Smärtstillande i samband med förlossning

Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det är så jävla larvigt när förlossningen skall bli en tävling i att INTE ta nån bedövning. Och sen snacket om attman inte knyter om man har tagit bedövning är ju direkt skitsnack.

Varje förlossning är olik den andra och ingen har rätt att döma någon, varesej sig själv eller någon annan.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

RYGGbedövning!

Förlåt, är svårt att lära sig säga ett annat namn på något som man lärt sig sedan länge :o .. Även barnmorskorna på föräldragruppen sa "ryggmärgsbedövning" - men jag ska försöka lära mig säga rätt nu :D ..

Hade ärligttalat inte läst ditt inlägg förrän efter jag redan postat mitt - så när jag skrev det visste jag inte att det hette ryggbedövning..
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Är ni över huvud taget icke läskunniga?

Man bedövar inte ryggmärgen.
Man rör över huvud taget inte ryggmärgen.

Det finns ingen risk för förlamning i samband med epiduralbedövning, som detta handlar om.

Sluta sprida okunnig skrämselpropaganda!!!

Jag förstår inte varför "ryggmärgsbedövning" vid förlossning är ett så pass spritt ord?
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det är jag menar med ryggmärgsbedövning är Epiduralbedövning. I folkmunn säger man oftast ryggmärgsbedövning, och de flesta känner nog snarare igen benämningen ryggmärgsbedövning än epiduralbedövning.

Åter till ämnet, jag tänker varesig göra en ryggmärgsbedövning, ryggbedövning, spinalbedövning eller epiduralbedövning när det är dags för förlossning... :smirk:

Och jo, det finns risker när man gör en epiduralbedövning eller spinalbedövning. Risken är, att när man går in i ryggraden för att göra bedövningen, sätter på fel ställe och kan i värsta fall förstöra nervtrådar som i sin tur kan leda till förlamning. Sitter faktiskt med telefonluren vid örat och pratar med Vrinnevisjukhuset i Norrköping om just detta, just nu.

Och återigen, känner till fall där det ovannämnda faktiskt har hänt. Det är inget påhitt och man borde inte smyga med de risker som finns.

Det känns att föda barn och det finns bedövningar utan dessa risker. Men det är givetvis upp till var och en hur man vill gå till väga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det är jag menar med ryggmärgsbedövning är Epiduralbedövning. I folkmunn säger man oftast ryggmärgsbedövning, och de flesta känner nog snarare igen benämningen ryggmärgsbedövning än epiduralbedövning.

Åter till ämnet, jag tänker varesig göra en ryggmärgsbedövning, ryggbedövning, spinalbedövning eller epiduralbedövning när det är dags för förlossning... :smirk:

Jag tycker dock att oavsett om du ska ha en massa bedövningar eller inte så ska du använda rätt ord även om andra säger fel.

Cilla: är det överhuvudtaget möjligt att bedöva ryggmärgen på folk? Bara nåt jag börjat fundera på :D
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Och du,,, Är ni icke läskunniga över huvud taget borde väl ändå vara rätt ordföljd ? När vi ändå diskuterar ordval, läsande och skrivande..
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Ska vi tänka på det sättet så är även ryggbedövning fel ordval. Då använder vi oss av epiduralbedövning eller spinalbedövning i fortsättningen. Alla nöjda, och när kan vi återgå till ämnet som faktiskt är smärtlindring och inte ordval ?
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Är ni över huvud taget icke läskunniga?

Man bedövar inte ryggmärgen.
Man rör över huvud taget inte ryggmärgen.

Det finns ingen risk för förlamning i samband med epiduralbedövning, som detta handlar om.

Sluta sprida okunnig skrämselpropaganda!!!

Så du menar alltså att det heter ryggbedövning, Cilla??













:devil: ;) :D

/Timsetim, har fattat!!! :)
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Man kan kanske inte komma till förlossningen när värkarna precis startat och säga att man vill ha smärtlindring i form av EDA.
Man måste vara tillräckligt öppen, men inte för öppen.

Och som sagt, jag VET att man kan få jävulsk huvudvärk efter en EDA.
Det är inget jag bara hört.
Hade också ont efter sticket i ryggen en vecka efteråt.

Jag tycker att det är bra om man har inställningen att man ska klara sig utan smärtlindring om det går. Man ska nog inte ställa in sig på att få precis det man vill ha.
I mitt fall hann jag ju inte få nåt. Inte ens lite lustgas som jag gärna hade tagit om det gått.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Ska vi tänka på det sättet så är även ryggbedövning fel ordval. Då använder vi oss av epiduralbedövning eller spinalbedövning i fortsättningen. Alla nöjda, och när kan vi återgå till ämnet som faktiskt är smärtlindring och inte ordval ?

Ja men vad bra!!! Då ska jag börja prata om tomater när jag menar potatis. Alla borde ju fatta det, om trådets ämne är grönsaker.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Man kan kanske inte komma till förlossningen när värkarna precis startat och säga att man vill ha smärtlindring i form av EDA.

Jag kunde ;)

Man måste vara tillräckligt öppen, men inte för öppen.

Och som sagt, jag VET att man kan få jävulsk huvudvärk efter en EDA.
Det är inget jag bara hört.
Hade också ont efter sticket i ryggen en vecka efteråt.

Ja, om man har otur och det blir läckage av spinalvätska kan man få en rälig huvudvärk.

Jag tycker att det är bra om man har inställningen att man ska klara sig utan smärtlindring om det går. Man ska nog inte ställa in sig på att få precis det man vill ha.
I mitt fall hann jag ju inte få nåt. Inte ens lite lustgas som jag gärna hade tagit om det gått.

*Ett halvår utan Turbo*
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Cilla: är det överhuvudtaget möjligt att bedöva ryggmärgen på folk? Bara nåt jag börjat fundera på :D

Om man är extremt klantig, tar i ordentligt och sticker grundligt fel kan man förmodligen komma åt ryggmärgen.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Och jo, det finns risker när man gör en epiduralbedövning eller spinalbedövning. Risken är, att när man går in i ryggraden för att göra bedövningen, sätter på fel ställe och kan i värsta fall förstöra nervtrådar som i sin tur kan leda till förlamning. Sitter faktiskt med telefonluren vid örat och pratar med Vrinnevisjukhuset i Norrköping om just detta, just nu.

Man går inte in i ryggmärgen. Man går in i epiduralrummet när man lägger en epiduralbedövning. Ryggmärgsrötterna går vid sidan och i de fall man sticker så högt att det fortfarande finns ryggmärg innanför, ligger den väl skyddad av durasäcken (hårda hjärnhinnan). Det ska till en rejält klantig, mycket stark doktor för att penetrera in till ryggmärgen.

Och återigen, känner till fall där det ovannämnda faktiskt har hänt. Det är inget påhitt och man borde inte smyga med de risker som finns.

Det finns risker med allt, och förlamningar borde vara oerhört sällsynta, och ännu mer sällsynt att det beror på själva förfarandet. Risken är inte helt obefintlig (det finns inget som är riskfritt) men så liten att det är dumt att skrämma upp folk med att det händer stup i ett. Vad är det för fall du känner till?

Det känns att föda barn och det finns bedövningar utan dessa risker. Men det är givetvis upp till var och en hur man vill gå till väga.

Det finns risker med allt.

*hon fattas mig*
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Det som jag tycker är svårt är att man får tipset (i litteratur och annat) att göra en sk förlossningsplan där man anger hur man vill ha sin förlossning; vad gäller alltifrån ev musik, hur man vill ligga/stå/sitta till bedövningar. Och jag känner bara att "hur F-N ska jag veta hur jag vill ha det? Eller vilken bedövning jag vill ha? Jag har ju aldrig fött barn!" Man får väl gissa och förbereda sig för att det kan komma behövas annat/mera.
Jag fattar inte heller det. Så jag skrev ingen, utan tog det som det kom. Det gick bra det med.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Jo jo, klart man kan be om det. Men som förstföderska kan man ju inte veta hur ont det ska göra och det är ju inget man bestämmer själv om det är läge för EDA eller inte.
Dumt att säga långt innan att man SKA ha EDA när man kommer in.
Det kan man inte bestämma.

Och tycker man att man klarar sig fint på lustgas är det väl helt onödigt att ta EDA.
Jag tyckte iaf att det var jobbigt att få den. Gjorde förbannat ont att få lokalbedövningen och jobbigt att ligga helt still under värkarna.

Jag föder mycket hellre utan det.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

Men som förstföderska kan man ju inte veta hur ont det ska göra

Nej det är sant, men för min del har jag INTE tänkt vänta och känna efter. Jag ska ha så mycket det bara går och som jag får, OAVSETT om jag inte vet om det gör ont eller inte. Här ska inte chansas ett dugg. Smärta har jag inget övers för. Dessutom anser jag att födandet inte har ett dugg med mitt knyta-an till mitt barn att göra. Knyta an kan vi göra senare.

Ungen ska enligt mig bara ut.
 
Sv: Smärtstillande i samband med förlossning

1)

Det är sannolikt lättare att knyta an till ett barn om man inte är helt utmattad efter att ha kämpat mot/med vedervärdiga smärtor i många timmar.


QUOTE]

Precis det har jag upplevt. Har av tvång ("hanns" inte med trots att jag sa till direkt jag kom in) fött utan bedövning och precis det du nämner inträffade. Jag orkade inte glädja mig alls åt barnet när det väl kom ut och det tog faktiskt lång tid att hitta glädjen igen överhuvudtaget.

Tyvärr verkar det gå i modevågor hur man ska föda och också hur mycket hjälp man ska ha efteråt.

Mitt första barn fick jag på 70-talet och det var lättare att bli mamma då måste jag säga. Allting var så behagligt onaturligt ;) . Bedövning var helt ok att få om man ville, det gick att bli sjukskriven för gravbesvär och man fick åka till närmaste sjukhus när man skulle föda utan risk att bli vidareskickad. Man lämnades inte heller ensam med sina eventuella instinkter utan fick den hjälp man behövde under första veckan, fick tillfälle att hämta igen krafterna innan man åkte hem till den ibland tuffa vardagen med sitt nyfödda barn.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 714
I
Gravid - 1år Jag är gravid i vad jag tror är vecka 6 och har ingen fast tjänst där jag jobbar, men kommer få förlängning i vår (maj).. Har sagt...
Svar
2
· Visningar
1 195
Senast: zbrka
·
Gravid - 1år Jag är inte så jätteaktiv här inne. Skrev en del i somras när jag var gravid men har sen haft fullt upp med barn och hästar. Nu måste...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 786
Senast: Hiddeous
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 177
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp