Sv: Småmaskigt hönät. Hur gör ni?
Jag har ju försvårat för min, men det blir nog väldigt mycket jobb på det sättet med två hästar, och höga kostnader på inköp av nya/fler nät.. Helt enkelt använt mindre maskor, dubbla nät, eller t o m trippla nät, hängande vs. att luta mot något (lättare om de har något att stödja nätet mot om det hänger fritt), osv utifrån vad som räcker för att komma ner i den mängd man vill.
Sen har jag varierat det lite och försökt få till intervaller under dagen med lätt (löst), halvsvårt och svårt (det svåraste nätet klarar pållen max att äta 2-2,5kg ur på 10 timmar, ett strå i taget) för skulle jag ge samma svårighetsgrad hela tiden tror jag det skulle bli väldigt frustrerande, medans de halvlätta genererar alltför stora givor om man skulle ge det dygnet runt.
Positivt tycker jag är att när jag var borta på träning och inte hade samma höga svårighetsgrad så hästen i princip hade kunnat proppa i sig så snabbt den ville, så blev det ändå bara 1kg mer än med de "svåra" näten!
Så ät-takten har anpassats till näten trots att jag inte vågar släppa på svårighetsgraden än, så länge jag fortfarande vill ha ner vikten.
Om du tycker det är värt det i jobbinsats/pengar så kan jag iallafall rekommendera att prova försvåra på så vis (ex. dubbla nät utanpå varandra till att börja med).