Småmaskigt hönät. Hur gör ni?

Vivo

Trådstartare
Har införskaffat småmaskiga hönät för att kunna pröva begränsad fri tillgång.

Jag har två lättfödda hästar. En nordsvensk valack tre år och ett D-ponny-sto på fem år. Stoet är under bantning då hon det senaste året lagt på sig en del. Tanken var främst att öka ättiden för henne.

Från början hade jag tänkt att fortsätta portionera ut hösilaget men då i näten. Men läste på lite och tänkte att pröva fri tillgång när de kommit upp i lite större mängder.

Nu får de väldigt lite. På hemsidan rekommenderar man att man för att vänja dem ger 75% av portionerna bredvid näten som hela tiden skall vara fyllda för att hästarna skall lära sig att maten aldrig tar slut. Dvs lära dem att inte hetsäta. Man minskar sedan givan tills de själva väljer hönätet framför portionen.

Det låter ju ganska pedagogiskt (om man är häst;)) Den tjocka hetsäter alltid och jag önskar att hon kan lära sig att ta det lugnt. Nu till frågan. Tror ni att man kan börja att ge portionerna i hönäten för att när man kommit upp i större mängder (kallare väder) börja fylla hönäten helt och vänja dem eller sabbar man hela "pedagogiken" då?

Hur gör ni som har hönät/begränsad fri tillgång när ni går över från stödfodring till fri tillgång?

Sv: Småmaskigt hönät. Hur gör ni?

Kan ju säga att min ALDRIG skulle välja hönätet före portionen med mat.
Varför jobba extra när man får maten serverad på backen? ;)

Jag började direkt med nät med min och hon svalt inte ihjäl. Dock skulle hon aldrig klara fri tillgång trots nät.
Kanske om hon skulle få fritt på silage i nät ute i hagen och en portion till natten, men inte dygnet om.

Jag köpte ett förra veckan och började också med nätet direkt utan att ha något löst hö vid sidan om. Min skulle heller aldrig heller välja den "svåra" maten när det ligger annat mer lättillgängligt. Nu har iofs inte min fri tillgång i nät, nätet köptes för att förhindra att hästen genom sin glupskhet begår självmord by foderstrupsförstoppning.

Delvis kl

Nej att de svälter ihjäl är ingen risk. Tanken var precis som för er att minska takten, men tänkte ev. prova begränsad fri tillgång. Om jag börjar ge dem portionerna/givorna i näten så är jag dock rädd att de aldrig fattar grejen med att ha tillgång dygnet runt. Försökte med fri tillgång förra året. Satte ut en 35 kilos bal. Efter fem timmar hade de mölat i sig 20 kg och den tjocka såg ut som hon skulle spricka, slö och antagligen illamående. Det var bara att lägga ned den idén. Vågade inte prova igen även om de kanske hade vant sig till sist. Prövade med betesreducerare i våras. Hon blev totalt tokig och satte hovarna på gummidelen och drog sönder den. Så jag misstänker att hon är ett hopplöst fall. Valacken tuggar sin mat väl och njuter i lugn och ro, men finns det mat så hetsar de varann om de skall dela på den. Därför får de ha varsitt nät. Funderar vidare på hur jag skall göra. Tack för att ni delade med er! Tar gärna del av fler erfarenheter.

Min brukade hetsäta som du beskriver att dina gjorde. Men jag lyckades vända på det genom att hon fick stå på halm
i boxen, då hon började äta spån... dvs fri tillgång till halm dygnet om. I början (ett par månader...) så vräkte hon i sig
så att hon inte hade något att ligga på. Vissa dagar var det nästan tomt i boxen. Men nu 1,5 år senare så petar hon
bara i sin halm och är nöjd med det.

Men det har även gett utslag på högivan, hon får 4-5 kg till frukost i hagen (utan nät t.o.m.), det räcker till 13-14,
eftersom att hon blandar att äta hö och det yttepytte lilla gräs som finns i hennes hage. Jag tar in henne vid 16 och
då är hon fortfarande mätt och belåten och jag får gå och hämta henne längst bort i hagen för att hon har ingen lust
att komma in, trots att det väntar god mat i boxen.

Så står man ut i ett par månader så kanske de lugnar sig med maten, men man vet aldrig. ;)

Det låter ju lovande. Jag hade halm i bädden i uteboxen förra året. Både för att de skulle ha något att tugga på och för att torven fryser och blir stenhård när det är riktigt kallt.

I början åt de ganska mycket av halmen, men det var nog mest nyhetens behag. Sedan fick stoet hosta och en luftvägsinfektion vilket jag misstänkte var utlöst av halmen eller ev. mögelsporer i den. Jag vågar därför inte ge henne halm igen. Jag provade nämligen när antibiotikakuren var slut och hon var frisk. Då började hon hosta igen, men blev aldrig dålig då jag snabbt fick mocka ur alltihop igen.

Funderar nu på att ge givorna i näten och se hur länge de räcker. Har jag tur så får jag ju upp ättiderna såpass att det räcker hela dygnet, men jag är skeptisk i hennes fall och valacken han är nog snäll nog att dela med sig tyvärr (vilket förmodligen bidragit till att hon ser ut som hon gör efter förra vintern), så jag får ha örnkoll på dem. Han äter ju redan långsamt så i värsta fall får han sitt på golvet och hon får bråka med nätet för så länge hon har mat kvar så brukar hon inte tigga av honom, men vem vet...?

Jag skaffade stora hönät till mina, sånna som rymmer kring 12-15 kg, dvs stora bollar. Dom hängde jag upp på väggen o la lite löst hö nedanför, men mina åt då hellre ur näten, för det var ju helt plötsligt roligare plus att bollen där for ju fram o tillbaka, och ibland tror jag dom biter extra hård bara för att få fart på den :rofl:

Grejen med näten är ju just att grovfodret aldrig ska ta slut så att hästen upphör med hetsätandet. Ett sätt är att blanda högivan med halm i nätet och till en början även slänga en del löst på marken ifall att hästen är för frustrerad innan den lärt sig ätteknik och fattar att maten inte tar slut. Jag ska inte säga alla...men de flesta hästar föredrar att äta i näten när de väl lärt sig. Hästar är gjorda för att pilla i sig mat, inte att fylla hela munnen. Om den ena hästen har anlag för att köra iväg den andra från maten och den andra då blir utan, är det viktigt att ha nät på flera ställen så att hästarna hela tiden har ett nytt ställe att gå till. Då gäller det också att du har mat som räcker (och blir över) så att båda hästarna alltid kan äta när de vill.

Jo det har jag förstått, men hur gör du när du går över från stödfodring till hönät eller använder du näten vid stödfodringen? I så fall tar ju höet slut. Eller väntar du med att fodra ur näten tills du kan acceptera en högre mängd. Att dryga ut med halm är ju inte dumt, men då hon hostat tidigare pga halm så vågar jag inte riktigt.

Skulle jag fylla näten helt nu så som det är tänkt så skulle de äta säkert tre gånger mer än de behöver. Därför ville jag avvakta. Men kom sedan på att man kanske kunde tjuvstarta med näten trots att de bara stödfodras, men då är väl risken att det blir svårare för dem att förstå att maten inte tar slut sedan när man ökar på mängden.

Jag har två nät, tänkte ha dem i uteboxen. De har sina bestämda platser där. Ev tänker jag skaffa ett att ha ute när jag ser hur det fungerar. Förra året var stoet högst i rang, men det är nu tvärtom. Ingen jagar bort varann, men när stoet är färdigt med sin höhög så delar valacken med sig av sitt. Så ingen blir utan, men stoet äter för mycket. Nu när de inte får så mycket så vaktar valacken sin hög ganska bra.

En annan tanke är dock att genom att successivt öka mängden i näten så ser jag om framförallt stoet kan gå på begränsad fri tillgång. Äter hon mer än hon behöver så får jag en sjuk häst och känner jag henne rätt så kommer hon kanske stå klistrad vid hönätet dygnet runt. Nu när det fortfarande finns gräs att beta så kanske hon lättare kan gå mellan gräset och nätet? Många tankar och lite svamligt;)

Senast ändrad:

Kan ju säga att min ALDRIG skulle välja hönätet före portionen med mat.
Varför jobba extra när man får maten serverad på backen? ;)

Jag började direkt med nät med min och hon svalt inte ihjäl. Dock skulle hon aldrig klara fri tillgång trots nät.
Kanske om hon skulle få fritt på silage i nät ute i hagen och en portion till natten, men inte dygnet om.

Fast hästarna kan vara lite lustiga ändå! :p Jag tror min gillar "jobbet" med näten, att avreagera sig på dom och få mer stimulerande ätande... För han går ofta på hönäten före gräs på backen/löst hösilage, tar t o m paus i kraftfodergivor ibland för att äta ur hönäten istället! :rofl:

Men är han hungrig och har nät som är svåra att äta ur blir han såklart överlycklig över att få lite löst emellanåt på sidan av. Och man märker att ättakten även på vanliga hösilaget tro´t eller ej saktas ner också när han är van att äta ur hönät.

*kl*
Trodde också det skulle vara omöjligt att "banta" med slowfeedingnäten, för dom blir ju rätt skillade på att få ur maten ur dom, fri tillgång är mer eller mindre ett måste för mig men i nuläget känns också helt obegränsad fri tillgång otänkbart, sväller upp som en ballong.

Men nu har jag faktiskt lyckats! :banana:

10kg hösilage totalt per dag (som snitt).
*3kg inne på kvällen i dubbla 3*3cm-maskiga hönät + 2kg löst. -brukar vara en liiten tuss kvar på morgonen.
*Ett nät ute som jag kan proppa i en del i om det behöver räcka två dagar, för där kör jag trippla hönät och han hinner aldrig äta mer än ca 2kg/dag av det. :devil:. Ett lite lättare nät med 2kg hösilage med "bara" dubbla 4*4cm-maskiga hönät. + 1kg löst som morgonfodring.

Det är lite pussligt att begränsa lagom, för jag vill inte ha hur lite som helst heller (utifrån TS-behovet och att han faktiskt ska äta lite hela tiden, inte vara utan 10 timmar för att han inte lyckas äta alls) och sånt kan variera utifrån dagsformen i hur bra teknik pållen har att äta ur dom och även så verkar han äta mindre om det är svåra nät i kombination med regn, kanske blir svårare att pilla ur då? Är vi borta på träning måste jag ge hö/hösilage löst för han brukar vara dålig på att äta annars.
Nu har ju min gått med slowfeedingnät ganska länge, precis i början behöver man inte göra såna extrema lösningar.

Men jag tror nog att den psykologiska grejen med att alltid ha mat tillgänglig är en stor del av att få till det. Dom kan bli ganska våldsamma med hönäten och blir mycket mer motiverade att lära sig tekniken om dom hetsar i sig det vid utfodringarna, och då kommer inte ättakts-ändringen lika naturligt skulle jag tro.

(sorry för långläsning! :angel: )

Man ska ju helst alltid ha mer i näten än vad man har tänkt att dom ska hinna äta, när man sen väl har hittat en bra balans kan ju målet vara bara några strån kvar eller en ynka liten tuss när man kommer dit nästa gång. Om man är orolig att dom ska trycka i sig för mycket så gäller det att försvåra för dom att slänga i sig.
Från början tycker jag att det är svårast, för börjar man svårt redan från början kanske de inte lyckas få i sig något alls (men jämfört med hur det var innan kanske inte det gör något, bara man håller koll och stödfodrar med löst utefter hur mycket man ser att de fått i sig, fast i underkant så de ska vilja äta ur näten) samtidigt som man med största sannolikhet kommer få någon svacka då de ätit för mycket mot vad man hade tänkt.
Om de har hunnit äta upp helt ser jag det som misslyckat eftersom man inte vet hur länge det har varit tomt - troligen inte fri tillgång.

Finns olika sätt att underlätta eller försvåra. Men tänk på att vara försiktig med skodda hästar. Dels har dom lättare sönder näten och dels kan de fastna med näten i skon. (jag vet inte om dina är det eller inte, så jag la till det för säkerhets skull! :p )

KL

..... begränsad fri tillgång.... Oxymoron eller vad hette det? Talande tystnad /enmansband .... Antingen så är det fri tillgång eller så är det begränsad tillgång!?

Sedan vill jag ju tro att det är hö som hö, på marken, i vanliga hönät eller småmaskiga hönät, man fodrar så att dom är fina i hullet.

Jag har inte fri tillgång, ger i finmaskiga nät för att få längre ättid. Funkar hur bra som helst. Har precis köpt ett till för att ha ute som har 3x3 cm maskor. Inne får dom äta ur nät med 4x4 cm. Båda tuggar maten bättre när dom inte kan ta för mycket åt gången. De är lugnare också eftersom dom har att göra längre tid. Jag är förvånad över hållbarheten...bara paintkorsningen som lyckades demolera ett i början men nu har han fattat hur han ska göra så det håller ;)

Finns olika sätt att underlätta eller försvåra. Men tänk på att vara försiktig med skodda hästar. Dels har dom lättare sönder näten och dels kan de fastna med näten i skon. (jag vet inte om dina är det eller inte, så jag la till det för säkerhets skull! :p )

Det där är min fasa också. Att dom ska fastna med en brodd eller skon i nätet. Hur sätter ni som har sådana nät fast dom i hagen?

Den dagen vi får egen gård och tar hem hästarna så funderar jag på sånt nät eller lunchgrind. Just för att dom ska ha maten längre (nät) eller allafall oftare (grind.)

Min man byggde en ställning för att sätta upp nätet. I botten en sjpall och sen tak över. Nu har vi bara haft nät i två dagar men höt räcker betydligt längre nu!!! Förut kunde de äta upp 6-8 kg innan kl 10 på morgonen. Nu har de haft kvar när jag kommit ut efter 13. VI köpte 120cm näten och det är två hästar i hagen.

CIMG2514.jpg

Rent generellt försöka se till att de inte kommer åt näten med hovarna, hänga dom ganska högt upp är väl det klassiska (och se till att man sätter fast det ordentligt så dom inte kan riva ner nätet),mellan två träd skulle säkert räcka. Jag har själv aldrig varit med om någon olycka med hästar som varit skodda (har t o m haft dom liggande på backen, inte mina hästar så det skedde på egen risk från ägarens sida), däremot nät som blivit demolerade, vilket ju inte heller är superkul med de dyra näten.

Hej!

Jag har köpt ett småmaskigt nät (ok 4cm maskor) som jag tänkte min fröken skulle äta långsammare ut.

Av naturen är hon ranglåg och kastar i sej maten med hull och hår. Även efter 2 månaders boxvila, själv kastar hon fortfarande i sej maten. Nät eller inget när, oavsett om nätet är fullt hela dygnet (vilket vi såg till att det var i början) eller tar slut (jorå, hon åt såna mängder med nätet att det bara var att begränsa iaf).

Min förhoppning var att hon skulle kunna låta bli att hetsäta, men nej, hon verkar vara en född hetsätare..

Så nu får hon maten uppdelat på fodringar, med halm utblandat. Sen får hon helt enkelt lida när nommet är slut. Som att välja mellan pest eller kolera.. *suck*

Tur att det finns halm iaf!

/Lavinia

Min man byggde en ställning för att sätta upp nätet. I botten en sjpall och sen tak över. Nu har vi bara haft nät i två dagar men höt räcker betydligt längre nu!!! Förut kunde de äta upp 6-8 kg innan kl 10 på morgonen. Nu har de haft kvar när jag kommit ut efter 13. VI köpte 120cm näten och det är två hästar i hagen.

CIMG2514.jpg

Ser kanon bra ut! Var had du köpt dom?

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar helt seriöst fundera på VILKA hästar småmaskiga hönät/SMHN/slowfeedingnät *egentligen* fungerar på - om några? Eller vilka...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 507
Senast: pemi
·
Övr. Barn Har en nioårig tjej som ligger på gränsen till att bli överviktig, och trenden är att hon hela tiden ökar i vikt. Jag tycker att det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
17 835
Senast: mandalaki
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?