Smärtstillande i samband med förlossning

Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Du missade att jag skrev att någon kan ha låg smärttröskel osv..

Och om denna "någon" är orolig över att smärtan ska vara för mycket så är det bra att det finns så bra smärtlindring som det faktiskt finns. Det kan vara en stor trygghet för "någon" att veta att det finns där och snabbt kan administreras vid behov.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag suckade eftersom jag påpekat det ett par tre gånger bara i denna tråd.

Men nu skiter jag i det. Kalla det vad fan ni vill, tro att man sticker nålen direkt i ryggmärgen och att minst 75% blir rullstolsbundna resten av livet (medveten felskrivning).

Jag giter inte bry mig längre.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Nej, jag hade inte missat ordet någon. Det var liksom resten som kändes som att man behöver smärtlindring för att man spänner sig. Och att man är rädd. Men det behöver inte vara så, och det var nog inet så du menade heller....
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Delvis knapplån, Cilla!

Jag förstår inte hur svårt det kan vara att faktiskt ta till sig att det inte heter ryggmärgsbedövning! Varför måste man bli SUR när man blir rättad?

Att säga fel av gammal vana är väl ok, men istället för att bli sur kanske man kan säga att hoppsan, jag glömde?;)
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Man kan ju också fråga sig varför vissa blir så uppjagade över att några få använder sig av ordet ryggmärgsbedövning...

Vad är det att reta upp sig på egentligen??
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Man kan ju också fråga sig varför vissa blir så uppjagade över att några få använder sig av ordet ryggmärgsbedövning...

Vad är det att reta upp sig på egentligen??

Just den detaljen är kanske inte så mycket att reta upp sig på.

MEN Cilla har ju påpekat vad det heter och vad det faktiskt är flera gånger i tråden. Ordet ryggmärgsbedövning sprider ju en felaktig bild av vad den aktuella smärtlindringen handlar om.

Internet är en underbar sak på det sättet att en massa information blir tillgänglig för alla. Baksidan av det myntet är ju att felaktigheter också sprids och befästs.

Visst är det bättre om folk vet vad den smärtlindring de kanske kommer att erbjudas heter, vad det är, och vilka ev risker som faktiskt finns, istället för att rena skräckbilder och felaktigheter sprids?

Sen gäller det ju tyvärr inte bara den här detaljen. Man ser mycket tex på buke som sprider väldigt märkliga föreställningar om hur kroppen fungerar. Om jag haft samma sakkunskap som Cilla i den frågan skulle jag ha velat bidra med mer korrekta föreställningar så mycket jag orkade. Jag tror nämligen att det är bättre att veta än att tro, när det går att veta.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

KL

Jag hade inte bestämt någonting ang förlossningen innan. Skulle vara öppen för allt. Är lite spruträdd så ryggbedövning kändes som ett alternativ i nödläge.

Blev igångsatt och fick pinvärkar (värkar utan uppehåll) och fick efter några timmar värktabletter, en citodon och en alvedon, de hjälpte ingenting, fick då en morfinspruta efter ytterligare några timmar. Den hjälpte enligt sambon, själv var jag rätt borta då och yrade en massa. Eftersom jag hade så ont av pinvärkarna blev jag lovad ryggbedövning när jag väl var tillräckligt öppen, blodprov togs i förberedande syfte. När jag väl fått "vanliga" värkar och haft de i ca 2 h bad jag om ryggbedövningen, är smärtkänslig och trodde inte jag skulle stå ut längre. BM kollade då om jag var tillräckligt öppen för ryggbedövning och konstaterade att det blev ingen ryggbedövning för jag var fullt öppen och det var dags för förlossning. Nu i efterhand är jag glad att jag slapp ryggbedövningen, men då kände jag mig mest lurad.;) Lustgas använde jag, men är lite tveksam till om den hade någon effekt mer än att jag hade något att fokusera på, blev också lite sur när de tog den ifrån mig.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det är väldigt vanligt att det benämns ryggmärgsbedövning, jag kan inte heller låta bli att påpeka att det heter ryggbedövning. Men ändå, det verkar som att de inte vill lyssna för sen säger dom ryggmärgsbedövning igen. Det är ju i all välmening man rättar...trött blir man.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

När blev Aftonbladet proffessionellt i medicinska frågor?

Har mailat dem otaliga gånger när de skrivit sånt som var rent uppåt väggarna.
Landstinget i Kalmar borde veta bättre.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag skrev inte professionella i medicinska frågor men Aftonbladet är fortfarande ett så stort företag att de borde ha råd med ordentlig faktagranskning! Fast förvisso är det en kvällstidning.
Det är värre med svenskan tycker jag.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

RYGGbedövning!



:rofl:

Hahaha det här är så jäkla roligt :D!!

Varje gång jag hör eller läser om folks graviditeter/förlossningar kommer nästan alltid ordet ryggmärgsbedövning upp och varje gång tänker jag på första gången jag läste CillaW´s inlägg, i en buketråd typ år 2003, förmanande väsa fram ett RYGGbedövning :D

Lustigt är också att kvinnor utan att blinka och ifrågasätta verkar tycka att det är helt i sin ordning att bli mixtrad i ryggmärgen, bara de slipper ha ont när de ska föda hehe


CW..du kommer alltid finnas i mitt minne
på en liten liten...ryggmärgspinne :D
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Ja men vad bra!!! Då ska jag börja prata om tomater när jag menar potatis. Alla borde ju fatta det, om trådets ämne är grönsaker.

Ett sådant scenario inträffade irl när jag under några månaders tid fått en massa skumma hintar från en utländsk kollega angående tomater.
Jag gick aldrig in på detta utan bidade tiden till den dagen jag skulle fatta vad han syftade på.
En dag tog han mig på bar gärning när jag i vanlig ordning knaprade på en morot.
Han skrattade och skakade på huvudet åt att jag alltid käkade tomater (morötter) när han såg mig.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

:rofl:

Hahaha det här är så jäkla roligt :D!!

Varje gång jag hör eller läser om folks graviditeter/förlossningar kommer nästan alltid ordet ryggmärgsbedövning upp och varje gång tänker jag på första gången jag läste CillaW´s inlägg, i en buketråd typ år 2003, förmanande väsa fram ett RYGGbedövning :D

Ja, du ser - inte konstigt att jag har tröttnat nu.

Lustigt är också att kvinnor utan att blinka och ifrågasätta verkar tycka att det är helt i sin ordning att bli mixtrad i ryggmärgen, bara de slipper ha ont när de ska föda hehe

Det är inte den enda missuppfattningen folk älskar att ha.

CW..du kommer alltid finnas i mitt minne
på en liten liten...ryggmärgspinne :D

*fniss*

Ett halvår utan Turbo
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag skrev inte professionella i medicinska frågor men Aftonbladet är fortfarande ett så stort företag att de borde ha råd med ordentlig faktagranskning!

Jag skulle inte ta så värst mycket betalt, men de har inte nappat hittills.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jag skulle inte ta så värst mycket betalt, men de har inte nappat hittills.

Äsch. Tidningarna är så jäkla snåla nu för tiden!
Har kompisar som ställt upp som kommentatorer för DN ett par gånger. De har fått ge enorma politiska analyser som det krävts timmar av förberedelse för utan att få ett öre. Man betalar ju liksom inte intervjuoffer i Sverige.

De försöker se det som gratisreklam för deras nystartade firma istället!
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Kan ni som har fött barn försöka förklara för mig varför det är så viktigt att föda barn utan bedövning?

Jag ville helst föda utan EDA, men det var inte viktigt. Det stod i min journal att jag var öppen för all sorts smärtlindring om det skulle visa sig behövas, men att jag först ville försöka med lustgas och TENS.

Anledningen att jag vill undvika EDA (om det går) är att jag är lite rädd för den. Det känns läskigt att bedöva bort en så stor del av kroppen. Jag vill ha kontroll över min kropp.

Jag tror jag kör med TENS, lustgas och avslappning/andning även nästa gång, fast jag ska nog försöka dra ner på lustgasen, eftersom den bidrar till växthuseffekten. :(
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

jag blev inte ett dugg bedövad av Eda,hjälpte inte mej ett dugg.min son fick tas me sugklocka för att jag tillslut inte orkade och hade knappt några verkar.hade dom inte gjort det så hade det blivit kjesarsnitt 1 timme senare. jag rek inte EDA
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
Övr. Barn På vilka premisser kan man be om igångsättning egentligen? Jag fick mitt första barn för 8,5 mån sedan och förlossningen gick i en...
Svar
6
· Visningar
1 496
Senast: Ja88
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 697
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp