Smärtstillande i samband med förlossning

Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jo jo, klart man kan be om det. Men som förstföderska kan man ju inte veta hur ont det ska göra och det är ju inget man bestämmer själv om det är läge för EDA eller inte.
Dumt att säga långt innan att man SKA ha EDA när man kommer in.
Det kan man inte bestämma.

Det kan man visst.

Det var därför jag inte fick den bedövning jag hade behövt första gången; för att jag hade ingen aning om hur det skulle bli, och för att man hela tiden intalade mig att det var onödigt.

Och det var därför jag bestämde långt innan, att andra gången skulle jag ha en EDA direkt, och fick den också så snart det gick. Detta för att jag som omföderska visste vad jag hade framför mig, och för att man visade respekt för mitt eget omdöme på den förlossningsavdelningen. Det var ingen som försökte övertala mig att låta bli, som man gjorde första gången.

Varför är det bättre att bestämma att man inte ska ha bedövning, än att bestämma att man ska ha bedövning?
 
Senast ändrad:
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Tycker att det är onödigt att bestämma att man inte ska också.
Jag hade tänkt innan att jag gärna slipper EDA. Men jag hade inte bestämt att jag inte skulle ta det.
Jag har sagt till kompisar som varit gravida att de kanske inte ska säga innan att de ska föda utan smärtlindring.
Tycker inte man ska bestämma hur man ska ha det, för man kan aldrig planera en förlossning.

Med första barnet hade jag tänkt att om jag känner att jag måste ha EDA så ska jag be om det, men ville helst klara det utan.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Tycker inte man ska bestämma hur man ska ha det, för man kan aldrig planera en förlossning.

Åtminstone inte den första.
Andra gången visste jag ju precis hur jag ville ha det, dvs tro på vad jag själv ville och inte låta någon barnmorska övertala mig att vara "duktig". Men det är kanske bara jag.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Får jag ställa en fråga till dig?

Jag har hört om väldigt många som får ont där dom blivit stuckna, i upp till 1-2 veckor efteråt. Det har då handlat om EDA under vaginal förlossning.
Jag födde ju med snitt, och fick spinalbedövning och jag kände inte att jag hade blivit stucken med nål ens precis efter att bedövningen släppt. Syntes en extremt liten prick på ryggen dagen efter, men det var också allt.

Är det skillnad mellan bedövningar och hur/var dom sätts eller är det helt enkelt den mänskliga faktorn bara? Jag fick en narkosläkare som enligt "alla" var mycket duktig, och det håller jag med om. Kände inget av hennes stick faktiskt.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Tur, skicklighet, vana, hur patienten är konstruerad...
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Som jag misstänkte alltså. Då är jag än mer glad över att jag är lättstucken (Tydligen, enligt läkarna) och att jag fick en duktig narkosläkare :) Blir det någon mer gång ska jag försöka få till att jag vill ha en del av läkarna igen, dom gav mig en oerhört positiv upplevelse!
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag minns nästan ingenting av den läkaren som skulle lägga min ryggbedövning. Bara att han var ung, hade glasögon och fånig mössa. :D Sedan gjorde det hemskt ont av alla stick, jag var visst svårstucken, lagom som han fick dit röret började jag få krystvärkar så han sa bara: "-Det blir ingen bedövning, det blir bebis istället".

Jag hade nästan mer ont av sticket än i underlivet :crazy:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Usch! Jag är glad över mitt snitt faktiskt, att allt gick så bra menar jag. Visst gjorde det enormt ont när bedövningen släppt helt, men då får man ju smärtstillande. Redan på onsdagen (Blev snittad en måndag) hade den mesta smärtan släppt, och det var bara att böja sig ner eller sätta sig upp (Använda magmusklerna alltså) som gjorde ont.

Man har ju hört om många som haft det mycket värre, så komplikationsfritt snitt är något jag är glad över. Till och med sådana små saker som att spinalen inte kändes osv.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag är impad på de som klarar sig utan något, för jag tog allt jag blev erbjuden och gärna lite till..... men jag hade ju komplikationsförlossning där kroppen inte arbetade själv och värkarna framkallades kemiskt..... kanske hade klarat mig längre på naturlig smärtlindring om kroppen fått göra det på rätt sätt. Ett dygn klarade jag mig med massage, bad, dusch, akupunktur å allt vad det heter.... dag 2 lustgas och EDA... ja å sen blev det ju snitt :smirk:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jo, man är matad med så mycket farligheter att man knappt kan tro att varesig förlossning eller snitt kan gå bra :crazy:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag är också lättstucken, hade tur eller en duktig doktor. Kände ingenting i ryggen efteråt, letade t o m runt med handen vid ryggraden för att försöka känna var de stuckit. Däremot var handryggen där de satte värkstimulerande droppet både öm och blå efteråt...

Det kändes när de satte EDA:n, men jag var i rätt dåligt skick då.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag minns nästan ingenting av den läkaren som skulle lägga min ryggbedövning. Bara att han var ung, hade glasögon och fånig mössa. :D Sedan gjorde det hemskt ont av alla stick, jag var visst svårstucken, lagom som han fick dit röret började jag få krystvärkar så han sa bara: "-Det blir ingen bedövning, det blir bebis istället".

Jag hade nästan mer ont av sticket än i underlivet :crazy:

Duh! ;)

Själv måste jag påstå att i all smärtan och förvirringen kände jag inte när de lade varesig den första eller den andra edan. Kände inget där efter heller. Men jag hade väl då tämligen ont i underlivet c:a 6 veckor efter klang- & jubelfesten eftersom jag gick sönder och klipptes till höger och vänster.

Jag har hört andra som har klagat på att edan skulle göra ont. Men jag vet inte det. Jag skulle hellre ta 100 edor än 1 vaginal förlossning...

Fny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag har tagit LP för cerebrospinalvätskeprov så många gånger och mått så ofantligt dåligt av det, så jag ville bara inte ha epiduralbedövning.
2 veckors sängliggande med bankande huvudvärk är inte värt det.

Därför fick det bli minimalmodellen i mitt fall.
Ta skiten nu för att må bra sedan liksom.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Vid en EDA stoppar man innan man når utrymmet där spinalvätskan finns. Vid en spinalbedövning (såna som mina patienter får ganska ofta) och vid provtagning går man in lite längre, och då kan det bli läckage och huvudvärk.

Har haft en sån huvudvärk en gång efter att jag gav bort 10 ml spinalvätska till forskning, när jag pluggade. Fyyyyyyy vad otäckt det var.

Så jag förstår att du är skeptisk.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Självklart ska den som föder få avgöra hur mycket smärta man klarar av.
Men just EDA ges väl inte om man inte är tillräckligt öppen eller för öppen. Då kan man ju inte bestämma själv att man ska ha det.
Men jag tycker det är fel av bm att övertala en att inte ta nåt om det går.
Jag tycker inte att man är duktigare om man föder utan smärtlindring.
Det handlar om att kunna och orka hantera smärta.
Och det är svårt, särskilt när man inte är beredd på hur ont det kan göra.
Jag behövde verkligen EDA under min första förlossning. Jag hade blivit knäpp annars.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det blev ju barn alla 3 gångerna så det gick ju bra.
Och det var bara först gången som det kanske hade hunnits med att bedövas med något mera än lustgas.
3dje gången så gick allt så fort att det kallades in en barnmorska till för att hinna med i svängarna.
17 min från gräsligt till klart liksom.
De hann inte ens med att sätta någon kanyl i handen på mig.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det blev ju barn alla 3 gångerna så det gick ju bra.
Och det var bara först gången som det kanske hade hunnits med att bedövas med något mera än lustgas.
3dje gången så gick allt så fort att det kallades in en barnmorska till för att hinna med i svängarna.
17 min från gräsligt till klart liksom.
De hann inte ens med att sätta någon kanyl i handen på mig.

På min tredje förlossning så sa bm att jag itne skulle föda barn just då, att det INTE var krystvärkarna jag kände. Ok, typ, men vad ÄR det jag känner nu då.... och så kollade hon och insåg att hoppsan det skulle visst födas barn i alla fall. Och nånstans ansåg de att jag skulle ha en kanyl i handen, men eftersom de hade så bråttom att få på mig särken så slet de av den i farten trots att jag vrålade att de skulle vänta lite:D

Jag har funderat en del på det här. Jag tror att första förlossningen är jobbig för de flesta pga att man ju itne vet HUR ont det gör, HUR länge det varar och HUR det känns att ha krystvärkar tex. Men sedna nummer två osv så vet man ju ungefär hur det kommer bli ohc kännas, för mig var det någon form av trygghet, speciellt tredje gången. Då visste jag hur det skulel kännas och jag visste att det kudne gå fort. Jag satte upp delmål hela tiden. När jag fick förvärkar så längtade jag till de riktiga värkarna ( försökte att itne se längre än så), när de riktiga värkarna började så längtade jag tills jag var på förlossningen, när jag var där längtade jag tills jag fick lustgas ( antog att det itne ens var lönt att be om annan bedövning, skulle nog inte hinnas med tänkte jag), sedan längtade jag efter krystvärkarna. På så sätt kändes det överkomligt och som om jag hade kontroll över situationen- och på nåt sätt kändes det som smärtlindring, har testat att itne göra så när första sonen föddes och det blev halvt panik av all smärta.

Jag har aldrig testat eda för det sägs att det gör ont att få den:o

Och förresten, jag föder hellre barn än har tandvärk!:angel:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Ja, min vänstra handrygg var också väldigt öm efteråt. Hade fått dropp i ca 12 timmar då, ganska många påsar. Och när man rör sig så rör sig den där otrevliga nålen hela tiden, så det kändes :crazy:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Ja, är man fullt öppen och på gång att börja krysta är det ju så dags att få en EDA.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
I
Gravid - 1år Jag är gravid i vad jag tror är vecka 6 och har ingen fast tjänst där jag jobbar, men kommer få förlängning i vår (maj).. Har sagt...
Svar
2
· Visningar
1 195
Senast: zbrka
·
Gravid - 1år Jag är inte så jätteaktiv här inne. Skrev en del i somras när jag var gravid men har sen haft fullt upp med barn och hästar. Nu måste...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 786
Senast: Hiddeous
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 177
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp