Smärtstillande i samband med förlossning

Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

*knapplån* jag va lite öm i ryggen efter eda och eh spinalbedövning (? vad heter det man får för snitt?) och lite i handen hade dropp i 5 dagar (!!!) hade lite huvvevärk.... men asså det va liksom en fjärt i rymden om man tänker hur jävla skönt det var att bli av med ischas i kläm och kunde kissa å skita ordentligt :rofl: det goda övervägde det onda.... gick som en fällkniv dagen efter snittet dom glömde nämligen ge min smärtstillande, fick bara i mig dropp mot infektionen... men asså det va ju SÅÅÅÅ skönt slippa ha så förbannat ont av ischias så det gjorde inget hahahaha
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag ville ha bedövning men eftersom allt gick så snabbt så fick jag inte det. Rätt så sur blev jag över det faktiskt som hade tänkt ta allt som man kan ta. Men jag kanske ska vara glad över att det gick snabbt... tänker dock inte göra om det - fan va jobbigt det är med småbarn!! Ingenting mot själva förlossningen.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jisses så olika man kan tycka. Vore det inte för förlossningen skulle jag nog ha en hel drös ungar :angel:

Men du kanske redan har många, jag har ju bara ett än så länge.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Och förresten, jag föder hellre barn än har tandvärk!:angel:

:rofl: :rofl: :rofl:. För mig som hatar tandläkaren känns det där väldigt betryggande att höra (fast det har blivit bättre nu när tandläkaren plötsligt kom på att man kunde skriva ut Stensodil (lugnade)).

*knapplån*

Det verkar ändå som det finns vissa tongångar att man igentligen skall klara det utan bedövning även från sjukvården. Undrar varför det är så igentligen? Vad jag vet så bedövar man så mycket det går när det kommer till andra saker som gör ont (sy ett sår osv). Där brukar man oftast få säga ifrån att det inte behövs.

Jag kommer nog att vilja få bedövning om/när det blir dags. Att man skall ha ont bara för att det är naturligt köper inte jag.

Läste precis att när bedövningsmedlen kom och läkarna ville börja använda det till förlösande kvinnor så var kyrkan starkt emot det. Tydligen så skulle det gå emot Guds vilja. Enligt kyrkan så ska kvinnan helt enkelt lida under förlossningen som en slags straff för att Adam inte kunde motstå Eva (ni vet den där äpplehistorien). Undrar om inte vissa utav dessa tankegångar på något sätt hänger med trots att det har gått många år.

Men jag hoppas att det hela skall utvecklas till det bättre med tiden så att de som vill ha bedövning skall kunna välja det utan att bli övertalad till annat. Likaväl som det som inte vill ha något skall slippa bli övertalade till annat.

Måste säga att det var väldigt spännade och roligt att få läsa era åsikter.

Mvh

Tora
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Av precis samma orsak som du valde jag också att avstå från EDA!!!
All annan smärtlindring var jag öppen för att ta till i mån av behov - nu behövdes ju bara lustgas...
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

prova kliva upp 04-05 varje morgon i 17 månader ;-)

Jag ska INTE ha fler.... zzzzzzzömnbrist.... sambon har tappat massa går och det börjar bli grått :angel:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det finns ingen risk för förlamning i samband med epiduralbedövning, som detta handlar om.

Sluta sprida okunnig skrämselpropaganda!!!

Fast då får nog barnmorskorna på vårdcentralerna ute i Sverige upphöra att dela ut sina informationsbroschyrer och böcker och papper och allt vad vi fick (åtminstonde ett par år sen)för där stod i flera stycken att EDA kan ge svårigheter att gå eller tomtillfällig frölamningunder tiden som det är verksamt i kroppen (under själva förlossningen).

Vill tillägga att som jag förstått saken och resonerar utifrån finns det ju mer eller mindre likvärdiga sidoeffekter/nackdelar med alla smärtlindringar och även med att köra utan (utom kanske sidoeffekterdå =))... Det gäller väl bara att välja det man tycker verkar mest positivt (eller minst negativt om man så vill) efter var och ens resonemang!!
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Anledningen till att jag inte tar nån ryggmärgsbedövning är att värkarbetet avtar när man tar den. Förlossningsarbetet är nog tröttsamt utan att det ska bli onödigt långdraget. Förra gången höll jag på i 18 timmar från första värken tills dottern var ute. Så för min del är det en självklarhet att föda utan bedövning. Jag vill få det hyfsat fort avklarat och nu vet jag vilken teknik jag ska använda mig av för att effektivast få ut barnet. Jag har 6 v kvar till beräknad förlossning.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Vad bra ! Vi får hoppas att förlossning nummer två blir lik den första då !

Mina förlossningar var väldigt olika, precis som de barn som kom ut.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Vad suckar du över? Blir det komplikationer så tar jag det då.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

men ursäkta då.. I vilket fall som helst så bedövar man ju för att inte smärtsignalerna ska nå fram till hjärnan och då är det ryggmärgen som påverkas?
Utdrag från http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=6663

Narkosläkaren steriltvättar ryggen med spritlösning och lägger en ytlig lokalbedövning i huden. Denna kan orsaka en snabbt övergående svidande eller brännande smärta. Därefter förs en särskild epiduralnål mellan två ryggkotor i ländryggen in till det så kallade epiduralrummet. Det är utrymmet utanför hårda ryggmärgshinnan, ett spaltformat millimeterbrett hålrum alldeles utanför ryggmärgskanalen.


Spinalbedövning
Tekniken liknar den för epiduralbedövning, men istället för att lägga in en plastslang använder narkosläkaren en tunn nål, som förs in genom hårda ryggmärgshinnan, och sprutar bedövningsmedlet direkt in i ryggmärgsvätskan.

Spinalbedövning är oftast enklare att lägga och den smärtstillande effekten sätter in snabbare. Nackdelen är att man inte kan fylla på med ytterligare doser av läkemedel eftersom ingen plastslang läggs in. Tekniken används till omföderskor i slutet av ett snabbt förlossningsförlopp där förlossningen förväntas vara avslutad inom två timmar.


Då fick jag veta att man måste vara minst förlossnings och narkosläkare för att få göra inlägg på såna här frågor på bukefalos. Trodde faktiskt att det handlade om vilken åsikt man hade om smärtstillande.
Som det låter på er så verkar det som att man är tappad bakom en vagn.

Ursäkta att jag talade om vad jag tyckte. Det kommer inte att ske fler gånger.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Då fick jag veta att man måste vara minst förlossnings och narkosläkare för att få göra inlägg på såna här frågor på bukefalos.

Nej då inte alls.
Vi nöjer oss med att man är läskunnig för att inte vare sig sucka eller narra.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Kan man föda utan att tillsätta diverse droger i kroppen, så är det bra, men de som väljer bedövning/smärtlindring är inte sämre barnaföderskor för det.

Jag personligen har fött mina 3 barn utan smärtlindring och så vansinnigt ont gjorde det inte att jag ville ha smärtlindring/bedövning :cool:

Att det verkar vara ett "mode" i att "föda naturligt" har kanske med att göra att de som idag blir gravida och ska föda barn anser (inser?) att det är inte farligt att föda utan bedövning och att man måste inte ta bedövning "bara för att"..

Var och en känner isg själv bäst och man ska inte racka ner på de som vill föda utan bedövning, lika lite som man ska racka ner på de som väljer att föda med bedövning.

Jag har hög smärtgräns och tycker att det inte är allt för hemskt, men någon annan kan ha en låg smärttröskel och vara lite rädd och osäker inför förlossningen. Detta gör att de spänner sig mer = det gör mer onte etc. etc. I ett sådant läge är det bättre med smärtlindring till mamma, så att hon är lugn och känner att hon klarar detta.

Det finns inga rätt eller fel, när det gäller att föda barn och att ens beklaga sig och förfasa sig över att fler och fler väljer att föda naturligt är rätt skumt egentligen...
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag håller med om allt du skriver utom

" vara lite rädd och osäker inför förlossningen. Detta gör att de spänner sig mer = det gör mer onte etc. etc. I ett sådant läge är det bättre med smärtlindring till mamma"

visst *KAN* det vara så, men det ser lite ut som om alla som får smärtlindring dras över den kammen och det håller jag inte alls med om. Till exempel vill jag inte bli dragen över den kammen. Jag har aldrig varit rädd för själva smärtan, jag har hög smärttröskel (har jag inte minst förstått nu i helgen). Däremot fick jag smäertstillande när jag födde för jag hade pinvärkar i 6 timmar och det är jobbigt inte minst för själva kroppen.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

I mina båda fall så hanns det inte med någon vidare smärtlindring.

Anrda barnet hann jag knappt få av mig byxorna inne på BB:p
Tre snabba i lustgasen sedan var han ute..

Däremot hade jag nog gärna provat MED bedövning någon gång, men nu får det räcka med plitar.:love:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag suckar över att det verkar vara så himla svårt att fatta att det heter ryggbedövning.

Fast det är ju vanligt att det (felaktigt, jag vet :D ) kallas för ryggmärgsbedövning. Inom media, på diverse forum, i vardagstal etc. etc. så att hoppa på alla som använder det i den här tråden och på något vis utmåla dem som "mindre vetande" känns lite taskigt faktiskt.

Till och med i beskrivning av EDA på många sidor som finns på nätet sägs det ju att det kallas för just "ryggmärgsbedövning" :p

Och ja, jag vet att det heter RYGGbedövning :angel:

# EDA (epiduralanestesi) – kallas även ryggmärgsbedövning och är en idag mycket vanlig smärtlindring, varför jag skall beskriva den lite utförligare. EDA ges av narkosläkare som lokalbedövar ett område på ryggen och mellan två värkar för en tunn gummislang med hjälp av en nål, i det sk epiduralrummet mellan två kotor. Genom slangen kan sedan bedövningsvätska sprutas in. Smärtnerven bedövas och smärtsignalerna till hjärnan bryts. Första dosen har effekt efter ungefär en kvart och varar 1-2 timmar. Bedövningen läggs vanligen när värkarbetet kommit igång på allvar (då livmoderhalsen är öppen 3-4 cm). Bedövningsvätska kan sedan fyllas på kontinuerligt genom plastslangen som sitter kvar på ryggen, under hela förlossningen. På många sjukhus används inte EDA under utdrivningsskedet idag eftersom krystningen kan bli ineffektiv då man inte känner krystvärkarna och risken för ingrepp med sugklocka och tång ökar.

Fördelar: Effektiv smärtlindring under öppningsskedet
Nackdelar: Värkarbetet kan avstanna och värkstimulerande medel måste tillsättas
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
Övr. Barn På vilka premisser kan man be om igångsättning egentligen? Jag fick mitt första barn för 8,5 mån sedan och förlossningen gick i en...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: Ja88
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp