del har det fungerat bra. Jag har tyvär ingen bild på hur vi satt upp dem, men vi har satt tre stycken tryckimpregnerade stolpar i rad, högst upp har vi fäst en planka horisontellt och en bit ned sitter en planka (egentligen en avsågad staketstolpe) också horisontellt, för att ge stadga. Sen fäster näten i två öglor på den översta plankan. Har alltså ett nät på varje sida av den här konstruktionen (som ser ut som en liten del av ett staket kan man säga). Höjden är så att när näten är tomma hänger de några centimeter ovanför marken. Ingen av hästarna är skodda.

Nu äter de ca 10 kg hö per dag (arab + shettis) och då har de i det närmaste tillgång dygnet runt. De går på lösdrift.

Testade att ha näten i botten på två hölådar jag hade tidigare. Men det blev ett sådant plock med att sätta fast näten i botten på lådorna så att hästarna inte skulle kunna lyfta ur dem, samt ha öglor som man skruvade ihop för att slippa karbinhakar som hästarna kunde göra sig illa på etc. Så den idén fick ge vika för "staket modellen".

Nu har vi löshö, men när det är slut kommer vi ha småbalar och min tanke är att stoppa en bal per nät en gång på 1-2 dygn, och så ska det räcka sedan. Ev till och med låta snörena sitta kvar på balarna så att det tar ännu längre tid att plocka för dem.

Vi har storleken som är 120x90 tror jag det var.

Jag behöver lite tips!
Jag har småmaskiga hönät i hagen. Har haft det i ett par veckor nu och hoppades att hästarna skulle äta saktare och att det skulle räcka med ett nät/dag men de äter hela tiden ändå! De äter och äter och äter även om jag fyller det med 30kg hösilage. Ska man vara så tråkig att bara ge begränsad giva och ha näten bara för att det ska ta längre tid? Båda hästarna är lättfödda och vill inte att de ska bli tjockare än vad de redan är :D

Kan man göra det svårare för dem att äta? Har ju låda runt nu men de lyfter ur nätet så det ligger mot kanten. Funderar på om man bara skulle ha två stolpar och hänga nätet mellan dem men risken för att fastna med en hov om en söm skulle bli lös eller så vill man ju undvika.. Och kan inte blanda ut med halm då den ena hästen inte tål stixig mat för då hostar han.

smhn_173936014.jpg

Det kan ta mycket lång tid innan hästar slutar att hetsäta/äta hela tiden. Min tog det 8 månader för
innan hon slutade äta upp halmen som hon hade som strö i boxen. Vissa dagar åt hon sig hela vägen
ner till betongen och då hade hon alltid knähög halm när jag lämnade henne på kvällen.

Äter de inte halm som godis så kan du blanda ut höt med det. Min klarar sig med 1,5 kg hö och 0,5-1 kg halm på natten. Har alltid halm kvar i nätet på morgonen. Det blir svårare att pilla ur det goda höt om det är en massa mindre god halm runtomkring. Och när höt är slut så finns det ändå kvar att pilla med.

Kan tyvärr inte ha halm då ena hästen inte tål hårt/stickigt hö eller halm :/

Jag ger inte fri tillgång på hö, då mina hästar skulle spricka. Dock har de alltid tillgång på gräs då de har flera hektar gräsmarker. Min uppfattning är att fri tillgång ger hästar som inte rör sig. Nu vandrar mina många hundra meter mellan bästa betet, vattnet/höet(ligghallarna)och sovplatsen. Har de alltid hö så går de ingenstans. Fast de senaste tre dagarna har hästarna bara varit hemma för att dricka, de fick komma ut på en vall med finfint gräs. Jag är hyfsat säker på att de hade ätit iaf en del av sitt hö om jag serverade det på marken mitt framför näsan på dom ute på vallen, men näten blir hängande i sin ensamhet....

Jag började med mina nät för tre veckor sedan och la då ut små portioner på marken som vanligt så den värsta hungern stillades innan de verkligen fattat tekniken. Kanske gjorde så i ett par tre dagar? Hade faktiskt hästar som valde att stå i nätet o plocka istället för att ta på marken. Men som sagt mina har ju gräs jämt så de är nog inte så hungriga.

Så här ser mina två stationer ut. Men nu blir jag ju inspirerad av Macken22's bild, smart med taket! Fast jag e inte så bra på att snickra...

wpid-dsc_0390.jpg

wpid-dsc_0382.jpg

Jag är supernöjd med näten, blir inte mycket spill alls. Jag var så evinnerligt trött på att kratta ihop flera kg höspill varje dag! Hästar med gräs blir visst nonchalanta... Jag har dessutom två hästar som har för vana att stå rakt i höhögarna och trampa ner hälften, för att sedan dissa det o gå o ta nån annans hög o göra samma sak... Nu får de visst skärpa sig lite :devil:

Jag har ju försvårat för min, men det blir nog väldigt mycket jobb på det sättet med två hästar, och höga kostnader på inköp av nya/fler nät.. Helt enkelt använt mindre maskor, dubbla nät, eller t o m trippla nät, hängande vs. att luta mot något (lättare om de har något att stödja nätet mot om det hänger fritt), osv utifrån vad som räcker för att komma ner i den mängd man vill.
Sen har jag varierat det lite och försökt få till intervaller under dagen med lätt (löst), halvsvårt och svårt (det svåraste nätet klarar pållen max att äta 2-2,5kg ur på 10 timmar, ett strå i taget) för skulle jag ge samma svårighetsgrad hela tiden tror jag det skulle bli väldigt frustrerande, medans de halvlätta genererar alltför stora givor om man skulle ge det dygnet runt.

Positivt tycker jag är att när jag var borta på träning och inte hade samma höga svårighetsgrad så hästen i princip hade kunnat proppa i sig så snabbt den ville, så blev det ändå bara 1kg mer än med de "svåra" näten! :) Så ät-takten har anpassats till näten trots att jag inte vågar släppa på svårighetsgraden än, så länge jag fortfarande vill ha ner vikten.
Om du tycker det är värt det i jobbinsats/pengar så kan jag iallafall rekommendera att prova försvåra på så vis (ex. dubbla nät utanpå varandra till att börja med).

När du har gjort "svåraste" varianten, hur har du det då? Har du de vita näten som visas högre upp i tråden?

Delvis KL

Ni som har de vita näten som syns i tråden, har någon tvättat dem i tvättmaskin och på så sätt lyckats krympa maskorna? Förstår mig inte riktigt på hur mina hästar äter. De hade häromdagen snittat 12 kg/dygn tillsammans (shettis och arab) med hö i näten hela tiden. För att sedan äta betydligt snabbare en annan dag. Har de vita näten ovan och stoppade i hela småbalar som jag lät snörena sitta kvar på.

Nej, det funkar kanske med såna också men jag tror det är lättare med runda nät än med fyrkantiga om man ska ha dubbla. Kör med nät från shires som finns i olika storlekar med 4*4-maskor, och dessa får jag alltid köra dubbla eller trippla om jag ska kunna sänka hästens ät-takt (har då en mindre storlek att packa höet i och två större utanpå), alternativt nät med 3*3-maskor som jag kan köra enkelt om jag vill ha halv-svårt eller dubbelt om jag vill ha det svårt.

Tack för svar! Har du köpt dina Shires nät i Sverige eller beställt från England? Gällande dubbla nät och förlängd ättid, jag testade dubbla vita nät på varandra. Det tog betydligt längre tid för hästarna att äta så. Nu vet jag inte om det var det regninga och blåsiga vädret idag som gjorde att de mest stod inne i lösdriften i stället under dagen, eller om de "gav upp" för att det var för svårt. Ändrade till enkla nät under dagen.

Delvis KL

Kan ni se någon nackdel med att försvåra ätandet mycket/för mycket? Om de fortfarande kan äta något hela tiden? Givetvis under förutsättning att man verkligen ser till att de får i sig det de behöver per dag.

Mina hästar står inte heller och äter hela tiden. De äter ett par timmar och sen går de och pysslar med något annat någon eller några timmar.

Formulerade mig kanske tokigt. Menade om det finns någon nackdel att de har tillgång till hö dygnet runt genom att man försvårat ätandet så pass att det drar ut på ättiden tillräckligt mkt för att de inte ska få i sig får många kilo per dygn trots konstant (men begränsad tillgång).

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 507
Senast: pemi
·
Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 835
Senast: mandalaki
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?