Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sm..

Sorry fio. - det var inte till dig. Det var till Olgaklara! :bump:

vadå lägga ft-karriären på hyllan?

iofs hinner man inte rida så mkt dressyr och hoppning om man rider ft på hög nivå...men man kan fortfarande vara på hög nivå (typ msv A) i dessa grenar även om det inte blir tävling så ofta...

Mayflower skrev:
Phu... ja, jag vet inte vad jag ska säga. Du är nog den bästa, Olgaklara. Och du är noga med att påpeka det. Dock tycker jag fortfarande att det är taskigt att såga sina ryttar"kollegor" som du gjorde här på Buke. Säger du det till dem när du träffar dem också??

Sen är det naturligtvis så att fälttävlanshästar kan vara bra även i hoppning och dressyr på en hyfsat hög nivå, men då får nog fälttävlanskarriären läggas på hyllan. Och då är de ju inte fälttävlanshästar längre...

F ö har jag absolut INGET emot fälttävlan. Tvärtom, jag tycker att det är den bästa grenen!

Jag har bara sagt emot dig angående att ft hästar visst kan vara placerade i 120klasser och högre vilket du i ett tidigare inlägg påpekade att de inte kunde. De gick runt 120 med ett par ner eller nått sådant tror jag du skrev!

Jag har aldrig sagt att jag är den "bästa", men att vara realist är något man skall vara. Jag tyckte inte det såg bra ut och det är de kommentarerna man hör över lag när det gällde det de visade på TV. Ingen är mer ledsen över det än jag, för som ftryttare vill man att sporten skall se bra ut utåt och inte som inställningen är tyvärr bland andra ryttarfolk!

Jag har faktiskt aldrig sett det på det viset som de visade nu och det är väl bara för de svenska ft ryttarna att slipa på formen ytterliggare, för bredden i *** klass finns inte, inte om man jämför med de övriga i Europa.

Ja jag skulle säga precis samma sak till dem och brukar göra det med. Om en häst hoppar groda över ett hinder skulle du då säga att nädå den hoppade jättebra?? Nej det skulle inte jag. Jag säger till om någon behandlar sin häst illa också vilket du då inte heller skulle göra för att risken att man sårar ryttaren finns??

Så du menar på allvar att man inte skall tävla sin fthäst i högre dressyr eller hoppning om den har kapacitet för det?? Om man skall göra det så skall man sluta med ft??

Jag skall tala om för dig att idag när man pratar tex med JJ så säger han att kriterierna för att bli en elit häst i ft på internationell nivå är att den skall ha kapacitet för svår hoppning. Om nu hästen klarar av att hålla sitt hopphuvud trots att den går ft så är det väl bara kul att kunna gå in i någon 145 el 150 hoppning på vintern. (även om man nu inte gör det speciellt mkt)

olgaklara skrev:
Jag har bara sagt emot dig angående att ft hästar visst kan vara placerade i 120klasser och högre vilket du i ett tidigare inlägg påpekade att de inte kunde. De gick runt 120 med ett par ner eller nått sådant tror jag du skrev!

Jag har aldrig sagt att jag är den "bästa", men att vara realist är något man skall vara. Jag tyckte inte det såg bra ut och det är de kommentarerna man hör över lag när det gällde det de visade på TV. Ingen är mer ledsen över det än jag, för som ftryttare vill man att sporten skall se bra ut utåt och inte som inställningen är tyvärr bland andra ryttarfolk!

Jag har faktiskt aldrig sett det på det viset som de visade nu och det är väl bara för de svenska ft ryttarna att slipa på formen ytterliggare, för bredden i *** klass finns inte, inte om man jämför med de övriga i Europa.

Ja jag skulle säga precis samma sak till dem och brukar göra det med. Om en häst hoppar groda över ett hinder skulle du då säga att nädå den hoppade jättebra?? Nej det skulle inte jag. Jag säger till om någon behandlar sin häst illa också vilket du då inte heller skulle göra för att risken att man sårar ryttaren finns??

Så du menar på allvar att man inte skall tävla sin fthäst i högre dressyr eller hoppning om den har kapacitet för det?? Om man skall göra det så skall man sluta med ft??

Jag skall tala om för dig att idag när man pratar tex med JJ så säger han att kriterierna för att bli en elit häst i ft på internationell nivå är att den skall ha kapacitet för svår hoppning. Om nu hästen klarar av att hålla sitt hopphuvud trots att den går ft så är det väl bara kul att kunna gå in i någon 145 el 150 hoppning på vintern. (även om man nu inte gör det speciellt mkt)

Jag skrev inte att ft-hästar inte kan vara placerade i 120, det har du själv tolkat in. Jag skrev att det är inte sällan man ser ft-hästar som är i topp i sin gren har tre ner eller så in en 120. Det är en helt annan sak. Du förklara egentligen själv orsaken själv ovenför när du skriver att "Om nu hästen klarar av att hålla sitt hopphuvud trots att den går ft". Huvudet på spiken!! Jag tycker också att det är tråkigt att en hel del ft-hästar är väldigt kalla i benen och faktiskt direkt usla rena hopphästar. Och det tycker förmodligen deras ryttare också!! Men eftersom de är som en miljon i terrängen och går bra i dressyren så kämpar de vidare. OM dessa hästar ska "skolas om" till bra hopphästar så kanske de inte ska gå terräng mer eftersom man vill undvika att de hoppar "flying". Men om man är lyckligt lottad och har en häst som både går bra i ft och höga klasser i hoppning och dressyr så ska man självklart tävla det! Men håll med om att det inte är många som lyckas kombinera det och få placeringar!

Sen vet jag också att ft är inne i en förändringsfas och att bättre hopphästar krävs. Men överlappningtiden är nog lång...

Tycker nog inte man skall klaga så mycket, men ju mer och större klasser man tävlar desto mer förståelse har man för ryttarna och deras prestationer, men man måste ju vara på den nivån först innan man kan nå den insikten. :smirk:

Och då antar jag att du är i på den nivån eftersom du skriver som du gör! Att du kan ha insikt menar jag.

Du behöver inte oroa dig för att jag inte skulle förstå :smirk: För det gör jag. Men ändå borde det ju kunna se lite bättre ut än vad det gjorde. Och det inser nog de flesta som ser det på TV!

Senast ändrad:

Jag har ju även sett dig rida så vad är skillnaden mellan dig och dom, ja vad tycker du själv?
Vad jag tycker kan du nog lista ut :smirk:

olgaklara skrev:
Min häst har placeringar i alla starter i dressyr upp till det jag har ridit dvs LA4. Deltagit i vårat vinnande lag i lag DM i dressyr!

Hon har endast gått två 130 med ett resp två ner, hon är placerad i samtliga 120 utom en, där vi var första utanför!

Du brukar ju gill att gräva i gamla resultat, Olgaklara, men rätta mig om jag har fel, det här är inte precis utanför placering.... Det är fult att ljuga! Placerade i samtliga starter är det inte många som är!

Klass 2 - Hoppning 1.20 bed. A:1c Avd. A
44 anmälda, 32 startande, 7 placerade
Överdomare: Agne Bergqvist
Hoppdomare: Christel Wiberg
Banbyggare: Yvonne Johansson

Plats Ryttare Häst Premie Grundomgång Omhoppning
Klubb Härstamning Fel Tid Fel Tid
1 Camilla Öberg San Serrano
Ödåkra RS Stanford - Gaston 0 53,46 0 29,18
2 Peter Thuvesson Neander
Frosta RF Itshim 0 52,29 0 29,31
3 Malin Heurlin Denise
Flyinge RF Rocky - Democritos 0 56,88 0 30,25
4 Jenny Dahlkvist Carina
Flyinge RF Flyinge Amiral - Illum 0 58,53 0 30,43
5 Jenny Dahlkvist Cathy
Flyinge RF Flyinge Amiral - Illum 0 58,36 0 31,23
6 Patricia Kristensson M Sanette
Malmö Ridklubb Creool - Ladalco 0 59,90 0 32,78
7 Nina Persson Collection
Flyinge RF Romano - Galant 0 55,24 0 33,99

8 Karin Andermyr Velour
Sydslättens RF Robin Z - Furidant 0 56,92 0 35,06
9 Patricia Pettersson La Pepsi
Ödåkra RS Royal - Stanford 0 50,57 4 28,63
10 Caroline Kristensson Lord
Hässleholms PF Magini - Ceylon 0 55,03 4 33,66
11 Carina Madsen Cherie
Åsbo RF Billion xx - Collin 0 54,59 4 36,39
12 Emelie Zadenius Lord Diamonds
Trolleholmsorten Emilion - Wagner 0 54,86 4 38,31
13 Alexandra Lindell Hippie
Helsingborgs FRK Maraton - Verdi 0 52,93 6 45,95
14 Eva Strand Carpe Diem
Åsbo Ponnyklubb Almeto Z - Bonaparte 0 52,48 Diskv.
15 Emma Nilsson High Spirit
Åstorpsortens RF Cortez - Sandro 4 50,49
16 Carin Hallqvist Köhls Tornado
Munka Ljungby RK Solid - Hertigen 4 50,87
17 Linda Sölving Sealord H
Ödåkra RS Lancier - Dan Senator 4 51,95
18 Maria Nilsson Mif San
Trolleholmsorten Bartok - Little Q 4 54,23
19 Carina Nilsson Miss Loella Fox
Skabersjöorten Marco Mitras - Eminent 4 55,17
20 Christel Persson Mira
Hässleholms RF Billion xx - Mowgli 4 58,40
21 Therese Ravander Ruby Too
Trolleholmsorten 4 59,14
22 Ann Laven Jupiter
Ängelholmsbygden 8 51,08
23 Emma Rüden Lautrec
Ljungby RK Flyinge Electro - Krocket 8 51,90
24 Malin Heurlin Doremi
Flyinge RF Eminent - Democritos 8 56,27
25 Emma Rüden Felixa
Ljungby RK Felix - Arlekin 12 47,87
26 Tove Werner C C
Ängelholmsbygden Cortez - Curacao 12 55,27
27 Malin Bengtsson Raskular
Trolleholmsorten Robin Z - Irco Mena 12 59,02
28 Sofie Thurid Gale of Wind
Ödåkra RS Cricket Cloud 16 63,19
29 Neressa Ödman Fortezza
Helsingborgs FRK Robin Z - Bonaparte 25 64,24
30 Tomas Hammar Ronja
Dagstorpsorten Robin Z - Lambert Startar ej
30 Linda Persson Camaro
Malmö Ridklubb Robin Z - Sombrero Diskv.
30 Johanna G-LWall G-Lyssie

Och hur länge sedan är inte detta resultatet du letat upp, 4år sedan eller??? :smirk: Och ett ner i 120 är väl knappast 3 eller fler heller som du hävdar :angel:

Resultat 2003:

4 st starter i hoppning placerad i samtliga

Klubb Datum DscplStatus Klass Plac. poäng
Trolleholms...10-19 H R 3/Lätt 1,20 7 2
Linköpings.....08-17 F E CNC*** 25 0
Trolleholms...08-09 D R 4/LA:3 7 2
Falkenbergs..07-25 F I CIC * 32 0
Segersjö... 06-29 F E CNC*** 10 0
Dagstorpso...06-14 F N CNC* 5 2
Bonn... 06-01 F I CIC ** 34 0
Tågarpsort ..05-18 H R Lätt 1,20 5 2
Tranemory.. 05-04 F N 1/CNC* 4 2
Gärds... 04-20 F E 2/CNC** 12 0
Flyinge... 04-13 F N CNC* 17 0
Sydslätt..03-07 H R 5/Lätt 1,10 9 2
Sydslättens..03-07 H R Lätt 1,10 6 2
Totalt: 14

2004

gjorde jag endast 2 st starter i hoppning och de i 120cm, var placerad i den ena och hade ett ner i omhoppningen i den andra och var 2 utanför placering!!

thebest skrev:
Jag har ju även sett dig rida så vad är skillnaden mellan dig och dom, ja vad tycker du själv?
Vad jag tycker kan du nog lista ut :smirk:

Och???

Då betyder det att jag sliter min häst i munnen så huvudet far fram och tillbaka och att de ligger i hindrena i både terrängen och banhoppningen??

Sorry men då är du nog en av de enda som tycker så :angel: Det enda man kan klaga på min ridning i terrängen är att jag har ridit för långsamt i *** klass och några **. Visst om det är dålig ridning så får det stå för dig. Men om du kommer och säger att det ser illa ut i terrängen/banhoppningen så ljuger du ganska så friskt.

Jag är så väldigt glad att jag har alla mina hoppningar och terrängritter videoinspelade och alla här INKLUSIVE du är välkomna hem till mig och se själva!!

Det är så patetiskt att uttala sig så som du gör anonymt, det bevisar bara vad för slags typ du är :smirk: En feg typ :angel: som inte vågar stå för sina åsikter!!

Film när jag rider banhoppning

Observera hur jag sliter hästen i munnen :angel:

det är väl bara placeringar som kommer med från regionala starter? Eller är det annorlunda på häst/ponny? Ifrågsätter inte, bar undrar.

Men Olgaklara, det handlar inte om att resultatet var dåligt. Ett ner i 120 är inte dåligt. Det handlar om att du rapar upp resultat på tvären och längden och det visade sig att du modifierat sanningen något... Jag jämför inte dig med någon. Du brukar ju själv citera andra ryttares resultat så jag tänkte bara göra detsamma.

Mayflower och Olgaklara mfl.
Kan inte ni ta det där i privata PM, det är inte roligt för oss andra att behöva läsa erat tjaffs. Tråden handlade från början om vem man trodde skulle vinna sm.
Så snälla sluta!

Senast ändrad:

olgaklara skrev:
Och???

Jag är så väldigt glad att jag har alla mina hoppningar och terrängritter videoinspelade och alla här INKLUSIVE du är välkomna hem till mig och se själva!!

Film när jag rider banhoppning

Observera hur jag sliter hästen i munnen :angel:

Vart bor du?? ja ääälskar att kolla på terrängritt men de går aldrig på tv så då kan ja få kolla på hemma hoss dej!!! :bump: snälla :P
;)
va fint du hoppade på filmen

De flesta diskussioner här på Bukes forum brukar frångå origninalämnet efter ett tag. Tycker du att just denna är tråkigt - välj en annan tråd!

Kan inte låta bli utan att lägga mig i lite jag med...

Nejdå, Olgaklara, tycker inte att du rycker och sliter din häst i munnen, ser bra ut.
Dock lite efter i en del språng, kanske för att hästen hoppar med rygg ordentligt, eller...
Avvaktande sits är ju lite av en livförsäkring för ft-ryttare så jag förstår det precis. Har bla. problem med samma sak själv i banhoppningen.

Men ödmjukhet verkar inte vara din starka sida, vilket förvånar mig eftersom du är en framgångsrik ft-ryttare.
Jag personligen anser ju annars att just ödmjukhet är ett gemensamt drag hos sveriges ft-topp.

Mayflower skrev:
Men Olgaklara, det handlar inte om att resultatet var dåligt. Ett ner i 120 är inte dåligt. Det handlar om att du rapar upp resultat på tvären och längden och det visade sig att du modifierat sanningen något... Jag jämför inte dig med någon. Du brukar ju själv citera andra ryttares resultat så jag tänkte bara göra detsamma.

Fast till skillnad från dig så citerar jag endast nya resultat och inte resultat 4 år tillbaka i tiden.

Du kan lika bra som jag se de resultat jag tagit fram på min häst att jag inte modifierar dem, skulle aldrig falla mig in när det är så lätt att ta reda på resultaten som det är!

trip skrev:
Kan inte låta bli utan att lägga mig i lite jag med...

Nejdå, Olgaklara, tycker inte att du rycker och sliter din häst i munnen, ser bra ut.
Dock lite efter i en del språng, kanske för att hästen hoppar med rygg ordentligt, eller...
Avvaktande sits är ju lite av en livförsäkring för ft-ryttare så jag förstår det precis. Har bla. problem med samma sak själv i banhoppningen.

Men ödmjukhet verkar inte vara din starka sida, vilket förvånar mig eftersom du är en framgångsrik ft-ryttare.
Jag personligen anser ju annars att just ödmjukhet är ett gemensamt drag hos sveriges ft-topp.

Just nu är jag kanske inet den ödmjukaste personen som finns och det finns väl anledning till det eftersom jag ser den andra säsongen på två år flyga iväg :mad:

Förra året pga att bästa hästen fick en reaktion av ett jodopaxbandage som gav henne en infektion som varade i ca 16 veckor (gick tre starter totalt + en hopptävling)! Den andre hästen fick en hovböld och kom inte riktigt igång alls (gick två starter innan).

I år så är jag opererad i armbågen så nu far hela denna säsongen. Det är väl självklart man surar till en hel del. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SM för seniorer, lag-SM, JEM och YREM. Det är mycket att hålla koll på för den som vill hänga med i svensk fälttävlan. Här finns allt du...
Svar
0
· Visningar
59
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mariestads Ridklubb höll i den ledning de hade på lag-SM efter lördagens dressyr och hoppning. Efter söndagens avslutande terräng tog...
Svar
0
· Visningar
109
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
109
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under en SM-tät vecka gick förstaplatsen i Folksam lag-SM i fälttävlan för ponny till Norrby Ryttarsällskap.
Svar
0
· Visningar
159
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka