Smärtstillande i samband med förlossning

Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

De hemska fanatikerna som hävdar att "kvinnor har fött barn i TUSENTAAAALS år utan bedövning, det enda som behövs är en varm dusch..."
kostade mig 9månaders ångest!!

Då sonen föddes var BB fullbelagt & min BM sprang mellan mig & 1 till. Begärde RYGGmär.... Ryggbedöving (:D:D:D:smirk:) tidigt..men det "hanns" inte med.. S¨å jag skrek, bet & hyperventilrade mig igenom en förlossning.
Överlevde gjorde vi båda.

9 månader senare när jag oplanerat är gravid igen så går jag på inskrivningssamtal hos BM & vid frågan "hur känner du inför att föda igen?" Bölade jag i en timme. Var så JÄVLA rädd... övervägde till och med abort...:eek: för att jag var skräckslagen. 20tals Aurorasamtal senare hamnar jag återigen på förlossningen hyperventilerandes & gråtandes...och fick Epiduralen... Tacka gud för denna underbara drog till oss kvinnor! Underbar förlossning!!!

Så för mig kommer det bli epidural om det någonsin blir fler barn Vill inte hamna i det läget då jag ber till gud om att få dö istället för att behöva fortsätta föda....:o
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

jag blev inte ett dugg bedövad av Eda,hjälpte inte mej ett dugg.min son fick tas me sugklocka för att jag tillslut inte orkade och hade knappt några verkar.hade dom inte gjort det så hade det blivit kjesarsnitt 1 timme senare. jag rek inte EDA

Jag tror det är väldigt olika. Min första EDA tog inte (eller så åkte den ur eller tjorvade på något annat sätt). Den andra EDAn tog så mycket att jag egentligen inte kände någonting av värkarna (men man känner sig inte förlamad, gott folk) och jag kände väldigt lite av utdrivningen också, men det kan ha berott på skräcken eller på de skador jag fick i samband. Det var väldigt obehagligt att känna att någonting jättestort var på väg ut men att inte känna var det var och hur det gick om man säger. Som när man får lokalbedövning och man känner att de skär men det gör inte ont.

Tyvärr hade jag jätteont på andra ställen och hade panik och dödsångest, så att det inte gjorde särskilt ont i underlivet känns lite som en bisak.

Fny
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

En förlossning är ALDRIG helt smärtfri, oavsett hur mycket smärtlindring du får.

Fast det där håller en vän till mig inte med om. Hon fick ryggbedövning direkt när hon blev igångsatt och hon hävdar att hon kände ingenting under hela förlossningen. Krystvärkar visste hon inte ens att hon hade och hon blev klippt och hängd på för att barnet skulle ut.
Min ryggbedövning tog också bort smärtan helt, men jag kom aldrig så långt som till krystvärkar.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Att man måste ha utan eller med smärtstillande tänkte jag inte på.
Visste vad som fanns,men inget var planerat. det slutade med att jag provade på lustgas. Men tog bara några andetag in sen så tog jag inget mer. Varför jag inte var utan var för att jag behövde något för smärtan. Och varför jag inte tog mer lustgas var att jag inte behövde mer.
Så mig är det inte så viktigt om jag har smärtstillaned eller inte. När jag får fler barn så blir det nog likadant.

Mvh
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

För min del blev det inget smärtstillande, men det var ingen inställnings sak utan det gick snabbare än vad barnmorskerna och de andra runt i kring trodde. Pluss att det blev lite brådis på grund av lillen hjärtljud på slutet.
Visserligen fick jag lustgasmasken en sväng, men eftersom ingen hann med att ge mig några instruktioner så kunde jag ju inte hantera den utan gav fanken i den för det förvirrade mig bara mer och förvirrad var jag så det räckte och blev över.
Men sen ska väl tilläggas att jag har en rätt hög smärttröskel.

Det jag snarare hade önskat var nog att dom hade tänkt på att försöka ge mig glukos (som jag fattade det som) i ett litet tidigare skede, jag var så trött så jag höll på att försvinna bort, dels pga kräkningar, dels pga på tok för mycket fysjobb flera dagar i rad innan och så finstyckning natten innan så det blev minimalt med sömn.
Men nu var dom för sena med att försöka sticka mig och sätta in droppen, blodkärlen bara sprack så dom fick ge upp.
Hade inte riktigt räknat med att föda tidigare än beräknat, hade jag vetat att det varit på gång hade jag nog tagit det lugnare. :o

Men men nu har jag varit med om det och känner mig inte orolig för en knodd till framöver :)
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det låter nog bara så innan de flesta varit med om en förlossning:angel:
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

knapplån.

nu har jag fött och kan bara säga att den som kom på att man skulle andas lustgas borde få nobelpris!

ryggbedövningen hjälpte inte ett skit!

ont så in i helvete gjorde det men man överlever=) å så fort ungen e ute glömde man hur ont man precis haft=)
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Kan bara hålla med.

Börjar så smått fundera på om lustgas kan vara ett alternativ att ta till här hemma när det blir för stojjigt :confused::angel: Kanske skulle införskaffa sig något liknande, för det var ta mig sjutton bland det bästa jag använt :D
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Kan bara hålla med.

Börjar så smått fundera på om lustgas kan vara ett alternativ att ta till här hemma när det blir för stojjigt :confused::angel: Kanske skulle införskaffa sig något liknande, för det var ta mig sjutton bland det bästa jag använt :D

Hur i hela friden fick ni det att fungera?
Hur skulle man använt lustgasen?:confused:
Jag kände inte ett dugg av den, men det var aldrig någon som förklarade den för mig heller, alla var för upptagna med annat.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Menar du allvar? Jag kanske är otroligt lättpåverkad, men så snart jag fick masken i näven släppte jag den inte förrän sex timmar senare. Det jag fick förklarat för mig var att jag skulle börja andas så snart jag kände att en värk var på gång, eftersom effekten inte kommer direkt. Börjar man använda den försent vid varje värk så uteblir effekten. Jag hade masken surrad vid skallen oavbrutet, sambon fick inte ens ta loss den från mig när slangarna hade lossat och jag bara andades luft :angel: Nästa gång ska jag ta med en rulle tejp så jag kan surra fast den runt skallen :D
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Kanske var det att vi dels var för sena och sen att jag inte hade den blekaste om hur man skulle göra, ja andas alltså, sen även om dom skulle ha försökt förklara för mig så hade jag nog inte fattat ändå, var alldeles för borta i skallen. :D
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

men jag tror även att eda försvårade min förlossning. jag var öppen ca 7 cm när jag tog den kl o5:45.sen gick allt långsamt,han var inte ute förrän 14:45 och fick tas m sugklocka för att jag hade legat å krystat i över 2 timmar,nästan konstant.jag var helt slut.....
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Ja, det där är ju olika. För min del är jag övertygad om att när jag fick en EDA som fungerade och jag inte längre vred mig under tortyr gick öppningsarbetet jättefort. Jag tror att jag i smärtan och skräcken kämpade emot, och att när bedövningen kom och jag kunde slappna av skramlade det bara till så var han nere.

BM som vakade över mig medans jag fick första och andra EDAn brydde sig inte ens om att undersöka hur mycket jag hade öppnat mig när EDAn väl tagit bra eftersom jag var så långsam tidigare. När ombytet kommer visade det sig att den märkliga akuta bajsnödigheten och svårigheten att få in lavemanget berodde på att bäbisen var på väg ut.

Fick höra sen att den BM inte fått vara kvar pga olämplighet. Och henne ska JAG råka ut för?

Fny
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
Övr. Barn På vilka premisser kan man be om igångsättning egentligen? Jag fick mitt första barn för 8,5 mån sedan och förlossningen gick i en...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: Ja88
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp